Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 oktober 2015, 12:07   #21
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Het zit hier propvol met mensen die verlicht zijn, gerealiseerd zijn, hun zelfonderzoek hebben afgerond. Maar iets beweren op internet is nog wat anders dan de dagelijkse praktijk.

Zelfs iemand op jouw niveau weet dat als je verlicht bent ook onthecht bent.
Tref je nog hechting in je zelf aan dan weet je wat je te doen staat.
Wat je ook in het verleden op een forum als dit beweerd moge hebben.
Ook voor jou kan die dag komen, beste man.
Over Nadje zit ik niet zo in. Ze laat zich te veel meeslepen door het advaita team. Maar ik schat in dat ze toch nog wel wat contact heeft met zichzelf?.
Alsjeblieft zeg, ik reageer hier niet meer op sorry.
Oud 21 oktober 2015, 13:15   #22
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs iemand op jouw niveau weet dat als je verlicht bent ook onthecht bent.
Tref je nog hechting in je zelf aan dan weet je wat je te doen staat.
Volgens mij valt daar vrij weinig aan te doen. En de vraag is of dat zou moeten. Hechting hoort bij het mens zijn. Dat is niet goed of slecht, het is wat het is. Weten "wat" te zijn lost de "wie" (inclusief alles wat daarbij hoort, dus ook hechting) niet op.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2015, 13:24   #23
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Volgens mij valt daar vrij weinig aan te doen. En de vraag is of dat zou moeten. Hechting hoort bij het mens zijn. Dat is niet goed of slecht, het is wat het is. Weten "wat" te zijn lost de "wie" (inclusief alles wat daarbij hoort, dus ook hechting) niet op.
Okay. Ik lees hier telkens dat de 'wie' niet bestaat. Kennelijk bestaat de 'wie' toch. Wat mij betreft ook niks mis mee. Een verbeten jacht op de 'wie' helpt je ook niet verder.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2015, 16:06   #24
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lichaam en geest (ik) gaan hand in hand inderdaad. Verandert mijn geest, verandert mijn lichaam. Ik ervaar op dit moment echter meer hinder van mijn lichaam. Dat niet doet wat de geest (ik) wil. De uitnodiging is dan ook om de geest te onderzoeken. Nou ja zoiets.
Lichamen die niet doen wat de geest wil, zijn me bekend. Ook dat het moeilijk kan zijn om daarin te ontspannen en los te laten. Het lichaam te geven wat het nodig is. Als je het dat niet geeft, gaat het er uiteindelijk alleen maar harder om vragen.

Wat ik nog niet zo volg is dat het dan gaat om 'onthechting met de identificatie met je lichaam', hoe zie je dat?
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2015, 17:21   #25
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Lichamen die niet doen wat de geest wil, zijn me bekend. Ook dat het moeilijk kan zijn om daarin te ontspannen en los te laten. Het lichaam te geven wat het nodig is. Als je het dat niet geeft, gaat het er uiteindelijk alleen maar harder om vragen.

Wat ik nog niet zo volg is dat het dan gaat om 'onthechting met de identificatie met je lichaam', hoe zie je dat?
Ja, ik weet zelf eigenlijk niet zo goed hoe ik dat bedoel of moet uitleggen. Als het lichaam normaal functioneert, merk je het niet. Als je begrijpt wat ik bedoel. Pas als er ergens iets niet (meer) functioneert, gaat je aandacht er naar toe. Anders gezegd, het is eenvoudiger te realiseren niet het lichaam te zijn, als het (je aandacht) er niet is.
Oud 21 oktober 2015, 17:33   #26
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Okay. Ik lees hier telkens dat de 'wie' niet bestaat. Kennelijk bestaat de 'wie' toch. Wat mij betreft ook niks mis mee. Een verbeten jacht op de 'wie' helpt je ook niet verder.
Voor mij bestaat de 'wie" wel. Zij het als illusie, of laat ik het anders zeggen, als zijnde niet de uiteindelijke/laatste Waarheid omtrent jeZelf. Dat kan gezien worden, maar daarmee verdwijnt voor mij niet de "wie". Die doet gewoon door, tot aan het moment dat ie er weer mee stopt. En wanneer dat is, dat weet niemand, maar het zal ongetwijfeld net zo spontaan ophouden als dat het (ooit) tot stand is gekomen.
Oud 21 oktober 2015, 18:19   #27
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij bestaat de 'wie" wel. Zij het als illusie, of laat ik het anders zeggen, als zijnde niet de uiteindelijke/laatste Waarheid omtrent jeZelf. Dat kan gezien worden, maar daarmee verdwijnt voor mij niet de "wie". Die doet gewoon door, tot aan het moment dat ie er weer mee stopt. En wanneer dat is, dat weet niemand, maar het zal ongetwijfeld net zo spontaan ophouden als dat het (ooit) tot stand is gekomen.
Ik begrijp het. Alleen over dat laatste: (maar het zal ongetwijfeld net zo spontaan ophouden als dat het (ooit) tot stand is gekomen) zou ik maar niet al te zeker zijn.
Oud 21 oktober 2015, 18:30   #28
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp het. Alleen over dat laatste: (maar het zal ongetwijfeld net zo spontaan ophouden als dat het (ooit) tot stand is gekomen) zou ik maar niet al te zeker zijn.
Ik ben nergens zeker van, maar hoe bedoel je dat?
Oud 21 oktober 2015, 20:09   #29
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lichaam en geest (ik) gaan hand in hand inderdaad. Verandert mijn geest, verandert mijn lichaam. Ik ervaar op dit moment echter meer hinder van mijn lichaam. Dat niet doet wat de geest (ik) wil. De uitnodiging is dan ook om de geest te onderzoeken. Nou ja zoiets.
Het lichaam is intelligenter dan je geest (ik) kan ik je uit eigen ervaring/onderzoek laten weten. Je kunt nog zo veel willen, je lijf geeft vanzelf de grenzen van het "ik" aan. Signalen van de ziel?

Elke crisis is een kans om bij je/hetZelf (thuis) te Weten...

Wijziging aangebracht door InX op 21 oktober 2015 om 20:43.
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2015, 22:21   #30
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben nergens zeker van, maar hoe bedoel je dat?
Je schrijft: "maar het zal ongetwijfeld net zo spontaan ophouden als dat het (ooit) tot stand is gekomen."

Dat is een aanname die te betwijfelen valt. Maar gelukkig ben je minder zeker dan je aanvankelijk liet blijken.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon