Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 mei 2015, 09:15   #1
marie
Bibliothecaris

Standaard Angst

Over het onderwerp angst wil ik wel enkele opmerkingen of ervaringen van jullie horen...

Is angst de grote verlammingsfactor, die verder menselijk evolueren eerder tegenwerkt dan in de hand werkt?
Is inspelen op, opwekken van angst niet bij uitstek de grote manipulatorsfactor die de mensheid haar vrijheid van zowel individu als in groep keldert?

En iemand die de angst overwonnen heeft; die de redeloze angst niet meer kent, is zo iemand eindelijk een vrij mens geworden?

En welke eigenschap(pen) staat(n) er tegenover die angst; welke eigenschap(pen) kan(kunnen) die redeloze angst terugdringen en/of verbannen?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 mei 2015, 09:18   #2
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Over het onderwerp angst wil ik wel enkele opmerkingen of ervaringen van jullie horen...

Is angst de grote verlammingsfactor, die verder menselijk evolueren eerder tegenwerkt dan in de hand werkt?
Is inspelen op, opwekken van angst niet bij uitstek de grote manipulatorsfactor die de mensheid haar vrijheid van zowel individu als in groep keldert?

En iemand die de angst overwonnen heeft; die de redeloze angst niet meer kent, is zo iemand eindelijk een vrij mens geworden?

En welke eigenschap(pen) staat(n) er tegenover die angst; welke eigenschap(pen) kan(kunnen) die redeloze angst terugdringen en/of verbannen?
Antwoord: Vertrouwen?
Grenzenloos vertrouwen in en/of op wat?
Oud 25 mei 2015, 11:17   #3
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat voor angst bedoel je eigenlijk, Marie? Ik denk dat als ik bedreigd wordt met geweld o.i.d. dat ik dan wel angst zal voelen. Maar ik heb het vermoeden dat je dat niet bedoelt.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 25 mei 2015, 14:58   #4
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Wat voor angst bedoel je eigenlijk, Marie? Ik denk dat als ik bedreigd wordt met geweld o.i.d. dat ik dan wel angst zal voelen. Maar ik heb het vermoeden dat je dat niet bedoelt.
Inderdaad ik doel niet op de angst die normaal is en zelfs nuttig om ons in gevaarlijke toestanden te behoeden voor erger; maar ik bedoel die angst die bijna iedereen, ook wanneer we het onszelf niet of wel willen toegeven in de greep houdt; angst voor verandering, angst om te leven, angst om niet meer te leven.... angst, angst, angst die maakt dat we liever blijven ronddraaien in een zelfde verdorven cirkel, liever dat dan zich wagen aan veranderingen...

In onze moderne wereld vooral angst voor morgen en voor alle onheil welke ons zou kunnen overvallen zodat we liever braaf in ons hoekje, in onze gewone trant blijven doorgaan dan ons eraan te wagen om eindelijk echt te gaan leven...

Leven wij nog echt; of verkiezen wij uit angst maar te doen alsof? En is het willen uitschakelen van alle mogelijke negatieve gevolgen niet juist het echte leven uitschakelen?
Is het echte leven misschien juist het aanvaarden van alle onzekerheden, welke onzekerheden wij, gedreven door angst meer en meer trachten te elimineren?
Oud 25 mei 2015, 15:57   #5
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad ik doel niet op de angst die normaal is en zelfs nuttig om ons in gevaarlijke toestanden te behoeden voor erger; maar ik bedoel die angst die bijna iedereen, ook wanneer we het onszelf niet of wel willen toegeven in de greep houdt; angst voor verandering, angst om te leven, angst om niet meer te leven.... angst, angst, angst die maakt dat we liever blijven ronddraaien in een zelfde verdorven cirkel, liever dat dan zich wagen aan veranderingen...

In onze moderne wereld vooral angst voor morgen en voor alle onheil welke ons zou kunnen overvallen zodat we liever braaf in ons hoekje, in onze gewone trant blijven doorgaan dan ons eraan te wagen om eindelijk echt te gaan leven...

Leven wij nog echt; of verkiezen wij uit angst maar te doen alsof? En is het willen uitschakelen van alle mogelijke negatieve gevolgen niet juist het echte leven uitschakelen?
Is het echte leven misschien juist het aanvaarden van alle onzekerheden, welke onzekerheden wij, gedreven door angst meer en meer trachten te elimineren?
Die angst ken ik niet. Geen angst voor morgen, geen angst voor de dood/leven, geen angst voor de crisis, geen angst voor de moslims, enz enz.

Ik leef het echte leven, zoals ik vandaag ook nog weer heb mogen ervaren.
Een leven in overgave, waar het besef (in mij) is dat er geen sturende rol nodig is.

Overigens heb ik 6 jaar terug wel een aanval van angst gehad.
Ik weet wel wat het is. En ik benijd degenen die in angst leven niet.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 25 mei 2015, 18:12   #6
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... ik bedoel die angst die bijna iedereen, ook wanneer we het onszelf niet of wel willen toegeven in de greep houdt; angst voor verandering, angst om te leven, angst om niet meer te leven.... angst, angst, angst die maakt dat we liever blijven ronddraaien in een zelfde verdorven cirkel, liever dat dan zich wagen aan veranderingen...
Dat heet dan psychologische angst die niets met de realiteit van het moment te maken heeft. Lees is hier over de oorsprong, steek je mogelijk ook al iets van op:
http://www.loesje.info/medisch/psych...rong_angst.htm
Oud 25 mei 2015, 18:16   #7
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Aansluitend topic hier op het forum: http://www.waarheidvinding.nl/showth...=mentale+angst
Oud 26 mei 2015, 08:44   #8
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Brrr, best eng, die angst.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2015, 09:01   #9
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Angst als signaalfunctie bij gevaarlijke situaties is de menselijke evolutie behulpzaam.

Citaat:
Manipuleren is altijd vrijheidsrovend.

Citaat:
Wat bedoel je met: redeloos?
Gaat angst niet altijd buiten de rede/het verstand om?
Ik heb nog nooit een vrij mens ontmoet. Jij?

Citaat:
Moed???
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 26 mei 2015, 09:55   #10
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Dat heet dan psychologische angst die niets met de realiteit van het moment te maken heeft. Lees is hier over de oorsprong, steek je mogelijk ook al iets van op:
http://www.loesje.info/medisch/psych...rong_angst.htm
Het gaat, in eerste instantie, inderdaad om het terugvinden van een innerlijke kracht en niet denken dat alles van buitenuit voor jou bepaald en geregeld wordt, want op dat buitenuit heb jij geen invloed en vandaar dus jouw angst.

Maar in tweede instantie, vertrekkend van een innerlijk gegeven, moet je op een zeker moment inzien dat het niet jijzelf bent die jouw leven bepaalt, maar dat je slechts een onderdeel bent van een groter geheel en is een innerlijke overgave door herkenning van dat groter geheel aan dat groter geheel de echte bevrijding, waarmee die angst verdwijnt...?
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon