Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 juni 2013, 17:56   #11
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik giechel me suf hier bij het lezen van je zin.. Voel me niet echt geil van worden, maar lachen vind ik altijd lekker .. (dus toch iets lekkers teweeg gebracht..)..
(dit is een geile grijns!)
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 18:14   #12
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Ik heb mezelf die vraag al meerdere keren gesteld... Ik zie mezelf hier immers al meer dan een jaar "komen en gaan".
Ik vermoed dat het te maken heeft met mezelf willen confronteren met een omgeving die ergens heel vertrouwd aanvoelt (herkenning van het "strijdtoneel" waarin ik me als kind bevond en waaraan ik machteloos overgeleverd was) met de bedoeling het (als volwassene) ?nders aan te pakken en op z'n minst te proberen om blinden "ziend" te maken. Blijkbaar gelooft iets in mij dat de optie die ik als kind niet had (namelijk het liefdeloze strijdperk dat voor mij slechts getuigde van een erge mate van onbewustheid) laten voor wat het is en alleen verder gaan) NU nog steeds geen optie is, terwijl het dat natuurlijk w?l is. Ik ho?f immers geen "betrokken" partij te zijn, nergens en nooit...
Heel juist. Jij en alleen jij bepaalt of je bij een strijd betrokken bent.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 18:19   #13
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb mezelf die vraag al meerdere keren gesteld... Ik zie mezelf hier immers al meer dan een jaar "komen en gaan".
Ik vermoed dat het te maken heeft met mezelf willen confronteren met een omgeving die ergens heel vertrouwd aanvoelt (herkenning van het "strijdtoneel" waarin ik me als kind bevond en waaraan ik machteloos overgeleverd was) met de bedoeling het (als volwassene) ?nders aan te pakken en op z'n minst te proberen om blinden "ziend" te maken. Blijkbaar gelooft iets in mij dat de optie die ik als kind niet had (namelijk het liefdeloze strijdperk dat voor mij slechts getuigde van een erge mate van onbewustheid) laten voor wat het is en alleen verder gaan) NU nog steeds geen optie is, terwijl het dat natuurlijk w?l is. Ik ho?f immers geen "betrokken" partij te zijn, nergens en nooit...
Waar zit dan jouw drive om anderen ziend te maken? Geloof je niet dat in elk mens die kracht zit om dat ZELF te vinden?
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 18:53   #14
Vlinder
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Zoals ik het zie, zullen er altijd rollen gespeeld worden, door iedereen en is het niet echt de bedoeling om ooit "uitgespeeld" te geraken (tot de dood zich aandient uiteraard). Het gaat er om of je jezelf ook met die rollen identificeert. Je b?nt inderdaad niet de rol die je uitvoert, maar als je de rol die je op elk moment "speelt", niet van ganser harte en met je hele hebben en houden ten tonele brengt, voldoe je naar mijn gevoel niet aan wat bewustzijn van je "vraagt"... Eender welke rol voor de volle 100% toe-eigenen ("ja, dit ben ik, NU"), komt voor mij neer op jezelf (durven) zijn, hoe dat ook is.
Als je dicht bij je ware zelf blijft, speel je toch geen rol?
Vlinder is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 18:59   #15
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Waar zit dan jouw drive om anderen ziend te maken? Geloof je niet dat in elk mens die kracht zit om dat ZELF te vinden?
Die drive is waarschijnlijk een rechtstreeks gevolg van het leed dat mij "te beurt viel" als gevolg van verregaande blindheid/onbewustheid bij de mensen in mijn vroegste omgeving. Zelf ben ik niet blind voor het feit dat deze drive dus niet echt vanuit een "zuiver" motief vertrekt, maar heel lange tijd was het voor mij zo belangrijk dat mensen elkaar geen "pijn" deden dat ik er alles aan deed om hen anders te doen kijken.
Ik besef dat ik inderdaad niet oprecht geloof dat mensen "vanzelf" zullen zien waar de angel (van hun gedrag) zit omdat mijn ervaringen mij iets anders "vertellen". De rol van "een roepende in de woestijn" heb ik ondertussen grotendeels naast mij neergelegd en ik leer gaandeweg om slechts d?n te spreken wanneer er om gevraagd wordt. En dat is een wereld van verschil met hoe het ooit was...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 19:15   #16
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geloof je niet dat in elk mens die kracht zit om dat ZELF te vinden?
Het is van twee?n een. Iedereen moet het zelf doen, want er is niemand anders (die het voor je kan doen). Je zult het zelf moeten realiseren. En ondertussen kan iemand het niet realiseren zonder een ander die het gerealiseerd heeft. En dan is een forum niet voldoende, net als een boek, of een filmpje niet voldoende is. Dat kan alleen in contact met een Levende. Om daarna te realiseren dat er nooit iemand anders was, niet de een en niet de ander.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 19:19   #17
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik het zie, zullen er altijd rollen gespeeld worden, door iedereen en is het niet echt de bedoeling om ooit "uitgespeeld" te geraken (tot de dood zich aandient uiteraard). Het gaat er om of je jezelf ook met die rollen identificeert. Je b?nt inderdaad niet de rol die je uitvoert, maar als je de rol die je op elk moment "speelt", niet van ganser harte en met je hele hebben en houden ten tonele brengt, voldoe je naar mijn gevoel niet aan wat bewustzijn van je "vraagt"... Eender welke rol voor de volle 100% toe-eigenen ("ja, dit ben ik, NU"), komt voor mij neer op jezelf (durven) zijn, hoe dat ook is.
Ik ben het bijna helemaal met je eens ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 19:29   #18
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die drive is waarschijnlijk een rechtstreeks gevolg van het leed dat mij "te beurt viel" als gevolg van verregaande blindheid/onbewustheid bij de mensen in mijn vroegste omgeving. Zelf ben ik niet blind voor het feit dat deze drive dus niet echt vanuit een "zuiver" motief vertrekt, maar heel lange tijd was het voor mij zo belangrijk dat mensen elkaar geen "pijn" deden dat ik er alles aan deed om hen anders te doen kijken.
Ik besef dat ik inderdaad niet oprecht geloof dat mensen "vanzelf" zullen zien waar de angel (van hun gedrag) zit omdat mijn ervaringen mij iets anders "vertellen". De rol van "een roepende in de woestijn" heb ik ondertussen grotendeels naast mij neergelegd en ik leer gaandeweg om slechts d?n te spreken wanneer er om gevraagd wordt. En dat is een wereld van verschil met hoe het ooit was...
Ook al ben je nu veranderd, voel je nog steeds de pijn die mensen elkaar aandoen. Klopt dat en hoe ga je nu hiermee om?
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 19:31   #19
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Ook al ben je nu veranderd, voel je nog steeds de pijn die mensen elkaar aandoen. Klopt dat en hoe ga je nu hiermee om?
Lijkt het je niet wat een ander draadje hiervoor op te starten ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 19:33   #20
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Lijkt het je niet wat een ander draadje hiervoor op te starten ?
Ja, echt geil word ik daar ook niet van. En het is mijn draadje tenslotte.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon