Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 augustus 2016, 00:39   #201
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
Zelfkennis is weten dat niet mijn wil geschiedde....
Ons denken en handelen is zowel oorzaak als gevolg. "Weten" is weten dat alles wat we denken, doen en zeggen invloed heeft op het Al, net als het Al invloed heeft op wat we denken, doen en zeggen.

Ook al "willen" we anders, we gaan (met zin of tegenzin), gewoon mee met de stroom van het Leven.
"Ander begin" is een illusie ....
Jij hebt het over het Al en wij. Jij gaat ervan uit dat het Al is afgescheiden van ons of wij van het Al. Dat lijkt me een (ononderzochte) aanname. Al is er (alleen) als ik er (ook) ben. Jij hebt het over "weten" , en dan geef je daar een definitie van. Weten valt buiten iedere definitie, wat mij betreft. Illusies bestaan bij de gratie van jou(w) (denken).

Als we meegaan met de stroom van het leven zoals jij stelt, dan scheidt je jezelf opnieuw af van de stroom. Het is maar de vraag of jij en de stroom twee zijn. Of zou het ook kunnen (zijn) dat jij de stroom (zelf ) bent? Op basis waarvan ben je tot je bevindingen gekomen?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2016, 11:50   #202
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard Gedegen zelfonderzoek en zelfkennis

1. Gedegen zelfonderzoek is aanwijzen.

Aanwijzen is het met redelijke aandacht vaststellen wat de voorwaarden zijn om van zelfkennis, van persoon, van mijn en ik te spreken.
De voorwaarden zijn een geheel van verbindingen. Verbindingen die als weten gepresenteerd worden, zo geleefd en beleefd worden.
Het weten is denkbeeldig omdat het een verbinding is van het ene naar het andere onderwerp.

2. Gedegen zelfonderzoek is doorzien van ego.

Ego is het psycho-chemisch netwerk van verbindingen dat zichzelf beleeft als bestaan, als zijn, als zelf.
De beleving van het ego is totaal en volledig, is van een onmiddellijkheid als van denkbeeldigheid. De actie en interactie van en tussen de verbindingen is denkbeeldig, is een aanhoudende staat van verandering. De constante beleving van een persoon is denkbeeldig.

Doorzien van ego is het doorzien van denkbeeldigheid als de constante verbinding en terugkoppeling naar een subject, een onderwerp.
Doorzien is het met redelijke aandacht vaststellen dat elke subjectieve connotatie van denkbeeldigheid is.

3. Gedegen zelfonderzoek is verwerken van onmiddellijkheid.

Verwerken is noch het bevestigen, noch het ontkennen van denkbeeldigheid. Het is met redelijke aandacht vaststellen dat er geen terugkoppeling is en er geen verbinding is met de totaliteit en volledigheid.
Onmiddellijkheid is ?als van? ander begin en is ?als van? beschikbaarheid zonder voorwaarden.

?Als van? hier in de verwijzing gebruikt als onverklaarbaar, betekenisloos, niets voorstellende, zonder voorkomen, geen kennis bevattende, met weten niet in verband kan gebracht worden, geen subjectieve connotatie heeft, geen zien of gewaar zijn voortbrengt, geen evolutie is noch ruimtetijd kenmerken heeft.
Ander begin is ander begin, de totaliteit en volledigheid als van onmiddellijkheid.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2016, 13:16   #203
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
Zelfkennis is weten dat niet mijn wil geschiedde....
Ons denken en handelen is zowel oorzaak als gevolg. "Weten" is weten dat alles wat we denken, doen en zeggen invloed heeft op het Al, net als het Al invloed heeft op wat we denken, doen en zeggen.

Ook al "willen" we anders, we gaan (met zin of tegenzin), gewoon mee met de stroom van het Leven.
"Ander begin" is een illusie ....
Ander begin is bewust met de stroom van het Leven meegaan en inzien dat alles aan alles gelinkt is.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 augustus 2016, 17:12   #204
Sterrenstof
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Jij hebt het over het Al en wij. Jij gaat ervan uit dat het Al is afgescheiden van ons of wij van het Al.
Waar maak jij dat uit op? Als je m'n quote goed leest kun je zien dat ik het juist niet over afgescheidenheid heb, maar juist over hoe alles met elkaar samenhangt. Oorzaak en gevolg zijn niet twee verschillende zaken, maar vloeien als dag en nacht in elkaar over. Steeds weer opnieuw.

Citaat:
Jij hebt het over "weten" , en dan geef je daar een definitie van. Weten valt buiten iedere definitie, wat mij betreft. Illusies bestaan bij de gratie van jou(w) (denken).
Het is geen definitie van "weten", die ik geef. Waarom denk je dat?

Citaat:
Als we meegaan met de stroom van het leven zoals jij stelt, dan scheidt je jezelf opnieuw af van de stroom. Het is maar de vraag of jij en de stroom twee zijn. Of zou het ook kunnen (zijn) dat jij de stroom (zelf ) bent? Op basis waarvan ben je tot je bevindingen gekomen?
Alles vloeit voort uit het ene en maakt deel uit van het Heel-Al. Er is niets wat wie dan ook niet is.
Sterrenstof is offline   Met citaat reageren
Oud 9 augustus 2016, 08:42   #205
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ander begin is bewust met de stroom van het Leven meegaan en inzien dat alles aan alles gelinkt is.
Afronden van gedegen zelfonderzoek is alert blijven voor de zin van het lege onderwerp. Het duiden van onderwerp, het linken van weetjes tot een verhaal, een stroom van leven zoals je zegt, is de terugkoppeling.
Doorzien is het lege onderwerp verwerken als van beschikbaarheid, als van ander begin.
Oud 18 augustus 2016, 19:26   #206
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Afronden van gedegen zelfonderzoek is alert blijven voor de zin van het lege onderwerp. Het duiden van onderwerp, het linken van weetjes tot een verhaal, een stroom van leven zoals je zegt, is de terugkoppeling.
Doorzien is het lege onderwerp verwerken als van beschikbaarheid, als van ander begin.
Het blijven vasthangen in de weetjes en ze voor een vaststaande en onveranderlijke waarheid aannemen; dat is het gevaar.
Alert moeten we inderdaad blijven maar zeggen dat het onderwerp leeg is... Het onderwerp zal leeg zijn de dag dat ikzelf leeg ben en tot die dag moet ik verwerken wat mij nog bindt.
Zeggen dat het onderwerp leeg is, is als zeggen dat het leven verder geen zin meer heeft.
Oud 19 augustus 2016, 09:21   #207
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Het blijven vasthangen in de weetjes en ze voor een vaststaande en onveranderlijke waarheid aannemen; dat is het gevaar.
Alert moeten we inderdaad blijven maar zeggen dat het onderwerp leeg is... Het onderwerp zal leeg zijn de dag dat ikzelf leeg ben en tot die dag moet ik verwerken wat mij nog bindt.
Zeggen dat het onderwerp leeg is, is als zeggen dat het leven verder geen zin meer heeft.
Ik zoek niet de leegte; ik zoek het goddelijke in mij en dat goddelijke is ongrijpbaar want alles wat we denken te kunnen grijpen glipt ons door de vingers daar we ons realiseren dat het in weze immaterieel is...
En zo glijdt alles wat nog een verdichting heeft van ons af en blijft alleen Geest over en die Geest is goddelijk...
Dat afdoen als een zuiver idee; dat afdoen als vasthouden aan illusies en niet open staan terwijl ik volledig opensta...
Alles wat jij zegt kan ik ook afwijzen als een mooie theorie, terwijl je enkel het onbestaanbare het ongrijpbare in woorden wil vatten, zoals ik...
Oud 19 augustus 2016, 09:40   #208
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien het verwerken van onmiddellijkheid het realiseren is van denkbeeldigheid dan is het weten daarvan totaal en volledig. De existenti?le zingeving ervan wordt als waarheid beleefd.
Het doorzien van denkbeeldigheid is het verwerken van onmiddellijkheid als beschikbaarheid zonder voorwaarden. Het onmiddellijk lege onderwerp is totaal en volledig. Er is geen terugkoppeling van existenti?le zingeving waardoor waarheid niet kan bevestigd noch ontkend worden.

Zeggen dat het onderwerp leeg is een terugkoppeling naar de betekenis van leegte en leeg zijn. Deze betekenis kan worden doorgetrokken zoals je zegt, naar het ontwaarden van de levenszin. Dat is geen doorzien van ego.

Het onmiddellijk lege onderwerp is een term waarmee het niet-iets aangeduid wordt. Het houdt in dat er geen voorwaarden, geen subjectieve connotatie is. Het niet-iets is als van ander begin, als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Het niet-iets is niet te vatten, niet te beschrijven noch aan te duiden noch met iets te vergelijken. Om die redenen is het niet mogelijk de denkbeeldigheid te bevestigen of te ontkennen maar gaat het in gedegen zelfonderzoek om 'doorzien' van ego als van denkbeeldigheid.
Oud 19 augustus 2016, 12:08   #209
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Indien het verwerken van onmiddellijkheid het realiseren is van denkbeeldigheid dan is het weten daarvan totaal en volledig. De existenti?le zingeving ervan wordt als waarheid beleefd.
Het doorzien van denkbeeldigheid is het verwerken van onmiddellijkheid als beschikbaarheid zonder voorwaarden. Het onmiddellijk lege onderwerp is totaal en volledig. Er is geen terugkoppeling van existenti?le zingeving waardoor waarheid niet kan bevestigd noch ontkend worden.

Zeggen dat het onderwerp leeg is een terugkoppeling naar de betekenis van leegte en leeg zijn. Deze betekenis kan worden doorgetrokken zoals je zegt, naar het ontwaarden van de levenszin. Dat is geen doorzien van ego.

Het onmiddellijk lege onderwerp is een term waarmee het niet-iets aangeduid wordt. Het houdt in dat er geen voorwaarden, geen subjectieve connotatie is. Het niet-iets is als van ander begin, als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Het niet-iets is niet te vatten, niet te beschrijven noch aan te duiden noch met iets te vergelijken. Om die redenen is het niet mogelijk de denkbeeldigheid te bevestigen of te ontkennen maar gaat het in gedegen zelfonderzoek om 'doorzien' van ego als van denkbeeldigheid.
Looro, het draait niet meer om 'ego'. Dat 'ego' is doorzien en bestaat als het ware niet meer voor mij. Altijd terugkomen op dat 'ego' en alles terugvoeren naar dat 'ego' komt bij mij over als het knippen van mijn vleugels om mij vast te binden in de tijdelijkheid... terwijl de oneindigheid mij toelacht...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon