Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Economie en (r)overheid

Economie en (r)overheid Ontwikkelingen die van invloed zijn op de wereldvisie in relatie met ons zelf.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 mei 2010, 07:16   #11
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morad Bekijk bericht
Ik ben een Nederlander met een andere culturele achtergrond. Ik zie dat als een verrijking, maar ik ben evenveel Nederlander, wat dat ook mag betekenen.

Je bent lid van/steunt de NVVE? Bizarre club, wie wil er nu mensen helpen met een vrijwillig levenseinde? Mensen die willen sterven zijn vaak ten einde raad omdat ze geen alternatief geboden krijgen: of ze verpieteren in een bejaardentehuis of ze krijgen geen goede zorg/aandacht. Maar dood willen? We krijgen niet voor niets het leven ?
Je hebt wel heel erg vooringenomen standpunten beste Morad. Mensen willen om verschillende redenen vervroegd uit het leven treden.

Leven ontstaat en bekommerd zich niet om rechten, noch verplichtingen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2010, 07:45   #12
Nathan
Voormalig lid

Nathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Je hebt een volksvertegenwoordiger. En een levensvertegenwoordiger?
Je hebt de wet van oorzaak en gevolg. Van de rest weet ik niets af.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2010, 09:49   #13
Morad
Voormalig lid

Morad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Waarom zou je je tot een partij rekenen?
Wat is de behoefte om tot een nationaliteit te behoren?
Wat is de behoefte om je een religie toe te eigenen?
Wie ben je zonder die aangemeten identiteit?
Al zou je je niet identificeren met alle door jou genoemde aspecten, dan nog blijven de feiten de feiten.
Morad is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2010, 09:56   #14
Morad
Voormalig lid

Morad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt wel heel erg vooringenomen standpunten beste Morad. Mensen willen om verschillende redenen vervroegd uit het leven treden.

Jij hebt ook vooringenomen standpunten anders zou je geen sympathie koesteren voor deze club. Leven ontstaat inderdaad en eindigt om verschillende redenen. Maar dat wil niet zeggen dat een mens het maar moet be?indigen als hij/zij geen zin meer heeft (ik heb het hier niet over mensen die verschrikkelijk lijden aan het einde van een slopende ziekte en dan wat meer morfine krijgen).

Ik zie het als een moreel failliet als mensen de dood verkiezen boven andere alternatieven. Misschien hebben we in dit leven teveel tijd en ruimte om op onszelf gefixeerd te raken worden daardoor mogelijk depressief of zelfmedelijdend. Mensen die voor/met anderen leven, hebben geen tijd om met de (zelfverkozen) dood bezig te zijn.

Ik spreek je nog weleens als jij iemand verliest door een zelfverkozen dood terwijl je dacht dat het allemaal goed zat ? Als je leeft, heb je wel degelijk rechten en verplichtingen anders worden we zelfingenomen en verwaand.
Oud 3 mei 2010, 12:53   #15
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Jij hebt ook vooringenomen standpunten anders zou je geen sympathie koesteren voor deze club. Leven ontstaat inderdaad en eindigt om verschillende redenen. Maar dat wil niet zeggen dat een mens het maar moet be?indigen als hij/zij geen zin meer heeft (ik heb het hier niet over mensen die verschrikkelijk lijden aan het einde van een slopende ziekte en dan wat meer morfine krijgen).

Ik zie het als een moreel failliet als mensen de dood verkiezen boven andere alternatieven. Misschien hebben we in dit leven teveel tijd en ruimte om op onszelf gefixeerd te raken worden daardoor mogelijk depressief of zelfmedelijdend. Mensen die voor/met anderen leven, hebben geen tijd om met de (zelfverkozen) dood bezig te zijn.

Ik spreek je nog weleens als jij iemand verliest door een zelfverkozen dood terwijl je dacht dat het allemaal goed zat … Als je leeft, heb je wel degelijk rechten en verplichtingen anders worden we zelfingenomen en verwaand.
Ik kan me voorstellen dat je er moeite mee hebt als je vooringenomen standpunt er een is dat we het aan iets of iemand verplicht zouden zijn te leven, het mijne is aan niets of niemand iets verplicht.

Mijn god heeft alles wat mogelijk is bedoeld zo te zijn en geen aardse woordvoerders die mij zijn bedoelingen uit- en oplegt. Deze intrinsieke vrijheid is mijn geboorterecht.

Je hebt een punt dat ons niet wordt geleerd wat we zijn en daardoor niet beseffen dat we tekort schieten in medemenselijkheid en elkaar door karakter- en egoontwikkeling laten lijden. Het is niet aan ons om elkaar een moraal op te leggen maar om elkaar bewust te laten zijn van wat we aanrichten.

Een standpunt verkondigen is niet dienstig omdat we ons dan in de vestiging van onze eigen standpunten verschansen en deze ten opzichte van elkaar verdedigen. Ik zelf predik geen standpunten en geef eenieder de persoonlijke vrijheid te doen wat ie goeddunkt.

Iedere dood is pijnlijk en wel omdat er een verhaal wordt afgebroken over hoe we het tezamen nog hadden kunnen hebben. Doorgaans wordt egoisme gezien bij de dode zijn leven te beeindigen maar als je goed kijkt is het jouw egoisme de ander niet te willen vrijlaten. Hij/zij heeft je verwachtingen beeindigd. Voor de dode zelf is het gesneden koek.

Ik zou je laatste zin anders willen formuleren, zolang je leeft heb je alleen maar de verplichting om te zijn. Wil je iets met de wereld leer dan eerst de beweegredenen van je handelen bewust te worden.

Wijziging aangebracht door Rennie op 3 mei 2010 om 13:05.
Oud 3 mei 2010, 18:14   #16
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al zou je je niet identificeren met alle door jou genoemde aspecten,
dan nog blijven de feiten de feiten.
Iemands kijk op een zaak (zogenaamde feiten)
wordt vaak vertroebeld doordat men eerst partij heeft gekozen,
of tot een partij behoort en dus belangen heeft.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2010, 20:30   #17
Morad
Voormalig lid

Morad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat je er moeite mee hebt als je vooringenomen standpunt er een is dat we het aan iets of iemand verplicht zouden zijn te leven, het mijne is aan niets of niemand iets verplicht.

Mijn god heeft alles wat mogelijk is bedoeld zo te zijn en geen aardse woordvoerders die mij zijn bedoelingen uit- en oplegt. Deze intrinsieke vrijheid is mijn geboorterecht.

Je hebt een punt dat ons niet wordt geleerd wat we zijn en daardoor niet beseffen dat we tekort schieten in medemenselijkheid en elkaar door karakter- en egoontwikkeling laten lijden. Het is niet aan ons om elkaar een moraal op te leggen maar om elkaar bewust te laten zijn van wat we aanrichten.

Een standpunt verkondigen is niet dienstig omdat we ons dan in de vestiging van onze eigen standpunten verschansen en deze ten opzichte van elkaar verdedigen. Ik zelf predik geen standpunten en geef eenieder de persoonlijke vrijheid te doen wat ie goeddunkt.

Iedere dood is pijnlijk en wel omdat er een verhaal wordt afgebroken over hoe we het tezamen nog hadden kunnen hebben. Doorgaans wordt egoisme gezien bij de dode zijn leven te beeindigen maar als je goed kijkt is het jouw egoisme de ander niet te willen vrijlaten. Hij/zij heeft je verwachtingen beeindigd. Voor de dode zelf is het gesneden koek.

Ik zou je laatste zin anders willen formuleren, zolang je leeft heb je alleen maar de verplichting om te zijn. Wil je iets met de wereld leer dan eerst de beweegredenen van je handelen bewust te worden.

Ik denk dat leven altijd een verplichting schept. We zijn geen eiland. Zodra we relaties aangaan, scheppen we al verplichtingen en verwachtingen naar elkaar en dat is niet verkeerd daarvoor zijn we mensen. Het is ook goed, denk ik, om te realiseren dat ieder leven een ander leven be?nvloedt, dus ook de daad van iemand die er uitstapt.

Welke God dien jij? Mijn God heeft het vooral over naastenliefde en er zijn voor de ander. Vrijheid is verantwoordelijkheid durven nemen voor wat je is gegeven: je talenten, je gezondheid, je wezen, kortom alles waarmee je bijdraagt aan deze samenleving. Als je geen aardse woordvoerders nodig hebt die jou uitleggen wie God is en wat Zijn wil is, hoe weet jij dan wel wat die wil is?

Daarom vind ik een zelfverkozen levenseinde niet vanzelfsprekend omdat juist daarmee ontzettend veel leed wordt aangericht.

Ieder de vrijheid gunnen te doen wat ie goeddunkt is je juist verschansen achter, ja wat, onverschilligheid? Neem je ook geen standpunt in tegen iemand die zijn vrouw slaat (en toevallig jouw buurman is) of tegen iemand die racistisch is (terwijl jij dit aanhoort bij de koffieautomaat)? Je praat vanuit een ideaalbeeld, dit is niet de realiteit. Vrijheid is gekoppeld aan intelligentie. Een intelligent mens weet zijn vrijheid te waarderen door altijd bewust te zijn dat er wel degelijk begrenzingen zijn aan die vrijheid.

Een mens die het opgeeft, is niet vrij. Die heeft de handdoek in de ring gegooid. Het effect van zo?n besluit kan generaties doorwerken en mensenlevens verwoesten. Denk je nu echt dat een mens die eruit stapt vrij is?

Zolang ik leef heb ik de verplichting om er te zijn, ook voor anderen en inderdaad om te begrijpen waarom ik hier op aarde ben.
Oud 3 mei 2010, 20:35   #18
Morad
Voormalig lid

Morad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Iemands kijk op een zaak (zogenaamde feiten)
wordt vaak vertroebeld doordat men eerst partij heeft gekozen,
of tot een partij behoort en dus belangen heeft.
Als de hemel strakblauw is maar jij vindt dat die wit is, dan is dat jouw kijk op die hemel. Maar het feit blijft dat de hemel blauw is.

Sommige feiten spreken gewoon voor zich en hebben niets te maken met een vooringenomen standpunt of mening.
Oud 3 mei 2010, 20:41   #19
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de hemel strakblauw is maar jij vindt dat die wit is, dan is dat jouw kijk op die hemel. Maar het feit blijft dat de hemel blauw is.

Sommige feiten spreken gewoon voor zich en hebben niets te maken met een vooringenomen standpunt of mening.
Zeker, dat kan zo zijn.
Maar misschien ben ik wel stronteigenwijs.
Of jij kleurenblind.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2010, 20:59   #20
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Ik denk dat leven altijd een verplichting schept. We zijn geen eiland. Zodra we relaties aangaan, scheppen we al verplichtingen en verwachtingen naar elkaar en dat is niet verkeerd daarvoor zijn we mensen. Het is ook goed, denk ik, om te realiseren dat ieder leven een ander leven be?nvloedt, dus ook de daad van iemand die er uitstapt.

Welke God dien jij? Mijn God heeft het vooral over naastenliefde en er zijn voor de ander. Vrijheid is verantwoordelijkheid durven nemen voor wat je is gegeven: je talenten, je gezondheid, je wezen, kortom alles waarmee je bijdraagt aan deze samenleving. Als je geen aardse woordvoerders nodig hebt die jou uitleggen wie God is en wat Zijn wil is, hoe weet jij dan wel wat die wil is?

Daarom vind ik een zelfverkozen levenseinde niet vanzelfsprekend omdat juist daarmee ontzettend veel leed wordt aangericht.

Ieder de vrijheid gunnen te doen wat ie goeddunkt is je juist verschansen achter, ja wat, onverschilligheid? Neem je ook geen standpunt in tegen iemand die zijn vrouw slaat (en toevallig jouw buurman is) of tegen iemand die racistisch is (terwijl jij dit aanhoort bij de koffieautomaat)? Je praat vanuit een ideaalbeeld, dit is niet de realiteit. Vrijheid is gekoppeld aan intelligentie. Een intelligent mens weet zijn vrijheid te waarderen door altijd bewust te zijn dat er wel degelijk begrenzingen zijn aan die vrijheid.

Een mens die het opgeeft, is niet vrij. Die heeft de handdoek in de ring gegooid. Het effect van zo?n besluit kan generaties doorwerken en mensenlevens verwoesten. Denk je nu echt dat een mens die eruit stapt vrij is?

Zolang ik leef heb ik de verplichting om er te zijn, ook voor anderen en inderdaad om te begrijpen waarom ik hier op aarde ben.
Wat god van ons wil ligt al in ons verscholen dat hoeven we niet van daarbuiten aangereikt te krijgen. Ook het dienende is intrinsiek al aanwezig, een vanzelfsprekendheid, die niet opgelegd of aangemoedigd hoeft te worden.

Wanneer we op zoek gaan naar wat we werkelijk zijn dan vinden we aanwezigheid badend in bewustzijn en van daaruit is pas te zien dat we het slachtoffer zijn van de normering, de waarden, opdrachten, alsmede wegens het niet daaraan kunnen voldoen, schuldbesef.

Dat alles vloeit voort uit de wens de materie te beheersen en terwijl de materie keer op keer aantoont onbeheersbaar te zijn gaan we vrolijk door met het bouwen van onze beperkingen. Al het beheersbare moet steeds meer in detail geregeld worden om uit te sluiten dat iets zich aan onze regelegeving zou kunnen onttrekken.

Er is een betere weg, een weg naar binnen waardoor je exact weet wat je te doen staat. Maar daarvoor moet je al je verworven schijnzekerheden in de vorm van normen en waarden, idee?n en gedachten kunnen en durven loslaten.

Met het verkondigd van vast omlijnde idee?n hoe de wereld er behoort uit te zien doe je jezelf en ieder ander die onder je invloed komt geweld aan.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon