Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 mei 2013, 11:53   #11
Pionne
Jubilaris

Pionne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Wat voegt het woord blokkade toe aan het woord probleem? 'Gewoon een blokkade', alsof het woord blokkade veelzeggender is dan het woord probleem. Voor mij zegt blokkade eigenlijk minder dan probleem. Het woord probleem vertelt dat hetgeen het probleem is ongewenst is. Het woord blokkade vertelt dat er iets geblokkeerd is, maar wat is er dan geblokkeerd als er een probleem is?

Is een blokkade altijd een probleem, of zou een blokkade van het een of ander ook wel eens gewenst kunnen zijn?
Ehh, Esradha, nou: dankjewel! Je zet me aan het denken.

Is een probleem een blokkade? Ik beweerde daarnet zoiets? Is een blokkade altijd een probleem? Nee, misschien wel niet. Een blokkade-loos leven is wellicht helemaal niet wenselijk! Straks vliegt alles zomaar uit de bocht, als er niets is dat nog in de weg staat!

Ik doe het weer even in de sudderpan?

<edit, toevoeging> Ik ervaar een probleem vaak wel als een blokkade. Iets dat eerst uit de weg moet worden geruimd, voor ik volop verder kan met leven. Je kunt je vervolgens afvragen of dat wel ?cht moet, dat uit de weg ruimen. Als het ni?t hoeft, is er ook geen blokkade meer, en kun je onbezorgd verder?
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2013, 14:02   #12
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Een slecht voorjaar is een slecht voorjaar (voorbeeld wat voor alles geldt), gewoon een constatering.

Een slecht voorjaar is een (negatief) oordeel, een voorjaar waarin het veel regent een constatering.
Als het droog moet zijn om te zaaien is het een probleem, als ik lekker achter de lebbertop zit niet.

Ik heb er wel problemen mee als iemand anders dit anders ziet/uitspreekt in mijn nabijheid,....zeiken/mopperen en zo,....
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2013, 14:50   #13
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Probleem = Probleem,
Oplossing: Oplossen.

Direct doen, klaar.

Weg probleem.
Op naar het volgende ......

Niet oplossen van een probleem is, denken dat het een oorzaak/gevolg krijgt dat niet opgelost kan worden, ofwel uitstel van evt. pijn.
weerstand.

Omschrijving ervan, is nog erger dan maak je zelfs een excuus het probleem te laten bestaan uit zogezegde onmacht.

Prima, zolang het gezien wordt.
Niets prima, als iets gezien wordt dan is er die directe handeling die je daar boven zo mooi beschrijft en het lijkt me sterk dat al iets probleem ervaren wordt bij die direct handeling of wat dan ook.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2013, 20:28   #14
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Niets prima, als iets gezien wordt dan is er die directe handeling die je daar boven zo mooi beschrijft en het lijkt me sterk dat al iets probleem ervaren wordt bij die direct handeling of wat dan ook.
Heb je drank op Aart?
Het laatste stuk van je zin snap ik niks van.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2013, 07:52   #15
Aart
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Heb je drank op Aart?
Het laatste stuk van je zin snap ik niks van.
15:50uur, dat moet dan de gekke koeienziekte of koeieziekte geweest zijn.

Ik had toen namelijk net een milkshake banaan, oei de apenziekte of apeziekte ook nog, naar binnen geslurpt.

Dat is toch het fijne van bewustheid, de bewustheid iets niet te snappen en het daar dan ook bij laten, zonder het daar bij te laten.

Neen nu was het de koffie.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2013, 13:21   #16
Lia
Actuaris

Standaard

Citaat:
Naar aanleiding van onderstaande quote krijg ik plots door dat ik een probleem heb.

Ik heb met niets en dan ook niets een probleem.

Het lukt mij niet meer om ergens een probleem van te maken.

Een slecht voorjaar is een slecht voorjaar (voorbeeld wat voor alles geldt), gewoon een constatering.

Waarom is dat een probleem?

Moet ik er dan een probleem van maken of het als een probleem gaan zien en daar dan weer de aandacht vanaf richten en het thuis gezellig gaan maken met mijn bed, tafel en 2 stoelen en laptop.

Kan iemand mij vertellen hoe ik van iets weer een probleem maken kan?

Of vertel me alsjeblieft hoe jij van iets een probleem maakt of het voor elkaar krijgt om iets als probleem te ervaren.

Wel een beetje snel aub want ik zit behoorlijk in de problemen.

Aanvulling voor Aart in hachelijke toestand.
Ik heb twee opties gegeven, die kennelijk om uitleg vragen.
1.
E.e.a hangt af van waar je aandacht (=bewustzijn) op gericht is. Is dit op bewust-Zijn z?lf gericht dan is er geen "probleem", want Waarnemer ziet alles zoals het is zonder oordeel.
2.
Waarnemer aanschouwt zijn denken, en is in staat er richting/sturing aan te geven. Voorzover er een probleem wordt bedacht, kan dit door hetzelfde denken worden omgezet in geen-probleem.

En nu maar hopen dat Aart hiermee uit de gevarenzone is; dat we niet t?ch een busje moeten bestellen.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 30 mei 2013, 20:25   #17
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ehh, Esradha, nou: dankjewel! Je zet me aan het denken.

Is een probleem een blokkade? Ik beweerde daarnet zoiets? Is een blokkade altijd een probleem? Nee, misschien wel niet. Een blokkade-loos leven is wellicht helemaal niet wenselijk! Straks vliegt alles zomaar uit de bocht, als er niets is dat nog in de weg staat!

Ik doe het weer even in de sudderpan?

<edit, toevoeging> Ik ervaar een probleem vaak wel als een blokkade. Iets dat eerst uit de weg moet worden geruimd, voor ik volop verder kan met leven. Je kunt je vervolgens afvragen of dat wel ?cht moet, dat uit de weg ruimen. Als het ni?t hoeft, is er ook geen blokkade meer, en kun je onbezorgd verder?
De vraag zou m.i. niet moeten zijn of een probleem al of niet uit de weg geruimd dient te worden. Een probleem vraagt nu eenmaal om een oplossing, dus is daar iets te doen.
De vraag zou ook kunnen zijn of er werkelijk sprake is van een probleem en waar of bij wie dan?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 30 mei 2013, 20:28   #18
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Een slecht voorjaar is een (negatief) oordeel, een voorjaar waarin het veel regent een constatering.
Als het droog moet zijn om te zaaien is het een probleem, als ik lekker achter de lebbertop zit niet.

Ik heb er wel problemen mee als iemand anders dit anders ziet/uitspreekt in mijn nabijheid,....zeiken/mopperen en zo,....
Welk probleem heb je dan met zeiken en mopperen? Wil je het erover hebben? I gues not.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 31 mei 2013, 08:24   #19
Lia
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Welk probleem heb je dan met zeiken en mopperen? Wil je het erover hebben? I gues not.
Nadje en Hans,
Je kunt grove en subtiele vibraties onderscheiden.

Wijziging aangebracht door Lia op 31 mei 2013 om 08:24.
Reden: taalfout
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 31 mei 2013, 09:52   #20
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Welk probleem heb je dan met zeiken en mopperen
Ik ben bijna heel mijn leven al heel traag en slordig in dingen beginnen en afmaken, ik heb me daar onbewust veel erger aan gestoord dan ik voor mogelijk hield.
Daardoor is er nogal wat "mis" gegaan, waarvan ik me dan ook weer afvraag hoe mis dat nu eigenlijk was/is.

Zeiken en mopperen spiegelt mijn eigen "geleuter" en "getreuzel"
Hans is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon