Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 januari 2015, 07:54   #11
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik had er eerst medemenselijkheid staan maar de compassie strekt zich ook uit over andere schepselen en dus heb ik het later aangepast in mede-schepsel-heid .

Laat ik het zo zeggen, als je weet 'wat' je bent en dus niet langer behept bent met ego dingetjes neemt de helderheid toe beter dan door medemenselijkheid te kunnen doorzien in welke omstandigheid iemand verkeert en dwars door zijn ego noden heen te kijken.

Dus dan kun je het er wel niet mee eens zijn in die staat ben je dan kennelijk niet.
Laat ik het zo zeggen, als je weet "wat" je bent, weet je op welke momenten medemenselijkheid gewenst is en wanneer niet.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2015, 08:44   #12
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Laat ik het zo zeggen, als je weet "wat" je bent, weet je op welke momenten medemenselijkheid gewenst is en wanneer niet.
Nee zo is dat niet, het is omdat je weet 'wie' je bent dat je slechts ego ziet en om die reden ben je niet in staat dwars door de gebruikelijke egonoden heen te kijken. Maar ik vind dit, zoals eerder al gezegd, een onzinnige discussie en stop er mee.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2015, 08:55   #13
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee zo is dat niet, het is omdat je weet 'wie' je bent dat je slechts ego ziet en om die reden ben je niet in staat dwars door de gebruikelijke egonoden heen te kijken. Maar ik vind dit, zoals eerder al gezegd, een onzinnige discussie en stop er mee.
Prima. Ik kan jou het zien niet geven.
Oud 3 januari 2015, 09:09   #14
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Prima. Ik kan jou het zien niet geven.
Maak je over mijn zien maar geen zorgen. Je kunt nog altijd jezelf het prachtige cadeau van het 'zien' geven door je (gefixeerde) gedachten in deze te onderzoeken.

Ken je het verhaal van de ingesponnen vlinder die door een mens uit compassie (mede-schepsel-heid) geholpen werd bij het zien van de moeilijke bevalling van de vlinder om uit de cocon te komen en deze daarom insneed?

De vlinder verloor daarmee de weerstand die het nodig had om uit het geboortekanaal te komen en stierf aan vleugelzwakte. Misschien dat dit je helpt inzien?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2015, 09:27   #15
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maak je over mijn zien maar geen zorgen. Je kunt nog altijd jezelf het prachtige cadeau van het 'zien' geven door je (gefixeerde) gedachten in deze te onderzoeken.

Ken je het verhaal van de ingesponnen vlinder die door een mens uit compassie (mede-schepsel-heid) geholpen werd bij het zien van de moeilijke bevalling van de vlinder om uit de cocon te komen en deze daarom insneed?

De vlinder verloor daarmee de weerstand die het nodig had om uit het geboortekanaal te komen en stierf aan vleugelzwakte. Misschien dat dit je helpt inzien?
Ja, dat is een hele mooie inzichtelijke metafoor. Een apart topic waard.

Edit: inmiddels aangemaakt. Dan kan deze discussie daar plaats vinden.

http://www.zelfkennisforum.nl/showth...8360#post88360
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2015, 09:29   #16
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard De parabel van de vlinder

Dit verhaal laat zien dat een worsteling soms noodzakelijk is.

Een man had eens een cocon van een vlinder gevonden. Op een dag verscheen er een kleine opening in de cocon. De man keek urenlang toe hoe de vlinder moeizaam zijn kleine lichaam uit de cocon probeerde te wurmen. Na verloop van tijd leek het er op of er niets meer gebeurde. Naar het scheen had de vlinder al zijn kracht gegeven om zich uit de cocon te bevrijden, maar hij bleek niet bij machte verder dan halverwege te komen.

Om de vlinder een handje te helpen, pakte de man een schaartje en knipte voorzichtig het belemmerende stukje van de cocon af zodat de vlinder zonder verdere obstakels naar buiten kon komen. Inderdaad kwam de vlinder nu met gemak naar buiten, maar nu bleek dat zijn lichaampje er opgezwollen uitzag en dat zijn vleugels erg klein en in elkaar geschrompeld waren.

De man bleef naar de vlinder kijken omdat hij verwachtte dat nu ieder moment de vleugels van de vlinder zich zouden ontvouwen en dat na verloop van tijd het lichaampje normale proporties zou aannemen. Dit gebeurde echter niet. De vlinder moest de rest van zijn leven kruipend doorbrengen met een gezwollen lichaam en verdroogde vleugels. Hij zou nooit kunnen vliegen.

Wat de man met zijn goede bedoelingen in de haast niet had begrepen, was dat de belemmerende cocon, en de strijd die er voor nodig was voor de vlinder om zich door het kleine gaatje naar buiten te wurmen nodig was. Op deze manier kon vloeistof van het vlinderlichaam naar de vleugels gebracht worden zodat deze klaar zouden zijn om mee weg te vliegen zodra de vlinder zich van de cocon zou hebben ontdaan.

http://www.crossroadcoaching.nl/arti...an-de-vlinder/
Oud 3 januari 2015, 10:52   #17
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik had begrepen dat je de discussie wou stoppen. Maar ja ego kan nogal hardnekkig zijn en haalt dan alles uit de kast om zijn gelijk te halen. Het verhaal van de vlinder is mij bekend, maar het is een algemeen verhaal, het ging hier om die ene specifieke situatie mbt Marie. Maar jij kunt het onderscheid niet maken. So be it.
Oud 3 januari 2015, 11:25   #18
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Ik had begrepen dat je de discussie wou stoppen. Maar ja ego kan nogal hardnekkig zijn en haalt dan alles uit de kast om zijn gelijk te halen. Het verhaal van de vlinder is mij bekend, maar het is een algemeen verhaal, het ging hier om die ene specifieke situatie mbt Marie. Maar jij kunt het onderscheid niet maken. So be it.
Bingo.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2015, 11:29   #19
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verhaal van de vlinder is geen algemeen verhaal, maar een duidelijke metafoor. Je kan het zoeken naar waarheid zien als het jezelf bevrijden uit de cocon van ego. Maar het is essentieel dat je die bevrijding ZELF doet.
Dus ook Marie dient het zelf te doen. En in die optiek is het niet gedienstig om haar van die zelfbevrijding af te houden.

Er zijn er hier op het forum diverse gebruikers die half uit hun coconnetje zich tevreden stellen omdat ze nu de zon zien. Hen kan je gerust knuffelen, zij zijn toch al tevreden met wat ze hebben bereikt. Dat een vlinder is gemaakt om te vliegen dat wil er toch niet in bij hen.
Oud 3 januari 2015, 12:14   #20
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het verhaal van de vlinder is geen algemeen verhaal, maar een duidelijke metafoor. Je kan het zoeken naar waarheid zien als het jezelf bevrijden uit de cocon van ego. Maar het is essentieel dat je die bevrijding ZELF doet.
Dus ook Marie dient het zelf te doen. En in die optiek is het niet gedienstig om haar van die zelfbevrijding af te houden.

Er zijn er hier op het forum diverse gebruikers die half uit hun coconnetje zich tevreden stellen omdat ze nu de zon zien. Hen kan je gerust knuffelen, zij zijn toch al tevreden met wat ze hebben bereikt. Dat een vlinder is gemaakt om te vliegen dat wil er toch niet in bij hen.
Ik hou Marie niet van haar zelfbevrijding af. Ik zou het niet eens kunnen als ik het al zou willen. En door iemand op het "juiste" moment een hug te geven in dit proces, houdt het proces echt niet tegen. Maar we vervallen in herhaling.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon