Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 maart 2017, 13:48   #1
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard Neem afstand van de geest

Kijk niet in de geest, ga niet in op de content ervan. Neem er niets uit met het doel het te bestuderen. Laat alles op z'n plaats en neem afstand.

https://youtu.be/LNyJgNjCDuU

Afstand tussen jou zelf en de geest ontstaat door de beoefening van meditatie.
Meditatie is niets anders dan afstand cre?ren tussen jezelf en jouw instrumentarium.

Hoe groter de afstand des te groter de vrede, tot aan het moment dat alleen jij overblijft.

Betrokken bij alles, vereenzelvigd met niets.
Oud 13 maart 2017, 14:50   #2
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

nice, heb het filmpje helemaal bekeken.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 08:03   #3
Turrio
Jubilaris

Turrio's schermafbeelding

Standaard

Ik meen 'afstand nemen' eerder verstaan te hebben als 'uitlijnen'.
Lichaam en geest (verstand) in lijn brengen met wat 'ik' ben.
Wat ik doe is juist wel kijken en nadenken met en over de geest. Wat ik juist wel doe is dagelijks mijn lichaam voeden en verzorgen. Ik kan daarvan geen afstand nemen en zeggen ik doe dat niet meer tenzij ik mijzelf het hoekje om wil.

Ik ben geen aanhanger van het oproepen tot meditatie zoals in het filmpje aangemoedigd wordt. Het wordt voorgesteld alsof het 'uitlijnen' door meditatie een verbouwing is van het innerlijk.
Ik ben meer een voorstander van de intelligente benadering van gezondheid. Elke dag brengt zijn bezigheid (the traffic jam), soms ben ik een moment de toeschouwer maar meestal ben ik de gebruiker en verbruiker van de aangeboden ruimte en voorzieningen.
Turrio is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 09:08   #4
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turrio Bekijk bericht
Wat ik doe is juist wel kijken en nadenken met en over de geest. Wat ik juist wel doe is dagelijks mijn lichaam voeden en verzorgen. Ik kan daarvan geen afstand nemen en zeggen ik doe dat niet meer tenzij ik mijzelf het hoekje om wil.

Ik ben geen aanhanger van het oproepen tot meditatie zoals in het filmpje aangemoedigd wordt. Het wordt voorgesteld alsof het 'uitlijnen' door meditatie een verbouwing is van het innerlijk.
Ik ben meer een voorstander van de intelligente benadering van gezondheid. Elke dag brengt zijn bezigheid (the traffic jam), soms ben ik een moment de toeschouwer maar meestal ben ik de gebruiker en verbruiker van de aangeboden ruimte en voorzieningen.
Een mens slaat in het algemeen de meest waardevolle aanwijzingen gedurende zijn leven in de wind.
Oud 14 maart 2017, 10:32   #5
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Een mens slaat in het algemeen de meest waardevolle aanwijzingen gedurende zijn leven in de wind.
Als theorie of als zelfkennis?
Oud 14 maart 2017, 12:27   #6
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geen aanhanger van het oproepen tot meditatie zoals in het filmpje aangemoedigd wordt.
Meditatie is nochtans het antwoord!
Byron Katie's 'the work' is ook een meditatie. Helpt om projecties terug te nemen en gedegen zelfonderzoek te doen dus.

Het gedegen zelfonderzoek is, zoals zo vaak al omschreven op dit forum, het onderzoek naar het waarheidsgehalte van de dingen zoals die als vaststaand in je kop circuleren.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 12:54   #7
Anne
Jubilaris

Standaard

Citaat:

Er wordt gesproken over figuurlijk voedsel voorziening. Als je misplaatste dingen denkt, dan krijg je figuurlijk buikloop in je mind, dus 'mind loop'. De mind gaat met je aan de loop. Jij bent dan niet in control, maar je mind controleert jou.
Het gaat er, volgens sadguru, er om dat je afstand gaat nemen van je valse zelf, die mindloop, en je echte zelf gaat waarnemen. Heeft mi niets van doen met gezond eten enz, maar waarnemen. Zoals je van een afstandje vanaf een gebouw beneden het verkeer aanschouwd en zelf geen deel van bent, zo dien je ook je mindprut te aanschouwen. Van een afstandje de drukte van het verkeer aanschouwen in je eigen rustig plateau, zo ook je mindprut aanschouwen van je Zelf. Ik vermoed, dat sadguru van filmpje het zo bedoeld, maar ik heb de wijsheid niet in pacht.
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 17:57   #8
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Veel minder algemeen worden ze nogal omarmd.. waar het over-komt.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2017, 18:55   #9
habbuthabnot
Mandataris

Standaard Indian English

De man met de baard spreekt Engels met een Indiaas accent.
Als je niet gewend bent om daar naar te luisteren dan kan ik me voorstellen dat wat er gezegd wordt grotendeels aan je voorbij gaat.

Het onderwerp is al controversieel, en als de spreker dan ook nog eens moeilijk te verstaan is dan wordt het al snel hopeloos.

Als iemand niet begrijpt of verstaat wat de man met de baard zegt, vraag het dan gerust aan mij en dan zal ik het woordelijk vertalen en waar nodig ook toelichten.
Oud 14 maart 2017, 19:01   #10
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Er wordt gesproken over figuurlijk voedsel voorziening. Als je misplaatste dingen denkt, dan krijg je figuurlijk buikloop in je mind, dus 'mind loop'. De mind gaat met je aan de loop. Jij bent dan niet in control, maar je mind controleert jou.
Ja, zo is dat.
Citaat:
Het gaat er, volgens sadguru, er om dat je afstand gaat nemen van je valse zelf, die mindloop, en je echte zelf gaat waarnemen.
Nee, dat kan beter. Je gaat je echte zelf niet waarnemen! Wie zou dat moeten doen?! (..jij zelf..?!)
Het is het echte zelf dat alles waarneemt.

Citaat:
Heeft mi niets van doen met gezond eten enz, maar waarnemen.
Inderdaad.
Citaat:
Zoals je van een afstandje vanaf een gebouw beneden het verkeer aanschouwd en zelf geen deel van bent, zo dien je ook je mindprut te aanschouwen.
Heel goed!

Citaat:
Van een afstandje de drukte van het verkeer aanschouwen in je eigen rustig plateau, zo ook je mindprut aanschouwen van je Zelf. Ik vermoed, dat sadguru van filmpje het zo bedoeld, maar ik heb de wijsheid niet in pacht.
Inderdaad, zo heeft hij het bedoeld.
Heel goed.

Nu een manier vinden om die afstand tot die prut tot stand te brengen.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon