Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 januari 2015, 23:35   #11
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Lieve schat, jij bestaat niet.
Jawel hoor, hier ben ik weer.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 4 januari 2015, 19:59   #12
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Mag ik hier ook alleen wat brengen?

Ach, ik doe het gewoon en breng hier een simpele wens, recht uit mijn hart:
.... ik wens iedereen (reageerders en stille lezers) een mooi 2015!
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2015, 19:18   #13
omno
Vicaris

omno's schermafbeelding

Standaard

Een voorspoedige voortzetting.
omno is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2015, 19:40   #14
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Mag ik hier ook alleen wat brengen?

Ach, ik doe het gewoon en breng hier een simpele wens, recht uit mijn hart:
.... ik wens iedereen (reageerders en stille lezers) een mooi 2015!
Van harte hetzelfde toegewenst...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2015, 09:38   #15
Natan
Jubilaris

Natan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Wat kom je hier brengen? Wat kom je hier halen? Kortom wat kom je hier doen?
Nu: mijn goede humeur, kom ik hier delen/brengen. Wat kom ik hier halen? Respons. Nu jij.
Betreft deze vraagstelling het hele forum of specifiek deze rubriek: Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Sowieso ga ik graag t.z.t. met andere mensen en lezers/schrijvers de confrontatie aan over bepaalde kennis, en liefst zelfkennis.
Soms puur om me meer te informeren over een bepaald gegeven. En soms om te kijken hoe men reageert op eigen geschreven stukken...
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2015, 08:41   #16
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard Wil je nou inzicht krijgen of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ik zal m'n voornemen om aardig tegen je te doen onmiddellijk vorm geven.
Beste Laurens, je hebt in dit geval zelfs maar niet het minste idee waarover je spreekt.
Als je de realiteit mbt dit onderwerp in volle omvang zou zien dan zou je je schamen voor het uiten van zoveel onbenul.

Ik denk ook dat het beter zou zijn als we allemaal (ook ik) een zekere vorm van wellevendheid in acht zouden nemen.
We kennen elkaar per slot van rekening niet of nauwelijks en aan de hand van wat we hier ten beste geven wordt dat niet snel veel beter.

Ik vind het helemaal geen probleem dat we elkaar hier af en toe de waarheid vertellen, of iets dat er op lijkt, maar om dit hele circus nou te laten vervallen in het voortdurend elkaar grimmige verwijten maken is toch zeker onzinnig.

Laurens, ik probeer brute ongein en voetbal-onzin af te wisselen met serieuze bijdrages waar ik veel tijd en aandacht in stop.
Ik zie dat jij in veel gevallen ook eindeloos geduld betracht waar ik zelf al lang de handdoek in de ring had gegooid.
Respect daarvoor!

Ik roep allen op tenminste te proberen een mens achter de berichten te zien en de beperkingen van dit medium te overdenken.

HG

Hab
Ook al zouden Maria en Rob je kinderen zijn dan veranderd er nog niks aan mijn zienswijze over hoe je je hier opstelt. Het is duidelijk dat hier belangen spelen en waar er een belang is spelen egokenmerken. Je hoeft geen aardig zijn vorm te geven je moet je hetze stoppen. Aardig zijn is een verlangen van ego en dat heb ik niet, met aardig zijn help je niemand.

Ook wellevendheid is een ego dingetje. De verruwing hier is ontstaan door ego dat zich op zijn pik getrapt voelt wanneer er iets over hem inzichtelijk gemaakt wordt en als je de werking van ego wilt leren kennen is het nou eenmaal nodig dat je zijn werking wordt aangetoond. Het is bedoeld om mee te kijken maar dat doe je niet, je ego ervaart kritiek en bijt steeds harder terug, zo venijnig dat er een stel collectief een hetze aan het voeren is dat ik op een zelfkennisforum waar het in belangrijke mate gaat om de werking van ego aan te tonen allesbehalve kan gebruiken.

Dit medium heeft voor het doel waarvoor het is opgericht geen beperkingen. Het is best dat je dat niet ziet maar spreek me daarin niet telkens tegen alsof je hier de autoriteit in bent. Ik heb voldoende bewijs dat het behulpzaam is, ik ben er in het verleden zelf door geholpen.

Je stelt je onwetende al net zo op als de rest, je hebt geen gedegen zelfonderzoek gedaan en kunt geen flauw idee hebben van de werking er van. Je hebt wat oude Vedische geschriften bestudeerd maar de tijd heeft niet stil gestaan, de methode van zelfonderzoek is geperfectioneerd en ietwat naar westerse normen bijgeschaafd. Ik lees wat je schrijft over de Vedische geschriften en denk er ondertussen het mijne van hoe de inzichten in de loop van de tijd zijn veranderd.

Maar ik ga je toch niet een onbenul noemen, omdat je het anders ziet dan ik. En ik schaam me niet. Waarom ook want er is van mij uit alleen maar openheid. Alleen een ego dat alles aangrijpt om te kunnen aanvallen ziet in kwetsbaar het tonen van onbenul. Dus onderzoek liever hoe ego misbruik maakt van openheid en de andere zaken wat het met je aanricht door gedegen zelfonderzoek te doen.

Deze quote is aan Habbuthabnot gericht maar is lezenswaardig voor iedereen die niet begrijpt dat het om het inzichtelijk maken van ego gaat en staat hier.
Oud 8 november 2015, 18:45   #17
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Aardig zijn is een verlangen van ego en dat heb ik niet, met aardig zijn help je niemand.
Je zou dan enkel jezelf helpen aangezien je niemand bent, niemand helpt dus iemand om zichzelf als niemand te hervinden. Waarom zou je anders deze illusie geschapen hebben?
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 8 november 2015, 21:05   #18
Renoir
Forumbaas

Renoir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door agorist Bekijk bericht
Je zou dan enkel jezelf helpen aangezien je niemand bent, niemand helpt dus iemand om zichzelf als niemand te hervinden. Waarom zou je anders deze illusie geschapen hebben?
Een zeer interessante vraag maar helaas, verder dan het inzichtelijk maken van ego gaat mijn belangstelling hierin niet.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2015, 07:00   #19
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Een zeer interessante vraag maar helaas, verder dan het inzichtelijk maken van ego gaat mijn belangstelling hierin niet.
Het enige dat je ziet zijn ego's die niet bestaan, niemand doet zelfonderzoek.
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 9 november 2015, 07:12   #20
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door agorist Bekijk bericht
Wat een mooie kernvraag, dit zou idd. beantwoordt 'moeten' worden om de kloof tussen beiden Niemand/Iemand, wie/ wat zijn, te laten samensmelten.

Zowel de Niemand 'Rennie' is daar de aangewezen persoon voor, op dit forum, dus kom Rennie , daarvoor ben je hier, om dit soort zelfkennis vragen te beantwoorden, en kom nu niet met dat 'men' dat zelf maar moet ondervinden, geef enkel een aanwijzing hierin om dan het antwoord door zelfondervinding in te zien en te onderzoeken op Waarheid, niets zal klakkeloos van je worden aangenomen.
moi is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon