Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek

Gedegen zelfonderzoek Wat zijn je ervaringen met zelfonderzoek die je hebt opgedaan.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 oktober 2020, 09:04   #61
Nowee
Kasuaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal subjectief gerommel in de marge,
Guido, dat is toch een open deur intrappen. Elke persoon die een beetje nadenkt weet dat hij of zij vanuit perspectief nadenkt, voelt en weet. Wat is dan je punt?
Gedegen zelfonderzoek vertrekt van het nadenken en reflecteren over wat waar is. Het noembare is uitgangspunt om indirect het onnoembare te realiseren. Sorry, indirect de betekenis van het onnoembare realiseren.
Jij acht dat onmogelijk of niet?

Wijziging aangebracht door Nowee op 7 oktober 2020 om 10:22.
Reden: Sorry toegevoegd
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2020, 09:11   #62
Nowee
Kasuaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
... die nu Nowee heet (denk ik)
Goed ingeschat ... Looro, Turrio of Nowee ...allemaal voor de duidelijkheid ?!
Oud 7 oktober 2020, 09:12   #63
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Dag Rob ... gegroet!
Dank!
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2020, 09:13   #64
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed ingeschat ... Looro, Turrio of Nowee ...alles voor duidelijkheid !
.... en ik ben al zo slecht in namen ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2020, 10:20   #65
Nowee
Kasuaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.... en ik ben al zo slecht in namen ...
Tegen wie zeg je het ... Bruno?
Oud 7 oktober 2020, 10:53   #66
Guido
Groepslid Niet forum gerelateerd

Standaard ()

Citaat:
Een vraag Guido. Ik zit een beetje met namen in mijn maag, maar volgens mij was jij toch degene die een paar jaar geleden met een prachtig mooi jacht op wereldreis is gegaan ...? Volgens mij gebruikte je toen een andere naam op het forum.
Dat klopt. We waren aardig op weg,(zee.) maar door omstandigheden (Waarover ik niet in detail ga treden.) moesten we de trip rond de wereld afbreken. En de boot hebben we in het buitenland verkocht.

Citaat:
Mijn vraag is, voor zover ik mij kan herinneren waren er toen 3 'fervente voorvechters' van het fenomeen 'gedegen zelfonderzoek', waaronder Laurens, degene die nu Nowee heet (denk ik) en jij.

Wat is er bij jou veranderd dat je dat nu anders ziet?
Ik 'Zie het niet anders, ik geef nu alleen een andere 'kijk' (Betekenis.) aan het doen van gedegen zelfonderzoek zoals Laurens dat voorstaat.
Al jaren lang geeft Laurens middels de quotes die hij plaatst een inkijkje hoe hij hier introspectief in zit. Als ik die introspectie duidingen bij mij zelf volg, dan verliest het subjectief betekenis geven zijn werkelijkheden. Niet alle subjectieve mogelijkheden hoeven minitieus onder de loep genomen te worden.. Het oprecht doen van gedegen zelfonderzoek brengt de aandacht al gauw in een positie waarin gezien wordt dat het ontstaan van een gedachte/voorstelling vrijwel direct een 'waan' gehalte vertegenwoordigt, met allerlei gevolgen in de rest van een psychische huishouding.

Doorpakken met die specifieke aandacht brengt het gewaarzijn/subtiel constateren in/op een locatie van de geest wat ik het subjectief vacuum noem.
Die locatie is vrij van alle subjectieve connotatie en aan niets gerelateerd.. als een 'ervaren.
Als die locatie van het subjectief vacuum kan ik 100% beamen wat Laurens (En vele ogenschijnlijk gerealiseerden benadrukken) in quotes voorstaat en benadrukt.

1001 lyrische betekenissen ontstaan daar, omdat het herkennen van die geestelijke locatie(plek) de subjectieve belevings wereld bevrijd van zintuigelijke tijd en ruimte etc. Waardoor men als het ware vanuit een onwerelds perspectief ogenschijnlijk bindende/boeiende beleving/ervaring anders kan beschouwen... als er behoefte is er betekenis aan te geven. is die behoefte er niet of minder dan kan men eenvoudig kort en zeer to the point zijn m.b.t al het relatieve van het 'wereldse'.

Lang verhaal kort. Die locatie van het subjectief vacuum, is niet 'Wat je in essentie bent (Daar kun je helemaal geen weet of 'Weten' van hebben. Maar daar hebben we het nu niet over.) maar is een herkennen van wat oorzakelijk is aan 'Wie je bent.. en dat heeft nog niks met Wezenlijke realisatie te maken.
Daarom zeg ik ook dat het zogenaamde afronden van gedegen zelfonderzoek geen realisatie is, maar slechts een tussestop tot een mogelijke Wezenlijke realisatie.

(P.S nog bedankt voor de hint naar Sagnaar, zeer vermakelijk en verhelderend om die tijd nog eens terug te lezen.)

()
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2020, 11:03   #67
Laurens
Drommedaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht

Jij hebt niet gerealiseerd 'Wat je bent Laurens, jij hebt gerealiseerd wat de oorzaak is van 'Wie jij bent. En dat noem jij dan een afgerond gedegen zelfonderzoek.
Volgens mij is het geen 'hebben' maar goed, als jij denkt dat je het kunt bezitten is de vraag waar sta jij, heb jij gerealiseerd. Het boeit me niks om daar kennis van te nemen hoor want in Waarheid heb je zoiets helemaal niet nodig, maar omdat je zo met je vingertje zit te wijzen wie er wat wel of wat niet is zou ik dat toch wel eens graag uit je mond willen vernemen. Jij verstoord hier met Dorje al enige tijd de gang van zaken rond gedegen zelfonderzoek en ik heb het daar wel mee gehad. En nu eens een keer niet om de hete brei heendraaien ja of nee antwoorden 'heb jij gerealiseerd' .
Oud 7 oktober 2020, 11:09   #68
Guido

Standaard ()

Citaat:
Guido, dat is toch een open deur intrappen. Elke persoon die een beetje nadenkt weet dat hij of zij vanuit perspectief nadenkt, voelt en weet. Wat is dan je punt?
Gedegen zelfonderzoek vertrekt van het nadenken en reflecteren over wat waar is. Het noembare is uitgangspunt om indirect het onnoembare te realiseren. Sorry, indirect de betekenis van het onnoembare realiseren.
Jij acht dat onmogelijk of niet?
Nowee.
Jouw houvast is het.. onnoembare, dat is de wurggreep van betekenis. Daarom is jouw 'ervaren, en zal jouw 'ervaren onnoembaar zijn. Zowel binnen als van betekenis.
()
Oud 7 oktober 2020, 11:19   #69
Guido

Standaard ()

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Volgens mij is het geen 'hebben' maar goed, als jij denkt dat je het kunt bezitten is de vraag waar sta jij, heb jij gerealiseerd. Het boeit me niks om daar kennis van te nemen hoor want in Waarheid heb je zoiets helemaal niet nodig, maar omdat je zo met je vingertje zit te wijzen wie er wat wel of wat niet is zou ik dat toch wel eens graag uit je mond willen vernemen. Jij verstoord hier met Dorje al enige tijd de gang van zaken rond gedegen zelfonderzoek en ik heb het daar wel mee gehad. En nu eens een keer niet om de hete brei heendraaien ja of nee antwoorden 'heb jij gerealiseerd' .
'Ik heb niet gerealiseerd.
Realisatie heeft 'mij.. gerealiseerd.

Al meer dan 35 jaar geleden.
()
Oud 7 oktober 2020, 11:21   #70
Laurens
Drommedaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
'Ik heb niet gerealiseerd.
Realisatie heeft 'mij.. gerealiseerd.

Al meer dan 35 jaar geleden.
Dan is die volgende vraag wat is realisatie dat die het vermag te doen jou te realiseren.

Misschien moet je dag, maand en jaartal ook maar benoemen, de duur lijkt nogal belangrijk te zijn.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon