Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 maart 2019, 08:58   #81
Tao
Voormalig lid

Standaard Ontwaken of bevrijding bestaan niet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Door zo te spreken zaai je verwarring en deel je niet alles mee aan de lezer.
Ontwaken of bevrijding bestaan in feite niet, maar die termen worden gebruikt om iets te beschrijven dat alleen maar lijkt te gebeuren met niemand. Ontwaken is wat er altijd lijkt te gebeuren met de meeste mensen die schijnbaar op (onder)zoek zijn, maar je kunt niet zeggen dat dat altijd het geval is, want niets is zeker.
Maar wat er lijkt te gebeuren is dat er plotseling een tijdloos zien is, door niemand, dat er alleen maar eenheid bestaat. Een tijdje lijkt er dan nog een subtiele (onder)zoeker te bestaan die niet begrijpt wat er is gebeurd, maar het wel wil claimen als zijn eigendom. En dan is het schijnbaar mogelijk dat er plotseling door niemand beseft wordt dat de (onder)zoeker die de eenheid als zijn eigendom wil claimen ook die eenheid is, en dan is het helemaal over, dan is er niemand meer. Niets anders dan zijn.

Toen we nog hele kleine kinderen waren, was er alleen maar zijn. En dan komt er een moment van afscheiding en word je uit het pure zijn gehaald. Jonge kinderen voelen nog aan wat zijn is, zelfs na dat afscheidingsmoment, als het ego of het gevoel van een zelf zich ontwikkelt en doorgroeit en we in de wereld van het individu terecht komen.
Een tijdlang weten we nog wat puur zijn is. En dan lijkt het verloren te gaan. Maar bij sommige mensen is er sprake van een terugvallen in zijn als er ontwaken plaatsvindt.
Vragen beantwoorden is zo moeilijk, want het lijkt nu dat er dan iets gebeurt in de tijd, en dat het werkelijk is. In feite is niets van dat alles werkelijk. Ontwaken en bevrijding bestaan niet. Alles wat er is, is zijn.
Tao is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2019, 10:22   #82
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tao Bekijk bericht
Ontwaken of bevrijding bestaan in feite niet ...
Je gebruikt dus alleen maar termen om naar niets en niemand te verwijzen? Onderzoek naar ego zou dan kunnen betekenen dat niets en niemand kunnen aangewezen worden in hun verschijnen en verdwijnen. Hoe je dat ook gaat 'doen' je zal altijd weer terugvallen op 'ego'. Het niets en niemand zijn een illusie in het verschijnen en verdwijnen van ego.
Conclusie: Begin niet over kinderen en zuiverheid noch over niets en niemand vooraleer je het ego doorzien hebt. Kinderen zijn niet alleen maar zijn en worden niet afgescheiden. Zij worden geboren uit en tussen mensen die hen hopelijk willen omringen, er een band mee willen hebben in hun ontwikkeling.

Aan het doorzien gaat het kijken vooraf, het kijken naar ego en de wereld waarin ego verschijnt. Dat kijken kan ademloos zijn maar is nooit een tijdloos zien. Achter elke bocht kan iets anders verschijnen dat je nog niet zag. Om daar naar te kijken moet je de bocht nemen en verder gaan. Je vergapen aan jezelf is geen onderzoek naar ego. In die schijnwaarheid van tijdloos zien belandt je in dat schimmige zijn waarover je schrijft. Je ziet alleen nog je verheerlijkte ego.

Onderzoek naar ego pakt het anders aan en gaat tot de laatste grond van weten waarop ego steunt. Weten kan je niet claimen en tot je eigendom maken. Je kan tot weten komen en je door het weten gesteund weten. Iedereen komt op deze manier tot weten. Daaraan is niets tijdloos en je hoeft er geen ziener voor te zijn.
Als iemand eerlijk en open dat weten uit zichzelf gaat onderzoeken, is er geen andere uitkomst dan doorzien. Maar eerlijkheid en openheid uit je zelf beleven liggen bedolven en besmeurt onder verhaaltjes en aanpassingen, uitleg voor dit en dat. Het onderzoek begint met het wegpoetsen van die verhaaltjes en aanpassingen, van al die uitleg die voor niets en niemand moet dienen.
Oud 14 maart 2019, 19:10   #83
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Het is niet de eerste keer dat je deze opmerkingen maakt en ik herken mij niet in wat jou zo tegenstaat in mijn schrijfsels. Ik herken in mijn stijl eerder iets gespierd, iets dat overmoedig klinkt. Zo van, luister maar eens want daarover heb ik ook wel iets te zeggen. Een arrogantie die soms, zelden (?), aanstootgevend is..
Zie jij dat niet als een uiting van het ego?
Op mij komt dat egocentrisch over, maar voor jou kan het misschien een uiting zijn van je persoonlijkheid, zonder dat er nog lading aan kleeft.

Ik merkte de laatste dagen, dat de 'belangrijkheid' van 'gelijk hebben over iets wat ik zo stellig meen waar te nemen', een beetje afzwakt(afneemt).

Citaat:
Ik las eens een boek van Donna Tartt en toen ik het boek uit had, zag ik dat ik al tot in de tweede helft van het boek aan een tweede lezing was begonnen. Ik was na de laatste bladzijde gewoon opnieuw aan pagina één begonnen zonder ook maar één moment uit het verhaal te zijn geweest. Die volzinnen en beschrijvingen hadden iets ‘dwingends’ waarvan ik mij met moeite kon uit losmaken. Ik sta er nog steeds voor in bewondering hoe zij dat ‘iets’ heeft herkent en het in die dikke boeken van haar weet door te geven en aan te raken in de geest van de lezer.
Welk boek?

Citaat:
Maar zoals Milton (Paradise Lost) opmerkte en zei dat de geest zichzelf tot woonplaats is, zo hoef ik ook mijzelf niet te verdoemen of ten-hemel-prijzen. Het zij zo en het lijkt mij zo veel meer waarde te hebben om door te dringen in de diepere lagen van het geschrevene. Het is in deze onderstroom dat het subject zijn gestalte vertoond..
Kan het niet zo zijn dat achter jouw 'aanreiken' tijdens de gesprekken hier op het forum, ook een verborgen behoefte schuilt? Dat jij daar zo aan gewend geraakt bent, dat jij het niet eens opmerkt?
Als jij uiteindelijk vermoeid raakt, door de overdaad aan verhalen waarmee de ander komt, vraag jij je nooit af, of het jou ook iets ontgaat?
Vermoeidheid is een teken...
Kan het niet zo zijn dat jij onbewust jezelf ten- hemel- prijst, door steeds bij de ander te benadrukken dat hij/zij geen onderzoek naar het ego doet?

Dat de ander geen onderzoek doet is het voor mij nu ook opvallend duidelijk.
Maar is het niet te 'simpel'(verdacht), dat jij jezelf steeds zo positioneert, en dus dat jij steeds de aandacht op de ander richt? Zou dat een eigen 'behoefte' kunnen duiden?

Tijdens het lezen van de gesprekken die jij de laatste dagen hebt gevoerd, viel mij ook op hoe de ander steeds met smoesjes/ verhalen/fantasietjes aankomt.
Precies zoals ik ook al jaren doe.
Dat de ander geen onderzoek naar ego doet, is het overduidelijk, maar wat is jouw stuk hierin?
Waarom steeds bij de ander terug komen? Wat doet het met jou?
Citaat:
Ik eis geen opvolging en heb geen programma maar schrijf bij elke gelegenheid die zich aandient uit ‘inspiratie’, uit die onderstroom van het onderzoek naar ego..
Hoe bedoel je dat Nowee? Herken jij jezelf in de ander? Zie jij dus vervolgens hoe jij ook nog steeds in de 'valkuilen' van het ego trapt?
Citaat:
Ik ken mijzelf en weet dat ik een trage groeier ben. Dat ik alleen via omwegen van A naar B kan reizen.
.
Kan jij hier een voorbeeld geven?
Citaat:
Het komt altijd weer neer op het doen van het onderzoek naar ego.
Zo is het ook voor waarheidsvinding en het doen van onderzoek naar ego. De onderstroom ervan is de ontvoogding van het ik..
Het is zeker een constante.
Citaat:
Bij mij kent het uitschrijven van het onderzoek naar ego een gestage ontwikkeling. Ik herken het risico waardoor fantasie, het verhaaltjes maken een gelijke tred houdt met wat geschreven wordt. Ik geef er de volle aandacht aan om niet toe te geven aan die uitdagingen van verbeelding, feiten achter de fictie, van geloof en openbaringen, van ontwaken en verlichting..
Waarin zie jij jezelf in de verleiding komen, kan jij een voorbeeld geven?
Citaat:
Ik beleef waarnemen als van ander begin.
Mijn blik (het doorzien) en mijn beleving (het afronden) is ander begin. Niet dat ikzelf of de wereld veranderd ben, er is gewoon ander begin van waarnemen en beleven. Ik ben niet het centrum van waarnemen en beleven, verschijnen en verdwijnen. .
Helder.
Citaat:
Ik schaar mij niet achter een boodschap noch heb ik een beter mens-zijn op het oog. Ik heb de steunen van het ik losgemaakt door onderzoek naar ego te doen.

.
Citaat:
En dat is werkelijk alles wat er in de schuif ligt.
Zo zie ik het ook op dit moment.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2019, 14:39   #84
Tao
Voormalig lid

Standaard

Omdat de meeste gesprekken die de mensen voeren, voortkomen uit de sferen van de denkende geest die sterk bewogen en beheerst wordt door het aangenomen ego, bestaat er voor de mens weinig kans en mogelijkheid om zijn geestelijke gesprekken te kunnen delen met mensen.

Daardoor ontstaat vanuit een gebrek aan communiceren een soort van eenzaamheid die de mens probeert vanuit zijn emoties op alle manieren kwijt te raken, waardoor hij door uitputting na lange tijd, zich genoodzaakt voelt om de zoektocht aan te vangen naar het vinden van een God waarin hij zich voor altijd in communicatie veilig blijft voelen heel zijn leven lang, als een soort van iemand die hem zal blijven liefhebben en begrijpen, zelfs tot de dag dat de mens zou sterven en met de diepste hoop van zelfs nog de dag en jaren nadien. Het is een diepgeworteld menselijk hopen en dromen, en wie weet is het een universele waarheid waarvan we ooit allen getuigen zullen zijn.
Tao is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon