Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 januari 2015, 12:42   #21
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Volgens mij zijn "leven" en "dood" idee?n van de mind.
Vlgs mij ook, dood in ieder geval is alleen als voorstelling in de mind te vinden.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2015, 12:43   #22
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dat bezinnen of het werkelijk is dat is toch dat gedegen zelfonderzoek. Dat weg kieperen dat is ook niet gezegd, er is gezegd dat we dat wat we denken onderzocht zou kunnen worden op het bevatten van waarheid en zo niet dat we dat dan beter niet als waar in het gedachtesysteem hoeven te houden en bewaren zodat het vanzelf wordt vergeten.
Gedachten, aannamens die wij als onwaar ontmaskeren vervallen inderdaad vanzelf.
Mijn opmerking ging eerder over wat is in fine werkelijkheid en zijn leven en dood niet gewoon afgeleiden van wat werkelijk is; of gaat heel het waarheidsonderzoek niet over wat is de werkelijkheid?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2015, 12:46   #23
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Gedachten, aannamens die wij als onwaar ontmaskeren vervallen inderdaad vanzelf.
Mijn opmerking ging eerder over wat is in fine werkelijkheid en zijn leven en dood niet gewoon afgeleiden van wat werkelijk is; of gaat heel het waarheidsonderzoek niet over wat is de werkelijkheid?
Jawel maar de werkelijkheid is ook vaak niet wat het is, zoals bijvoorbeeld de plaatsjes van Escher je al tonen bedriegen de hersenen je nog wel eens. Dus de werkelijkheid als zijnde waarheid kun je niet zo zonder meer als uitgangspunt nemen.
Oud 13 januari 2015, 12:46   #24
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

"Nooit geboren, nooit gestorven, alleen deze planeet bezocht" zei den Osho.

Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2015, 12:48   #25
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

Geen speld tussen te krijgen. Ik ga met Osho en Maria mee.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2015, 13:22   #26
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Jawel maar de werkelijkheid is ook vaak niet wat het is, zoals bijvoorbeeld de plaatsjes van Escher je al tonen bedriegen de hersenen je nog wel eens. Dus de werkelijkheid als zijnde waarheid kun je niet zo zonder meer als uitgangspunt nemen.
Juist, de werkelijkheid is niet zo maar een definitie, maar zoals waarheid ook is, is het het eindpunt, het doel, het aankomen van ons zoeken.
Zoals bij zelfonderzoek wij ons 'zijn' moeten ontdoen van alle nep zo moeten we de werkelijkheid ook ontdoen van de waan en schijn die er rond hangen... om tot de kern te kunnen doorstoten waar leven en dood er misschien totaal niet meer toe doen.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2015, 13:36   #27
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Juist, de werkelijkheid is niet zo maar een definitie, maar zoals waarheid ook is, is het het eindpunt, het doel, het aankomen van ons zoeken.
Zoals bij zelfonderzoek wij ons 'zijn' moeten ontdoen van alle nep zo moeten we de werkelijkheid ook ontdoen van de waan en schijn die er rond hangen... om tot de kern te kunnen doorstoten waar leven en dood er misschien totaal niet meer toe doen.
Marie je fantasie gaat weer met je op de loop. Werkelijkheid is geen beginpunt waar je vanuit kunt gaan maar ook geen eindpunt. Er is geen eindpunt, geen aankomen en geen doel, dat zijn allemaal verzinselen omdat je het niet aankunt dat het leven wel eens geen enkele zin zou kunnen hebben. En dan gaat het er niet om of het zo is dat het leven geen zin heeft maar je durft die leegte niet onder ogen te komen. Angst hebt waardoor je die confrontatie niet durft aan te gaan. Het leven moet voor jou betekenis hebben en je doet niks liever dan daar invulling aan geven en mooie verhalen voor verzinnen. Zo lang je het niet aandurft in die leegte te kijken, wat Theo in de afgrond springen noemt, ga jij geen nieuwe ontwikkeling doormaken.
Oud 13 januari 2015, 13:38   #28
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Marie je fantasie gaat weer met je op de loop. Werkelijkheid is geen beginpunt waar je vanuit kunt gaan maar ook geen eindpunt. Er is geen eindpunt, geen aankomen en geen doel, dat zijn allemaal verzinselen omdat je het niet aankunt dat het leven wel eens geen enkele zin zou kunnen hebben. En dan gaat het er niet om of het zo is dat het leven geen zin heeft maar je durft die leegte niet onder ogen te komen. Angst hebt waardoor je die confrontatie niet durft aan te gaan. Het leven moet voor jou betekenis hebben en je doet niks liever dan daar invulling aan geven en mooie verhalen voor verzinnen. Zo lang je het niet aandurft in die leegte te kijken, wat Theo in de afgrond springen noemt, ga jij geen andere visie ontwikkelen en de bijbehorende ontwikkeling doormaken.
Oud 13 januari 2015, 14:00   #29
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Of was je nooit geboren?

Volgens mij zijn "leven" en "dood" idee?n van de mind, en bestaan ze deep-down niet. Dus "dood" ook niet en daarom ben je m.i. niet "al dood".
In die formulering kan ik mij niet zo vinden. Je groeit op met de dood. Opa gaat dood en iedereen is verdrietig. Men is gehecht aan de uiterlijke vorm. Daar wordt je op getraind. Valt het 'inzicht' je toe dat de uiterlijke vorm er niet toe doet, dan kom je pas tot leven.

Dus als ik zeg: in feite ben je al dood. Dan richt ik mij tot de egomens die nog in de dood gelooft.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2015, 14:02   #30
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

Welja, we gaan maar weer eens een Goeroe citeren.
Om het onszelf toch vooral maar verstandelijk in te peperen dat angst voor de dood niet nodig is.
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon