Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Economie en (r)overheid

Economie en (r)overheid Ontwikkelingen die van invloed zijn op de wereldvisie in relatie met ons zelf.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 augustus 2015, 00:46   #11
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik heb geen reden om aan te nemen dat degenen die de touwtjes in handen hebben vrijgesteld zijn van ego. Echter, degenen die er tegen ageren zijn dat netzomin. In dit geval de lui van geen stijl. Wie dat niet ziet heeft niks te zoeken op een zelfkennisforum.

Wie of wat is 'de media' Ulla? Dat is een zo divers pallet dat zelfkennis heel goed uitkomt bij het inschatten van de kwaliteit van het gebodene. Vooral op internet zijn er veel dubieuze media. Geen stijl is er een van, maar zeker niet de enige. Net zo als mensen een gekleurde visie geven, doen media dat ook.
Als je zelf dubieus bent, dan zul je je ook aangetrokken voelen tot dubieuze media.

Voor mijzelf sprekend heb ik geen media nodig om mij een mening op te dringen. Zeker niet een populistische of extreemrechtse mening. Via de media verneem ik liever gewoon de feiten. En ook dat is een selectie van de miljoenen nieuwsfeiten die dagelijks in de wereld gebeuren. En daar van uit ben ik intelligent genoeg om zelf mijn conclusies te trekken. Het gereedschap daarbij is algemene ontwikkeling en (jawel, daar is tie weer) zelfkennis.
Feiten moet je ook maar zien in een context, welke wordt gemanipuleerd, weggelaten of zelfs mooier of anders gedraaid wordt dan het is. Daar moet je op zijn minst rekening mee houden. Alternatieve media lees ik net zo goed kritisch maar ik wijs ze niet zomaar af. Ik vind daar soms dingen in terug die ik zelf ook al had bedacht. Geen stijl ken ik eigenlijk alleen van naam.

Met media bedoel ik de offici?le kanalen. Bij sommige berichten weet je al van te voren dat het toch weer anders komt dan voor gespiegeld. Je kunt het haast voorspellen. Politici dansen ook maar aan hun lijntjes en kunnen niet altijd zoals sommige misschien zelfs wel zouden willen.

Mensen lezen ook alternatieve media omdat ze beginnen te merken merken dat ze belazerd worden, dat heeft niet zo veel met dubieus te maken en
ook niet met dat ze zelf niet vrijgesteld zijn van ego. Ego laat toch ook slaapwandelen immers het is lekker veilig om te kunnen geloven en daarop vertrouwen. In die zin zou het makkelijker zijn om niet kritisch beginnen te zijn. En het is daarom nog geen sluitend argument. Zelfs al zijn sommige kanalen misschien niet betrouwbaar en men doorslaat naar die kant is dat gewoon onderdeel van dat hele proces.

Wijziging aangebracht door Ulla op 26 augustus 2015 om 01:06.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2015, 12:25   #12
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Nou, ik heb het bekeken, Ulla. En dit valt geheel in het plaatje van Polenmeldpunten en de 'tsunami van Bulgaren en Roemenen'. Uiteraard wordt het van harte ondersteund door de PVV. Voor de PVV is het koren op de molen om weer eens wat vreemdelingenhaat te zaaien.

Mensen worden door die zgn alternatieve media juist op het verkeerde been gezet. Bovendien is het een raadgevend referendum en dan nog wel over iets wat in feite door Brussel wordt besloten. Dit gaat uiteraard niets worden en dan geef je de xenofoben weer een reden om te zeggen dat 'er niet naar ze geluisterd wordt'.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2015, 13:47   #13
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou, ik heb het bekeken, Ulla. En dit valt geheel in het plaatje van Polenmeldpunten en de 'tsunami van Bulgaren en Roemenen'. Uiteraard wordt het van harte ondersteund door de PVV. Voor de PVV is het koren op de molen om weer eens wat vreemdelingenhaat te zaaien.

Mensen worden door die zgn alternatieve media juist op het verkeerde been gezet. Bovendien is het een raadgevend referendum en dan nog wel over iets wat in feite door Brussel wordt besloten. Dit gaat uiteraard niets worden en dan geef je de xenofoben weer een reden om te zeggen dat 'er niet naar ze geluisterd wordt'.
Ik doelde eigenlijk meer op de algemene omgang met de media. Het heeft niets te maken met PVV of dergelijke en wat je nog meer aankaart. Het is sowieso na?ef te geloven dat de regulaire media zuiver bericht. En dat staat los van wat alternatieve media dan weer beweren. Aan de andere kant ontstaat die ook niet zomaar. Het blijft bij beiden zaak om je gezonde mensenverstand en idd zelfkennis toe te passen en te toetsen. Mensen aan de macht gebruiken hun ego en het gewone volk ook. Dus krijg je een mengelmoes en vind dan maar uit wat werkelijk klopt. Haast geen doen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2015, 14:16   #14
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Het heeft wel degelijk met de PVV te maken. Geen stijl is een platform waar de PVV achterban zich thuis voelt. En dit burgercomitee wil ook uit de EU. Net zoals de PVV de laatste TK verkiezingen uitriep als 'referendum' om uit de EU te treden. Gelukkig verloor hij zwaar.

Verder liegen deze mensen klip en klaar.

Citaat:
Dit associatieverdrag is bovendien d? aanleiding geweest voor de huidige burgeroorlog in Oekra?ne. De voormalige regering Janoekovitsj wilde dit verdrag in 2013 niet ondertekenen. Een deel van de Oekra?ense bevolking kwam toen in opstand, ondertussen op onverantwoorde wijze opgehitst op het Maidan door Europarlementari?rs als Guy Verhofstadt en Hans van Baalen en Tweede Kamerlid voor de PvdA Jacques Monasch, die zo hielpen de lont in het kruitvat te steken. Er vond een staatsgreep plaats met steun van de VS en EU, en een burgeroorlog ontbrandde. Waarom, dat begrijpen we nu wat beter.
Er is geen burgeroorlog in Oekraine. Rusland heeft de Krim bezet en vecht in Oost Oekraine een oorlog uit die verkocht wordt als burgeroorlog.

Als dit comitee het beste met mij voor heeft, waarom liegen ze dan?

Of lees dit stukje:

Citaat:
Ook na de inlijving van landen zoals Bulgarije en Roemeni? blijft de EU officieel aansturen op verdere uitbreiding van haar grondgebied met nieuwe landen, om daar wederom tientallen miljarden in te pompen.

Inlijving? Men gebruikt oorlogsretoriek om het toetreden van Bulgarije en Roemenie te duidden. Die twee landen zijn vrijwillig toegetreden. Waarom gebruikt men van die PVV taal? Zien ze de kiezer voor dom aan dat die dat niet doorheeft?

Maar goed. Ik moet toegeven dat voor het gedachtengoed van de PVV wel een behoorlijk groot publiek is. Net als in het interbellum lopen de spanningen op en dan is de kiezer geneigd tot extremistische standpunten.
Oud 26 augustus 2015, 23:40   #15
InX
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De lat wordt steeds hoger gelegd.

Er zijn nou al 300.000 handtekeningen nodig voor een referendum, een recht dat vanzelfsprekend zou moeten zijn bij belangrijke beslissingen.

Zie...
En wat is belangrijk en wie bepaalt dat?

300.000 op 7 miljard is overigens peanuts....
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2015, 23:41   #16
InX
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Het heeft wel degelijk met de PVV te maken. Geen stijl is een platform waar de PVV achterban zich thuis voelt. En dit burgercomitee wil ook uit de EU. Net zoals de PVV de laatste TK verkiezingen uitriep als 'referendum' om uit de EU te treden. Gelukkig verloor hij zwaar.

Verder liegen deze mensen klip en klaar.

Er is geen burgeroorlog in Oekraine. Rusland heeft de Krim bezet en vecht in Oost Oekraine een oorlog uit die verkocht wordt als burgeroorlog.

Als dit comitee het beste met mij voor heeft, waarom liegen ze dan?

Of lees dit stukje:

Inlijving? Men gebruikt oorlogsretoriek om het toetreden van Bulgarije en Roemenie te duidden. Die twee landen zijn vrijwillig toegetreden. Waarom gebruikt men van die PVV taal? Zien ze de kiezer voor dom aan dat die dat niet doorheeft?

Maar goed. Ik moet toegeven dat voor het gedachtengoed van de PVV wel een behoorlijk groot publiek is. Net als in het interbellum lopen de spanningen op en dan is de kiezer geneigd tot extremistische standpunten.
Helder gezien.
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2015, 06:54   #17
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Offici?le of alternatieve media, ik vraag me bij beide hun waarheidsgehalte af. Alleen de insiders zullen de waarheid kennen en dan nog heeft de mens vaak zijn eigen waarheid. In die zin heeft de media voor ieder wat wils, er is bijna altijd wel iets te vinden om dat te staven wat jij graag zien wilt.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2015, 12:10   #18
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

De Tweede Kamer loopt nauwelijks warm voor de nieuwe referendumregels die ze zelf heeft vastgesteld. Burgers was meer inspraak beloofd bij het tot stand komen van de referendumwet, maar een groot deel van de politici kondigt al aan dat de uitkomst van een volksraadpleging over Europa zal worden genegeerd.

Website GeenStijl probeert momenteel een volksraadpleging van de grond te krijgen onder de naam GeenPeil. Als het 300.000 handtekeningen verzamelt, komt er een raadgevend referendum over de uitbreiding van de EU en de samenwerking met Oekra?ne in het bijzonder. Het parlement heeft al goedkeuring gegeven aan het zogenoemde associatieverdrag dat die samenwerking regelt, maar GeenStijl vindt deze uitbreiding van de EU geen goed idee. Via een referendum zou de bevolking kunnen zeggen dat politici het verdrag in de prullenbak moeten gooien, maar de parlementari?rs hoeven zich niet aan het kiezersoordeel te houden.

,Ons standpunt zal niet wijzigen van dit referendum", zegt VVD-Kamerlid Van 't Wout. Zijn partij was sowieso geen voorstander van een referendum en hij zegt dat vooral 'vrienden van Poetin' tegen samenwerking waren van de EU met Oekra?ne. ,,Wij buigen niet voor Poetin." De liberaal heeft sowieso geen hoge pet op van de recente ontwikkelingen in de burgerinspraak. Wie 40.000 steunbetuigingen heeft, kan bijvoorbeeld een onderwerp op de agenda van de Kamer krijgen. ,,Ook die burgerinitiatieven zijn tot nu toe democratische knutselwerkjes gebleken die weinig effect hadden."
D66, warm pleitbezorger van referenda, zegt ook niet direct dat partijen zo sportief moeten zijn om de mening van de burger doorslaggevend te laten zijn. ,,Het is aan de partijen om iets met de uitslag te doen", zegt de woordvoerder van voorman Pechtold. De partij vindt dat GeenStijl over een 'oneigenlijk onderwerp' een volksraadpleging wil, omdat het eigenlijk iets groters wil aankaarten: de macht van de EU.
Ook PvdA en CDA willen niet zeggen of ze zich iets van het oordeel van de kiezer aan zullen trekken, mocht het tot een referendum komen.
SP-Kamerlid Van Bommel ziet het met lede ogen aan: ,,Als de partijen straks zeggen: 'Bedankt voor de uitslag maar wij varen onze eigen koers', dan is daarmee direct de nieuwe referendumwet om zeep geholpen." Ook de PVV, fel tegen expansie van de EU, is voor een referendum over dit onderwerp waarvan de uitslag overgenomen wordt door het parlement. CU-Kamerlid Segers wil ook sportief zijn, al stemde zijn partij voor de samenwerking met Oekra?ne: ,,Als we overruled worden, moeten we onze plek kennen."

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...negeren__.html
Oud 1 september 2015, 12:13   #19
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Het gaat toch nog goed komen. De politiek ziet de achterliggende bedoelingen van Geen Stijl.
Oud 8 september 2015, 10:03   #20
Laurens
Inventaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
En wat is belangrijk en wie bepaalt dat?

300.000 op 7 miljard is overigens peanuts....
Het gaat over democratie, de zeggenschap van het volk, of wil je eindigen zoals in syri??

Als je het over zandkorrels hebt zal het een kruiwagen vol schelen inderdaad. Het aantal dat een referendum kan aanvragen betreft nederlanders, waarvan er 16,8 miljoen zijn, zei het dat dezen in meerderheid totaal infantiel zijn geworden door reclame, media en raddraaiende politici.

Als je zo gek bent op getallen, de gehele europese bevolking bestaat uit 742,5 miljoen inwoners allen aan het lijntje gehouden door provinciestadje Brussel.

Citaat:
Mededeling Forum voor Democratie

Zondagmiddag 13 september 2015 geeft de wereldberoemde Amerikaanse econome Deirdre McCloskey een exclusieve lezing voor het Forum voor Democratie.

McCloskey is hoogleraar aan de befaamde Chicago School of Economics, een begrip in de internationale financi?le wereld. McCloskey is ongenadig kritisch over het mondiale economische systeem en pleit voor radicale veranderingen.

Het interactieve seminar met McCloskey vindt plaats van 15:00 tot 18:00 uur in Hotel de l?Europe in Amsterdam. Toegang is ? 20,- per persoon. U kunt bij binnenkomst betalen.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon