Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 juni 2014, 23:59   #11
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het dusdanig hiermee bezig zijn levert slechts meer gedachtenspinsel op, .

Renoir, wat bedoel je met ' dusdanig hier mee bezig zijn' ?

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juni 2014, 00:27   #12
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Vanaf dat ik daar mee bezig ben las ik slechts over de verhevenheid, het gelukzalige van zelfrealisatie, nooit las ik hoe daar te komen. Dus ben ik met eliminatie bezig gegaan van wat het niet is.

.
Renoir, je leest het hier.

Zoek iets of iemand die je een mantra verschaft.
Als de mantra geschonken wordt vanuit kennis en authoriteit dan zal deze zijn werk doen en jou daar brengen waar je wilt Zijn.

Overigens is de excercitie van eliminatie en reductie beproefd en wordt binnen de traditie bekrachtigd. Uiterst waardevol maar het is een hulpmiddel, niet meer dan dat!

Het Zelf wordt niet gekend door redenatie, geleerdheid, filosofie, reductie of eliminatie.

Duik, duik diep en volg, volg, volg.

Hab
Oud 2 juni 2014, 11:54   #13
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Renoir, wat bedoel je met ' dusdanig hier mee bezig zijn' ?

Hab
Zoals ook jij zegt 'Het Zelf wordt niet gekend door redenatie, geleerdheid, filosofie, reductie of eliminatie.', met uitzondering dan van de reductie en de eliminatie. Daarlangs is het mij vergaan en daarvan beschouw ik mezelf als ambassadeur en is de reden van dit forum.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juni 2014, 11:58   #14
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Renoir, je leest het hier.

Zoek iets of iemand die je een mantra verschaft.
Als de mantra geschonken wordt vanuit kennis en authoriteit dan zal deze zijn werk doen en jou daar brengen waar je wilt Zijn.

Overigens is de excercitie van eliminatie en reductie beproefd en wordt binnen de traditie bekrachtigd. Uiterst waardevol maar het is een hulpmiddel, niet meer dan dat!

Het Zelf wordt niet gekend door redenatie, geleerdheid, filosofie, reductie of eliminatie.

Duik, duik diep en volg, volg, volg.

Hab
Wat denk je zelf Hab zou het zin hebben een succesvol realisatieproces nog eens dunnetjes op dezelfde (duik diep) of een ander manier (mantra) over te doen ?

Wat bedoel je overigens met dat volg, volg, volg ?
Oud 2 juni 2014, 14:35   #15
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Wat denk je zelf Hab zou het zin hebben een succesvol realisatieproces nog eens dunnetjes op dezelfde (duik diep) of een ander manier (mantra) over te doen ?

Wat bedoel je overigens met dat volg, volg, volg ?
Looro zegt in een andere post dat het hem niet helemaal duidelijk is wat jouw werkwijze is.

Mij vergaat het op dezelfde manier, met dien verstande dat ik tot op heden heb begrepen dat je de content van je gedachten en ideeenwereld tot op het bot analyseert, uitdiept en van elke illusie ontdoet en daarin medogenloos te werk gaat met als voornaamste wapen het mes van reductie en eliminatie.

Als dat min of meer een juiste uitleg is van jouw werkwijze dan kun je niet spreken over 'het nog eens dunnetjes over doen'.

Wat mij betreft begin je dan vanaf 'NUL" met Japa mantra en aldoende zul je constateren dat jouw eerste werkwijze volkomen verschilt van hetgeen je dan aan het doen bent.

Ik zei al eerder dat het systeem van Neti-Neti een hulpmiddel is om de geest te bevrijden van de meest hinderlijke identificaties en illusies.
Maar het is niet meer dan dat. Het is een hulpmiddel.

De Werkelijkheid is niet te realiseren dmv deze methode en ik begrijp dan ook niet waaraan je refereert als je spreekt over een sucesvol realisatieproces.
Nog afgezien van het feit dat een proces op zichzelf nooit succesvol kan zijn, hooguit de uitkomst ervan.

Ik denk dan ook dat we op volkomen verschillende golflengtes met elkaar aan het spreken zijn en dat er sprake is van een enorme spraakverwarring als het gaat om de realisatie van ons diepste Zelf.

Ik diskwalificeer overigens jouw werkwijze op geen enkele manier en heb er als zodanig geen kritiek op. Ik stel slechts vast dat we het over volkomen verschillende zaken hebben.

Vergeef me als ik tot op heden jouw methode niet goed heb begrepen of er iets anders van heb gemaakt dan jij bedoelde te zeggen.

Hab
Oud 2 juni 2014, 16:51   #16
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanaf dat ik daar mee bezig ben las ik slechts over de verhevenheid, het gelukzalige van zelfrealisatie, nooit las ik hoe daar te komen. Dus ben ik met eliminatie bezig gegaan van wat het niet is.

Dus het antwoord is wil je 'weten' wat het is moet je elimineren wat het niet is.

Natuurlijk ontkom je niet aan de zwaartekracht, dus sta je met beide benen op de grond in de dualiteit en de verschijnselen. Dat is geen enkel probleem wanneer je weet wat je bent. Alleen als je dat nog niet 'weet' en middels de overlevering jou de idealen zijn voorgespiegeld van zelfrealisatie want dan ben je geneigd om je weg voor te bereiden langs een grote hoeveelheid voorgehouden valkuilen.

Die voorbereiding gaat je vervolgens omdat je toch vooral goed beslagen ten ijs wil komen, weerhouden datgene te doen wat daar voor nodig is, te weten gedegen zelfonderzoek doen.

De gedegenheid zit daarin dat je volhard. Je niet laat afleiden en gaat verblijven in het schitterende en verleidelijke van sommige verschijnselen die je tegenkomt. Voorts dat je niet stiekem toch wat geloof ergens in achter de hand houdt en niet bereid om bijvoorbeeld zoiets als het ego aan dat onderzoek te onderwerpen.
Bij mij is het niet begonnen met lezen over zelfrealisatie. Het begon bij mij met dromen en een visioen toen ik acht was. Om deze ervaringen te begrijpen moest ik er over lezen en de eerste literatuur die ik vond waren gebeden.
Er is altijd een evenwicht geweest tussen die ervaringen en het bidden. Ik heb ook nooit iets moeten weglaten of elimineren, integendeel ik was eerder aangewezen op het vinden van aanwijzingen voor de juiste verbanden en draagwijdte.Dat zijn waarschijnlijk de valkuilen waar jij van spreekt. Die zijn er inderdaad maar je moet al een ezel zijn om steeds dezelfde steen te willen verleggen.

'Weten wat je bent' weet iedereen uit zijn of haar gewone ontwikkeling. Het plaatsen van die kennis in de levensbestemming is andere werk, zeker wanneer deze kennis de sluitsteen is van het zelf, de ziel, het wezen.
Om die sluitsteen te lichten is er gedegen zelfonderzoek.

De verschijnselen verwijzen naar eenheid en samenhang. Voor mij ligt de nadruk dan ook daar, om de verschijnselen in hun eenheid en samenhang te bewaren. In die zin spreek ik eerder van onberispelijkheid dan van volhardend zijn. Is de grootste valkuil niet het onderscheid zien waar er eigenlijk eenheid is?
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juni 2014, 20:36   #17
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Of maken valkuilen en het vermogen tot onderscheid niet onafscheidelijk deel uit van eenheid ?
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 2 juni 2014, 21:12   #18
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Looro zegt in een andere post dat het hem niet helemaal duidelijk is wat jouw werkwijze is.

Mij vergaat het op dezelfde manier, met dien verstande dat ik tot op heden heb begrepen dat je de content van je gedachten en ideeenwereld tot op het bot analyseert, uitdiept en van elke illusie ontdoet en daarin medogenloos te werk gaat met als voornaamste wapen het mes van reductie en eliminatie.

Als dat min of meer een juiste uitleg is van jouw werkwijze dan kun je niet spreken over 'het nog eens dunnetjes over doen'.

Wat mij betreft begin je dan vanaf 'NUL" met Japa mantra en aldoende zul je constateren dat jouw eerste werkwijze volkomen verschilt van hetgeen je dan aan het doen bent.

Ik zei al eerder dat het systeem van Neti-Neti een hulpmiddel is om de geest te bevrijden van de meest hinderlijke identificaties en illusies.
Maar het is niet meer dan dat. Het is een hulpmiddel.

De Werkelijkheid is niet te realiseren dmv deze methode en ik begrijp dan ook niet waaraan je refereert als je spreekt over een sucesvol realisatieproces.
Nog afgezien van het feit dat een proces op zichzelf nooit succesvol kan zijn, hooguit de uitkomst ervan.

Ik denk dan ook dat we op volkomen verschillende golflengtes met elkaar aan het spreken zijn en dat er sprake is van een enorme spraakverwarring als het gaat om de realisatie van ons diepste Zelf.

Ik diskwalificeer overigens jouw werkwijze op geen enkele manier en heb er als zodanig geen kritiek op. Ik stel slechts vast dat we het over volkomen verschillende zaken hebben.

Vergeef me als ik tot op heden jouw methode niet goed heb begrepen of er iets anders van heb gemaakt dan jij bedoelde te zeggen.

Hab
Dan heb je de door mij voorgestane werkwijze toch prima begrepen.

Je omschrijft een doel Hab met die mantra met jouw 'daar brengen waar je wilt zijn' wat dat waar dan ook moge inhouden. Verder omschrijf je 'Het Zelf wordt niet gekend door redenatie ... enzovoort' dus kennelijk wordt het ergens (na een traject) wel gekend. Nou dat traject waarna het gekend wordt heb ik doorlopen, ergo ik ken het Zelf.

Dus mijn vraag was wat denk je er zelf van om de weg van de mantra nog te gaan wanneer het Zelf al reeds gekend is. Nou is dat niet de weg waarlangs het vlgs jou mogelijk is het Zelf te kennen (reductie en elimiminatie) maar dat doet er even niet toe.

Ik neem aan dat je er vertrouwd mee bent dat het Zelf slechts eenmaal gekend hoeft te worden en niet bij herhaling.

Dus het voorstel van 'dunnetjes overdoen' was scherts en behoeft niet je bevestiging.

Verder doe je het systeem van Neti-Neti af als maar een hulpmiddel, maar dat is advaita ook en jouw mantra eveneens. Daar gaat het dan ook niet over, na gedane zaken kun je alles, eliminatie, advaita en meditatie, dan wel mantra's zingen aan de wilgen hangen.

Het Zelf is niet te realiseren door middel van welke methode dan ook, maar zoals Osho al zei het brengt je tot aan de deur en al die leraren die leerlingen om zich heen verzamelden deden dat niet voor de kat z'n k*t maar om iemand te begeleiden en tot aan de deur te brengen. Met proces bedoelde ik werkwijze en kan, in mijn optiek, wel degelijk succesvol zijn maar als het zover is niet langer meer voor een als zichzelf ervarende entiteit.

Daarin zit de betekenis dat je jezelf niet kunt realiseren.

Ik begrijp hetgeen je zegt en aanbeveelt niettemin volkomen en heb niet het idee dat ik met jou op een verschillende golflengte zit, omgekeerd kan ik dat niet beoordelen maar als jij dat meent is dat prima. Het verschil zie ik in de kans het ZELF te realiseren.

Je zei ook ooit dat het aantal ZELF gerealiseerden op een hand is te tellen om aan te geven hoe minimaal die kans is, we zullen het aantal nooit kennen maar ik denk dat het aantal aanzienlijk groter is dan je denkt.

Maar goed dit is ook weer zo'n omzwervende beweging die niets van doen heeft met gedegen zelfonderzoek en waaraan ik de voorkeur geeft dat men zich bezig houdt. Maar wanneer het begint aan te slaan blijkt soms dat er twijfel begint te bestaan omtrent mijn persoon en dan waag ik me maar weer eens aan een uitleg, die vervolgens steevast in de egosfeer wordt getrokken en dat schiet het beoogde doel, wat mij betreft totaal voorbij.
Oud 2 juni 2014, 21:51   #19
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Bij mij is het niet begonnen met lezen over zelfrealisatie. Het begon bij mij met dromen en een visioen toen ik acht was. Om deze ervaringen te begrijpen moest ik er over lezen en de eerste literatuur die ik vond waren gebeden.
Er is altijd een evenwicht geweest tussen die ervaringen en het bidden. Ik heb ook nooit iets moeten weglaten of elimineren, integendeel ik was eerder aangewezen op het vinden van aanwijzingen voor de juiste verbanden en draagwijdte.Dat zijn waarschijnlijk de valkuilen waar jij van spreekt. Die zijn er inderdaad maar je moet al een ezel zijn om steeds dezelfde steen te willen verleggen.

'Weten wat je bent' weet iedereen uit zijn of haar gewone ontwikkeling. Het plaatsen van die kennis in de levensbestemming is andere werk, zeker wanneer deze kennis de sluitsteen is van het zelf, de ziel, het wezen.
Om die sluitsteen te lichten is er gedegen zelfonderzoek.

De verschijnselen verwijzen naar eenheid en samenhang. Voor mij ligt de nadruk dan ook daar, om de verschijnselen in hun eenheid en samenhang te bewaren. In die zin spreek ik eerder van onberispelijkheid dan van volhardend zijn. Is de grootste valkuil niet het onderscheid zien waar er eigenlijk eenheid is?
Dat kan best Looro dat er voor jou nooit een weg is geweest van elimineren, hoewel ik het zelf liever waarheidvinding noem, voor mij was dat w?l de weg. Vrijwel alles wat aanvankelijk waar voor mij was viel weg en het laatste kleine beetje, dat niet langer meer te betwijfelen was en dat uiteindelijk waar bleek was dermate verdicht dat ik het 'weten' ben gaan noemen. Nu heeft dat 'weten' inmiddels helemaal geen inhoud meer.

De vraag bij dit onderscheid van wegen is of wij beiden op dat zelfde punt zijn aanbeland en dan ga ik uit van 'weten' dat geen inhoud meer heeft, maar er is meer. Een belangrijk kenmerk van realisatie is dat de persoon er volledig uit is verdwenen en iemand die spreek over zijn ervaringen of op zoek is naar meer ervaringen zit daar nog middenin.

Op het spirituele pad krijg je steeds weer nieuwe instrumenten om de tocht mee voort te zetten, soms in de vorm van schitterend (verlichtings) inzichten en ervaringen met evenzo vele verleidingen om niet verder te gaan en daarin te verwijlen en het vervolg van het onderzoek nalaten te doen. Daar had ik het over toen ik het over valkuilen had.

Wat je bent dat weet niet iedereen waar je op doelt is weten wie je bent en ook dat weet niet iedereen en daarnaar zijn de meesten op zoek, ze willen weten wie ze zijn.
Het kan echter zijn dat er rudimentair nog herinneringen zijn aan wat (inhoudsloos zijn) je bent want ooit heb je dat, als collectief in ontwikkeling zijnd mens, afgelegd en ingeruild voor wie (inhoud) je bent. Je zou het de verdrijving uit het aards paradijs kunnen noemen of zoals jij zegt de belemmering de diversiteit te zien waar er eigenlijk eenheid is.
Oud 2 juni 2014, 21:57   #20
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Of maken valkuilen en het vermogen tot onderscheid niet onafscheidelijk deel uit van eenheid ?
Alles beweegt zich in eenheid en is dat per saldo natuurlijk ook maar het is voor het kunnen maken van onderscheid dat het opgedeeld wordt.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon