Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 mei 2013, 06:29   #1
sagnaar
Mandataris

sagnaar's schermafbeelding

Standaard Bottom line....

Bewustzijn' is geen kracht ! , omdat het zich aan (over;) niets ...opwind. Gedachten zijn krachten gevoed door overtuiging. Des te sterker de overtuiging (Belang') des te weerspanniger de zogenaamde 'Zelf'-beeld beleving. Kortom , de overtuiging is de kracht , Bewustzijn' kent geen overtuiging.... omdat er niks is wat het niet is' , er is niks waar het zich tegen' af kan zetten !....
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 07:28   #2
Ogenblik-sem
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sagnaar Bekijk bericht
Bewustzijn' kent geen overtuiging.... omdat er niks is wat het niet is' , er is niks waar het zich tegen' af kan zetten !....
Dus is het ook de overtuiging(en) en het 'afzetten tegen?'
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 07:40   #3
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Bewustzijn' is geen kracht ! , omdat het zich aan (over;) niets ...opwind. Gedachten zijn krachten gevoed door overtuiging. Des te sterker de overtuiging (Belang') des te weerspanniger de zogenaamde 'Zelf'-beeld beleving. Kortom , de overtuiging is de kracht , Bewustzijn' kent geen overtuiging.... omdat er niks is wat het niet is' , er is niks waar het zich tegen' af kan zetten !....
Over of dit waar is kunnen we stoeien.

Bewustzijn is voor mij iets heel algemeens. De mogelijkheid zeg maar ten gevolge waarvan alle verschijnselen zich kunnen voordoen. In dat Bewustzijn kan er ook iets zijn dat zich opwindt, het is immers de voorwaarde waarop ALLES zich kan voordoen !

Een van de dingen die zich daarin voordoen is het bestaan, met daarin de mens, die zich van alles afvraagt en doet. Zich bewegende in dat vlak, zoals het hierboven is beschreven kun je psychologie noemen, de beweegredenen van de mens tot het denken en het doen.

Let op dat we al een eind zijn afgedwaald van het begrip Bewustzijn.

Er zijn ons meningen, standpunten en aannames opgedrongen en wij menen die te zijn. Een zootje ongeregeld dat dus op meningen, standpunten en aannames berust en dat noemen we ego. En iedere gedachte die we koesteren, en we koesteren ego boven alles, moet worden beschermd en verdedigd. Dus ego is continu waakzaam niet aan idee te verliezen.

En ego breid zich zelfs uit tot de voetbalclub en nationaliteitsgevoel. Is het op kleine schaal ego tegen ego, op grote schaal heet dat oorlog. Dat is allemaal ten gevolge van de omstandigheid dat ego bescherming behoeft.

Wanneer we nou eens de aard van dat ego zouden kennen zouden we ons dan niet bewust worden van dat beschermingsmechanisme onze alertheid toch niets aan idee, mening, standpunt, aanname te willen verliezen en dat (maar dan als vanzelf) nalaten nog te doen ?

Er is helemaal geen conflict met Bewustzijn inderdaad 'omdat er niks is wat het niet is'. Het zich ergens tegen afzetten is het ook. It's all in the game.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 08:13   #4
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Kan ik geen woord aan vuil maken.

Al DENK ik wel dat wat er staat door de mind op verschillende manieren vertaalt kan worden.

Mogelijk draait het enkel om het woordje BELANG.

Als de mens eens duidelijk ziet wat zijn/haar BELANG is, zou mogelijk het kaartenhuis eens kunnen instorten.

Kan ik geen woord aan vuil maken, nou dat had ik gedacht.

Mijn BELANG is nu een ontbijtje van de Hema.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 08:27   #5
Ogenblik-sem
Bibliothecaris

Standaard

Dat belang verbergt zich ingenieus slim.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 08:29   #6
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Over of dit waar is kunnen we stoeien.

Bewustzijn is voor mij iets heel algemeens. De mogelijkheid zeg maar ten gevolge waarvan alle verschijnselen zich kunnen voordoen. In dat Bewustzijn kan er ook iets zijn dat zich opwindt, het is immers de voorwaarde waarop ALLES zich kan voordoen !

Een van de dingen die zich daarin voordoen is het bestaan, met daarin de mens, die zich van alles afvraagt en doet. Zich bewegende in dat vlak, zoals het hierboven is beschreven kun je psychologie noemen, de beweegredenen van de mens tot het denken en het doen.

Let op dat we al een eind zijn afgedwaald van het begrip Bewustzijn.
En wat als het andersom is, als bewustzijn zich voordoet in bestaan? Misschien dat het goed uitkomt om het een voor het ander te plaatsen maar de volgorde is denk ik toch: bestaan en dan bewustzijn.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2013, 08:48   #7
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
En wat als het andersom is, als bewustzijn zich voordoet in bestaan? Misschien dat het goed uitkomt om het een voor het ander te plaatsen maar de volgorde is denk ik toch: bestaan en dan bewustzijn.
Daar zijn de meningen niet over verdeeld, Bewustzijn is het allesomvattende (vandaar de hoofdletter). Bestaan is daarin de afgeleide van Bewustzijn.

Bewustzijn doet zich overal voor Looro eveneens in het bestaan en die afgeleide van Bewustzijn is weer bewustzijn (met een kleien letter) zoals we die onderscheidenlijk ervaren in het bewuste zijn.

Ik denk dat daar de misvatting van de menselijke grootsheid, te menen dat Bewustzijn ons toebehoort, vandaan komt.
We zijn het met z'n allen maar dragen er onderscheidenlijk maar een deel van.
Oud 22 mei 2013, 09:02   #8
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar zijn de meningen niet over verdeeld, Bewustzijn is het allesomvattende (vandaar de hoofdletter). Bestaan is daarin de afgeleide van Bewustzijn.

Bewustzijn doet zich overal voor Looro eveneens in het bestaan en die afgeleide van Bewustzijn is weer bewustzijn (met een kleien letter) zoals we die onderscheidenlijk ervaren in het bewuste zijn.

Ik denk dat daar de misvatting van de menselijke grootsheid, te menen dat Bewustzijn ons toebehoort, vandaan komt.
We zijn het met z'n allen maar dragen er onderscheidenlijk maar een deel van.
Niet het bewustzijn wordt gegarandeerd maar het bestaan van een individu, een gemeenschap, een wereld en ga zo maar door. Het bewustzijn doet zich in al dat bestaan voor als een weten en wetenschap in ontwikkeling en evolutie.
De hoofdletters doen zich voor als een soort verlangen het geheel te omvatten en als een soort religie van geloof en weten uit te dragen of te beleven.
Oud 22 mei 2013, 09:10   #9
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vroeger was het Goddelijke genade, en nu dus Bewustzijn. Ik begrijp het verlangen naar hoofdletters maar daarom is dat verlangen geen bewijs van het bestaan ervan.
Bestaan wordt doorgegeven ofwel door mutatie ofwel door voortplanting of wat de natuur ook in petto heeft om bestaan te scheppen.
Het is niet bewustzijn dat aan de oorsprong van een menselijk bestaan ligt, tenzij een onbevlekte ontvangenis algemene regel is geworden.
Oud 22 mei 2013, 09:13   #10
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Niet het bewustzijn wordt gegarandeerd maar het bestaan van een individu, een gemeenschap, een wereld en ga zo maar door. Het bewustzijn doet zich in al dat bestaan voor als een weten en wetenschap in ontwikkeling en evolutie.
De hoofdletters doen zich voor als een soort verlangen het geheel te omvatten en als een soort religie van geloof en weten uit te dragen of te beleven.
Ik zie dat anders, omdat ik juist geen geloof heb in het individu, de gemeenschap, de wereld, de wetenschap, ik ervaar het als een puinhoop.

En die hoofdletters heb ik voor het onderscheid en is mijn manier om het uit te leggen. Ik heb geenszins het voornemen om uitdrukking te geven aan iets wat ik niet ben, te weten geloof, religie en verlangen, dat laat dus onverlet dat ik Weten (niet te verwarren met kennis) ben.

Weten is een zijnstoestand die zich openbaart nadat al het kleine weten (dat bij mij voor ego staat) is opgelost. Bewustzijn is eveneens een zijnstoestand en openbaart zich nadat het kleine bewustzijn (dat bij mij voor ego staat) is opgelost. Zoiets.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon