Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 september 2015, 03:23   #181
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sancho Bekijk bericht
Is het geen oefening in depersonalisatie? Ook iets met spiegels.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Depersonalisatie
H?, merci Werner, verklaart de toestand waar ik 25 jaar geleden inzat.
"Zelfvervreemding" zeg, ja, helemaal.
Damn, ik zie me nog zitten met een spiegel in men hand.
De dag ervoor had ik mijn allereerste rebirth-sessie onder begeleidng, wat euh, een duivels-uitdrijving was.
En de dag erop dan op men eentje, niet wetende waar ik mee bezig was, een rebirthing spiegel-oefening met een toevallige affirmatie die me bijna verlamde: 'ik vergeef mezelf dat ik dacht dat ik mijn moeder pijn deed bij mijn geboorte'.
Shit jong, die hardop uitsprekend, terwijl in de spiegel kijkend, (en maar verbonden ademen zoals aangeraden door de rebirth-ster de dag ervoor) en wat volgde was helemaal zoals in je wikipedia artikel beschreven:

"Wie de symptomen heeft en in de spiegel kijkt, lijkt een onbekende te zien, maar is tegelijkertijd op de hoogte van zijn identiteit. De oorzaak van depersonalisatie ligt vaak in een psychisch trauma."

Ik dacht werkelijk dat ik gek geworden was. Smeet de spiegel in woede en angst weg, werd bang voor mezelf, dacht dat ik bezeten was. Maar had de reflex in therapie te gaan, hulp te zoeken, waar dan ook. En de steen begon te rollen, de "ont-wikkeling".

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Vagebond: je duikt maar zelden op zonder reden, is Werner weer hier?
Hihihi, je had dat nog niet door.
Nadje maakte me er attend op in een ander topic dat Werner hier terug was als Sancho. Dit topic nu net helemaal doorgelezen hebbend herkende ik zijn stijl meteen.
Ook zijn "Sancho" naam was al een makkelijke hint. Hij is van het paard op de ezel gaan zitten.

@Sancho / Werner: nog is dank.
En toeval wil dat ik 2 maand geleden nog is een laatste poging deed mijn ex-vriendin die lijdt aan torenhoge-angstcomplexen te helpen inzicht krijgen door haar dit te chatten:

'Doorzie wat de oorzaak van je angsten is: de vervreemding van jezelf, en van je verlangens: het verlangen naar het Zelf. Dit begrijpen lost het karma op alsof het een droom was.'

Uittreksel van: Shri Nisargadatta Maharaj. 'Ik ben zijn'. iBooks.

Het was als chatten tegen een muur, maar wat ik las bleef me zelf bij en nu lees ik het hier dank zij jou.

Wijziging aangebracht door Puppetji op 16 september 2015 om 04:36.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2015, 12:09   #182
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
H?, merci Werner, verklaart de toestand waar ik 25 jaar geleden inzat.
"Zelfvervreemding" zeg, ja, helemaal.
Damn, ik zie me nog zitten met een spiegel in men hand.
De dag ervoor had ik mijn allereerste rebirth-sessie onder begeleidng, wat euh, een duivels-uitdrijving was.
En de dag erop dan op men eentje, niet wetende waar ik mee bezig was, een rebirthing spiegel-oefening met een toevallige affirmatie die me bijna verlamde: 'ik vergeef mezelf dat ik dacht dat ik mijn moeder pijn deed bij mijn geboorte'.
Shit jong, die hardop uitsprekend, terwijl in de spiegel kijkend, (en maar verbonden ademen zoals aangeraden door de rebirth-ster de dag ervoor) en wat volgde was helemaal zoals in je wikipedia artikel beschreven:

"Wie de symptomen heeft en in de spiegel kijkt, lijkt een onbekende te zien, maar is tegelijkertijd op de hoogte van zijn identiteit. De oorzaak van depersonalisatie ligt vaak in een psychisch trauma."

Ik dacht werkelijk dat ik gek geworden was. Smeet de spiegel in woede en angst weg, werd bang voor mezelf, dacht dat ik bezeten was. Maar had de reflex in therapie te gaan, hulp te zoeken, waar dan ook. En de steen begon te rollen, de "ont-wikkeling".

Hihihi, je had dat nog niet door.
Nadje maakte me er attend op in een ander topic dat Werner hier terug was als Sancho. Dit topic nu net helemaal doorgelezen hebbend herkende ik zijn stijl meteen.
Ook zijn "Sancho" naam was al een makkelijke hint. Hij is van het paard op de ezel gaan zitten.

@Sancho / Werner: nog is dank.
En toeval wil dat ik 2 maand geleden nog is een laatste poging deed mijn ex-vriendin die lijdt aan torenhoge-angstcomplexen te helpen inzicht krijgen door haar dit te chatten:

'Doorzie wat de oorzaak van je angsten is: de vervreemding van jezelf, en van je verlangens: het verlangen naar het Zelf. Dit begrijpen lost het karma op alsof het een droom was.'

Uittreksel van: Shri Nisargadatta Maharaj. 'Ik ben zijn'. iBooks.

Het was als chatten tegen een muur, maar wat ik las bleef me zelf bij en nu lees ik het hier dank zij jou.
Vervreemding werkt in verschillende richtingen, herinner beiden en je bent alles.
Citaat:
Inhibitie

Iets wat recent is geleerd kan bijvoorbeeld iets anders dat wij vroeger hebben geleerd weg- of onderdrukken. Men spreekt dan van retroactieve inhibitie. Ook het omgekeerde, proactieve inhibitie geheten, kan plaatsvinden: iets wat vroeger is geleerd kan iets anders dat later is geleerd onderdrukken. Ten slotte is het mogelijk dat we iets vergeten omdat we het niet meer kunnen terugvinden, het zit nog wel in het geheugen, maar we kunnen er niet meer bij. Terugvinden gaat makkelijker als we kunnen beschikken over een hulpmiddel of ?cue?, zo kan een gezicht of een melodie ineens de herinnering terugbrengen van een ?vergeten? gebeurtenis uit het verre verleden.

https://inhibitie.wordpress.com/
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2015, 15:48   #183
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Uit Sancho's site :

Nog steeds tot in je ziel betrokken bij de monetaire wereld ja.

Citaat:
...herinner beiden en je bent alles.
Jaja, zal jij wel schrijven.
Zegt Maharaj ook:

'Helderheid is er altijd. Ze hoeft niet gerealiseerd te worden. Zet de luiken van je geest open en hij stroomt vol met licht.'

Uittreksel van: 'Ik ben zijn'.
Oud 17 september 2015, 15:58   #184
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Mooie site.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2015, 16:53   #185
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Vervreemding werkt in verschillende richtingen, herinner beiden en je bent alles.
Kijk, wat krijg ik nu toch weer toevallig in mijn e-mail bus, 't is alsof er ?ne daarboven zit mee te kijken. Betrokken blijft Hij blijkbaar altijd:

"Les van de dag
uit het Werkboek van Een Cursus in Wonderen

LES 260

Laat me herinneren dat God mij geschapen heeft.

Vader, ik heb mezelf niet gemaakt, hoewel ik dat in mijn waanzin wel dacht. Maar, als Uw Gedachte heb ik mijn Bron niet verlaten en ben ik altijd deel gebleven van Wie mij geschapen heeft. Uw Zoon, mijn Vader, roept U vandaag aan. Laat me herinneren dat U mij geschapen hebt. Laat me mijn Identiteit herinneren. En laat mijn zondeloosheid weer oprijzen voor de visie van Christus, waarmee ik vandaag wil kijken naar mijn broeders en mijzelf.

Nu herinneren we onze Bron en daarin vinden we eindelijk onze ware Identiteit. We zijn waarlijk heilig, want onze Bron kan geen zonde kennen. En wij die Zijn Zonen zijn, zijn elkaars evenbeeld en de gelijkenis van Hem."
Oud 18 september 2015, 09:48   #186
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Kijk, wat krijg ik nu toch weer toevallig in mijn e-mail bus, 't is alsof er ?ne daarboven zit mee te kijken. Betrokken blijft Hij blijkbaar altijd:

"Les van de dag
uit het Werkboek van Een Cursus in Wonderen

LES 260

Laat me herinneren dat God mij geschapen heeft.

Vader, ik heb mezelf niet gemaakt, hoewel ik dat in mijn waanzin wel dacht. Maar, als Uw Gedachte heb ik mijn Bron niet verlaten en ben ik altijd deel gebleven van Wie mij geschapen heeft. Uw Zoon, mijn Vader, roept U vandaag aan. Laat me herinneren dat U mij geschapen hebt. Laat me mijn Identiteit herinneren. En laat mijn zondeloosheid weer oprijzen voor de visie van Christus, waarmee ik vandaag wil kijken naar mijn broeders en mijzelf.

Nu herinneren we onze Bron en daarin vinden we eindelijk onze ware Identiteit. We zijn waarlijk heilig, want onze Bron kan geen zonde kennen. En wij die Zijn Zonen zijn, zijn elkaars evenbeeld en de gelijkenis van Hem."
Niets nieuws onder de zon
Citaat:
Volgens Whitehead moet het dualisme tussen God en de wereld doorbroken worden. God is immers zelf ook een actuele entiteit. Het verschil tussen God en de wereld is echter wel, dat God een eeuwige actuele entiteit is, en de wereld slechts tijdelijk is. God verenigt twee verschillende polen in zich. Whitehead noemt deze twee polen de primordiale en de consequente natuur. De primordiale natuur omvat het actieve en creatieve aspect van God. De consequente natuur omvat het passieve en receptieve van God. In zijn primordiale natuur be?nvloedt God het universum op een positieve manier. God doet dit nooit dwingend. Dat zou Hij zelfs niet eens kunnen. God is in deze opvatting namelijk niet almachtig, omdat de actuele entiteiten nooit totaal gedwongen kunnen worden. God kan de entiteiten echter wel lokken in de richting van het goede. Het doel hiervan is om een zo groot mogelijke harmonie te laten ontstaan. God is hierbij wel eeuwig, ongeschapen en onveranderlijk. In zijn consequente natuur is God afhankelijk van de wereld. God redt het vergankelijke door het op te nemen in zijn eigen leven. God 'verliest niets dat behouden kan worden'. In tegenstelling tot zijn primordiale natuur, is Gods consequente natuur wel veranderlijk. Maar ze verlaat het oude niet, maar neemt het in liefde op. God beleeft de lijdenservaringen van de wereld mee. In die zin is Hij 'the fellow-sufferer who understands'.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_North_Whitehead
Oud 18 september 2015, 10:47   #187
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Niets nieuws onder de zon
Klopt, want kort en bondig: God is liefde en altijd geweest.

'k gaan mijnheer pastoor van mijn dorp sebiet gelijk gaan geven zie.
Ik was verdwaald en heb Gods eeuwige betrokkenheid ontdekt.
Wie God kent, kent zichzelf. Of andersom: Wie zichzelf kent, kent God (zijn betrokkenheid).
Oud 23 oktober 2015, 16:18   #188
agorist
Dignitaris

Standaard

Het problem zit dan toch tussen de twee oren
Citaat:
Eureka?

Naast die vermeende onzichtbare hand bestaat ook het Ali?n Handsyndroom, dit betekent dat de hand ? buiten de wil om ? onwillekeurig vreemde handelingen gaat verrichten. Eureka, we hebben hiermee plots een verklaring voor de hebzucht van een aantal die al het geld, macht en bezit naar zich toe willen trekken, ze kunnen er echt niets aan doen. Het begon bij een grap, bij nader inzien is het misschien minder grappig dan het lijkt. Hoezo?

Technische fiche?

Het alien-handsyndroom (AHS) is een neurologische aandoening, waarbij een ledemaat (meestal de hand) van een persoon gedragingen vertoont, zonder de intentie van de persoon. Het ledemaat lijkt een eigen wil te hebben. De klinische definitie vereist ?het gevoel dat een ledemaat vreemd is of een eigen wil heeft, samen met aantoonbare onvrijwillige motoriek? (met nadruk ?zonderling?).

Beschadiging?

Het syndroom is vaak het gevolg van een beschadiging aan het corpus callosum, enerzijds wanneer het is gescheiden ter behandeling van hardnekkige epilepsie, of te wijten aan een beroerte. De standaard neurologische verklaring is dat de gevoelde wil weergegeven door de taaldominante linker hemisfeer niet correspondeert met de handelingen uitgevoerd door de niet-taaldominante rechter hemisfeer, en zo suggererend dat de twee hemisferen onafhankelijk besef van vrije wil zouden kunnen hebben.

http://achterdesamenleving.nl/het-al.../#.VipPPpfhntQ
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon