Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Eigenbeheer forums van leden

Eigenbeheer forums van leden Hier kun je een eigen fanmail forum openen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 april 2019, 19:14   #651
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
En na al dat verstandelijk gelul, kunnen we nu naar de kern gaan???
Ik heb het niet nodig om mijn zogezegd ego te doorzien; maar wanneer ga jij eens je totaal onkundig verstand doorzien ipv als een braaf kindje rondjes te blijven lopen aan zijn handje...
Wat is er mis met brave kindjes? Brave kindjes hebben toekomst en zorgen dat de weg goed bevolkt is. Vindt je het dan niet fijn om eens iemand bij de hand te nemen of bij de hand genomen te worden door iemand? Ik heb er niets op tegen, van mij mag het.
De rondjes zie ik jou maken. Het is een lepe truc om wat je niet aanstaat aan jezelf in de schoenen van een ander te schuiven. Ruim je eigen rommel op zou ik zo zeggen. Weet je nog, ik liet je zien dat je rondjes draait omdat je waarschijnlijk een verkeerde weg bent ingeslagen. (Wegens de onbetrouwbaarheid van het geheugen of de herinneringen.) Ik kan het me voorstellen dat zoiets moeilijk valt om te bekennen maar er zit niets anders op dan het kwalijke daglicht waarin je de weg, de waarheid en het leven schetst aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Guido gaf je reeds tal van aanwijzingen maar in het ijdele vertoon van deze kwestie wil je niets van het laken lossen.

Verstandelijk gelul ? Wat is dat nu weer voor een taal. Noem het gewoon gelul. Wat komt dat verstandelijk daar nu weer bij betekenen? Je bent waarschijnlijk gefrustreerd als je niet zestien keer per dag het woord verstandelijk in een negatief daglicht kunt stellen? Is dat het, heb je een allergie voor het woord verstandelijk? Het gelul van instincten is natuurlijk een mond vol en het bekt ook niet zo goed.
Kijk je hebt het weer over de kern. Je hebt dat woord al vaak in je discours een bijzondere plaats gegeven. Je zal me moeten inwerken want ik heb er geen idee van wat de kern van je argumenten is. Met de grootste moeite kan ik niet zelfs één van je argumenten opsommen. Er is dus nog werk aan de winkel.
Oud 15 april 2019, 21:40   #652
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Wat is er mis met brave kindjes? Brave kindjes hebben toekomst en zorgen dat de weg goed bevolkt is. Vindt je het dan niet fijn om eens iemand bij de hand te nemen of bij de hand genomen te worden door iemand? Ik heb er niets op tegen, van mij mag het.
De rondjes zie ik jou maken. Het is een lepe truc om wat je niet aanstaat aan jezelf in de schoenen van een ander te schuiven. Ruim je eigen rommel op zou ik zo zeggen. Weet je nog, ik liet je zien dat je rondjes draait omdat je waarschijnlijk een verkeerde weg bent ingeslagen. (Wegens de onbetrouwbaarheid van het geheugen of de herinneringen.) Ik kan het me voorstellen dat zoiets moeilijk valt om te bekennen maar er zit niets anders op dan het kwalijke daglicht waarin je de weg, de waarheid en het leven schetst aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Guido gaf je reeds tal van aanwijzingen maar in het ijdele vertoon van deze kwestie wil je niets van het laken lossen.

Verstandelijk gelul ? Wat is dat nu weer voor een taal. Noem het gewoon gelul. Wat komt dat verstandelijk daar nu weer bij betekenen? Je bent waarschijnlijk gefrustreerd als je niet zestien keer per dag het woord verstandelijk in een negatief daglicht kunt stellen? Is dat het, heb je een allergie voor het woord verstandelijk? Het gelul van instincten is natuurlijk een mond vol en het bekt ook niet zo goed.
Kijk je hebt het weer over de kern. Je hebt dat woord al vaak in je discours een bijzondere plaats gegeven. Je zal me moeten inwerken want ik heb er geen idee van wat de kern van je argumenten is. Met de grootste moeite kan ik niet zelfs één van je argumenten opsommen. Er is dus nog werk aan de winkel.
Nowee, je hebt mij niets laten inzien en maak je geen zorgen, ik ben alles behalve gefrustreerd... Ik zou zelfs niet weten waarom ik het zou moeten zijn...
Ik heb door wat het verstand is, jullie blijkbaar niet en jullie wensen het ook niet te onderzoeken en het te achterhalen... Oké dat is jullie goed recht...
Wat ik bedoel met naar de kern te gaan is al het gelul doorzien en zich met de realiteit achter de woorden bezig te houden... Maar ja, volgens het verstand telt die realiteit niet, want wij, mensen kunnen niet weten...
Het is ons zogezegd ego die ons belemmert om ons van ons vooroordelen te ontdoen want het zou niet willen inzien dat het er niet toe doet...
Hewel, voor mij is het het verstand dat die rol vervult en niet het ego...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2019, 21:52   #653
Guido
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Ademhalen, steeds zuiverder en vrijer ademhalen...
Adem is geest en geest is adem, (Spirit) het een kan niet zonder het ander.
Maar de geest is de mens niet.
De lucht gedijt prima zonder mens, maar een mens gedijt niet zonder lucht.

'Beschikbaarheid zonder voorwaarden.. is vrij van de voorwaarden die de adem stelt aan het mens zijn.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2019, 08:05   #654
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Adem is geest en geest is adem, (Spirit) het een kan niet zonder het ander.
Maar de geest is de mens niet.
De lucht gedijt prima zonder mens, maar een mens gedijt niet zonder lucht.

'Beschikbaarheid zonder voorwaarden.. is vrij van de voorwaarden die de adem stelt aan het mens zijn.
Guido welke voorwaarde stel ik???
Ik wil de lucht kennen, begrijpen, zijn... en ik weet goed dat ik slechts een mens ben die niet zonder lucht kan... Het enige dat mij nader tot de lucht kan brengen is toch juist de wisselwerking van die lucht met mijzelf onderzoeken en liefst, inderdaad, zonder voorwaarden te stellen...
We hebben het hier nu niet over de wetenschappelijke context...

Ander voorbeeld... Een mier in een mierenhoop... Die mier zal buiten haar mierenhoop en de directe omgeving nooit ook maar het minste idee hebben van het Zijn...
Dus moet de mier maar verder leven zoals ze is. Mag natuurlijk en dat doen de mieren ook... Maar indien er een mier is die meer wil weten dan zeg jij haar dus, stop jij bent niet in staat om meer te weten...
Hewel indien die mier meer wil weten dan kan zij dat voor mij enkel en alleen door zichzelf onder de loep te nemen...
Want vergeet niet dat ook die mier een deel is van het geheel en dat geheel het beste kan kennen door zichzelf te bestuderen...

Hetzelfde met ons mensen... Ik leg de mensen geen voorwaarden op maar, aan zij die willen zoeken, raad ik aan om zichzelf en hun interactie met de omgeving onder de loep te nemen... voor mij de enige weg om meer te weten te komen...
Wat moet ik weten??? In het begin vertrekt men misschien met een vooropgesteld idee, ons door religie, omgeving, opvoeding aangepraat... Men denkt op een dag de grote waarheid die alles omvat te zullen vinden...
Maar dat is zuiver verstandelijk gelul; meer zelfs een formule die mij zegt hoe de wereld al sinds haar ontstaan draait en keert interesseert mij geen zier en brengt mij geen stap dichter bij het Zijn...
En waar jullie hier zo dikwijls op hameren moeten wij ons ego doorzien... wat jullie jullie daar ook van voorstellen... en indien het is zoals bij de geest de afhankelijkheid van het ego, de ondergeschiktheid van het ego van het geheel vaststellen... Geen probleem...
Maar jullie besluit daaruit dat ik dan ook niet kan weten en dat ik mij alleen maar moet laten leven... of dat al hetgeen zo ontdekt wordt, oei er wordt niets ontdekt want het was er al altijd... en dat daar niet(s) over gezegd kan worden...
Sorry, voor mij zal men alleen maar verder komen door zichzelf, dat afhankelijke 'ego' zo je wil, dieper en dieper te onderzoeken en meer nog te zijn... Want wij zitten allen ondergedompeld in een dikke schaal van nep ons door ons verstand ons aangepraat...
En dan kun je zeggen dat het instinct zuiver afhankelijkheid is welke ons door de eeuwen heen gemaakt heeft en daar heb je meer dan gelijk... Maar het is juist die afhankelijkheid open en bloot onderzocht die ons dichter bij de waarheid, het Leven brengt...
Oud 16 april 2019, 09:04   #655
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik bedoel met naar de kern te gaan is al het gelul doorzien en zich met de realiteit achter de woorden bezig te houden... Maar ja, volgens het verstand telt die realiteit niet, want wij, mensen kunnen niet weten...Het is ons zogezegd ego die ons belemmert om ons van ons vooroordelen te ontdoen want het zou niet willen inzien dat het er niet toe doet...Hewel, voor mij is het het verstand dat die rol vervult en niet het ego...
Al-het-gelul-doorzien komt al aardig in de buurt van ego-doorzien. Van wie zou je dat opgepikt hebben? In je eentje ben je er vast niet opgekomen.

De-realiteit-achter-de-woorden is lucht. Het is de lucht waarin de mensen en alle dieren samen leven. Waarom zou die lucht niet tellen voor het verstand? Waar koop jij je schoenen wel, dat je denkt er niet mee over de grond te lopen? De realiteit achter de woorden ... wat een (k)lucht.
Volgens jouw opvatting is het ego een belemmering en dat ego vervult de rol van het verstand. Ik volg je opvatting niet. Het ego is de individualiteit zoals deze tot uiting komt in een persoonlijkheid. Als jij zegt dat het verstand een belemmering is voor de mens, zo tekent die opvatting jouw persoonlijkheid, jouw ego. Het is het vooroordeel dat jou opvatting en daardoor mede je persoonlijkheid tekent. Zeggen dat het verstand een belemmering is, is het vooroordeel zeg ik er nog maar eventjes bij omdat je het achteraf weer niet een draai hoeft te geven. Het tekent jouw persoonlijkheid dat je het verstand een belemmering vindt.

Tenslotte de hoofdprijs. Waar haal jij de opvatting vandaan dat er aan het ego, aan de individualiteit van de persoon, iets moet veranderen? Je zegt dat het ego zich moet ontdoen van belemmeringen. Wat moet ik mij daarbij voorstellen. Ben je misschien als beul ingehuurd? Een die de finesses van het martelen instinctief tot in de kern van het ego weet te treffen?
Ik vind het een misplaatste opvatting om ervan uit te gaan dat belemmeringen de toegang tot zelfonderzoek blokkeren. Door het onderzoek als een onderzoek naar belemmeringen te zien, wordt een spiraal van verdachtmakingen in het leven geroepen.

Als iemand van zichzelf tot de ontdekking van het gedegen zelfonderzoek wil komen, dan ben ik ervan overtuigd dat het voor deze mens ook lukt zonder dat hij of zij zich ook maar één tekort hoeft te doen. Het onderzoek is een handelen in open lucht, in de werkelijkheid van dit leven als mens, als individu als ego, als persoonlijkheid. Het afronden van zelfonderzoek gebeurt in diezelfde open lucht, in de werkelijkheid zoals er maar één van is.
Oud 16 april 2019, 11:00   #656
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Marie, in je bericht 654 aan Guido zag het er even naar uit dat je bij de kwestie van je onderzoek zou blijven. Maar halverwege zie ik jou weer de ingesleten afslag nemen om al de mensen over de kam te scheren en het verstandelijk gelul er uit te kammen.
Ik versta je besluiten niet uit wat je gelezen zou hebben over gedegen zelfonderzoek. Wanneer het gedegen zelfonderzoek is afgerond is er werk aan de winkel. Het is helemaal een verzinsel van jou om te stellen dat het leven gelaten wordt ondergaan en er van niets wordt geleefd. Het zullen wel je instincten zijn denk ik dan. Voor andere redenen heb ik er het raden naar. Maar daaraan ga ik niet. Ik ben voor het onderzoek en de juiste toedracht van het uitvoeren van het onderzoek.

Wat ik dan weer romantisch vond is dat je de lucht wil begrijpen door jezelf nader tot de lucht te brengen. Ik kan mij deze idylle als een lied uit de Sound Of Music voorstellen waarin je je nader brengt tot te lucht. Je hebt er een talent voor.
Dat van die mier die meer wil weten is dan weer een fantasie en ook dat mag ik gaarne lezen. Hoe zou die mier dat meer willen onderzoeken en hoe zou zij dat in het grote Zijn kunnen onderbrengen. Dit Zijn lijkt een gefantaseerde mierenhoop van dat onderzoekende miertje zelf te zijn. Alleen is het een mierenhoop met ietsje meer weten.
Oud 16 april 2019, 11:08   #657
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Al-het-gelul-doorzien komt al aardig in de buurt van ego-doorzien. Van wie zou je dat opgepikt hebben? In je eentje ben je er vast niet opgekomen.
Sorrie hoor, maar vanaf de eerste dag dat je aan onderzoek naar het zelf begint weet je dat het zelf heel vervormd is door opvoeding, geloof, invloed van omgeving en wat weet ik nog voor meer...
Neem een situatie, een gebeuren, een feit en laat tien mensen daarover vertellen en je zal tien verschillende verhalen hebben waarbij al die mensen vol overtuiging hun eigen zienswijze als de ware zullen zien...
En voor elk van die mensen klopt dat ook...
Maar dat is niet zoeken naar de diepere waarheid...
En toch zul je moeten vertrekken vanuit je eigen levenswereld en zul je door ontleden, wikken en wegen, dieper doordenken en ervaring tot dieper inzicht moeten komen...

Citaat:
De-realiteit-achter-de-woorden is lucht. Het is de lucht waarin de mensen en alle dieren samen leven. Waarom zou die lucht niet tellen voor het verstand? Waar koop jij je schoenen wel, dat je denkt er niet mee over de grond te lopen? De realiteit achter de woorden ... wat een (k)lucht.
Volgens jouw opvatting is het ego een belemmering en dat ego vervult de rol van het verstand. Ik volg je opvatting niet. Het ego is de individualiteit zoals deze tot uiting komt in een persoonlijkheid. Als jij zegt dat het verstand een belemmering is voor de mens, zo tekent die opvatting jouw persoonlijkheid, jouw ego. Het is het vooroordeel dat jou opvatting en daardoor mede je persoonlijkheid tekent. Zeggen dat het verstand een belemmering is, is het vooroordeel zeg ik er nog maar eventjes bij omdat je het achteraf weer niet een draai hoeft te geven. Het tekent jouw persoonlijkheid dat je het verstand een belemmering vindt.
Het door de eeuwen heen verkeerd gebruik van het verstand is de belemmering om terug de eenvoudige realiteit te zien. Het onderdrukken en minimaliseren van onze intrinsieke menselijkheid (laat ik het hier instinct noemen. Misschien voor vele mensen een moeilijk aanvaarbare term; maar ik heb hem gebruik omdat men het dierlijk begrip, het dierlijk verstand zo heeft uitgedrukt) vooral door overwegingen, verdraaiingen, verkleuringen van het verstand heeft ons ver afgevoerd van wat we in feiten zijn...
Neem gewoon al de verschillende religies en hun overtuiging dat ze over waarheid spreken... Bekijk ons Westers denken tegenover het Oosters denken, waar beiden ervan overtuigd zijn dat zij het op de juiste wijze zien en doorgeven...
Neem oervolkeren... Denk je echt dat er veel verschil is tussen bosjesmannen in Afrika of Indiaanse inheemse stammen in het Amazone gebied??? En de verschillen die er wel zijn; zijn dat niet opnieuw verschillen die er door het verstand aan toegevoegd zijn en die nauwelijks of niets te maken hebben met de pure menselijke essentie???

Citaat:
Tenslotte de hoofdprijs. Waar haal jij de opvatting vandaan dat er aan het ego, aan de individualiteit van de persoon, iets moet veranderen? Je zegt dat het ego zich moet ontdoen van belemmeringen. Wat moet ik mij daarbij voorstellen. Ben je misschien als beul ingehuurd? Een die de finesses van het martelen instinctief tot in de kern van het ego weet te treffen?
Ik vind het een misplaatste opvatting om ervan uit te gaan dat belemmeringen de toegang tot zelfonderzoek blokkeren. Door het onderzoek als een onderzoek naar belemmeringen te zien, wordt een spiraal van verdachtmakingen in het leven geroepen.
Waar zeg ik dat???Ik zeg alleen dat je indien je onderzoek naar het zelf wil doen je je moet ontdoen van belemmeringen die het ego, de overdreven individualiteit... aan het onderzoek toevoegen en zo de diepere waarheid verbergen...
Als ik van zwart hou, dan hou ik van zwart, maar ik zal daardoor niet tot andere inzichten komen wat het zelf betreft... want het feit dat ik van zwart hou heeft niets vandoen met die inzichten...
Waarom zou ik hier een spiraal van verdachtmakingen in het leven roepen... Wil je de waarheid kennen of wil je gewoon wat in de marge ronddraaien...

Citaat:
Als iemand van zichzelf tot de ontdekking van het gedegen zelfonderzoek wil komen, dan ben ik ervan overtuigd dat het voor deze mens ook lukt zonder dat hij of zij zich ook maar één tekort hoeft te doen. Het onderzoek is een handelen in open lucht, in de werkelijkheid van dit leven als mens, als individu als ego, als persoonlijkheid. Het afronden van zelfonderzoek gebeurt in diezelfde open lucht, in de werkelijkheid zoals er maar één van is.
Als hij of zij zich ook maar een tekort moet doen dan is het al duidelijk dat hij niet op de juiste weg zit en dan moet hij dringend onderzoeken waarom hij denkt dat hij zichzelf tekort moet doen...
Goed gezegd dat het onderzoek een handelen in open lucht is; daarom vooral heel belangrijk dat de onderzoeker steeds weer en opnieuw onderzoekt of de lucht wel open is en niet versluierd door vooroordelen, geloof, verkeerde ideeën...
Je kunt voor jezelf een wereld opbouwen en daar je hele leven in wonen...
Ik zal de laatste zijn om jou dat te belemmeren; maar kom dan niet af dat je zelfonderzoek hoog op de ladder hebt geplaatst...
Oud 16 april 2019, 11:08   #658
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb door wat het verstand is, jullie blijkbaar niet en jullie wensen het ook niet te onderzoeken en het te achterhalen... Oké dat is jullie goed recht...
Ik heb je al zo vaak gevraagd naar je bedoelingen van je hetze tegen het verstand. Zoals ik je begrijp is je bestaan geregeld door twee polen die elkaar uitdagen: instincten versus verstand. Bij jouw hebben de instincten gewonnen en heeft het verstand de anderen in bedwang.
Zie jij dat zo of is het nog erger?
Oud 16 april 2019, 11:35   #659
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Ik heb je al zo vaak gevraagd naar je bedoelingen van je hetze tegen het verstand. Zoals ik je begrijp is je bestaan geregeld door twee polen die elkaar uitdagen: instincten versus verstand. Bij jouw hebben de instincten gewonnen en heeft het verstand de anderen in bedwang.
Zie jij dat zo of is het nog erger?
Eerste aanleg om te komen tot mijn conclusies:

Mijn vraag, waarom in verschillende religies kwam men er steeds weer mee af dat het verstand de haar in de boter is en/of was???
Adam en Eva werden uit het paradijs verjaagd nadat ze een vrucht van de boom van goed en kwaad hadden gegeten...
De slang had Eva verleid, maar de slang is ergens ook een teken van wijsheid (de apothekers) van kennis...

Dus mijn vraag over de jaren heen, steeds weer en opnieuw.... Waarom die laatdunkende houding tegenover verstand...

Want wat was het aards paradijs anders dan het dierenrijk waar goed en kwaad niet gekend waren en waar de mensen gewoon handelden volgens hun aanleg (instincten)...
Ik geloof niet dat een mannetjesdier wroeging heeft omdat hij zijn vader heeft vermoord om de macht over de kliek te krijgen... Het was gewoon de natuurlijke weg, de natuurlijke evolutie...

En die oude wereld komt ook terug in de oude epossen... Oedipus vb.

Tweede aanleg... een gezegde van Einstein dat zegt dat het verstand een goed instrument is maar geen heerser...
En mijn vaststelling dat practisch niemand zichzelf nog kan zien zonder zijn verstand... Dat de meeste mensen zich dus vereenzelvigen met hun verstand... alsof alles wat ze zijn buiten het verstand van mindere waarde is en hen weinig of niet karakteriseerd...

Einstein heeft gelijk, jij bent je verstand niet en je verstand als werktuig oké, maar je verstand als heerser die jou de weg wijst... neen; want het verstand en dat in tegenstelling met je instrinsieke menselijke aanleg; het verstand weet niets...

Vertrekkende van die twee gegevens tracht jou de evolutie voor te stellen van dierenrijk naar mensenrijk en vandaar de hele menselijke geschiedenis en je zult de corrupte houding van het verstand meer en meer zien...
Enfin, het is niet het verstand, maar wel de corrupte houding van de mensen die het verstand misbruiken...

Ik maak inderdaad een onderscheid tussen instinct en verstand omdat het instinct voor mij de menselijke evolutie van in het begin tot op vandaag vertegenwoordigd en het verstand slechts een nieuw, evolutief heel goed onderbouwd instrument is...
Gebruik ze beiden en volgens mij kun je heel ver komen in het kennen en begrijpen van wat het zelf is...
Oud 16 april 2019, 13:31   #660
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Marie, in je bericht 654 aan Guido zag het er even naar uit dat je bij de kwestie van je onderzoek zou blijven. Maar halverwege zie ik jou weer de ingesleten afslag nemen om al de mensen over de kam te scheren en het verstandelijk gelul er uit te kammen.
Ik versta je besluiten niet uit wat je gelezen zou hebben over gedegen zelfonderzoek. Wanneer het gedegen zelfonderzoek is afgerond is er werk aan de winkel. Het is helemaal een verzinsel van jou om te stellen dat het leven gelaten wordt ondergaan en er van niets wordt geleefd. Het zullen wel je instincten zijn denk ik dan. Voor andere redenen heb ik er het raden naar. Maar daaraan ga ik niet. Ik ben voor het onderzoek en de juiste toedracht van het uitvoeren van het onderzoek.

Wat ik dan weer romantisch vond is dat je de lucht wil begrijpen door jezelf nader tot de lucht te brengen. Ik kan mij deze idylle als een lied uit de Sound Of Music voorstellen waarin je je nader brengt tot te lucht. Je hebt er een talent voor.
Dat van die mier die meer wil weten is dan weer een fantasie en ook dat mag ik gaarne lezen. Hoe zou die mier dat meer willen onderzoeken en hoe zou zij dat in het grote Zijn kunnen onderbrengen. Dit Zijn lijkt een gefantaseerde mierenhoop van dat onderzoekende miertje zelf te zijn. Alleen is het een mierenhoop met ietsje meer weten.
Sorrie ik had die tekst eerder niet gelezen...

Jij zegt:
Wanneer het gedegen zelfonderzoek is afgerond is er werk aan de winkel. Het is helemaal een verzinsel van jou om te stellen dat het leven gelaten wordt ondergaan en er van niets wordt geleefd.

Helemaal eens met jou dat wanneer het gedegen zelfonderzoek is afgerond, er werk aan de winkel is...
Maar hier zijn er die, na de zogenaamde afronding van dat gedegen zelfonderzoek vertellen dat er dan niets meer gezegd kan worden omdat alles wat gezegd wordt enkel verhaaltjes vertellen is en toe te schrijven zou zijn aan egowerking van iemand die zijn gedegen zelfonderzoek niet gedaan zou hebben...

Citaat:
Dat van die mier die meer wil weten is dan weer een fantasie en ook dat mag ik gaarne lezen.
Die mier is een deel van het geheel en als deel van het geheel kan die mier, zichzelf onderzoekend deels dat geheel kennen... in die mate toch dat het erbij kan met zijn mierenverstand...

Hetzelfde geldt voor ons mensen... Onze mensenwereld tov het heelal is zoals die mierenhoop ten opzichte van de aarde...
Wij zijn deel van het geheel en als deel van het geheel kunnen wij dat geheel kennen... in die mate toch dat wij erbij kunnen met ons mensenverstand...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon