Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 maart 2014, 07:43   #1
Rennie
Singularis

Standaard Geldige argumenten

Wanneer ik uiting wil geven aan een gevoel, bijvoorbeeld boosheid, waarmee ik anderen tekort doe, weet ik dat ik een ander tekort doe en heb ik daar altijd voor mij geldige argumenten voor, hoewel ik weet dat ik objectief bezien daarvoor helemaal geen geldige argumenten heb.

Wanneer ik dat onderzoek zit er ergens wel een vanuit het verleden ontstaan verknipt idee dat ik tegenwoordig, in mijn huidige leven, nog steeds hanteer en besef ik ten volle dat mijn boosheid daar een uiting van is en dat dat een manier is, hoe onterecht ook, om in mijn kracht te staan.

Het is heerlijk om dan een tijdje in mijn kracht te staan, en dat geniet ik dan ook ten volle, ondertussen mijn boosheid via die ander voedende wanneer die zich in allerhande bochten wringt om het weer goed te maken. Heerlijk.

Maar dan komt er een moment dat het niet meer houdbaar is omdat de argumenten beginnen te verzwakken en doe ik weer een schuchtere poging om contact te maken. Om dan te merken in hoeveel dankbaarheid dat wordt ontvangen. Heerlijk.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2014, 18:53   #2
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wanneer ik uiting wil geven aan een gevoel, bijvoorbeeld boosheid, waarmee ik anderen tekort doe, weet ik dat ik een ander tekort doe en heb ik daar altijd voor mij geldige argumenten voor, hoewel ik weet dat ik objectief bezien daarvoor helemaal geen geldige argumenten heb.
Komen argumenten voor boosheid niet uit het ego voort?

Citaat:
Wanneer ik dat onderzoek zit er ergens wel een vanuit het verleden ontstaan verknipt idee dat ik tegenwoordig, in mijn huidige leven, nog steeds hanteer en besef ik ten volle dat mijn boosheid daar een uiting van is en dat dat een manier is, hoe onterecht ook, om in mijn kracht te staan.
Het is heerlijk om dan een tijdje in mijn kracht te staan, en dat geniet ik dan ook ten volle, ondertussen mijn boosheid via die ander voedende wanneer die zich in allerhande bochten wringt om het weer goed te maken. Heerlijk.
Waar komt die (behoefte aan) kracht vandaan Renoir?
Innerlijke kracht IS toch gewoon en heeft toch geen bevestiging of geldige argumenten nodig?

Citaat:
Maar dan komt er een moment dat het niet meer houdbaar is omdat de argumenten beginnen te verzwakken en doe ik weer een schuchtere poging om contact te maken.
Mooi!

Citaat:
Om dan te merken in hoeveel dankbaarheid dat wordt ontvangen. Heerlijk.
Deze laatste zin is mij niet helemaal duidelijk. Door wie wordt hier de dankbaarheid ontvangen en wie vindt dat heerlijk?
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 7 april 2014, 21:55   #3
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht

Waar komt die (behoefte aan) kracht vandaan Renoir?
Innerlijke kracht IS toch gewoon en heeft toch geen bevestiging of geldige argumenten nodig?

Mooi!

Deze laatste zin is mij niet helemaal duidelijk. Door wie wordt hier de dankbaarheid ontvangen en wie vindt dat heerlijk?
Ik zou zeggen boosheid komt niet per definitie voort uit ego want, hoewel moeilijk te vinden, er is niet altijd een belang voor ego bij boos worden. Nisargadatta kon uit zijn vel springen en opgewonden reageren wanneer er iemand die bloemen voor hem had gekocht daarvoor te veel naar zijn zin had betaald.

Onderzoek je je boosheid dan zijn er argumenten voor te vinden dat te zijn. Kijk je goed dan zijn die argumenten, hoe krom vaak ook, altijd geldend voor je terwijl ze dat objectief bezien (een ander ziet het vaak al heel anders) niet zijn.

Het gaat er over dat ik hier een proces beschrijf van het genoegen in je kracht te staan omdat dat ooit niet het geval was. Het gaat om het inzichtelijk maken van dat proces als een vorm van zelfonderzoek (het kleine) dat we kunnen doen op ons kennelijke handelen. Ik kan je vraag niet beantwoorden of innerlijke kracht gewoon is, bij mij is het dat kennelijk niet.

De dankbaarheid wordt ontvangen bij degene met wie weer contact gemaakt wordt, die heeft dat contact net zo als ik gemist. Als de lucht geklaard wordt is dat voor iedere daarbij betrokkene heerlijk.

Dit alles gaat over het gewone leven waar de ene keer de ene partij blij is dat de wedstrijd wordt gewonnen en de andere partij hevig teleurgesteld, de keer daarop is het omgekeerde het geval. De gezonde wisselwerking van het leven zoals die zich voordoet in dualiteit.

Jezus gaf het voorbeeld van de verloren zoon waarvoor de vader een feestmaal aanrichtte. Dit tot droefenis/ergernis van de zoon die z'n best deed z'n vader te pleasen, z'n dualiteit niet vierde, en daardoor wrokkig werd op de vader omdat die niet voor hem als trouwe dienaar een feestmaal aanrichtte maar voor zijn deserterende broer.
Oud 8 april 2014, 09:02   #4
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja dat is zo, en hamburgers komen uit de hamburgerfabriek.

Onderzoek onder 12 tot 16 jarigen in Amerika leert dat meer dan de helft van deze kinderen niet weet dat vlees (hamburgers) van een dier komt.
Ze denken dat het 'gemaakt' wordt, in de fabriek...........
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 25 mei 2014, 00:27   #5
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ik zou zeggen boosheid komt niet per definitie voort uit ego want, hoewel moeilijk te vinden, er is niet altijd een belang voor ego bij boos worden.
Wie of wat zou er dan belang hebben bij boos worden?

Citaat:
Nisargadatta kon uit zijn vel springen en opgewonden reageren wanneer er iemand die bloemen voor hem had gekocht daarvoor te veel naar zijn zin had betaald.
Dat bewijst dan eens te meer de menselijkheid toch van Nisargadatta? De prijs in geld van wat dan ook en voor wie dan ook, heeft toch niets met goddelijkheid te maken?

Citaat:
Onderzoek je je boosheid dan zijn er argumenten voor te vinden dat te zijn. Kijk je goed dan zijn die argumenten, hoe krom vaak ook, altijd geldend voor je terwijl ze dat objectief bezien (een ander ziet het vaak al heel anders) niet zijn.
Is dat dan niet juist het verschijnsel vanuit de dualiteit bezien?

Citaat:
Het gaat er over dat ik hier een proces beschrijf van het genoegen in je kracht te staan omdat dat ooit niet het geval was.
In de non-dualiteit is er imo geen genoegen of ongenoegen en geen kracht of zwakte. Dan is er toch alleen maar 'zijn' in welke hoedanigheid zich dat ook voordoet?

Citaat:
Het gaat om het inzichtelijk maken van dat proces als een vorm van zelfonderzoek (het kleine) dat we kunnen doen op ons kennelijke handelen. Ik kan je vraag niet beantwoorden of innerlijke kracht gewoon is, bij mij is het dat kennelijk niet.
Mooi, eerlijk antwoord..... Mijn eerste reflex: daarvoor zijn we toch ook mens? De innerlijke kracht 'bezitten' we allemaal, ernaar handelen is een tweede ....... Als we ons ego maar opzij kunnen zetten......

Citaat:
De dankbaarheid wordt ontvangen bij degene met wie weer contact gemaakt wordt, die heeft dat contact net zo als ik gemist. Als de lucht geklaard wordt is dat voor iedere daarbij betrokkene heerlijk.
Herkenbaar gevoel: doet me denken aan het gezegde 'ga nooit weg zonder een kus te geven". Het kan elke keer de laatste zijn ......

Citaat:
Dit alles gaat over het gewone leven waar de ene keer de ene partij blij is dat de wedstrijd wordt gewonnen en de andere partij hevig teleurgesteld, de keer daarop is het omgekeerde het geval. De gezonde wisselwerking van het leven zoals die zich voordoet in dualiteit.
Waarom kiezen voor gelijk (winnaar willen zijn)? Is geluk (het delen van liefde) niet veel meer waardevol en een eeuwig win-win?

Citaat:
Jezus gaf het voorbeeld van de verloren zoon waarvoor de vader een feestmaal aanrichtte. Dit tot droefenis/ergernis van de zoon die z'n best deed z'n vader te pleasen, z'n dualiteit niet vierde, en daardoor wrokkig werd op de vader omdat die niet voor hem als trouwe dienaar een feestmaal aanrichtte maar voor zijn deserterende broer.
Jij interpreteert dit verhaal anders dan ik, maar dat mag ?n kan....
Oud 25 mei 2014, 00:29   #6
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ja dat is zo, en hamburgers komen uit de hamburgerfabriek.

Onderzoek onder 12 tot 16 jarigen in Amerika leert dat meer dan de helft van deze kinderen niet weet dat vlees (hamburgers) van een dier komt.
Ze denken dat het 'gemaakt' wordt, in de fabriek...........
Het wereldbeeld van 12- tot 16-jarigen is soms verwarrend, soms verrassend, maar vooral ook verwarrend en verrassend voor henzelf ;)

Sommige volwassenen blijven hangen in de pubertijd en sommige volwassen herkennen nog steeds de puber die ze ooit zijn geweest ............
............. heerlijk gevoel! :p
Oud 25 mei 2014, 10:49   #7
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Wie of wat zou er dan belang hebben bij boos worden?
Voor gedegen zelfonderzoek is de vraag wie er een belang bij heeft een uitmuntende vraag, want het verwijst terug naar een identiteit in de vermeende werkelijkheid die altijd een belang heeft. Wanneer het gedegen zelfonderzoek afgerond is wordt gezien dat die identiteit niet bestaat en een gedachtenconstructie is maar voor het onderzoek is het goed te weten wie een belang vertegenwoordigd. Bijvoorbeeld is iemand jou behulpzaam of beoogt hij zijn boek te promoten dan wel zijn invloed te vergroten.

Citaat:
Dat bewijst dan eens te meer de menselijkheid toch van Nisargadatta? De prijs in geld van wat dan ook en voor wie dan ook, heeft toch niets met goddelijkheid te maken?
Nisargadatta was inderdaad bedoeld als voorbeeld om deze niet op een voetstuk te plaatsen maar ook dat gerealiseerd zijn niet betekend dat je geen emoties meer zou hebben. Bovendien geeft het aan dat de als egoloos bekend staande Nisargadatta boos kon worden en daarbij geen enkel persoonlijk belang had bij de transactie van de bloemen.

Citaat:
Is dat dan niet juist het verschijnsel vanuit de dualiteit bezien?
Je kunt het niet anders dan vanuit de dualiteit bezien. Het verhaal gaat over analyse van een in jouw werkelijkheid plaats vindende gebeurtenis. Het ging om de geldigheid van de argumenten die je voor jezelf hebt om boos te mogen zijn terwijl die niet door anderen of algemeen als geldend worden bevonden. Het gaat er over dat je van je zelf onredelijk mag zijn en dat dat ok? voor jou is.

Citaat:
In de non-dualiteit is er imo geen genoegen of ongenoegen en geen kracht of zwakte. Dan is er toch alleen maar 'zijn' in welke hoedanigheid zich dat ook voordoet?
Een irrelevante opmerkingen want er is dualiteit, dus doen die verschijnselen zich voor. Dat 'zijn' onttrekt je toch ook niet aan de zwaartekracht ?

Citaat:
Als we ons ego maar opzij kunnen zetten......
Dat opzij zetten of elimineren van ego is d? misvatting van gedegen zelfonderzoek, we moeten de aard van ego onderzoeken op waarheid, op werkelijke aanwezigheid. Zolang eenieder zich van ego bediend heb je met zijn streken te maken. Het verlangen van ego onderdrukken (het opzij zetten) leidt tot verkramping, maar leer zijn verlangens kennen en ego is al minder prominent aanwezig. Alleen wil ego niet graag gekend worden.

Citaat:
Waarom kiezen voor gelijk (winnaar willen zijn)? Is geluk (het delen van liefde) niet veel meer waardevol en een eeuwig win-win?
Kiezen was hier niet de issue. Het leven in de dualiteit tussen ego's gaat over winnen en verliezen. Met het niet eens zijn dat zich dat voordoet is het niet verdwenen. Het heeft (nogmaals) alle kans te verdwijnen bij het doorzien er van. Het is ook helemaal niet de bedoeling om je voor te nemen vooral te kiezen voor het delen van liefde. Liefde ben je van nature al maar je kunt het niet zijn (uitdragen) vanwege alles waar je het mee hebt verbonden en hoe het er uit moet zien.
Oud 25 mei 2014, 16:02   #8
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer het gedegen zelfonderzoek afgerond is wordt gezien dat ..........
Zelfonderzoek heeft betrekking op het onderzoeken van het (ware) zelf. Wat ben ik? Maar dat is nooit afgerond. Hoe zou dat kunnen? En waarom zou het/iets afgerond moeten zijn? Het is afgerond, op mentaal/intellectueel niveau, ja akkoord, maar het Zelf is toch niks anders dan de eeuwig vibrerende energie? Tijd bestaat niet. Er kan nooit iets zijn afgerond. Alles is eeuwig in beweging. Dat is de natuur, in een eeuwig ritme. Welke gek zou zou daarin iets afgerond willen zien? In mijn optiek alleen idioten.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 25 mei 2014, 16:37   #9
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Zelfonderzoek heeft betrekking op het onderzoeken van het (ware) zelf. Wat ben ik? Maar dat is nooit afgerond. Hoe zou dat kunnen? En waarom zou het/iets afgerond moeten zijn? Het is afgerond, op mentaal/intellectueel niveau, ja akkoord, maar het Zelf is toch niks anders dan de eeuwig vibrerende energie? Tijd bestaat niet. Er kan nooit iets zijn afgerond. Alles is eeuwig in beweging. Dat is de natuur, in een eeuwig ritme. Welke gek zou zou daarin iets afgerond willen zien? In mijn optiek alleen idioten.
Uhh... wanneer je middels gedegen zelfonderzoek dat wat je het 'ware zelf' noemt gevonden hebt, zou het dan nog nodig zijn te blijven door zoeken ?

Met een gewoon zelfonderzoek kun je eindeloos bezig blijven omdat er van de 'wie' je bent (bijvoorbeeld ik ben nogal gevoelig, of ik hou niet van spruiten e.d.) nogal wat valt te ontdekken.

Er 'moet' niets afgerond zijn, maar als je kost wat kost wilt weten 'wat' je bent sta je uiteindelijk met lege handen en wat zou je dan nog aanvullend willen onderzoeken ?

Alleen als je niet gedegen onderzoekt blijf je in halve waarheden hangen en dibiteer je wat gelezen kreten van tijdloze wijsheid die niemand kan bestrijden. Ja alles is fibrerende energie, tijd bestaat niet en dergelijken. So what ? Je weet nog steeds niet wat je bent en ja dan moet je verder, alsmaar verder met je zoeken. Dan is het een gebed zonder einde.
Oud 25 mei 2014, 17:00   #10
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uhh... wanneer je middels gedegen zelfonderzoek dat wat je het 'ware zelf' noemt gevonden hebt, zou het dan nog nodig zijn te blijven door zoeken ?

Met een gewoon zelfonderzoek kun je eindeloos bezig blijven omdat er van de 'wie' je bent (bijvoorbeeld ik ben nogal gevoelig, of ik hou niet van spruiten e.d.) nogal wat valt te ontdekken.

Er 'moet' niets afgerond zijn, maar als je kost wat kost wilt weten 'wat' je bent sta je uiteindelijk met lege handen en wat zou je dan nog aanvullend willen onderzoeken ?

Alleen als je niet gedegen onderzoekt blijf je in halve waarheden hangen en dibiteer je wat gelezen kreten van tijdloze wijsheid die niemand kan bestrijden. Ja alles is fibrerende energie, tijd bestaat niet en dergelijken. So what ? Je weet nog steeds niet wat je bent en ja dan moet je verder, alsmaar verder met je zoeken. Dan is het een gebed zonder einde.
Laat dat nou precies zijnwat het is. Een eeuwigdurend gebed. Wat is er mooier dan dat?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon