Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 oktober 2015, 22:18   #21
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Ik vind het een ontroerende bijdrage Pup.
Dank je wel sweetie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
@Pup: Laat ze maar kletsen, de heren.
Ja hoor. Met een echte vrouw als jij gaat het vanzelf. Jij voelt waar ik naar wijs. De doorsnee man kan nog wat leren van een vrouw als jij.
Oud 11 oktober 2015, 22:37   #22
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Dank je wel sweetie.

Ja hoor. Met een echte vrouw als jij gaat het vanzelf. Jij voelt waar ik naar wijs. De doorsnee man kan nog wat leren van een vrouw als jij.
Thanks. Maar alle gekheid op een stokje. Ik vind het wel een interessante discussie tussen jou en mijn tedere wederhelft. Dus ik zal (proberen) me er even niet tegenaan te bemoeien. Ik zou het leuk vinden als jullie dit verder zouden uitdiepen met elkaar. Al was het maar omdat dat voor mij leerzaam is. Dus heren.......
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2015, 06:27   #23
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

(ook god is geen mug)
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2015, 06:35   #24
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben op zoek naar God en heb hem ook gevonden, herkend, in een mug.

wie zegt dat ik mijzelf als een separate entity met een ziel zie?

Signalen van de ziel / het ongebroken geheel, kunnen verschijnen om mensen daar aan te herinneren.
We kletsen nog wat verder. Waar waren we gebleven ? Oh ja, dat ik mij afvroeg waar je naar op zoek bent.

Ik bedoelde niet te zeggen dat jij jezelf als een separate identiteit ziet. Dat weet ik namelijk niet. Maar volgens mij is dat de premisse waar de schrijvers van de boeken die je noemt van uit gaan. Ondanks dat ze verwijzen naar de samenhang der dingen. En anders is dat de in veel gevallen de misvatting waar zoekers naar genezing en oplossing van kwalen en aandoeningen van uit gaan.

Je kent ongetwijfeld het leven en werk van Nisargadatta. Dan weet je ook van zijn levenseinde. Ik kan me zo voorstellen dat als hij op het einde van zijn leven Dahlke tegen was gekomen dat hij nog ten minste een laatste keer met een rood aangelopen gezicht hem de kast had uitgeveegd. Met ander woorden: het is vissen in geheel verschillende vijvers.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2015, 11:15   #25
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
@pup: Ik bedoelde niet te zeggen dat jij jezelf als een separate identiteit ziet. Dat weet ik namelijk niet. Maar volgens mij is dat de premisse waar de schrijvers van de boeken die je noemt van uit gaan. Ondanks dat ze verwijzen naar de samenhang der dingen.
En ik weet niet of mensen als Dahlke en Beerlandt van die premisse uitgaan, dat vraag ik mij ook niet af. Van Dahlke leer ik als sinds ik zijn boeken in '91 kocht dat zowel tijd als lineaire structuur buiten ons bewustzijn niet bestaan, waardoor ook onvermijdelijk mijn eerder denkmodel van de causaliteit in zijn absoluutheid ontkracht werd.

Citaat:
Het begrip van de causaliteit kan in het gunstigste geval als hulpmiddel van het denken in het dagelijks leven bruikbaar zijn, maar is absoluut ontoereikend en onbruikbaar als instrument om wetenschappelijke, filosofische en metafysische samenhangen te begrijpen.
verbeten vasthouden van een causale interpretatie heeft ons zicht op de wereld en ons kenvermogen in enorme mate beperkt.

Dahlke
In '91 kwam ik naast de boeken van Dahlke toevallig ook op het pad van mijn ziener, Die over tijd en ruimte heen kan zien. Enige aanknopingspunt om dat fenomeen te begrijpen, te kunnen plaatsen, kwam ik dan in Dahlke's boeken tegen:

Citaat:
Tijd en ruimte zijn de beide co?rdinaten die de wereld van de polariteit, de wereld van de begoocheling, Maya, bepalen ? doorzien dat zij niet bestaan is voorwaarde om de eenheid te kunnen bereiken.

Dahlke
Mijn conclusie is dat een analoge beschouwingswijze net zo goed aangeleerd kan worden dan een causale, dewelke ook aangeleerd is. Eenmaal de analoge wijze geleerd, gaat dan ook een hele andere zijde van de wereld open en worden samenhangen en patronen zichtbaar, die voor de causale blik onzichtbaar zijn.
Zoals de positieve eigenschappen van de causaliteit binnen de functionaliteit liggen, is het positieve gegeven van de analogie dat zij inhoudelijke samenhangen transparant maakt.

Citaat:
En anders is dat de in veel gevallen de misvatting waar zoekers naar genezing en oplossing van kwalen en aandoeningen van uit gaan.
Daar ligt de misvatting ja, bij de zoeker naar genezing die de analoge beschouwingswijze nog niet meester is, anders gezegd: nog geen evenwicht heeft gevonden tussen de beiden hemisferen. Nog anders gezegd: wiens spiritueel bewustzijn nog niet ontwikkeld genoeg is.

Citaat:
De linkerhemisfeer kan dank zij de causaliteit veel zaken verdelen en analyseren, maar het lukt haar niet de wereld als een geheel te begrijpen. Op haar beurt moet de rechterhemisfeer afzien van het vermogen om sturend in de ontwikkelingen van deze wereld in te grijpen, maar in de plaats daarvan kan zij het geheel, de gestalte zien en daardoor is zij in staat zinvolheid te ervaren.

Dahlke

Citaat:
Je kent ongetwijfeld het leven en werk van Nisargadatta. Dan weet je ook van zijn levenseinde.
Ken ik ja, hij had heel zijn leven lang stevig had gerookt en overleed aan keelkanker.

Citaat:
Ik kan me zo voorstellen dat als hij op het einde van zijn leven Dahlke tegen was gekomen dat hij nog ten minste een laatste keer met een rood aangelopen gezicht hem de kast had uitgeveegd.
Ja, dat kan jij je voorstellen omdat jij van de premisse uitgaat dat Dahkle over Nisargadatta's keelkanker denkt: "eigen schuld, dikke bult, je had zoveel maar niet moeten roken".
Een andere voorstelling / scenario is dat net zoals ik bij Balsekar gezeten heb (Nisargadatta's belangrijkste leerling) er helemaal niks gebeurd zou zijn want dat het ??nvoudig weg bij Dahlke niet opkwam om Nisargadatta vragen te stellen over totaal omvattende psychosomatiek, net zoals dat totaal bij mij niet opkwam om Balsekar daar vragen over te stellen.

Citaat:
Met ander woorden: het is vissen in geheel verschillende vijvers.
Er is maar ??n vijver in mijn beleving.
En als je het hebt over vijvers als zienswijzen, dan sluiten ze elkaar niet uit, maar vullen ze elkaar aan. Ik heb totaal geen moeite met causale, analoge en non-duale zienswijzen te combineren.
Oud 12 oktober 2015, 12:05   #26
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
...Ook hier is het de bedoeling dat dit forum onnodig voor je wordt, daarna ben je weg of wordt je hier helper.
Aha! hier zijn helpers van je.
Mogen de namen gekend zijn? Ook al zijn ze weg en niet meer actief, Dan kan ik er is wat op zoeken en van lezen in je forum. Ik wil wel is wat anders voorgeschoteld krijgen dan jouw 'doe gedegen zelfonderzoek, ik heb het afgerond, ik weet wat ik ben, ik heb zelfkennis, jij niet' getoeter.
Oud 12 oktober 2015, 12:24   #27
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat kan jij je voorstellen omdat jij van de premisse uitgaat dat Dahkle over Nisargadatta's keelkanker denkt: "eigen schuld, dikke bult, je had zoveel maar niet moeten roken".
He, he vriend, niet van alles invullen voor mij. Dat zag ik niet voor mij. Wel dat Dahlke tegen Nisargadatta zou gaan zeggen dat zijn keelkanker een signaal van zijn ziel was. Dan waren toch echt de rapen gaar.

Citaat:
Ik zag dat je schreef dat je niets moet hebben van "New Age gezweef", maar wat ik hier lees is m.i. de hardcore variant er van.
Oud 12 oktober 2015, 13:08   #28
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
He, he vriend, niet van alles invullen voor mij. Dat zag ik niet voor mij.
Ik schreef toch 'dat kan jij..'. Dacht er nog 'mogelijk' bij te zetten maar leek me wel duidelijk dat ik niet voor je invulde. Niet dus.

Citaat:
...Dat zag ik niet voor mij. Wel dat Dahlke tegen Nisargadatta zou gaan zeggen dat zijn keelkanker een signaal van zijn ziel was. Dan waren toch echt de rapen gaar.
Ik ken Dahlke (en dethlefsen) niet persoonlijk, enkel van zijn (hun) degelijke lectuur. In mensen met zo'n inzicht komt het volgens mij niet op. Evenmin als dat het in mij opkwam om aan tegen mijn ziener de aandoeningen in zijn beide knie?n als een signaal van zijn ziel te gaan duiden. Hij wist zelf goed genoeg dat het het ik dat hij gesteld had vanuit zijn ik ook een zijn heeft (knie?n hebben iets met deemoed te maken).

Citaat:
Ik zag dat je schreef dat je niets moet hebben van "New Age gezweef", maar wat ik hier lees is m.i. de hardcore variant er van.
Ben ik mij terdege van bewust dat de meeste mensen op die webpagina new-age signalen gaan zien.
Maar het is nu ??nmaal de enige web-pagina die ik ken waarop een kort overzicht van de betekenis van ziektesymptomen staat. Zoals ik al eerder schreef: zonder degelijke theoretische inleiding hebben mensen er doorgaans niets aan en is de conclusie new-age gezweef tot belachelijk vinden quasi onvermijdelijk.

'k zie dat ze op die pagina wel schrijven: 'Om een nog beter begrip en inzicht te verkrijgen van de hieronder volgende informatie over de betekenis van ziektesymptomen. Wordt het aanbevolen eens de tekst ?Live Your Life - De Zin van ziekte (New version).pdf te lezen'. > http://liveyourlife-be.eu/Live_Your_...ew_version.pdf.

Maar dan nog... Leren kijken op een analoge naast een causale manier krijgt met niet uitgelegd / geleerd via / op vier webpagina's. Daar zijn doorgaans jaren, vele zelfs, voor nodig en veel grondige uitgebreide uitleg om het denkmodel van de causaliteit in zijn absoluutheid te ontkrachten.

- Ben wel benieuwd wat jou (meteen) tot de conclusie liet komen dat die web-pagina een hardcore variant is van new-age.
Ik heb zo een vermoeden, er komt 53 keer het woordje Reiki in, ??n keer kan voor jou mogelijk al te veel geweest zijn.

Wijziging aangebracht door Puppetji op 12 oktober 2015 om 13:30.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2015, 14:29   #29
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Aha, prachtig wat ik net las in een boek van Dahlke ("Peace Food") dat ik gisteren kocht.
Daarin schrijft hij dat hij vader is van een gehandicapte dochter.
Spreekt nog meer voor hem om een autoriteit te zijn in het uitleggen van ziekte als signaal / symbool.
Oud 12 oktober 2015, 19:05   #30
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- Ben wel benieuwd wat jou (meteen) tot de conclusie liet komen dat die web-pagina een hardcore variant is van new-age.
Dit b.v.:
1.5.1 Doofheid. Doof wordt alleen iemand die al lang doof is voor zijn innerlijke stem.

Ik kan van de site niet knippen plakken en verder overtypen gaat me te ver.

Citaat:
Ik heb zo een vermoeden, er komt 53 keer het woordje Reiki in, ??n keer kan voor jou mogelijk al te veel geweest zijn.
Toch niet. Ik heb zelf Reiki gedaan.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon