Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 maart 2015, 06:19   #11
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Het is eigenlijk nog simplistischer. ,Kennen' Wat' je bent..daar kun je niks meer aan doen'.
Het is daarom dat we geboren worden....
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2015, 09:31   #12
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dat denk je maar....
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2015, 12:25   #13
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
Dat denk je maar....
Inderdaad, want het is een tegenspraak; waarom worden we geboren indien we niets kunnen doen aan 'wat' we zijn?
Oud 13 maart 2015, 14:25   #14
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Inderdaad, want het is een tegenspraak; waarom worden we geboren indien we niets kunnen doen aan 'wat' we zijn?
Enkel, rijkdom en mogendheid ,ervan bewust te mogen Zijn, te Weten.........wat een gift....

Voor de rest, alles uit het persoonlijk /ego?sme / liefde/ geluk /pijn /denken etc. te halen ,wat een mens kan zijn en doen.
Of niet....... dat is om het even.

Met dien verschil , je er Nu van bewust bent ,dat het een illusie IS, en je je er niet meer mee vereenzelvigd.

Dat is De verschuiving in dat wat onveranderlijk, veranderlijk IS.
Oud 13 maart 2015, 14:46   #15
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Enkel, rijkdom en mogendheid ,ervan bewust te mogen Zijn, te Weten.........wat een gift....

Voor de rest, alles uit het persoonlijk /ego?sme / liefde/ geluk /pijn /denken etc. te halen ,wat een mens kan zijn en doen.

Met dien verschil , je er Nu van bewust bent ,dat het een illusie IS, en je je er niet meer mee vereenzelvigd.

Dat is De verschuiving in dat wat onveranderlijk, veranderlijk IS.

Indien ik je goed begrepen heb dan is mijn vraag of het absoluut nodig is dat we geboren moeten worden om de enorme grootheids van het leven op zich te kunnen ervaren en te kunnen kennen en/of die vereenzelving met de illusie waaraan wij om zeggens allemaal onderhevig zijn ook zou spelen over de dood heen?

Ik hou van je gezegde 'dat wat onveranderlijk, veranderlijk IS'.
Oud 13 maart 2015, 15:05   #16
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Indien ik je goed begrepen heb dan is mijn vraag of het absoluut nodig is dat we geboren moeten worden om de enorme grootheids van het leven op zich te kunnen ervaren en te kunnen kennen en/of die vereenzelving met de illusie waaraan wij om zeggens allemaal onderhevig zijn ook zou spelen over de dood heen?

Ik hou van je gezegde 'dat wat onveranderlijk, veranderlijk IS'.
Het laatste gedeelte van je stelling/vraag begrijp ik niet ,kan je het misschien anders formuleren?
(ook zou spelen over de dood heen?)
Oud 13 maart 2015, 16:52   #17
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Het laatste gedeelte van je stelling/vraag begrijp ik niet ,kan je het misschien anders formuleren?
(ook zou spelen over de dood heen?)
Jij hebt geschreven:

Citaat:

Ik herhaal:
Gewoon bewust te mogen zijn over de rijkdom en de mogendheid van het ZIJN is het leven waard.
Mijn vraag: is het dan nodig dat we geboren worden om die rijkdom en de mogendheid van het ZIJN bewust te kunnen zijn?

In mijn opinie is leven en dood hetzelfde en dus mijn vraag blijft waarom moeten we dan geboren worden om dat te kunnen ervaren.

Verder zeg je in het leven dat de mensen leven (liefde, geluk, pijn, geluk...) dat is om het even en dat inzien is je niet meer vereenzelvigen met die illusie.... Ok? de meeste mensen vereenzelvigen zich wel met die illusies en zien dan de grootheid van het echte leven ook niet in... ze lopen eraan voorbij...
Maar de mensen sterven en worden opnieuw geboren; dus blijven de mensen over de dood heen die illusie met zich meedragen?
Oud 13 maart 2015, 16:56   #18
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Geboorte..verschijnt, en omdat er eerst het ,Kennen' is kan er zoiets als 'wording' (Geboorte) zijn.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2015, 16:59   #19
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Geboorte..verschijnt, en omdat er eerst het ,Kennen' is kan er zoiets als 'wording' (Geboorte) zijn.
En/of het kennen wil zich manifesteren... Het woord is vlees geworden...
Oud 13 maart 2015, 17:48   #20
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Maar de mensen sterven en worden opnieuw geboren; dus blijven de mensen over de dood heen die illusie met zich meedragen?
Nu begrijp ik dat ik je niet begreep,
het feit ligt namelijk bij mij, ik niets meer met het rad der wedergeboorte heb.

Tenzij je het hebt over het in deze wereld te sterven en opnieuw geboren worden, zonder fysieke dood.
Dan wordt de illusie meegedragen, zonder identificatie, zelfs als men zich met iets identificeert , gelijktijdig wordt gezien en verdwijnt.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon