Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder liefde.

Wat versta ik onder liefde. Welk begrip hanteer ik als ik het heb over liefde.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 november 2019, 12:14   #11
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Ja prima waarom niet. Ik zie het zelf dat in de tijd verschijnt hetzelfde als bewustzijn. Het bestaat als fenomeen en daar houd het voor mij mee op. Hoe zie jij dit dan?
Hoe bedoel je: ‘daar houdt het voor mij op’? Hier, in dat ophouden te bestaan, distantieer je het mij van het zelf waar je het zelf aanwijst als verschijning in de tijd. Kan de tijd ophouden?

Maar goed, ik benader ‘mij’ als een mogelijk verband. Een verband dat door te leven, te bestaan als mij, zelf en bewustzijn wekt. Het is in dit ontwaken dat ik mij bewust wordt als zelf, als onderscheiden van de ander en de wereld. Dit ontwaken is tijdelijk omdat het gebeurt, ontstaat en eindigt. Het is in deze tijdelijke gestalte, deze persoon die ontwaakt als mij, dat ik met bewustzijn omga als een mogelijkheid om deze gestalte volkomen te realiseren.
Oud 25 november 2019, 13:28   #12
Fer
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Hoe bedoel je: ‘daar houdt het voor mij op’? Hier, in dat ophouden te bestaan, distantieer je het mij van het zelf waar je het zelf aanwijst als verschijning in de tijd. Kan de tijd ophouden?

Maar goed, ik benader ‘mij’ als een mogelijk verband. Een verband dat door te leven, te bestaan als mij, zelf en bewustzijn wekt. Het is in dit ontwaken dat ik mij bewust wordt als zelf, als onderscheiden van de ander en de wereld. Dit ontwaken is tijdelijk omdat het gebeurt, ontstaat en eindigt. Het is in deze tijdelijke gestalte, deze persoon die ontwaakt als mij, dat ik met bewustzijn omga als een mogelijkheid om deze gestalte volkomen te realiseren.
Hoi Nowee, wil de tijd kunnen ophouden dan zou het eerst moeten bestaan, ook tijd is slechts een fenomeen wat opgewekt wordt door het feit dat mensen een ervoor en erna ervaren (geheugen). Neemt niet weg dat het zijn functies heeft net als het 'ik' als fenomeen. En daar is helemaal niets mis mee hoor.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2019, 11:56   #13
Fer
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Ik zie het gevoel een 'ik' te zijn als niets anders dan mijn constante geloof/overtuiging dan dat 'ik besta'. Dit is ook de reden dat ik een stil hoofd zie als ego dood. Het zelf of de denker is niets anders dan een rits aan gedachten. Als die gedachten sterven, ik/jij (of het gevoel van een ik/jij) sterft dan ook. Maar goed eigenlijk ben ik hier helemaal niet meer zo mee bezig omdat het voor mij duidelijk is en daarom zeg ik "daarmee houd het voor mij op'', ik heb het onderzocht.
Fer is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon