Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 juni 2013, 19:52   #21
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Ik besef dat ik inderdaad niet oprecht geloof dat mensen "vanzelf" zullen zien waar de angel (van hun gedrag) zit omdat mijn ervaringen mij iets anders "vertellen".
Ik vraag me af hoe het bij jou geweest is. Ben je 'ziend' geboren of heb je ook een moment gehad, door zelf aan te gaan, dat jij ineens zag?
Ik herinner me nog je verhaal over het aangaan van ''sterven'', kan je dat bij jezelf aanduiden als het moment van 'bewust zien'?
Waar ik naartoe wil is, als jij 'vanzelf' gekund hebt, door het aan te gaan, waarom zou een ander volgens jou niet kunnen, en jou ervoor nodig hebben?
..maar, alsnog ben ik heel erg benieuwd naar hoe jij dat zelf invult wat betreft mijn vragen hierboven.

Ik merk bij mezelf een soort van woede, en ook verdriet als ik lees dat mensen op dit forum hier komen om een ander te helpen in welke proces dan ook.
Voor mij voelt dat als opdringen op een ''heilig gebied'', en alsof iemand iets kostbaar weg wilt nemen van wie dan ook.
Mits als iemand nadrukkelijk hulp vraagt, dus tenzij iemand duidelijk aangeeft dat ze hier hulp of inspiratie in de vorm van begeleiding zoeken, vind ik vaak een soort van ziekte. Dat mensen eigenlijk hun eigen ''probleem'' ontkennen, en nog steeds buiten zichzelf zoeken. In de vorm van helpen, de hulpbehoevende die helper wilt zijn.

Ik vind je een prachtige vrouw Tineke, dus dit is niet persoonlijk bedoelt, ik deelde alleen wat het met me doet.
Mooi wat je schreef, ik begrijp je beweegredenen en je uitleg, maar het raakt me wel, wat in me opkwam was: Oh nee, weer zo een, zo een Renoir of Aart of welke ander persoon dat hier schrijft, en die denkt de ander te kunnen helpen..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2013, 21:03   #22
Bigbear
Actuaris

Bigbear's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Lijkt het je niet wat een ander draadje hiervoor op te starten ?
Als jij hier behoefte aan heb splits je het maar. Het is mij om het even.
Bigbear is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2013, 04:51   #23
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe het bij jou geweest is. Ben je 'ziend' geboren of heb je ook een moment gehad, door zelf aan te gaan, dat jij ineens zag?
Mijn vroegste herinneringen spreken van een gevoel van volkomen verbondenheid met de wereld om me heen. Ik had een onvoorwaardelijk vertrouwen in ALLES rondom mij. Dat is door een traumatische ervaring op 4-jarige leeftijd compleet veranderd; de wereld zag er ineens totaal anders uit. Het innerlijk "plaatje" klopte langs geen kanten meer met het uiterlijke plaatje... Vanaf toen zag ik heel goed wanneer mensen vanuit angst handelden, ook al beseften zij dat z?lf niet eens.

Citaat:
Ik herinner me nog je verhaal over het aangaan van ''sterven'', kan je dat bij jezelf aanduiden als het moment van 'bewust zien'?
Neen, dat was eerder een gevolg van een niet meer kunnen/willen hier (= op deze aarde) zijn.

Citaat:
Waar ik naartoe wil is, als jij 'vanzelf' gekund hebt, door het aan te gaan, waarom zou een ander volgens jou niet kunnen, en jou ervoor nodig hebben?
Het is niet zo dat ik wil dat anderen mij zouden "nodig" hebben, zelfs integendeel. Ik kom gewoon steeds maar weer in aanraking met mensen die beweren op zoek te zijn naar een oplossing voor allerhande problemen in hun leven (en die mij daarvoor om raad komen vragen) terwijl telkens weer blijkt dat ze eigenlijk slechts behoefte hebben aan een soort "klaagmuur". Ik begrijp die nood wel, maar weet ondertussen dat wanneer ik hen alleen maar met begrip/erkenning tegemoet treedt, dat er eerder toe leidt dat ze in hetzelfde "patroon" blijven vastzitten. De negatieve energie wordt telkens wel losgelaten maar bouwt zich steeds opnieuw weer op omdat ze niets fundamenteels willen veranderen.

Citaat:
Ik merk bij mezelf een soort van woede, en ook verdriet als ik lees dat mensen op dit forum hier komen om een ander te helpen in welke proces dan ook.
Voor mij voelt dat als opdringen op een ''heilig gebied'', en alsof iemand iets kostbaar weg wilt nemen van wie dan ook.
Het is zeker niet mijn bedoeling om iets weg te nemen van/bij iemand. Al wat ik k?n doen, is iets aanreiken. Of een ander daar al dan niet iets mee "doet", ligt sowieso buiten mijn bereik.

Citaat:
Mits als iemand nadrukkelijk hulp vraagt, dus tenzij iemand duidelijk aangeeft dat ze hier hulp of inspiratie in de vorm van begeleiding zoeken, vind ik vaak een soort van ziekte. Dat mensen eigenlijk hun eigen ''probleem'' ontkennen, en nog steeds buiten zichzelf zoeken. In de vorm van helpen, de hulpbehoevende die helper wilt zijn.
Ik begrijp wat je wilt zeggen. Hulp die "opgedrongen" wordt, is geen echte hulp; dat soort hulp zal dus inderdaad niet "werken". Misschien schuilt er in elke helper wel (in meer of mindere mate) een hulpbehoevende maar ik vind dat op zich niet slecht of verkeerd zo lang het maar erkend wordt door de persoon in kwestie.

Citaat:
Ik vind je een prachtige vrouw Tineke, dus dit is niet persoonlijk bedoelt, ik deelde alleen wat het met me doet.
Mooi wat je schreef, ik begrijp je beweegredenen en je uitleg, maar het raakt me wel, wat in me opkwam was: Oh nee, weer zo een, zo een Renoir of Aart of welke ander persoon dat hier schrijft, en die denkt de ander te kunnen helpen..
Zoals er in elke helper misschien een hulpbehoevende schuilgaat, zo bevindt er zich evengoed misschien een helper in elke hulpbehoevende. Wat mij betreft, gaat het er uiteindelijk om dat je zowel je talenten/gaven kent (en deelt) als dat je je beperkingen erkent. We zijn immers allemaal op een bepaalde manier groot (god) ?n klein (menselijk), licht ?n donker, sterk ?n zwak...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2013, 05:17   #24
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bigbear Bekijk bericht
Ook al ben je nu veranderd, voel je nog steeds de pijn die mensen elkaar aandoen. Klopt dat en hoe ga je nu hiermee om?
Het effectief voelen van andermans pijn (onmacht) is ondertussen meer het ZIEN van die pijn geworden, waardoor het voor mij allemaal veel draaglijker geworden is.
Wat zo duidelijk is voor mij, wordt echter vaak helemaal niet door de mensen in kwestie (h)erkend. Velen hebben blijkbaar een soort muur gebouwd rond hun eigen pijn waardoor deze niet meer voelbaar is voor henzelf. Maar ik hoef maar in hun ogen te kijken om te weten hoe ze zich eigenlijk diep van binnen ?cht voelen... Ik vind het nog steeds heel raar dat zij zich daar niet eens van bewust zijn, dat ze dat zo voor zichzelf kunnen "verbergen". Wanneer ik kenbaar maak wat ik zie, geven sommigen echter w?l hun defensie op en pas dan is er sprake van ?cht contact. Dat heeft met vertrouwen te maken, met hun aanvoelen dat ik alleen maar vanuit liefde (= weten) wil spreken...
Oud 15 juni 2013, 05:35   #25
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlinder Bekijk bericht
Als je dicht bij je ware zelf blijft, speel je toch geen rol?
Dat hangt af van wat je onder "ware zelf" verstaat en hoe je het "spelen" van een rol interpreteert.
Mijn ware zelf zie ik bijvoorbeeld niet als zijnde van een bepaald geslacht (noch man noch vrouw) terwijl ik als persoon wel de vrouwelijke rol "speel". Mijn ware zelf wordt niet gedetermineerd door (is niet afhankelijk van) bepaalde omstandigheden terwijl mijn persoonlijkheid wel degelijk omgaat met allerhande veranderlijke situaties (bvb op relationeel vlak, wat fysische aspecten betreft, qua leeftijd, ...)
Maar misschien bedoel jij met "een rol spelen" eerder het dragen van maskers? Dat laatste is voor mij iets waarachter het ego zich kan "verbergen" waardoor de rol juist ni?t in alle openheid uitgevoerd wordt.
Oud 15 juni 2013, 08:07   #26
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hangt af van wat je onder "ware zelf" verstaat en hoe je het "spelen" van een rol interpreteert.
Mijn ware zelf zie ik bijvoorbeeld niet als zijnde van een bepaald geslacht (noch man noch vrouw) terwijl ik als persoon wel de vrouwelijke rol "speel". Mijn ware zelf wordt niet gedetermineerd door (is niet afhankelijk van) bepaalde omstandigheden terwijl mijn persoonlijkheid wel degelijk omgaat met allerhande veranderlijke situaties (bvb op relationeel vlak, wat fysische aspecten betreft, qua leeftijd, ...)
Maar misschien bedoel jij met "een rol spelen" eerder het dragen van maskers? Dat laatste is voor mij iets waarachter het ego zich kan "verbergen" waardoor de rol juist ni?t in alle openheid uitgevoerd wordt.
Dicht komen bij je ware zelf laat o.a. ook die geslachtsspeciefieke rollen steeds meer los en de verwachtingen die eraan gebonden zijn. Behalve natuurlijk die die werkelijk biologisch en instinctief bepaald zijn. Daar let je dan niet eens meer op. Voorafgaand geeft dat wel vaak eerst ego rompslomp omdat er zoveel aangeleerde verwachtingen zijn op dit gebied. Ontstaan vanuit een soort van logisch gevolg op biologische kenmerken en instincten.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2013, 08:11   #27
Pionne
Jubilaris

Pionne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi wat jij schrijft Tineke, ik vind het allemaal heel helder en duidelijk.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2013, 09:03   #28
Lia
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik zat zojuist nog te denken dat het mijn diepste overtuiging is dat het hele leven een zelfonderzoek(ingstocht) is. Een mens is nooit te oud om te leren. En leren is leven of vice versa. Ik hou me dagelijks bezig met wat ik ben en daardoor wordt ik steeds meer wie ik wil zijn. Door te zijn wat ik ben, wordt ik wie ik wil zijn. En dat kan dus alles zijn. Dat weet ik. Het lijkt alsof daar hier geen enkel ruimte voor bestaat. Ten diepste wordt ik hier door beheerder voortdurend afgewezen door te stellen dat ik niet aan zelfonderzoek doe, me voortdurend af te schilderen als een domme Bep die bij voorkeur van achteren benadert wordt.....tja...

En dat zou me dan onverschillig moeten laten want anders is er ego dat onderzocht moet worden, maar hoe kan de onbewustheid van een ander je niet raken? Is dat inderdaad de manier om je profileren als beheerder van een zelfkennisforum? Ik heb het al vaker gezegd, ik kan Rennie's humor daarin wel waarderen, maar het lijkt over te slaan in cynisme. Je hebt een punt. Wie niet?
Ik kan mij jouw reactie helemaal voorstellen. Behalve ego en bewustzijn is er geen enkele ruimte voor alles wat er tussen zit. M.i dus het zielsaspect (als totale psyche van denken, voelen en willen) dat op ??n hoop wordt gegooid met ego. Je kunt wel onverschillig staan i.v.m. ego, maar je kunt nooit onverschillig staan tegenover je ziel. Het is dit laatste waartegen mensen dan ook in opstand komen, omdat ze voelen/merken dat er iets niet klopt.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2013, 09:07   #29
Lia
Actuaris

Standaard

Citaat:
Ik heb dezelfde ideeen hierover als jij. Het leven is leren. Niet meer leren kun je net zo goed dood zijn. Ik kwam hier bij het forum om ervaringen uit te wisselen. Kennelijk lukt dit niet op dit forum, want elke gesprek gaat steeds over hetzelfde (wat er ook als titel bovenstaat). Ik blijf toch steeds nieuwsgierig terugkomen omdat ik dit op andere fora (nog) niet heb gevonden. Ook het opzetten van een eigen forum, gaf na korte tijd geen reacties meer. Dat is dus de reden dat ik hier nog lees en soms schrijf.
Wat let je om een topic te starten "het leven is leren".
Misschien moet je niet toekijken hoe dingen mis lopen, maar heft in eigen hand nemen?
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2013, 09:21   #30
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Als je dat propageert, geef dan zelf het goede voorbeeld. Iemand die roept dat hij een onderzoek gedaan heeft en vervolgens daar niets van laat blijken is voor mij een trucje wat is aangeleerd.

In jou voorbeeld zou iemand vertellen over de tango te dansen en het zelf niet kan voordoen. Zou jij bij zo'n dansschool gaan?

Hiermee beantwoord ik weer een mooie vraag voor mijzelf: Wat doe ik hier nog?
En als ik het onderzoek heb gedaan en jij het resultaat niet kunt zien omdat je dat onderzoek niet gedaan hebt en dus onbekend bent met de kenmerken om op af te kunnen gaan.

Om maar eens een ander, even onzinnig, voorbeeld te gebruiken, ik heb de motor van nieuw koolborstels voorzien, maar jij hebt geen verstand van motoren en ziet geen koolborstels.

Wat betreft de vraag, ik denk dat je meent dat je hier nog wel wat kunt leren.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon