Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 november 2015, 06:41   #1
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard Op jezelf richten of de ander spiegelen

Er wordt vaker gezegd dat dit forum zich vooral van andermanskennis bedient ipv zelfkennis. En ik noemde zelf van de week nog de metafoor van spiegels die tegenover elkaar staan en eindeloos naar elkaar terugspiegelen, zelf erachter verschuilend. Dat het jammer is dat dan niet zichtbaar is wat er achter de spiegels gebeurt.

Deed me net ook denken aan mijn danservaringen. In de groep gaf iedereen vaak aan iedereen feedback en werden er veel vragen gesteld. Steeds meer kwamen signalen dat dit niet de bedoeling is, dat enkel de docent en choreograaf feedback hoort te geven en je tot deze persoon moet richten en niet tot elkaar. Mijn 'probleem' is dat ik alles zie. Nou ja, veel dan. Bij mezelf en bij anderen. En dat ik dan zie dat hier niet op gecorrigeerd wordt. Zooooo verleidelijk om dan te benoemen wat ik gezien heb. Maar tegelijkertijd geeft het ook geen productieve sfeer. Ze zei me eens, jouw uitdaging om een betere danser te worden is enkel en alleen jezelf te observeren en de rest te negeren. In de spiegel te kijken en volledig je eigen bewegingspatroon te observeren en te verbeteren. Alleen naar mezelf te kijken dus en niet naar de rest.

Daar moest ik aan denken vanwege de vergelijking hier. Het is zo gemakkelijk je door je impulsen te laten leiden en de ander van advies te voorzien. Het is ook zo verleidelijk om je tot die ander te blijven richten tot deze geeft wat we nodig hebben (bv niet meer het afronden van onderzoek te benoemen). Maar daarin is mij in mijn persoonlijke leven ook wel eens gezegd, wat nu als deze persoon jou nooit gaat geven wat jij nodig hebt? Wat nu als deze persoon je nooit gaat geven wat je zoekt?

Dan zul je dus zelf een andere keuze moeten maken. De ander negeren en je op jezelf gaan richten. Het is ook de reden geweest voor mij om een tijdje niet te schrijven, omdat juist het niet volgen van mijn impulsen om te reageren me veel meer leerden dan me volledig in de strijd te gooien.

Zomaar wat overwegingen op de vroege ochtend, nu rap naar mijn werk toe. Fijne dag mensen!

Disclaimer, weet dat het hier niet gaat om het verbeteren van jezelf, de vergelijking met het dansen ging me om het kijken naar jezelf ipv de ander.

Wijziging aangebracht door Esradha op 4 november 2015 om 07:21.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2015, 08:13   #2
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht

Zomaar wat overwegingen op de vroege ochtend, nu rap naar mijn werk toe. Fijne dag mensen!

Disclaimer, weet dat het hier niet gaat om het verbeteren van jezelf, de vergelijking met het dansen ging me om het kijken naar jezelf ipv de ander.
Ik kan je alleen maar voor de 100% gelijk geven...

Mijn man kende beter dan wie ook de rol van de vrouw, en probeerde mij daar steeds weer attent op te maken.
Wereldwijd is erkend dat de voornaamste rol van de vrouw is om altijd en overal, op de eerste plaats, voor haar man en voor haar kinderen uit te komen.
Zijzelf komt steeds weer erna; als ze na al dat gedoe nog wat vrije tijd heeft mag ze die, maar eerst goed rondkijken of het wel kan, aan zichzelf besteden. Ik heb zo een tekst uit 1900 die een moeder aan haar dochter schreef nadat die gehuwd was. Op geen enkel ogenblik raad die moeder haar dochter aan om zichzelf eens te verwennen of eens twee minuten aan zichzelf te besteden. Heel het dag- en nachtschema van die dochter draaide om haar man en haar toekomstige kinderen.

Heel die situatie maakte mij erg opstandig en ik was mij er heel goed van bewust dat na mijn dood er mij geen rekenschap zal gevraagd worden van hoe is uw man zijn leven doorgekomen of hoe doen uw kinderen het; maar dat mij wel degelijk rekenschap zou gevraagd worden van mijn eigen zijn en rijlen...

Als alles normaal verloopt of als normaal ervaren wordt, zien wij het belang van het naar zichzelf kijken en zich aan zichzelf spiegelen niet in; we zouden het misschien eerder als puur ego?sme aan de kant schuiven...
Maar niets is belangrijker dan steeds weer en opnieuw op zijn eigen ervaringen terug te vallen en zijn eigen zijn verder te laten evolueren en de lessen die men daarbij leert, die lessen kan men daarna des te beter in de praktijk en ten voordele van iedereen omzetten...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2015, 08:36   #3
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er wordt vaker gezegd dat dit forum zich vooral van andermanskennis bedient ipv zelfkennis. En ik noemde zelf van de week nog de metafoor van spiegels die tegenover elkaar staan en eindeloos naar elkaar terugspiegelen, zelf erachter verschuilend. Dat het jammer is dat dan niet zichtbaar is wat er achter de spiegels gebeurt.

Deed me net ook denken aan mijn danservaringen. In de groep gaf iedereen vaak aan iedereen feedback en werden er veel vragen gesteld. Steeds meer kwamen signalen dat dit niet de bedoeling is, dat enkel de docent en choreograaf feedback hoort te geven en je tot deze persoon moet richten en niet tot elkaar. Mijn 'probleem' is dat ik alles zie. Nou ja, veel dan. Bij mezelf en bij anderen. En dat ik dan zie dat hier niet op gecorrigeerd wordt. Zooooo verleidelijk om dan te benoemen wat ik gezien heb. Maar tegelijkertijd geeft het ook geen productieve sfeer. Ze zei me eens, jouw uitdaging om een betere danser te worden is enkel en alleen jezelf te observeren en de rest te negeren. In de spiegel te kijken en volledig je eigen bewegingspatroon te observeren en te verbeteren. Alleen naar mezelf te kijken dus en niet naar de rest.

Daar moest ik aan denken vanwege de vergelijking hier. Het is zo gemakkelijk je door je impulsen te laten leiden en de ander van advies te voorzien. Het is ook zo verleidelijk om je tot die ander te blijven richten tot deze geeft wat we nodig hebben (bv niet meer het afronden van onderzoek te benoemen). Maar daarin is mij in mijn persoonlijke leven ook wel eens gezegd, wat nu als deze persoon jou nooit gaat geven wat jij nodig hebt? Wat nu als deze persoon je nooit gaat geven wat je zoekt?

Dan zul je dus zelf een andere keuze moeten maken. De ander negeren en je op jezelf gaan richten. Het is ook de reden geweest voor mij om een tijdje niet te schrijven, omdat juist het niet volgen van mijn impulsen om te reageren me veel meer leerden dan me volledig in de strijd te gooien.

Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2015, 10:45   #4
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Steeds meer kwamen signalen dat dit niet de bedoeling is, dat enkel de docent en choreograaf feedback hoort te geven en je tot deze persoon moet richten en niet tot elkaar. Mijn 'probleem' is dat ik alles zie. Nou ja, veel dan. Bij mezelf en bij anderen. En dat ik dan zie dat hier niet op gecorrigeerd wordt. Zooooo verleidelijk om dan te benoemen wat ik gezien heb. Maar tegelijkertijd geeft het ook geen productieve sfeer.
Hier zijn je kwaliteiten alles te zien hoog gewaardeerd, althans bij mij. Het zou beter zijn wanneer hier een klimaat heerste van waardering hoe wij in staat kunnen worden geacht elkaar te helpen. In dat opzicht wijkt het gedrag op de dansschool af van een forum. Je bent niet bezig met elkaar uit bemoeizucht maar uit behulpzaamheid.

Citaat:
Ze zei me eens, jouw uitdaging om een betere danser te worden is enkel en alleen jezelf te observeren en de rest te negeren. In de spiegel te kijken en volledig je eigen bewegingspatroon te observeren en te verbeteren. Alleen naar mezelf te kijken dus en niet naar de rest.
Natuurlijk gaat het er om dat ieder individu hier op het forum leert inzicht te krijgen in zichzelf maar er kan ook een klimaat zijn waarin het stimuleert om elkaar daarin behulpzaam te zijn.

Citaat:
Als je midden in de ego verleidingen zit en aan alle impulsen gevolg moet geven moet je dat ook niet doen. Je kunt pas een ander helpen wanneer je dat mechanisme bent ontgroeit. Op het afronden ga ik nog nader hier onder in. Ego is voor jou een grote last en dat vraagt dringend om dat inzicht.

Citaat:
Jouw kwaliteit ligt in je vermogen er op een afstand naar te kunnen kijken en wat je ziet is dienstbaar aan allen die daar geemotioneerd inzitten. Totdat er bijvoorbeeld een vader dochter/zoon issue in je speelt want dan wordt die mooie afstand ineens heel erg klein en zit je in een strijd verwikkeld (in zijn algemeenheid gesproken). Wanneer ik mijn licht laat schijnen op je kwaliteit dan bloei je op en wanneer mijn aandacht ligt bij de onverdraagzaamheid wordt je furieus. Beide emoties worden veroorzaakt door je ego omdat ego groeit bij een compliment en krimpt bij kritiek.

Nou is het doel van dit forum zelfkennis en zelfkennis doe je door die grote afstand naar jezelf te nemen en naar je zelf kijken, jezelf observeren en zelf zien dat je opbloeit bij een compliment en in boosheid verzet wordt bij iets wat je niet aanstaat. Wat jij op grote hoogte (onbewogen) waarneemt kan op het moment dat de ander is verwikkeld in een strijd helpen zijn doen en laten te observeren. Behulpzaamheid is eigenlijk een mooi gebaar naar de ander maar zo wordt dat niet gezien, ego maakt er bemoeizucht van en reageert daar als zodanig op. Er is kennelijk boosheid in je werkzaam en de behulpzaamheid wordt vervolgens gezien als vijandigheid, als kritiek op je functioneren en daar wordt met een grote felheid op gereageerd.

Het wordt een vechtende kluwen wanneer nog meer mensen die niet de mooie hoogte bereikt hebben om onafhankelijk en onpartijdig te kunnen waarnemen maar er zelf een vergelijkbaar issue mee hebben en menen er hun (door dat issue aangetaste) licht op te moeten laten schijnen waardoor de chaos nog groter wordt. Of er is een buitenstaander die een autoriteitsconflict ervaart bij iemand die onaantastbaar boven de partijen staat of blijkt kennis van zaken te hebben en daarom het voortouw neemt die een autoriteitsprobleem heeft waar anderen met een autoriteitsprobleem zich dan weer bij aansluiten. Duidelijk zal zijn dat een blinde een andere blinde niet kan helpen met het zien daarvoor is een ziende nodig en blind ben je als er een issue in je speelt die op het gebeuren invloed heeft. In deze kluwen van vechtenden moet er zoals ook met dat dansen een choreograaf zijn met kennis van zaken iemand die de zaak in goede banen leid.

Dat kan als het om de regels gaat de forumleiding of bij extreme uitbarstingen het moderatieteam zijn, maar inhoudelijk moet het iemand met kennis van zaken zijn. Iemand die boven de partijen staat en in wie geen issues spelen. Nou zo iemand ben ik. Onmiddellijk fluistert ego je nu in 'wat een autoritaire bal' en ontsteekt daarover in hevige woede en gaat in de aanval 'waar die 'ik' in godshere naam het gore lef vandaan haalt om zichzelf een autoriteit op dat gebied te noemen. Het ego zit vijandig in elkaar en eist, omdat het altijd en overal in conflict mee is en niet kan zien dat het te maken heeft met een 'niet-ego', een bewijs van bekwaamheid waarop die 'ik' dan moet zeggen 'ik heb het gedegen zelfonderzoek gedaan en afgesloten en weet waar ik het over heb'.

Onmiddellijk duiken hier als gold het amercan footbal een hele schare andere ego's op en van alle kanten hoor je 'gedegen zelfonderzoek is niet af te ronden' 'anderen behulpzaam zijn bij gedegen zelfonderzoek is niet mogelijk via een forum' en meer van dat soort onzin omdat degenen niet weten waar ze het over hebben omdat ze dat gedegen zelfonderzoek niet doen of gedaan hebben. Ik heb het gedaan en ken door mijn vele forumdeelnamen de attitude van iemand die gedegen zelfonderzoek doet en zie dus waar het bij anderen aan schort. Niet omdat al kritiek te leveren maar behulpzaam te zijn bij jouw al dan niet gedegen zelfonderzoek. Kortom ik ben die choreograaf maar heb het probleem niet als toonaangevend als leidinggevend erkent te worden.
Oud 4 november 2015, 11:24   #5
Esradha
Mandataris

Standaard

Het verschil is wel dat de choreograaf niet altijd feilloos is en deze het ook wel eens fout ziet, maar het wel de bedoeling is dat deze leidend is en de dansers niet de boel overnemen of de choreograaf gaan lesgeven.

Jouw boodschap dat jij het zelfonderzoek hebt afgerond, is geen bewijs en geen manier om de discussie te stoppen en als leider herkend te worden. Die mededeling opent juist de aanval op jou met de opening om het tegen te spreken. Uiteindelijk gaat het erom dat jij de kwaliteit hebt om met mensen mee te kijken en doet het er niet toe of jij klaar bent of niet. Niet interessant, het mag de dansers om hun eigen kwaliteiten gaan en niet om de choreograaf. En als je niet met de choreograaf kan werken zoek dan een andere choreograaf. Je bent immers danser voor jezelf en niet om de choreograaf te onderwijzen.
Oud 4 november 2015, 11:42   #6
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil is wel dat de choreograaf niet altijd feilloos is en deze het ook wel eens fout ziet, maar het wel de bedoeling is dat deze leidend is en de dansers niet de boel overnemen of de choreograaf gaan lesgeven.
Waar ik fouten maak erken ik die (zie recentelijk Glans). En helaas is het al zo dat de leiding naar de kroon is gestoken, niet alleen de forumleiding maar ook het gezag en de begeleiding leiding.

Citaat:
Jouw boodschap dat jij het zelfonderzoek hebt afgerond, is geen bewijs en geen manier om de discussie te stoppen en als leider herkend te worden. Die mededeling opent juist de aanval op jou met de opening om het tegen te spreken. Uiteindelijk gaat het erom dat jij de kwaliteit hebt om met mensen mee te kijken en doet het er niet toe of jij klaar bent of niet. Niet interessant, het mag de dansers om hun eigen kwaliteiten gaan en niet om de choreograaf. En als je niet met de choreograaf kan werken zoek dan een andere choreograaf. Je bent immers danser voor jezelf en niet om de choreograaf te onderwijzen.
Dat ik het zelfonderzoek heb afgerond is zeker geen bewijs dat klopt. En natuurlijk doet die wetenschap er niet toe maar ik ben dan ook niet degene die daar naar zou vragen. Ik laat je hierna weten hoe dat mij is vergaan om dat duidelijk te maken. Ik hoopte hier op natuurlijke autoriteit, maar dit hier is een forum en wellicht niet mogelijk. Iets anders dan dit heb ik niet als reactie wanneer mij voor de voeten geworpen wordt het lef te hebben mij als choreograaf op te werpen.

Datgene wat de aanval opent is datgene waar ik de aandacht op wil vestigen en dat daar vervolgens op reageert en zo een kettingreactie teweeg brengt. Het gaat me ook hier nog steeds om het doel duidelijk te maken wat ego aanricht en waarop ego dan ook weer met venijn reageert.

Zelf ben ik jarenlang deelnemer van een forum geweest en zag in anderen duidelijk mijn meerderen. Ik was toen nog niet bekend met wat ik nu Waarheid noem maar nu zou ik dat benoemen als 'ik zag in het gesprokene Waarheid' (en we weten beiden inmiddels dat Waarheid niet de subjectief beleefde waarheid is). Ook daar werd diegene naar de kroon gestoken door het natuurlijk gezag dat zij uitstraalde (want ego kan dat absoluut niet hebben dat er een hoofd boven het maaiveld uitsteekt) maar je zag direct de afwezigheid van ego bij haar. Ik hoopte hier op hetzelfde en hou het alsmaar op het verkeerde publiek dat hier deelneemt. Ik zou me hier niet moeten uitlaten over Waarheid maar me bezig houden met waar de belangstelling naar uitgaat de subjectief beleefde waarheid.
Oud 4 november 2015, 13:45   #7
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jouw boodschap dat jij het zelfonderzoek hebt afgerond, is geen bewijs en geen manier om de discussie te stoppen en als leider herkend te worden. Die mededeling opent juist de aanval op jou met de opening om het tegen te spreken. Uiteindelijk gaat het erom dat jij de kwaliteit hebt om met mensen mee te kijken en doet het er niet toe of jij klaar bent of niet.

Esradha.......!!!
Inzichtelijk, messcherp en helder geformuleerd!!
Niks aan toe te voegen. (nou ja, had wel gekund maar doe het niet uit stille bewondering)

HG

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2015, 14:11   #8
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Esradha.......!!!
Inzichtelijk, messcherp en helder geformuleerd!!
Niks aan toe te voegen. (nou ja, had wel gekund maar doe het niet uit stille bewondering)

HG

Hab
Als we nu nog inzichtelijk krijgen dat het voor het eigen zelfonderzoek geen enkele rol speelt zijn we er. In ieder geval zo ver dat we verder kunnen met onszelf.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2015, 14:28   #9
Esradha
Mandataris

Standaard

Laurens, dat mensen een vraag stellen betekent nog niet dat ze een antwoord moeten krijgen (dit wat betreft het gegeven van jouw onderzoek). Het is ook mogelijk de aandacht te verleggen naar iets anders. Natuurlijk leiderschap straal je naar mijn idee inderdaad op het forum niet uit, maar ik kan daar nog niet zo de vinger op leggen waarom. Maar het ging me er met dit topic niet om om jou te evalueren, maar meer de neiging je op de ander te richten ipv jezelf. Mensen kunnen zich inderdaad bedreigd voelen als de ander ergens in opvalt of willen dat het andere ego eerst buigt voordat ze dat zelf doen. De aandacht voor de ander vaak ook veiliger dan voor zichzelf. Als je het hier zo leest kunnen we daar ongelooflijk vernuftig in zijn.
Oud 4 november 2015, 14:29   #10
Esradha
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Als we nu nog inzichtelijk krijgen dat het voor het eigen zelfonderzoek geen enkele rol speelt zijn we er. In ieder geval zo ver dat we verder kunnen met onszelf.
Precies, uiteindelijk is het voor het eigen onderzoek niet interessant.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon