Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 maart 2015, 09:42   #11
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Omdat ze dat zegt.
Tijdens de crises of erna en indien ze het tijdens de crises zei, hoe reageerde ze erna?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2015, 09:43   #12
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Tijdens. En ze is er nog niet uit.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2015, 09:56   #13
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn vraag was, wat is het dat zo buiten zinnen raakt. Ik vond het zo onwerkelijk om haar zo te zien en kon het niet vatten in het kader van wie en wat we zijn. Maar eigenlijk weet ik het ook wel en laat het vooral de veranderlijkheid van de wie zien, die zich ineens op zo'n andere manier uit. En is onze waargenomen waarheid heel relatief, wat voor mij bizar is, is voor haar nog nooit zo helder geweest.
Zo is het. Al zou ik in je laatste zin 'waarheid' vervangen door 'werkelijkheid'.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2015, 10:04   #14
omno
Vicaris

omno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoe kijken jullie tegen dit soort psychiatrische verschijnselen aan?
Moeiteloos.
omno is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2015, 10:24   #15
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omno Bekijk bericht
Moeiteloos.
Inderdaad, men moet alleen maar de werkelijkheid ervaren en aannemen zoals hij is. Hetzelfde met mijn vader die Alzheimer had. Indien we hem blijven vergelijken met de man die hij was en indien wij hem blijven vastprinten daarop blijft ons dat enorm veel pijn doen; terwijl de man met Alzheimer, die hij elke dag meer en meer werd, af en toe heel verward en in crises, op zo momenten tegen zichzelf moet beschermd worden, maar op andere momenten nog een heel vriendelijke en interessante man was, waarmee er nog diepe en warme uitwisselingen konden plaatsgrijpen...

Dus ook hier weer moet men zoveel mogelijk in het heden leven, het verleden laten rusten en niet te veel aan morgen denken...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2015, 18:36   #16
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn vraag was, wat is het dat zo buiten zinnen raakt. Ik vond het zo onwerkelijk om haar zo te zien en kon het niet vatten in het kader van wie en wat we zijn. Maar eigenlijk weet ik het ook wel en laat het vooral de veranderlijkheid van de wie zien, die zich ineens op zo'n andere manier uit. En is onze waargenomen waarheid heel relatief, wat voor mij bizar is, is voor haar nog nooit zo helder geweest.

Op neurologisch gebied kunnen zoveel bizarre dingen ontstaan dat tegelijkertijd de vraag rijst, wat zijn we dan dat niet be?nvloedt wordt door de werking van onze hersenen?
Bewustzijn.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2015, 22:19   #17
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe groot kan de waan van de dag worden op het moment dat manie en psychose om de hoek komen kijken? Gisteren van dichtbij meegemaakt, ik weet er voor mezelf even niet goed raad mee, wat is het dat zo buiten zinnen raakt? Biochemisch gezien zijn de hersenen verstoord en kunnen heel rare dingen ontstaan. Het maakt waarheid ineens heel dubieus (zij heeft het nog nooit zo helder gezien als nu) en het wie, je persoonlijkheid, zo weinig zeggend, gedrag kan compleet omslaan als je hersenen een loopje met je nemen.

Maar die biochemie is ook niet het volledige antwoord, dan waren wij slechts een speelbal van onze hersenen. Vanuit het kader van dit forum, het zelfonderzoek, het wie en wat, hoe kijken jullie tegen dit soort psychiatrische verschijnselen aan?
Ongrijpbaar, heftig en verdrietig als je dit van dichtbij meemaakt. Een mens kan beter zijn (haar) been breken, dan de psyche/geest... Aanwijsbare, medisch objectiveerbare en vast te leggen gebreken middels fysisch onderzoek heeft men ook niet altijd oplossingen voor, maar wordt wel meer begrepen en kan zich 'laven' aan weids begrip.
De Advaita-antwoorden kan ik niets mee en komen onverschillig/goedkoop uit het boekje (de reclamefolder?) over. Mogelijk niet zo bedoeld, maar ik vraag me af of de "roepers" zich bewust zijn van de impact van dit soort aandoeningen.
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2015, 05:53   #18
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:

Op neurologisch gebied kunnen zoveel bizarre dingen ontstaan dat tegelijkertijd de vraag rijst, wat zijn we dan dat niet be?nvloedt wordt door de werking van onze hersenen?
De controle is even weg, dat kan nogal confronterend zijn voor de buitenstaander en diens ogenschijnlijke beleving van..controle.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2015, 21:42   #19
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
De controle is even weg, dat kan nogal confronterend zijn voor de buitenstaander en diens ogenschijnlijke beleving van..controle.
Vraag me nu af of b.v. Andreas Lubitz dat ook zo ervaren heeft... En zijn ouders, of die het (een moment van controleverlies) nu ook met schouderophalen gewoon kunnen loslaten in een ogenblik.... Al weet ik natuurlijk niet of de co-piloot handelde vanuit een psychose, een tunnelvisie vanuit een depressie, of uit iets anders..... Voor de nabestaanden van de slachtoffers, incl. zijn eigen dierbaren die achterblijven, in ieder geval een harde confrontatie, waarbij het verlies van controle van de ene mens in de wereld van dualiteit nog heel wat verwerking zal vergen voor velen andere mensen (nabestaanden) die nu nog 'gewoon' doorleven in de wereld van dualiteit...

Met Advaita valt het ongetwijfeld terug te brengen naar onbelangrijk. Shit happens nietwaar?
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2015, 05:46   #20
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Vraag me nu af of b.v. Andreas Lubitz dat ook zo ervaren heeft... En zijn ouders, of die het (een moment van controleverlies) nu ook met schouderophalen gewoon kunnen loslaten in een ogenblik.... Al weet ik natuurlijk niet of de co-piloot handelde vanuit een psychose, een tunnelvisie vanuit een depressie, of uit iets anders..... Voor de nabestaanden van de slachtoffers, incl. zijn eigen dierbaren die achterblijven, in ieder geval een harde confrontatie, waarbij het verlies van controle van de ene mens in de wereld van dualiteit nog heel wat verwerking zal vergen voor velen andere mensen (nabestaanden) die nu nog 'gewoon' doorleven in de wereld van dualiteit...

Met Advaita valt het ongetwijfeld terug te brengen naar onbelangrijk. Shit happens nietwaar?
Daar heb je advaita niet voor nodig om het terug te brengen naar onbelangrijk. Als er iets anders happens (Johnny Depp verklaart je de liefde, je kat heeft in je bed gepist of je hebt een acute blindedarmontsteking b.v.) is je verhaal over de co-piloot en de gevolgen ineens onbelangrijk (want uit je aandacht).
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon