Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 mei 2013, 19:39   #1
Mihaela
Singularis

Standaard Verslaving

Wat is een verslaving eigenlijk?

Stel dat je geen weerstand kan bidden aan een forum, of aan een chat, of dat je heel veel tv kijkt.
Zijn 'gewoontes' waaraan je geen weerstand kan bidden ook verslavingen, ook al gerechtwaardig je jezelf dat het maar een ''gewoonte'' is?

Volgens mij is onze maatschappij verslaafd aan een vorm van ''behoefte bevredigen''.

Ik observeer dat bij mezelf de laatste jaren. Ik ben niet gericht op iets verslaafd, maar wel aan een vorm van wisselwerking, of iets wat mij prikkelt. Ook ervaar ik mijn zoektocht naar dat wat ik ''volledige vrijheid'' noem, een vorm van verslaving.
Soms ervaar ik met dit forum dat ook, maar ik kan het met veel gemak laten de laatste tijd. Alsnog heeft het een soort van magnetische werking op mij, hoeveel ik zie dat ik dit met gemak met een andere '' gewoonte'' zou kunnen ruilen.
De type mens die hier schrijft zijn overal te vinden. Op mijn werk herken ik veel van ''het gedrag'' van hier. Ook op straat zie ik in de uitstraling van mensen iets wat mij aan personen van hier doet denken. Wij mensen zijn niet zo verschillend van elkaar, vooral in de wisselwerking onderling en vooral in de behoefte om beter te zijn dan een ander.

Verslaving, wat hoort daar onder?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2013, 19:44   #2
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat is een verslaving eigenlijk?

Stel dat je geen weerstand kan bidden aan een forum, of aan een chat, of dat je heel veel tv kijkt.
Zijn 'gewoontes' waaraan je geen weerstand kan bidden ook verslavingen, ook al gerechtwaardig je jezelf dat het maar een ''gewoonte'' is?

Volgens mij is onze maatschappij verslaafd aan een vorm van ''behoefte bevredigen''.

Ik observeer dat bij mezelf de laatste jaren. Ik ben niet gericht op iets verslaafd, maar wel aan een vorm van wisselwerking, of iets wat mij prikkelt. Ook ervaar ik mijn zoektocht naar dat wat ik ''volledige vrijheid'' noem, een vorm van verslaving.
Soms ervaar ik met dit forum dat ook, maar ik kan het met veel gemak laten de laatste tijd. Alsnog heeft het een soort van magnetische werking op mij, hoeveel ik zie dat ik dit met gemak met een andere '' gewoonte'' zou kunnen ruilen.
De type mens die hier schrijft zijn overal te vinden. Op mijn werk herken ik veel van ''het gedrag'' van hier. Ook op straat zie ik in de uitstraling van mensen iets wat mij aan personen van hier doet denken. Wij mensen zijn niet zo verschillend van elkaar, vooral in de wisselwerking onderling en vooral in de behoefte om beter te zijn dan een ander.

Verslaving, wat hoort daar onder?
Wat niet?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2013, 19:47   #3
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat niet?
Ja, wat niet.. Ben tegenwoordig verslaafd aan water drinken. Soms denk ik dat ik ontplof .. Mijn nieren zijn gvd geen riolering?
Ik neem een wijntje.. of toch maar niet. Ik word zo woest van wijn, nu is er geen goed moment om te drinken. Het forum bevindt zich weer in een crisis..Wat dat betreft een soort van synchroniciteit met de Crisis in de Economie en zo..

En ik was zo lief de laatste tijd, het kan toch niet aan mij liggen?
Oud 16 mei 2013, 19:50   #4
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, wat niet.. Ben tegenwoordig verslaafd aan water drinken. Soms denk ik dat ik ontplof .. Mijn nieren zijn gvd geen riolering?
Ik neem een wijntje.. of toch maar niet. Ik word zo woest van wijn, nu is er geen goed moment om te drinken. Het forum bevindt zich weer in een crisis..Wat dat betreft een soort van synchroniciteit met de Crisis in de Economie en zo..

En ik was zo lief de laatste tijd, het kan toch niet aan mij liggen?
Tuurlijk niet. Wir haben es nicht gewusst. Waar zie jij die crisis? Ik zie louter kansen. De vraag is wat wil je zien?
Oud 16 mei 2013, 19:52   #5
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Tuurlijk niet. Wir haben es nicht gewusst. Waar zie jij die crisis? Ik zie louter kansen. De vraag is wat wil je zien?
Ik zag Ulla weer ..
Oud 16 mei 2013, 19:53   #6
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem een wijntje.. of toch maar niet. Ik word zo woest van wijn, nu is er geen goed moment om te drinken.
Van al dat water moet je maar piesen. Ik heb al een fles wijn op en kom nog steeds aardig uit mijn woorden. Ik zou me vooral niet zo druk maken.
Oud 16 mei 2013, 19:55   #7
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zag Ulla weer ..
Heel opmerkzaam. Hallo Ulla. Ik heb je inderdaad (ook)gemist de afgelopen tijd. Waar zat je?
Oud 16 mei 2013, 20:24   #8
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel opmerkzaam. Hallo Ulla. Ik heb je inderdaad (ook)gemist de afgelopen tijd. Waar zat je?
Af en toe lezen hier. Verder was ik met andere dingen bezig.
Ik mistte jullie ook, maar had verder niets te zeggen hier.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2013, 20:31   #9
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
.Zou verslaving ook kunnen zitten in minder zichtbare dingen, dus niet tv of een forum of zo?
Zou het ook kunnen zitten in repeterende gewoontes die vaak als "karaktertrek" worden beschouwd.
Ik denk bv aan aandacht trekken door elke keer de confrontatie aan te gaan, soms even meewaaien om dan vervolgens weer herrie te schoppen.
Zou je door angst voor het "echte" een soort van verslaving kunnen ontwikkelen van trekken en afstoten.

De beloning voor die verslaving zou dan afleiding zijn van waar het werkelijk over gaat, die werkelijkheid die door hetzelfde mechanisme als die de verslaving "verzon" als een pijnlijk en enge werkelijkheid is neergezet.

En zo kan je "terecht" bang blijven en je verslaving in aandacht op welke manier dan ook voortzetten.

Tja,...
..
Oud 17 mei 2013, 08:43   #10
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Letterlijk dat je de slaaf van iets bent.

De vraag is dan weer, is dat wat je bent ?

Krishnamurti zei eens tegen iemand dat zn probleem niet zo zeer zn verslaving was,
maar eerder de gedachten om zn verslaving heen.

Die gedachten zijn dan weer problematisch omdat je ze hoog acht.
Mars is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon