Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 juli 2013, 06:42   #21
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Er is geen regel.
Klopt.
Het gaat er om om voorbij dat wat (toch) regels maakt te komen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2013, 07:22   #22
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahziri Bekijk bericht
Zou leuk zijn als Rob dit leest dat hij er wellicht ook iets over wil zeggen, hoe dat voor hem voelt.
Hoe voelt een eenheidservaring? Het is iets zonder voelen en zonder gedachtes. Denken en voelen is iets van een persoon. En hoe kan zoiets plaatsvinden als er geen persoon meer is?

En telkens proberen we woorden te geven aan gevoelens en gedachtes. Maar die zijn niet in woorden te vangen. Daarom wordt wel gezegd dat het wezenlijke iets is voorbij denken en voelen. Het is een Weten, maar dan zonder weten. Dat wat we denken te weten en te voelen is dat wat in de weg staat.

En dat is wat kan gebeuren in een ontmoeting met 'iemand' die daar is waar jij nog niet bent. En ook dat is weer niet waar. Diegene heeft alleen gerealiseerd wat ook 'jouw' werkelijkheid is, maar wat (voor jou) nog niet helder is. Want het is niet 'iemands' werkelijkheid. Het is de werkelijkheid zoals die IS, maar zoals die niet door een persoon die gewend is aan 'persoonlijk weten en voelen' gekend is. Het is niet 'iemands' werkelijkheid want het is 'de werkelijkheid' zonder iemand er meer in.

En ondertussen zijn dit weer meer woorden die door iemand met een eigen perceptie gelezen zullen worden en diegene maakt dan een onderscheid in dat wat aansluit en dat wat dat niet doet en van daaruit komt dan weer een reactie. Maar het gaat er niet om een onderscheid te maken, maar om zicht te krijgen op dat wat het is dat onderscheid maakt. Dan komt je op de persoon uit met zijn of haar voorkeuren en afkeuren en wordt er weer voortgeborduurd op die voorkeuren en afkeuren. En zo houdt de persoon zich in stand, of liever, zo wordt het geloof in het bestaan van een persoon bekrachtigd.

In Weten is geen onderscheid, daar is Eenheid. Daar is geen geloof meer in een afgescheiden persoon of personen. Het beste wat ons kan overkomen is dan ook om verlost te raken van het geloof een afgescheiden persoon te zijn. Dat is meer dan een aanname in termen van denken of voelen. Want het geloof in een persoon (een persoon te zijn) is behoorlijk hardnekkig. Daarom neig ik er naar te zeggen dat het niet kan zonder de ontmoeting met 'iemand' die dat gerealiseerd heeft. De tegenwerping is dat het zou kunnen door radicaal zelfonderzoek te doen. Dat kan, maar dat wat er voor doorgaat is vaak niet meer dan wat gepriegel in de marge, waarbij dat wat de persoon belangrijk vind overeind blijft. En in dat onderzoek kan niets aan voorkeuren of afkeuren overeind blijven, want dat is niet anders dan een bevestiging van de status quo.
Oud 21 juli 2013, 07:54   #23
Mahziri
Jubilaris

Mahziri's schermafbeelding

Standaard

Dank je wel!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En dat is wat kan gebeuren in een ontmoeting met 'iemand' die daar is waar jij nog niet bent. En ook dat is weer niet waar. Diegene heeft alleen gerealiseerd wat ook 'jouw' werkelijkheid is, maar wat (voor jou) nog niet helder is. Want het is niet 'iemands' werkelijkheid. Het is de werkelijkheid zoals die IS, maar zoals die niet door een persoon die gewend is aan 'persoonlijk weten en voelen' gekend is. Het is niet 'iemands' werkelijkheid want het is 'de werkelijkheid' zonder iemand er meer in.
Ja, dat is wat ik ervaar bij Anthony. En ervaren is dan alweer een woord wat zo klein is. Maar ja, zonder woorden kom ik er even niet.

Zodra ik bij hem binnen kom voel ik die verbinding in die waarheid. Dan kan ik binnenkomen met een verhaal maar dat valt gelijk al in het niets en is er veel te lachen. Hij herinnert me aan wie ik ben door zijn Zijn.
Mahziri is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2013, 08:25   #24
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Het beste wat ons kan overkomen is dan ook om verlost te raken van het geloof een afgescheiden persoon te zijn.
Juist vanuit het geloof een afgescheiden persoon te zijn kan je de ongeziene wereld betreden. Immers, alleen een afgescheiden persoon kan zichzelf opofferen. Eigenlijk is dat wat je hier zegt dat je met een 'geloof' bezig bent.
Het 'geloof' dat je een afgescheiden/niet-afgescheiden persoon bent.

Waarom zou je geloven als je ook kan weten?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2013, 08:29   #25
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Juist vanuit het geloof een afgescheiden persoon te zijn kan je de ongeziene wereld betreden. Immers, alleen een afgescheiden persoon kan zichzelf opofferen. Eigenlijk is dat wat je hier zegt dat je met een 'geloof' bezig bent.
Het 'geloof' dat je een afgescheiden/niet-afgescheiden persoon bent.

Waarom zou je geloven als je ook kan weten?
Wat bedoel je met ongeziene wereld (betreden)?
Oud 21 juli 2013, 08:29   #26
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Klopt.
Het gaat er om om voorbij dat wat (toch) regels maakt te komen.
Doe dat Rob, gaat er voorbij dat wat toch regels maakt, want je doet dat volop!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2013, 08:31   #27
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Het hoeft niet perse verkeerd te zijn. Ze zeggen vele zinnige dingen. Maar als de toehoorder het verkeerde er uit haalt en interpreteert ben je verder van huis dan zonder guru. Maar je hebt gelijk, er is geen regel. Ieders Pad is uniek.
Klopt, het hoeft niet perse verkeerd te zijn, zoals ook niet perse goed hoeft te zijn. Het is een manier...
Oud 21 juli 2013, 08:44   #28
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je met ongeziene wereld (betreden)?
Wat jij beschrijft lijkt op de wereld waar geen afgescheidenheid bestaat. Uitleggen in woorden zal altijd tekort schieten. Ik kan nooit met 100% zekerheid vaststellen dat dat wat jij omschrijft hetzelfde is als wat ik bedoel.
Ik kan dat alleen als ik jou daar zou ontmoeten. Maar dat is ook al een onvolkomen uitdrukking, ik ontmoet jou er immers niet.

In mijn eigen woorden: met de ongeziene wereld bedoel ik dat waar alles in elkaar opgaat. Waar weten buiten het weten is.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2013, 08:44   #29
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Doe dat Rob, gaat er voorbij dat wat toch regels maakt, want je doet dat volop!
Je kijkt tegen je eigen perceptie aan.

Neem een situatie waarin het zich volgens jou voordoet,
dan kijken we er samen naar. Als je wilt ...
Oud 21 juli 2013, 08:50   #30
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Je kijkt tegen je eigen perceptie aan.

Neem een situatie waarin het zich volgens jou voordoet,
dan kijken we er samen naar. Als je wilt ...
Weet je Rob, je zult altijd zeggen dat het mijn perceptie is, en mijn weet ik veel wat voor invulling is, en geen blijk geven dat bij jou ook iets speelt.

Alsnog..
Ik ga kijken naar een situatie, en zal weer een kans geven aan een gesprek, maar ik merk dat ik bij jou geen moed meer heb om je te betrekken in een gesprek, waarin sprake is om allebei te kijken naar wat bij ons een 'blinde vlek' is.
In bijna al onze gesprekken, tot nu toe, heb je altijd uiteindelijk voor de houding gekozen van 'leraar', en daardoor eindigt het gesprek in iets eenzijdig voor mij...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon