Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 juli 2013, 18:23   #21
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
'

Hoef ik niets te zeggen, Nadje ziet het zelf ..
Wat ik wel heel super zou vinden bv. Nadje, als je mee zou zoeken in jezelf, naar een soortgelijke situatie, en dat delen met ons.

Alvast een bloempje voor...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2013, 18:28   #22
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Nee. Iedere vraag stel je uiteindelijk aan jezelf. Shit, heb ik toch een vraag bedacht voor de guru. Nah...eigenlijk niet, maar.....

Wat ik bedoel te zeggen is, hoe weet je of je definitief hebt afgerekend met angst? Dat weet je alleen hier en nu, in dit moment, toch? Er is nu geen angst, maar hoe is dat onder andere omstandigheden? Ik weet wel dat er niks is om bang voor te zijn, maar daarmee is niet gezegd dat er zich nooit geen angstige momenten meer zullen voor doen. Toch?

Hoe kijk jij daar tegen aan?
Hetzelfde. Ik weet dat er geen reden is voor angst en als deze zich toch zal voordoen dan zal zij tijdelijk zal zijn. En omdat het NU geen rol speelt, speelt het in mijn beleving helemaal geen rol.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2013, 18:30   #23
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik wel heel super zou vinden bv. Nadje, als je mee zou zoeken in jezelf, naar een soortgelijke situatie, en dat delen met ons.

Alvast een bloempje voor...
Wat bedoel je?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2013, 18:36   #24
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je?

Kijken, vaak denken wij als wij het woord angst horen dat iets groot moet zijn. In zo een verhaal van Jos?, of van mij wordt angst duidelijk aangegeven, en het is iets wat gezien, herkend, en genoemd wordt.
Wat ik wil zeggen is namelijk dat vaak in kleine situaties dezelfde angst speelt, maar zo bedekt dat ze bijna onmogelijk te herkennen is.
Heel veel mensen hebben die angst waarover Jos? of Ik hebben, alleen men vindt het zo gewoon dat ze niet meer haar herkennen.
Zoals kleine irritaties op het werk, of verveelt voelen, of niet zo lekker in de fel zitten zonder een aanwijsbare reden.
Maar in de kern is het niet anders dan dat wat Jos? noemde.
Ik daagde je uit om in plaats van vragen te stellen naar Jos? nu, of aanvullend beter, want niets mis mee met vragen stellen, maar ernaast zoek naar een situatie dat bij jou speelt, want je kan me niet vertellen dat jij nooit irritaties hebt, of gevoel van verveling, of welke andere ongenoegen dan ook?
Iets over jezelf delen brengt alles meer in verhouding vind ik..
Oud 14 juli 2013, 18:37   #25
Mahziri
Jubilaris

Mahziri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee. Iedere vraag stel je uiteindelijk aan jezelf. Shit, heb ik toch een vraag bedacht voor de guru. Nah...eigenlijk niet, maar.....

Wat ik bedoel te zeggen is, hoe weet je of je definitief hebt afgerekend met angst? Dat weet je alleen hier en nu, in dit moment, toch? Er is nu geen angst, maar hoe is dat onder andere omstandigheden? Ik weet wel dat er niks is om bang voor te zijn, maar daarmee is niet gezegd dat er zich nooit geen angstige momenten meer zullen voor doen. Toch?

Hoe kijk jij daar tegen aan?
Ik heb niet definitief afgerekend met angst. Zeker niet. Ik vraag me ook af of dat kan.
De angst kan in volgende ervaringen gewoon weer komen. Alleen ik herken 'm wel eerder en soms ga ik er helemaal in mee. En vaak zie ik 'm en dat lijkt op dat moment een ruimte te geven. Dan gaat mijn lijf tekeer maar dat laat ik gaan en doe verder niets. Ja even bewust ademen b.v.

Zolang er ego is zal er angst kunnen zijn lijkt me. Dus altijd.
Mahziri is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2013, 18:42   #26
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahziri Bekijk bericht
Ik heb niet definitief afgerekend met angst. Zeker niet. Ik vraag me ook af of dat kan.
De angst kan in volgende ervaringen gewoon weer komen. Alleen ik herken 'm wel eerder en soms ga ik er helemaal in mee. En vaak zie ik 'm en dat lijkt op dat moment een ruimte te geven. Dan gaat mijn lijf tekeer maar dat laat ik gaan en doe verder niets. Ja even bewust ademen b.v.

Zolang er ego is zal er angst kunnen zijn lijkt me. Dus altijd.
De vraag is inderdaad, wat is angst nou helemaal? Jij zegt dat je hem ziet. Hoe ziet ie er dan uit? Omschrijf 'm eens. Verder is het een gevoel/sensatie in je lijf. Kun je dat ook wat nader omschrijven? Ik wil nou gvd ook wel eens weten wat dat dan helemaal is, die godvergeten angst. Excusez le mot.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juli 2013, 18:57   #27
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Zoals kleine irritaties op het werk, of verveelt voelen, of niet zo lekker in de fel zitten zonder een aanwijsbare reden.
Maar in de kern is het niet anders dan dat wat Jos? noemde.
Ik daagde je uit om in plaats van vragen te stellen naar Jos? nu, of aanvullend beter, want niets mis mee met vragen stellen, maar ernaast zoek naar een situatie dat bij jou speelt, want je kan me niet vertellen dat jij nooit irritaties hebt, of gevoel van verveling, of welke andere ongenoegen dan ook?
Iets over jezelf delen brengt alles meer in verhouding vind ik..
Men gaat bewust leuke dingen doen, om dat niet te hoeven voelen. Tegelijkertijd zeg ik niet dat er iets mis is met leuke dingen doen, maar als je echt bewust jezelf wilt leren kennen, en als je opmerkt dat als je irritatie voelt de gewoonte hebt ontwikkeld om iets te pakken, te eten, te drinken, iets om je te vermaken om maar niet te voelen, tv kijken, een vriendin bellen, gewoon continue het gevoel ontsnappen..
Daar heb ik het over, over de zo geaccepteerde op de achtergrond onvervuldheid, dat eigenlijk het spoor naar de angst brengt.
Ongedurig zijn, of in allerlei dingen ontsnappen,.. en ga zo door.
Oud 14 juli 2013, 18:59   #28
Mihaela
Singularis

Standaard

Jos?, begrijp jij wat ik bedoel, of zit ik op de verkeerde spoor?
Wat denk jij ervan, over dit wat ik probeer aan te geven? Dat angst bij allen mensen speelt, maar niet zodanig herkend wordt?
Oud 14 juli 2013, 19:21   #29
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
De vraag is inderdaad, wat is angst nou helemaal? Jij zegt dat je hem ziet. Hoe ziet ie er dan uit? Omschrijf 'm eens. Verder is het een gevoel/sensatie in je lijf. Kun je dat ook wat nader omschrijven? Ik wil nou gvd ook wel eens weten wat dat dan helemaal is, die godvergeten angst. Excusez le mot.
Hoe ik het zie:
Angst is een energie die voortkomt uit het denken en zich manifesteert in het lijf en daardoor nog meer gedachten oproept. Een soort cirkel waar ik in terecht komt. Vooral de gedachten die gaan resoneren in mijn lijf. Angst voelt bij mij als een hoge ademhaling, hartkloppingen en alsof er een stroom door mijn lijf gaat. Aangenaam en onaangenaam (vanwege controleverlies) tegelijkertijd.
Oud 14 juli 2013, 19:26   #30
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Jos?, begrijp jij wat ik bedoel, of zit ik op de verkeerde spoor?
Wat denk jij ervan, over dit wat ik probeer aan te geven? Dat angst bij allen mensen speelt, maar niet zodanig herkend wordt?
We laten het spoor het spoor.
Laten we lekker dwalen en zo de angst wat aanschouwen.

Ik denk dat het er gewoon altijd is, angst. Of hetgeen we met het woord angst aanduiden. Het is een reactie die ontstaat in het denken. Als ik 'm zie kan ik 'm ook volgen, dat bedoelde ik. Als ik me er mee identificeer dan gaat ie alle kanten op. Zit ik helemaal vast in het denken. Dat laat ik dan ook maar gewoon. Komt vanzelf een moment dat het weer voorbij is.

Angst wordt in mijn omgeving vaak geuit door arrogantie, klein maken, schreeuwen, boos worden. Dat is volgens mij allemaal angst.
En vooral, alles bij de ander leggen.
Controleverlies geeft ook angst.
Verkramping.
.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon