Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 maart 2017, 17:09   #71
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
All one versus alone.
Ten tweede maal geboren. Of verrezen. Uit de gevangenis.
Het is echt vrijheid. Je bent nooit meer alleen, eeuwig al ??n.
Zo is het...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2017, 03:22   #72
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
@Anne: Zo is het...
Ach dulle griet, wakker worden is duidelijk nog niet aan jou besteed.
Ga maar mee postzegel spelen intussen met Anne. Tot meer zijn jullie in dit leven niet in staat.
Citaat:
En hoe weet je dat je dat zelfonderzoek afgerond hebt???
Nooit in dit leven jij.
Van lieverlee ben jij als een vet zwijn tevreden met eten, drinken, slapen en een dak boven je hoofd terwijl je op dit forum tot het einde van je dagen allerlei spirituele rommel en zienswijzen' die je in de loop der jaren (Ongeveer 60.) bij elkaar hebt gesprokkeld neerkwakt.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 maart 2017, 07:40   #73
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ach dulle griet, wakker worden is duidelijk nog niet aan jou besteed.
Ga maar mee postzegel spelen intussen met Anne. Tot meer zijn jullie in dit leven niet in staat.

Nooit in dit leven jij.
Van lieverlee ben jij als een vet zwijn tevreden met eten, drinken, slapen en een dak boven je hoofd terwijl je op dit forum tot het einde van je dagen allerlei spirituele rommel en zienswijzen' die je in de loop der jaren (Ongeveer 60.) bij elkaar hebt gesprokkeld neerkwakt.
En wie loopt er weer de zwanzen en de verkeerde conclussies te trekken omdat ze niet begrijpend kan lezen???

Waar zeg ik dat ik in dit leven niets meer bij te leren heb; niets meer te ontdekken heb??? Wat denk je dat leven, zeker aards leven anders is dan evolutie???

Ik stel gewoon dat 'dat' onderzoek is afgelopen en dat ik eindelijk de vrijheid heb bekomen om echt te leven en om echt verder te evolueren zonder de nietszeggende vragen en discussies die hier het theater uitmaken...

Maar jouw opmerkingen, komende van Ben, bewijzen enkel dat jullie, niet ik, in spirituele rommel en zienswijzen blijven rondzwanzen... Ik ben de weg gegaan en ik kan die rommel en zienswijzen nu, bevrijd, achter mij laten... Jullie kunnen ze enkel verder ondergaan en/of verdringen naar het achterplan, verkeerdelijk geinterpreteerd als zijnde 'aangekomen'.

Nooit zul je aankomen wanneer je blijft denken dat het jijzelf bent die aan het roer staat en dat het je verstand is die je de weg zal wijzen...
Je verstand komt hoogstens erna, na de observatie van wat het leven, het echte leven is...

Inderdaad niet het verstand uitschakelen, niet afkomen met onzin over 'ik ben' of 'ik ben niet' en alles moet leegte zijn als je zelfs niet weet wat het 'zijn' is, hoe kan je dan weten wat die leegte inhoudt...

Observatie en de weg gaan, zoveel mogelijk ontdaan van alle aardse beslomeringen waar de wereld ons mee om de nek slaat en ons in verdrinkt...
en als jij dat als een vet zwijn tevreden met eten, drinken, slapen en een dak boven je hoofd wilt noemen... Dan zegt dat inderdaad meer over jou dan over mij...
Dan kan ik enkel nog zeggen, arme Ben, zo verloren in zijn hersengespinsel... en jij blijk zelfs daar nog niet aangekomen... enfin toch volgens diezelfde Ben die je hier zo gretig aanhaalt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2017, 23:04   #74
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Wij hebben onszelf zodanig vereenzelvigd met de kelk, wij zijn kelk, waarbij we de wijn die door onze aderen stroomt totaal verontachtzaamd hebben... Maar het is nogthans die wijn, dat het Leven is..., niet de kelk.
Zo, marie de dulle griet, je lijkt uitgeraasd te zijn intussen.
De wijn uitgewerkt?

Heb je nog wat spirituele rommel en zienswijzen die je bij elkaar gesprokkeld hebt in ongeveer 60 jaar achter de hand die je graag op dit forum wou droppen?
Beter iets dan niets, want 't is hier maar stil anders.

Als je enkel maar omhulsel bent, kan het natuurlijk ook zijn dat alle gedachten zomaar zijn weggevloeid.
Dat betekent het einde van idee?nvorming - het zien van het fenomenale universum zonder oordeel - zijn wat je was voor je geboren was.
Oud 14 maart 2017, 02:58   #75
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
...
Dan kan ik enkel nog zeggen, arme Ben, zo verloren in zijn hersengespinsel...
Ha, marie, ik kwam net Looro's opmerking aan jou gericht onderaan nog is tegen.
Lijkt alsof jouw hersenspinsels voorlopig geen nieuw topic's meer verzinnen. Stilgevallen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht

Woorden, Marie, het zijn woorden dat je hier aaneen rijgt tot levenszin. Hoeveel draadjes heb je al niet uitgerold en in elkaar geweven tot aan hun levenseinde toe?
Je denkt dat je ervan leert te leven maar even later zijn het dode letters en ben je al hun namen kwijt, vergeten in vaagheid, in niet begrijpen. Dan begin je weer een ander draadje om niet naar de dood te moeten kijken, naar wat is voorbij gegaan en niets heeft bijgebracht.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon