Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Mijn inspiratie

Mijn inspiratie Dat zou wel eens je eigen hond kunnen zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 september 2016, 12:34   #71
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Goed Looro, het is afgerond, en dan???
De aanwijzing is verwerken van onmiddellijkheid als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Communicatie over het afronden van gedegen zelfonderzoek kan geen onderwerp zijn om over zelf te speculeren.
De redenen om over 'en dan' niet te speculeren zijn vast te stellen in de eindeloze loop waarin gesteld wordt dat Liefde is, dat er Eenheid is, dat het Gewaarzijn is, Zien is, Weten als niet-weten is, Zijn als niet-zijn is, ...

Het bijzondere van gedegen zelfonderzoek is aanwijzen, niet van wat is maar van de denkbeeldigheid ervan als onderwerp.
Afronden is geen onderwerp en kan nog bevestigd noch ontkend worden.
Er is geen sprake van 'en dan' tenzij als terugkoppeling, als van denkbeeldigheid.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2016, 12:49   #72
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
Wat ik aangeef is slechts dat datgene wat onvoorwaardelijk is, Liefde is....
(Benoemen van een voornamelijk kenmerk zonder het geheel in te vullen.)

Wat een hoop woorden en verklaringen/overtuigingen om een persoonlijke gedachtengang te verkopen.....
Liefde is onmiddelijk en net als Niets onbegrepen met het verstand. Het betitelen van Niets als niet-iets is de beperking van ego/denken. Liefde een terugkoppeling van ego noemen evenzo: denkbeeldigheid.

De mens rond overigens niets af, al wil hij dat nog zo graag geloven. Dus ook geen "gedegen zelfonderzoek". "Gedegen" en "zelfonderzoek" zijn een terugkoppeling van ego volgens jouw theorie. Onderzoek het maar ....
Het gedegen zelfonderzoek wordt aangewezen en is geen benoemen noch het volgen van een bepaalde gedachtegang of overtuiging.
De aanwijzing van gedegen zelfonderzoek is: ego doorzien als van denkbeeldigheid tot aan het verwerken (afronden) van onmiddellijkheid als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Denkbeeldigheid doorzien is het onderwerp zien als terugkoppeling naar ego door weten, ervaring, voelen, willen, verlangen, enz.

Afronden is verwerken van onmiddellijkheid als van totaliteit en volledigheid. Afronden is geen onderwerp want er is geen terugkoppeling naar ego. Het is verwerking als van totaliteit en volledigheid, als van beschikbaarheid zonder voorwaarden, als van ander begin.

Dit is geen theorie want er komt geen weten aan te pas en er kan verder niet over gespeculeerd worden. Het bijzondere van gedegen zelfonderzoek is de aanwijzing.
Oud 1 september 2016, 15:32   #73
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
De aanwijzing is verwerken van onmiddellijkheid als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Communicatie over het afronden van gedegen zelfonderzoek kan geen onderwerp zijn om over zelf te speculeren.
De redenen om over 'en dan' niet te speculeren zijn vast te stellen in de eindeloze loop waarin gesteld wordt dat Liefde is, dat er Eenheid is, dat het Gewaarzijn is, Zien is, Weten als niet-weten is, Zijn als niet-zijn is, ...

Het bijzondere van gedegen zelfonderzoek is aanwijzen, niet van wat is maar van de denkbeeldigheid ervan als onderwerp.
Afronden is geen onderwerp en kan nog bevestigd noch ontkend worden.
Er is geen sprake van 'en dan' tenzij als terugkoppeling, als van denkbeeldigheid.
Ok?, dan komt het mij over als weer eens een bijkomende doodlopende weg... Ok? het is geen weg? ok? het is noch dit noch dat... Ok? ik weet dat alles denkbeeldig is...
Maar ik weiger dit aardse leven te verdoen aan zinloosheid want daarvoor is het leven een te groot geschenk dat ik het enkel in onledigheid zou doorworstelen...

Eerder denk ik dat we weer op een verkeerd spoor zitten en dat ons tot koning gekroond verstand weer eens de draak met ons gestoken heeft...

We zijn gewoon van de verkeerde axioma's uitgegaan... Dus denk ik dat ik mij beter weer ten volle terugtrek in mijn eigen axioma's die mij duidelijk veel verder gebracht hebben en waar klaar zien, inzicht, een weg volgen... wel waarde heeft...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 september 2016, 08:05   #74
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn gewoon van de verkeerde axioma's uitgegaan...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterrenstof Bekijk bericht
Liefde is onmiddellijk en net als Niets onbegrepen met het verstand. Het betitelen van Niets als niet-iets is de beperking van ego/denken.
Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen dan voor ego om de aanwijzingen van gedegen zelfonderzoek af te ronden.
Oud 2 september 2016, 11:33   #75
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen dan voor ego om de aanwijzingen van gedegen zelfonderzoek af te ronden.
Inderdaad, als men in het door het verstand opgebouwde 'ego' blijft hangen.
Het is dat verstand en zijn werking dat men moet doorzien en wat dat betreft blijkt het inderdaad veel gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen dan deze corrumperende werking te doorzien.
Oud 2 september 2016, 18:10   #76
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad, als men in het door het verstand opgebouwde 'ego' blijft hangen.
Het is dat verstand en zijn werking dat men moet doorzien en wat dat betreft blijkt het inderdaad veel gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen dan deze corrumperende werking te doorzien.
Hoe kan iemand die zichzelf totaal vereenzelvigd met zijn verstand; hoe kan zo iemand zijn verstand doorzien... Verder dan inzien dat alles denkbeeldig is (wat is het verstand anders) kan zo iemand toch onmogelijk komen...
Nog een ander standpunt is dat alles teruggekoppeld wordt naar het 'ego'... Maar dat verstand bestaat toch gewoonweg niet zonder zijn 'ego', en zo iemand die zich volkomen vereenzelvigd met zijn verstand kan dan ook niet begrijpen dat men kan zien, inzien, redeneren... zonder daarom noodzakelijker wijze terug te koppelen naar zijn ego...

De eerste voorwaarde om zijn leven terug op de rails te zetten is dan ook zich ontdoen van die vereenzelviging met zijn verstand... Ik ben mijn verstand niet, zoals ik mijn benen niet ben, zoals ik mijn hart niet ben... en mijn verstand is niet meer dan een instrument dat ter mijner beschikking staat... Een goed en ver ge?volueerd instrument, inderdaad, maar een instrument en niet meer.

Daarna kunnen we opnieuw aan waarheidvinding doen.
Oud 3 september 2016, 00:04   #77
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... De eerste voorwaarde om zijn leven terug op de rails te zetten is dan ook zich ontdoen van die vereenzelviging met zijn verstand... Daarna kunnen we opnieuw aan waarheidvinding doen.
Commentaar op de voorwaarden voor waarheidsvinding is zonder einde. Alle mogelijke argumenten pro of contra de voorwaarden om te leven zijn voorwendsels om ego te bevestigen. Zo ook het zich willen ontdoen van de vereenzelviging met het eigen verstand. Zelfs het zoeken naar waarheidsvinding is zoeken naar bevestiging van ego.

Het gedegen zelfonderzoek is de aanwijzing om ego te doorzien als verwerken van onmiddellijkheid.
Oud 3 september 2016, 09:30   #78
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Commentaar op de voorwaarden voor waarheidsvinding is zonder einde. Alle mogelijke argumenten pro of contra de voorwaarden om te leven zijn voorwendsels om ego te bevestigen. Zo ook het zich willen ontdoen van de vereenzelviging met het eigen verstand. Zelfs het zoeken naar waarheidsvinding is zoeken naar bevestiging van ego.

Het gedegen zelfonderzoek is de aanwijzing om ego te doorzien als verwerken van onmiddellijkheid.
Looro, in eer en geweten, kun jij jezelf los van je verstand zien???
Oud 5 september 2016, 16:12   #79
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Looro, in eer en geweten, kun jij jezelf los van je verstand zien???
Twee weken geleden naar een begrafenis geweest waar er teksten, geschreven door de overledene werden voorgelezen..., een van die teksten luidde als volgt:
"Zolang ik in volle gezondheid verkeerde dacht ik dat ik mijn lichaam met alles erop en eraan was...
Totdat dat lichaam het meer en meer liet afweten, en ik besefte dat ik niet zozeer mijn lichaam was..."

Mijn vader is aan Alzheimer overleden, maar als je hem tot op het einde van zijn leven, zelfs toen dat hij bijna niemand meer herkende en zeker zichzelf niet, als je hem zijn thee zag drinken zag je dezelfde man van altijd...

Wie, wat is het dat we 'ik' kunnen en mogen noemen...
Wat is het dat aan het aardse gewoon voorbij gaat, zelfs als wij denken dat wij enkel het aardse zijn???

Dat zijn de vragen die we ons moeten stellen en die we met heel ons wezen, lichaam, verstand, gedachten, geheugen, gevoeligheden... Moeten trachten in te zien... Waar zijn de grenzen van mijn bestaan en waar, zelfs als ons verstand ons zegt dat er niets meer is, waar is wat is en wat is dat en hoe verhou ik mij daartoe...
Oud 5 september 2016, 22:08   #80
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Een vriend van mij -inmiddels overleden- kreeg dementie. Dat was we 'ik? noemen bleef gewoon aanwezig. Dat denkbeeldigheid is niks anders dan gelul. Voortkomend uit slecht (of afwezigheid van) onderzoek.

De mate van ikkigheid varieert bij mensen en hangt samen met de wijze van zien. In de tijd dat mijn vriend dement was, zocht ik hem vaak op. En zag ook hoe de andere dementerenden zich gedroegen. Geloof me: je wilt geen (groot) ego hebben als je dementerend bent. Alleen is het dan te laat om nog wat te onderzoeken. Ben je ont-ikt dan is dementie best draaglijk denk ik.

Maar hier op een forum wartaal uit slaan heeft niks met gedegen onderzoek uit te staan. Gedegen onderzoek is niet louter mentaal.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon