Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 april 2017, 12:16   #11
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Is het mits of tenzij? Lastig het verschil tussen die twee woorden..
http://taaladvies.net/taal/advies/vr...5/mits_tenzij/
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2017, 12:21   #12
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Misschien dat 'men' nadenkt,
maar uit jouw bijdrages de afgelopen weken blijkt dat helaas niet.
Je vergist je je volledig.
Een net uitgedrukte tekst, of en roemoerig, baldadig ietwat aanvalende benadering, zeggen er niets over dat wat achter de schermen plaats vindt.
Jouw quot zegt precies dat, oordeel niet.
Jouw intentie was om te moraliseren, en mogelijk mij, of een ander, er op attent te maken, maar eigenlijk is het jouw oordeel dat eruit springt.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2017, 12:27   #13
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er iemand is die er over nadenkt bezorgt mij al enorme vreugde op deze Tweede Paasdag. Dat maak je hier niet vaak mee ?

Het zal niet altijd op schrijft (spreek het scherm) gezet worden, als er over nagedacht wordt.

Oordelen worden vaak als negatief gezien, terwijl ze op zichzelf staand ook maar gewoon oordelen zijn. En vaak nuttig en functioneel (binnen een bepaald systeem, wat Hab bv. noemt) maar ook afbrekend en inzichten blokkerend. Zo dacht ik ergens vannacht in die samenhang ook na over intenties en daden. Mensen oordelen over je daden terwijl de intentie niet per definitie destructief hoef te zijn. We zitten wat dat betreft allemaal in een glazen huis als we met stenen beginnen te gooien. Echt, ik vind het soms een lastig vraagstuk.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2017, 12:29   #14
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergist je je volledig.
Een net uitgedrukte tekst, of en roemoerig, baldadig ietwat aanvalende benadering, zeggen er niets over dat wat achter de schermen plaats vindt.
Jouw quot zegt precies dat, oordeel niet.
Jouw intentie was om te moraliseren, en mogelijk mij, of een ander, er op attent te maken, maar eigenlijk is het jouw oordeel dat eruit springt.
Dram gewoon door, ook goed ...
Oud 17 april 2017, 12:34   #15
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dram gewoon door, ook goed ...
Citaat:
DRAMMEN

1) Aandringen 2) Aanhouden 3) Aanhoudend zeuren 4) Doordrammen 5) Doordrukken 6) Doorduwen 7) Doorzeuren 8) Dwingen 9) Gemeente in noorwegen 10) Neuzelen 11) Plaats in noorwegen 12) Stad in noorwegen 13) Zaniken 14) Zeuren
En ik bedoel niet de plaats in Noorwegen ...
Oud 17 april 2017, 12:43   #16
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het zal niet altijd op schrijft (spreek het scherm) gezet worden, als er over nagedacht wordt.

Oordelen worden vaak als negatief gezien, terwijl ze op zichzelf staand ook maar gewoon oordelen zijn. En vaak nuttig en functioneel (binnen een bepaald systeem, wat Hab bv. noemt) maar ook afbrekend en inzichten blokkerend. Zo dacht ik ergens vannacht in die samenhang ook na over intenties en daden. Mensen oordelen over je daden terwijl de intentie niet per definitie destructief hoef te zijn. We zitten wat dat betreft allemaal in een glazen huis als we met stenen beginnen te gooien. Echt, ik vind het soms een lastig vraagstuk.
Citaat:
De behoefte aan een oordeel is vaak groter dan de behoefte aan inzicht ?.
De zin was niet van mij, maar ik las die ergens. Wat mij opvalt in de zin is het woord 'behoefte'.

Wat Hab zegt klopt, het systeem dat gericht is op zelfbehoud bestaat bij de gratie van oordelen. Dat maakt dat we (zonder nadenken) opzij springen bij de langsrazende auto om er niet onder te belanden. Maar verder zijn we in staat om ergens over na te denken, vragen te stellen, ons ergens in te verdiepen in een poging dat wat we waarnemen in een context te plaatsen, een poging te doen om de achtergronden te begrijpen, in plaats van er direct een oordeel over te hebben.
Oud 17 april 2017, 13:07   #17
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Rob: Jouw intentie was om te moraliseren, en mogelijk mij, of een ander, er op attent te maken, maar eigenlijk is het jouw oordeel dat eruit springt.
Het is zo dat Rob alles weet over de juiste of verkeerde intentie.
Citaat:
Alles staat of valt bij 'de intentie' van degene die leest ..
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2017, 14:23   #18
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ja dat is waar.
Ha, Hab, je bent terug. Ik vroeg me al af waarom je zolang afwezig was.
Moest je het niet gezien hebben, over wat waar is zijn we tot een grote doorbraak gekomen op dit forum.
Zie:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik wist het....The WORLD IS AN ILLUSION!!!!
Zo is dat. Verbeelding bemoeit zich met verbeelding, zo lullig en stompzinnig zit 'de wereld' nou eenmaal in elkaar. Iedereen wil zijn/haar grammetjes halen.. middels verbeelding, met recht een marktplaats.
Het met intenties verkopen en met aandacht kopen van.. fata morgana's, niks uitgezonderd. Een vluchtige speelsheid die door de meeste mensen veels te serieus wordt genomen.. om met het een of ander rondborstig (ego) te kunnen zijn...
Dus Hab: Welkom terug op het forum, in de wereld van verbeelding!
Oud 17 april 2017, 14:58   #19
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zin was niet van mij, maar ik las die ergens. Wat mij opvalt in de zin is het woord 'behoefte'.

Wat Hab zegt klopt, het systeem dat gericht is op zelfbehoud bestaat bij de gratie van oordelen. Dat maakt dat we (zonder nadenken) opzij springen bij de langsrazende auto om er niet onder te belanden. Maar verder zijn we in staat om ergens over na te denken, vragen te stellen, ons ergens in te verdiepen in een poging dat wat we waarnemen in een context te plaatsen, een poging te doen om de achtergronden te begrijpen, in plaats van er direct een oordeel over te hebben.
Reactie op het vetgedrukte: Hier vraag ik me af of dit niet meer instinctief handelen is. Misschien ook wel een combi, ik weet het niet onze kater gaat namelijk ook opzij als ik eraan kom rijden en wil parkeren op de oprit. (Tergend langzaam dat wel, lekker eng als je hem dan niet ziet weglopen) Ik dacht zelf meer aan een situatie waarbij je bv. even na moet denken wie voorrang heeft of iets in die richting in het verkeer. Een oordeel is in feite ook gewoon een gedachte die je wel of niet kunt geloven. Als je de neiging hebt om gauw te oordelen kun je dat doorbreken door je zelf ook weer naar het waarheidsgehalte te vragen. En je kunt je ook afvragen of het altijd nodig is om ?berhaupt een oordeel te hebben. De behoefte is m.i. gewoon een ego trekje.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 17 april 2017, 15:06   #20
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
De behoefte is m.i. gewoon een ego trekje.
In de wereld van illusie en verbeelding is alles een ego trekje.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon