Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 november 2014, 11:02   #21
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik vergeet nooit de woorden van iemand die mij zei dat indien jij toestaat dat een ander je blameert, je medeschuldig bent aan de verloedering van de samenleving....
Je mag niet toestaan dat een ander jou blameert of schoffeert, vanuit de hoogte bejegent whatever, want daarmee maak je je schuldig aan verloedering van de maatschappij, en de reactie daarop is dan dat je zelf die ander (ook) maar blameert, schoffeert dan wel anderszins op negatieve wijze bejegent. En daarmee zou je dan de verloedering tegen gaan. Dat moet je mij toch eens uitleggen. Alzheimer of niet.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2014, 20:25   #22
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Je mag niet toestaan dat een ander jou blameert of schoffeert, vanuit de hoogte bejegent whatever, want daarmee maak je je schuldig aan verloedering van de maatschappij, en de reactie daarop is dan dat je zelf die ander (ook) maar blameert, schoffeert dan wel anderszins op negatieve wijze bejegent. En daarmee zou je dan de verloedering tegen gaan. Dat moet je mij toch eens uitleggen. Alzheimer of niet.
Eerst en vooral mijn verontschuldiging; ik vraag altijd naar de nieuwe berichten en jouw berichten waren er niet meer bij; dus antwoordde ik dan ook niet eerder.
Daar dat niet de eerste keer is dat mij dat overkomt, kijk ik af en toe het hele forum na en dus heb ik ze nu pas gevonden.

1.

Citaat:
Indien ik vind dat iemand mij onterecht (ik heb het niet zelf uitgelokt) van uit de hoogte aanspreekt en/of afbreekt dan Eigen ik mijzelf het recht toe om daar op een negatieve wijze op te reageren.
Geleerd uit mijn ervaringen: mensen die uit de hoogte doen zien jou niet staan en de beste wijze om met zulke mensen om te gaan is hen op dezelfde hooghartige wijze te benaderen; elke andere houding is te min voor hen en ze blazen je gewoonweg omver, ze zien je gewoonweg niet staan.
Dit heeft niets te maken met oog om oog, tand om tand; als je wil dat die mensen jou aankijken dan doe je alsof je op hun nep-hoogstaand niveau staat.
Jij hebt (volgens mij en ik was toch niet alleen die dat opmerkte) vanuit de hoogte mij minachtend aangesproken, vandaar mijn reactie; maar voor mij is het nu zand erover, het is uitgesproken.

Misschien een bedenking; ik heb een broer die in Groningen woont met kinderen en we spreken dan wel eens over de Vlaamse houding tegenover de Nederlandse houding; jullie hebben veel meer zelfvertrouwen en zijn veel extroverter, de Vlamingen zijn veel bescheidener en geslotener; dat op zich zou wel eens een verschil in aanvoelen kunnen meebrengen.

2.

Citaat:

Oke de reactie erop zal niet positief zijn maar moet ook niet noodzakelijk negatief zijn; je moet die mens gewoon wijzen op het feit dat jij dat niet aanvaardt en dat dat niet gepast is, punt.

Wat hier het forum betreft blijkt voor velen het doel te zijn dat zij aantonen hoe goed zijzelf het wel begrepen hebben en dat ze tegelijker tijd trachten de andere de ogen te openen op zijn Eigen tekortkomingen. In die zin wou ik, misschien op niet al te vriendelijke wijze jou op mijn beurt op jouw tekortkomingen wijzen.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 november 2014, 20:58   #23
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Eerst en vooral mijn verontschuldiging; ik vraag altijd naar de nieuwe berichten en jouw berichten waren er niet meer bij; dus antwoordde ik dan ook niet eerder.
Daar dat niet de eerste keer is dat mij dat overkomt, kijk ik af en toe het hele forum na en dus heb ik ze nu pas gevonden.

1.

Geleerd uit mijn ervaringen: mensen die uit de hoogte doen zien jou niet staan en de beste wijze om met zulke mensen om te gaan is hen op dezelfde hooghartige wijze te benaderen; elke andere houding is te min voor hen en ze blazen je gewoonweg omver, ze zien je gewoonweg niet staan.
Dit heeft niets te maken met oog om oog, tand om tand; als je wil dat die mensen jou aankijken dan doe je alsof je op hun nep-hoogstaand niveau staat.
Jij hebt (volgens mij en ik was toch niet alleen die dat opmerkte) vanuit de hoogte mij minachtend aangesproken, vandaar mijn reactie; maar voor mij is het nu zand erover, het is uitgesproken.

Misschien een bedenking; ik heb een broer die in Groningen woont met kinderen en we spreken dan wel eens over de Vlaamse houding tegenover de Nederlandse houding; jullie hebben veel meer zelfvertrouwen en zijn veel extroverter, de Vlamingen zijn veel bescheidener en geslotener; dat op zich zou wel eens een verschil in aanvoelen kunnen meebrengen.

2.

Oke de reactie erop zal niet positief zijn maar moet ook niet noodzakelijk negatief zijn; je moet die mens gewoon wijzen op het feit dat jij dat niet aanvaardt en dat dat niet gepast is, punt.

Wat hier het forum betreft blijkt voor velen het doel te zijn dat zij aantonen hoe goed zijzelf het wel begrepen hebben en dat ze tegelijker tijd trachten de andere de ogen te openen op zijn Eigen tekortkomingen. In die zin wou ik, misschien op niet al te vriendelijke wijze jou op mijn beurt op jouw tekortkomingen wijzen.
Kortom, je herkent niks in wat ik zeg. En ik herken niks in wat jij zegt. Dan zijn we voor nu even uitgepraat. Komt mooi uit, want ik ben moe. Ik duik er lekker vroeg in vandaag. Fijne voortzetting nog.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2014, 11:47   #24
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Ik las onderstaande net op Facebook en dacht meteen aan dit topic.
Zo maar is een andere invalshoek...

Citaat:
THE ONE CATCH

?....So I came to the conclusion, the other is incapable of harming me. He is incapable of harming me and I am incapable of harming anyone. Therefore, there is no question of carrying any load of hatred for me for my actions or a load of hatred for others, and the disappearance of that suffering, I say, is precisely what enlightenment or my happiness is.
Even a damn fool will accept a concept which frees him from hatred; hatred for himself and hatred for other, even a damn fool would accept it but the catch is the concept cannot work until the acceptance is total and not merely intellectual.?

-⎯ Ramesh S. Balsekar, ?Pursue Happiness and Get Enlightened,? @2008 https://advaita.3dcartstores.com/index.html
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2014, 12:18   #25
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ik las onderstaande net op Facebook en dacht meteen aan dit topic.

Citaat:
THE ONE CATCH

?....So I came to the conclusion, the other is incapable of harming me. He is incapable of harming me and I am incapable of harming anyone. Therefore, there is no question of carrying any load of hatred for me for my actions or a load of hatred for others, and the disappearance of that suffering, I say, is precisely what enlightenment or my happiness is.
Even a damn fool will accept a concept which frees him from hatred; hatred for himself and hatred for other, even a damn fool would accept it but the catch is the concept cannot work until the acceptance is total and not merely intellectual.?

-⎯ Ramesh S. Balsekar, ?Pursue Happiness and Get Enlightened,? @2008 https://advaita.3dcartstores.com/index.html

Wat een lachertje.

Je geloofd toch niet echt dat een ander jou of jij een ander niet kan raken? Wat is je praktijk dan, ben je nooit geraakt, reageert een ander niet als door een wesp gestoken en gekwetst wanneer je eens een verkeerde opmerking maakt?
Misschien is Ramesh dermate oud en zoals gebruikelijk aan het einde van iemands dagen wijs geworden dat het geen zin heeft om iemand te blijven haten voor zijn acties en verkondigt hij de blijde boodschap dat wat hij ontdekt heeft ook voor jou van belang is.

En ja als je Guru Ramesh dat in al zijn wijsheid zegt dat die noodzaak er niet meer is dan moet het wel waar zijn, dan neem je dat direct aan. En er is voor het ego wat te krijgen want, zo zegt Ramesh er valt een last van je af als je niemand meer hoeft te haten en de vreugde die daaruit ontstaat zo declameert Ramesh vrolijk verder is verlichting.

Zelfs een achterlijke mooron zo zegt Ramesh omarmd 'n concept als dit als het gelukkig en verlicht kan worden. Het moet nog wel effe zakken anders is het maar intellectueel.

Ik ben gek op kwetsen al is het alleen al om je bewust te laten worden hoe beperkend dat ego is door eens ingepeperd te krijgen wat het met je aanricht. Mogelijk als je het beperkende van ego spuugzat geworden bent dat je nou eindelijk eens goesting krijgt aan het doen van dat gedegen zelfonderzoek te beginnen.

Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2014, 13:33   #26
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat een lachertje....
En zo lachen we samen als Boeddha's, ieder op onze eigen manier, om de kosmische grap die het leven is.
En staan we tegelijk klaar om mensen bij te staan vanuit het bewustzijn dat we hebben.

Citaat:
De Boeddha stond altijd klaar om daar te helpen waar hulp nodig was. Er was ??n wens waarvan zijn geest continu doordrongen was, namelijk dat alle wezens gelukkig en vrij van lijden zullen zijn. In vele gevallen kunnen ook wij niet veel meer doen dan dat. Dit kan onbeduidend lijken, maar in werkelijkheid heeft het een helend effect op jezelf en op anderen.

Het mededogen van de Boeddha was onvoorwaardelijk en onpartijdig, het betrof elk wezen, zelfs de mensen die hem probeerden te vermoorden. Mensen waarbij het ego dominant is, beschikken niet over deze verheven staat van de geest. Zij kunnen wel medelijden voelen, maar zoals gezegd is dat verbonden met een persoonlijk bewustzijn, een truc van Mara om zo nog meer leed te veroorzaken. Om in de voetsporen van Mara te treden of in die van de Boeddha, is slechts een kwestie van worden of zijn.

bron: http://www.sleuteltotinzicht.nl/div014.htm
I bow to the Boeddha i you and everybody.
Oud 13 november 2014, 14:31   #27
Rennie
Singularis

Standaard Boeddha, Byron Katie en advaita.

Citaat:
En zo lachen we samen als Boeddha's, ieder op onze eigen manier, om de kosmische grap die het leven is.
Er wordt al snel te vroeg gejuicht.

Het is een nobel streven van Boeddha alle wezens gelukkig en vrij van lijden te maken. Dat kan hij niet in zijn eentje dus roep hij iedereen op in zijn voetsporen te treden mededogen, onvoorwaardelijkheid en onpartijdigheid te betrachten opdat zijn verheven doelstelling kan worden gerealiseerd.

Doch hoe nobel dit streven ook is het blijft een aangeleerd 'maniertje' wanneer dat niet geheel en al van binnenuit ge?ntameerd wordt. Dus de vraag is hoe je een maniertje tot in lengte van dagen levendig kunt blijven houden want het is en blijft toch een inspanning en een waakzaamheid niet weer in de oude gewoonte te vervallen een volledige dagtaak. Het antwoord is door Boeddhist te worden en je een leven lang aan dat doel te wijden.

Met advaita ligt dat geheel anders. Je hoeft, kunt zelfs, geen advaitist worden, het systeem heeft feitelijk geen aanhang al willen sommigen zich als sage daarin voordoen en anderen volgen. Daar onderzoek je geheel en al voor je zelf gedegen al je aannames en vindt bijvoorbeeld geheel op eigen kracht dat de aanname, bijvoorbeeld ongelukkig te zijn, zijn oorsprong vindt in bepaalde gedachten. Byron Katie zegt, als een moderne Boeddha die het lijden daar aanpakt waar het ontstaat 'verander die gedachte in een andere die even waar voor je is maar waar je minder onder te lijden hebt', problem sold. Maar advaita gaat verder want dat onderzoekt alle gedachten op het principe 'niet dit niet dat' en al kan de oude gedachte 'dit' niet waar zijn, de nieuwe gedachte 'dat' is dat evenmin.

Dat 'niet dit niet dat' is ook wel te benoemen als waarheidvinding omdat het door eigen ondervinding gewaar worden van onjuiste gedachten deze elimineert in iets wat niet waar is. Maar dat begint niet door aannames eerst maar eens voor waar aan te nemen en ze vervolgens te onderzoeken op waarheid want dan wordt het een ondoenlijke zaak. Dus vanaf het moment dat je besluit aan waarheidvinding te gaan doen ga je er van uit dat je gedachten eigenlijk al niet waar zijn maar je zoekt er alleen nog even het bewijs voor. Gaandeweg neemt de gevonden onwaarheid exponentieel toe en kost het veel minder inspanning. Er is wel een voorwaarde namelijk dat het 'gedaan' wordt.

Het onderzoek is eindig en eindigt op het moment dat doorzien is wat er van al je aannames nou eigenlijk waar was en is en het mooie is dat je de gedachte te menen 'iets' 'ik' of 'ego' te zijn helemaal achter je kunt laten als zijnde fictie. Dat wat (let wet: onderzocht gevonden) er niet is kan je verder geen parten spelen. Doet het dat wel heb je simpelweg je onderzoek niet grondig genoeg gedaan want er zijn dan gedachten overeind gebleven. Een werkelijk moderne Boeddha brengt zo zonder zich daarvoor een leven lang te moeten inspannen en dus praktisch vanzelf het ondervonden lijden in de wereld tot stilstand en wel omdat het ook de egokenmerken, waardoor we elkaar veel ellende aandoen, niet vertoont.

De moderne Boeddha pleegt geen werken van barmhartigheid meer maar wijst de mens er op dat het lijden van binnenuit kan worden aangepakt.
Oud 13 november 2014, 14:44   #28
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
advaita gaat verder want dat onderzoekt alle gedachten op het principe 'niet dit niet dat' en al kan de oude gedachte 'dit' niet waar zijn, de nieuwe gedachte 'dat' is dat evenmin.
Ramana Maharsi zei:

"Een concept gebruik je als een doorn om een andere doorn, die in je voet zit, te verwijderen. Als dat gebeurd is, gooi je beide doornen weg.' Dan ben je vrij van concepten. Maar als je ??n concept meedraagt, heb je er een heleboel die de waarheid aan het oog onttrekken. Dus voel je vrij om je van concepten te bedienen. Maar als je ze eenmaal hebt gebruikt, gooi je ze weer weg.

Het proces van het denken ontneemt je het zicht op onderling afhankelijke tegendelen.
Het denken neigt meestal naar het ??n of het ander. Vandaar dat de complementaire aard van de meeste dingen niet wordt gezien
".

Citaat:
De moderne Boeddha pleegt geen werken van barmhartigheid meer maar wijst de mens er op dat het lijden van binnenuit kan worden aangepakt.
Namast? Renoir de moderne Boeddha.
Oud 13 november 2014, 14:50   #29
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Ramana Maharsi zei:

"Een concept gebruik je als een doorn om een andere doorn, die in je voet zit, te verwijderen. Als dat gebeurd is, gooi je beide doornen weg.' Dan ben je vrij van concepten. Maar als je ??n concept meedraagt, heb je er een heleboel die de waarheid aan het oog onttrekken. Dus voel je vrij om je van concepten te bedienen. Maar als je ze eenmaal hebt gebruikt, gooi je ze weer weg.

Het proces van het denken ontneemt je het zicht op onderling afhankelijke tegendelen.
Het denken neigt meestal naar het ??n of het ander. Vandaar dat de complementaire aard van de meeste dingen niet wordt gezien
".

Namast? Renoir de moderne Boeddha.
Het gevaar van concepten is dat het een nieuwe waarheid voor je gaat worden waarmee je ander concepten te vuur en te zwaard bestrijd. En dat is niet zo ver bezijden de waarheid zoals je overal in de spirituele scene en ook hier kan zien.

Concepten kun je direct al weggooien zodra het principe van gedegen zelfonderzoek bekend is omdat het gebeuren zich geheel en al in de eigen sfeer gaat afspelen zodra begonnen.
Oud 13 november 2014, 19:03   #30
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Een grens stellen aan mensen die menen dat ze anderen mogen kwetsen werkt mee aan bewustwording. En die grens stellen hoeft niet betekenen dat je daarom zelf ook maar kwetsend gedrag vertoont. Even los ervan dat dat gekwetst zijn niet nodig hoeft te zijn, als je je niet gekwetst voelt. In de praktijk werkt dat zo toch niet altijd. Zeker niet als het ernstig schadelijk gedrag is, waarvan de pijn niet zomaar te negeren valt. En dan nog hoeft dat geen reden worden dat je daarom maar raak doet....en de verantwoording van je eigen gedrag afschuift. Ook dat wordt soms als excuus gebruikt in die trant, het is jouw probleem als je je gekwetst voelt. Ook daarmee verdedigt ego gedrag zich weer.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon