Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 juli 2013, 11:19   #21
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Volgens mij geven jullie beiden een andere betekenis aan 'van mij', bezit dan wel verantwoordelijkheid. Een groot verschil lijkt mij.
Ik spreek inderdaad in termen van verantwoordelijkheid.
Mijn aardse leven ervaar ik als iets wat mij als het ware werd "toegewezen" en waarvoor ik -voor de duur ervan- verantwoordelijkheid draag. Ik bezit het niet als iets dat mij toebehoort (= van mij is) en/of als iets wat ik met hand en tand zou moeten verdedigen tegen dat wat ik als "niet mij" ervaar, maar ik beleef dat leven evenmin als zijnde van iemand anders (afhankelijkheid/afwijzen van verantwoordelijkheid) of van niemand (onschuld/onwetendheid omtrent verantwoordelijkheid). Het leven (al-wat-is) biedt me continu kansen, gelegenheden om mij bewust te worden van mijn aandeel erin/deel zijn ervan en om die reden kan ik mijn persoonlijk leven (= alles waar "ik" mee te maken krijg ) alleen maar zien als iets wat onder "mijn" verantwoordelijkheid valt.
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2013, 11:39   #22
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Zeker, het is Zien en Zijn. En dat Zijn is, na realisatie, met de afwezigheid van het idee een afgescheiden persoon te zijn.
Als het afgescheiden zijn (voelen) maar een idee is, dan kan het inderdaad gemakkelijk af-gewezen worden. Hoe komt het dan dat ik tot nu toe nog nergens (= in geen enkel mens) CONTINU de AF-wezigheid van dat idee heb gezien, zelfs niet in (de verhalen) over Jezus Christus? Het afwijzen van dat idee, het als "onwaar" van de hand wijzen na inzicht in/beleving van de eenheid, is blijkbaar niet voldoende om het eenheidsbewustzijn te handhaven...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Die afgescheidenheid is de niet - realisatie, want het is dat waarmee ik de 'Eenheid van Zijn' opknip in ten minste twee (dat wat ik van Zijn afscheid). Het ultieme inzicht wordt ook wel aangegeven met Tat Tvam Asi, Ik Ben Dat; of wat simpeler in mijn woorden: er is niemand anders.
Ondanks alle ervaringen ermee, blijf ik dat ultieme inzicht eerder beschouwen als theorie, als iets wat toegankelijk is als (ge-)weten maar (nog?) niet bedoeld is vorm te krijgen als "levende" praktijk...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2013, 11:53   #23
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tineke
Als het afgescheiden zijn (voelen) maar een idee is, dan kan het inderdaad gemakkelijk af-gewezen worden. Hoe komt het dan dat ik tot nu toe nog nergens (= in geen enkel mens) CONTINU de AF-wezigheid van dat idee heb gezien, zelfs niet in (de verhalen) over Jezus Christus? Het afwijzen van dat idee, het als "onwaar" van de hand wijzen na inzicht in/beleving van de eenheid, is blijkbaar niet voldoende om het eenheidsbewustzijn te handhaven?
Continu in dat eenheidsbewustzijn verkeren lijkt mij schier onmogelijk. Ik vind dat een interessante kwestie. Sommigen beweren dat namelijk wel. Maar dan trek ik de conclusie dat zij een andere eenheidsbewustzijn ervaren dan ik. En dat is dan al weer in tegenspraak met zichzelf. Er kan maar 1 eenheidsbewustzijn zijn?..
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2013, 11:56   #24
Mahziri
Jubilaris

Mahziri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Continu in dat eenheidsbewustzijn verkeren lijkt mij schier onmogelijk. Ik vind dat een interessante kwestie. Sommigen beweren dat namelijk wel. Maar dan trek ik de conclusie dat zij een andere eenheidsbewustzijn ervaren dan ik. En dat is dan al weer in tegenspraak met zichzelf. Er kan maar 1 eenheidsbewustzijn zijn?..

Tenzij het idee van afgescheidenheid ook in het eenheidsbewustzijn is.
Mahziri is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2013, 12:05   #25
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahziri Bekijk bericht
Tenzij het idee van afgescheidenheid ook in het eenheidsbewustzijn is.
Dan blijf je toch nog steeds afgescheidenheid ervaren? En dat is maar goed ook. Ik zou niet kunnen functioneren als mens in eenheidsbewustzijn.
Oud 28 juli 2013, 12:11   #26
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Dan blijf je toch nog steeds afgescheidenheid ervaren? En dat is maar goed ook. Ik zou niet kunnen functioneren als mens in eenheidsbewustzijn.
Maar heb je een keus dan?
Oud 28 juli 2013, 12:42   #27
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahziri Bekijk bericht
Maar heb je een keus dan?
Je kan kiezen in dit afgescheiden bestaan voor ego en voor Liefde. Dus ja, er is een keuze. Er zit een self-fulfilling prophecy in. Vanuit ego kan je dat eenheidsbewustzijn niet ont-dekken. Kan je nooit weten wat er bedoeld wordt, enz enz. Dat is de werking van karma.
Oud 28 juli 2013, 12:53   #28
Mahziri
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Je kan kiezen in dit afgescheiden bestaan voor ego en voor Liefde. Dus ja, er is een keuze. Er zit een self-fulfilling prophecy in. Vanuit ego kan je dat eenheidsbewustzijn niet ont-dekken. Kan je nooit weten wat er bedoeld wordt, enz enz. Dat is de werking van karma.
Ik lees je en ik voel dat het voor mij anders is.
Kiezen voor ego.... kiezen voor liefde.
Daar zit 't, da's anders voor mij.
Maar ik laat het even.
Oud 28 juli 2013, 13:45   #29
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan blijf je toch nog steeds afgescheidenheid ervaren?
Misschien is onderscheid een beter woord dan afscheiding? Of voelen een beter woord in deze dan ervaren? Ik kan me verbonden voelen (??n voelen/weten) en toch ervaren dat jij (algemeen) een ander mens bent dan ik. Er is onderscheid. Hetgeen voor mij dus weer iets anders is dan afscheiding. En dat riekt me overigens ook teveel (letterlijk en figuurlijk) naar een vrouwenkwaaltje. Getsie.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2013, 13:50   #30
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Ik spreek inderdaad in termen van verantwoordelijkheid.
Mijn aardse leven ervaar ik als iets wat mij als het ware werd "toegewezen" en waarvoor ik -voor de duur ervan- verantwoordelijkheid draag. Ik bezit het niet als iets dat mij toebehoort (= van mij is) en/of als iets wat ik met hand en tand zou moeten verdedigen tegen dat wat ik als "niet mij" ervaar, maar ik beleef dat leven evenmin als zijnde van iemand anders (afhankelijkheid/afwijzen van verantwoordelijkheid) of van niemand (onschuld/onwetendheid omtrent verantwoordelijkheid). Het leven (al-wat-is) biedt me continu kansen, gelegenheden om mij bewust te worden van mijn aandeel erin/deel zijn ervan en om die reden kan ik mijn persoonlijk leven (= alles waar "ik" mee te maken krijg ) alleen maar zien als iets wat onder "mijn" verantwoordelijkheid valt.
Verantwoordelijkheid is een beladen term. Het hangt er misschien af van hoe je er mee opgevoed bent. Voor mij geldt dat ik ben opgevoed met veel verantwoordelijkheidsbesef. In bijna alles wat op mijn pad kwam had ik verantwoordelijkheid en die moest ook nog afgelegd worden, er moest rekenschap van afgedragen worden en dat leidde tot een enorme inspanning die geleverd moest worden, waar ik bijna nooit volledig aan kon voordoen en die in het slechtste geval ook nog voor schuldgevoel zorgde. Er zijn ook mensen die met een stuk minder verantwoordelijkheidsbesef zijn grootgebracht. Die marcheerden, voor mij gevoel althans, een stuk makkelijker door het leven. Ik heb het ook een tijd lang van mij afgeschud, geleefd als god in Frankrijk en gewoon gedaan zoals het in mij opkwam. Maar dat heeft weer tot gevolg dat er een spoor aan ellende werd achtergelaten waar ik dan wel mooi van kon zeggen dat ik daar niet verantwoordelijk voor was, maar ook dat gaf niet die bevrediging die ik zocht. Dat dilemma is een mooie basis voor onderzoek. En dat onderzoek naar 'mijn verantwoordelijkheid' daar kwam ik niet uit. In alle gevallen is er van te zeggen dat het wel wat meer of wel wat minder kon. En dat allemaal vanuit een beoordelend standpunt.

De crux zit hem voor mij in de IK of de MIJ die verantwoordelijk zou moeten zijn of die verantwoordelijkheid zou moeten hebben. De ik is dat beoordelend standpunt van waaruit ik mijn eigen daden (en die van anderen uiteraard) kan beoordelen. Maar ook die ik is een flexibel ding. Situaties die ik op het een moment zo beoordeel, beoordeel ik op een ander moment weer anders. Het is een eindeloze exercitie. Totdat je bij de fundamentele vraag uitkomt wie of wat die ik nu eigenlijk is. Die ik bestaat helemaal niet als zelfstandige grootheid en daar mee valt de bodem onder de eindeloze vraag weg.

In het engels klinkt het al anders. Responsibility, the ability to respond. Dat is wat er over blijft nadat het geloof in een ik als zelfstandige grootheid is verdwenen. Er is de mogelijkheid om te acteren zonder dat er een actor in het spel is. En die mogelijkheden zijn oneindig veel groter dan toen er wel een (geloof in een) ik in het spel was. Verantwoordelijkheid doet zichzelf. Het is een verantwoordelijkheid die ontdaan is van schuld en boete en van trots en eer omdat er niet iemand in zit die persoonlijke belangen heeft.

Ondertussen kan ik me wel vinden in wat je schrijft. Ook ik beweeg me de hele dag in situaties waar ik deel van uitmaak, die een beroep op mij doet en waarin ik reageer of niet. Voor 'de objectieve toeschouwer van mijn leven' is er dus duidelijk een wel en niet verantwoordelijkheid nemen in situaties. Ik ben er ook op aanspreekbaar. Soms zal dat 'bij mij' de ene reactie oproepen en soms een andere, en dat gaat doorgaans spontaan.

Ik kan er nog wel een uur over schrijven, maar ik betwijfel of dat het duidelijker zal maken en ondertussen heb ik een afspraak staan om naar buiten te gaan. Mijn verantwoordelijkheidsbesef zegt me nu dat ik mijn afspraak ga nakomen.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon