Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 juli 2019, 12:25   #61
Guustflater
Vicaris

Standaard

@vagebond, wel op jou vraag te antwoorden is dat ik me zelfbewuster wordt iedere dag. Ik heb doorheen de jaren lectuur gelezen en geleerd een stuk mijn ego opzij te zetten, het mediteren lukt me beter. Situaties doorheen mijn leven kan ik nu met enig voorbehoud beter beoordelen als een "neutrale" persoonlijkheid. Dat is toch integenstelling tot mijn vroegere leven een serieuze vooruitgang. Door zelfstudie ben ik meer in kennis gekomen met mijn innerlijke "ik". Toch wil op één of andere manier kracht bijzetten door een meer doorgedreven kennis op mij te nemen. Van daar dat ik op dit forum terecht ben gekomen.
Grtz Guust
Guustflater is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2019, 13:38   #62
Guustflater
Vicaris

Standaard

@ Vagebond verlichting is voor mij, het 8 voudige pad in de boeddhistische kringen is voor mij wel een degelijke leidraad.
1. het hebben van de juist inzichten – overeenkomstig met de vier waarheden
2. het hebben van de juiste bedoelingen – geen bezitsdrang, boosheid of wreedheid
3. het gebruiken van de juiste woorden – geen leugens, ruwe taal. Roddels of laster
4. het juist handelen – niet genieten ten koste van anderen, geen geweld tegen mensen of dieren en niet stelen
5. de juiste levenswijze hanteren – een eerlijk en heilzaam beroep
6. de juiste inspanning – de inzet om het heilzame te bevorderen
7. de juiste aandacht focussen – leven en alert zijn voor het hier en nu
8. de juiste concentratie hebben – op het hier en nu, of op een heilzaam object
Inderdaad zal waarschijnlijk verlichting voor ieder van ons een andere betekenis hebben. Sommigen zijn al in die fase, andere moeten zich ernaar toe een weg zien te banen. Waar zit ik? Tja, dat is een moeilijke ik ben er nog zekers niet uit. Dat staat als een paal boven water. Zoals de huidige Dalai Lama sprak dat het bijna onmogelijk is in de westerse wereld waarin wij leven, enige vorm van verlichting te verkrijgen. Er staat gewoon teveel zaken in de weg om nog maar in het juiste pad te gaan.

Grtz, Guust

Wijziging aangebracht door Guustflater op 13 juli 2019 om 14:00.
Oud 13 juli 2019, 14:54   #63
Vagebond
Inventaris

Standaard

Verlichting betekent de bereidheid alles waar je waarde aan hecht achter je laten. Ben je bereid tot het achterlaten van het achtvoudige pad van het boeddhisme als je dat de verlichting zou brengen?

Sta mij toe het oneens te zijn met de Dalai Lama. Wanneer men er klaar voor is kan verlichting je zomaar in de schoot vallen, maakt niet uit waar je wieg heeft gestaan of in welk werelddeel je woont, klaar is klaar. Mbt de juiste paden....wat is het juiste pad....wacht even niks zeggen...Liefje alle paden die gelopen worden zijn juiste paden, geen enkel pad is niet oké. Wat vind je daar van?

Het ‘enig voorbehoud’ dat je in je voorlaatste post benoemt is interessant. Wat is dat voorbehoud?

Toevoegend: je zult verbaast staan dat “verlichting” voor iedereen het zelfde is, hoe het zich uit is geheel afhankelijk van de personage waar de verlichting doorheen schijnt.

❤️
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 13 juli 2019, 19:04   #64
Guustflater
Vicaris

Standaard

voorbehoud is misschien niet de juiste woordkeuze geweest. Naarmate de geest groeit verander je van gedachten; waarvan je voordien een héél andere mening was aangedaan in een bepaald onderwerp. Maw kennis die ik heb vergaard heb elke dag opnieuw laat me toe om met een andere kijk naar bv een probleem te kijken. Voor mezelf is dat een proces van lange adem geweest met vallen en opstaan. Toch zie ik ook dat voor iedereen verlichting kan bereikt worden. Met betrekking tot de Dalai Lama is het slechts een vaststelling die hij maakt doorheen het westen. Deze is dus voor rede vatbaar. Overal kan men verlichting krijgen doorheen de wereld daar ben ik eens. Er zal niet op dezelfde manier verlichting bereikt worden omwille van de culturele verschillen. Maar hoe je deze bereikt lijkt me ieder voor zich uit te maken. De cursus in wonderen is daar bv één van.
Oud 13 juli 2019, 22:03   #65
Vagebond
Inventaris

Standaard

Oké helder Guust

Er staat nog een vraag open maar ik verwacht dat je daaraan eerst nog een zorgvuldige meditatie wilt weiden, of een paar, voor je toe bent aan beantwoording.

Tot die tijd wil ik van de gelegenheid gebruik maken je in mijn persoonlijke draadje uit te nodigen wanneer je daar zin in hebt. Ut wordt mij eigenlijk een beetje te druk maar één bescheiden persoon erbij kan ik nog wel handelen denk ik 💋 😳
Oud 14 juli 2019, 13:26   #66
Guustflater
Vicaris

Standaard

@vagebond, ik voel me zeer vereerd door jou
Als ik dat zo hoor ben jij behoorlijk populair hier op het forum?
Idd de vraag die ik nog open heb staan kan ik niet zo op 1 2 3 beantwoorden -:)
Hoe kom ik op jou forum Vagebond ?
Kan je deze link naar mij doorsturen, ik ben niet nog thuis op dit forum vandaar.
Oud 14 juli 2019, 13:52   #67
Vagebond
Inventaris

Standaard

Hey Guustje

Is heel eenvoudig om in mijn hok te komen, werkt het zelfde als hier.

Je gaat naar Vagebonds stekkie, klikt er op. Als je een bericht wil achterlaten...nou dat weet je al. Quoten zal ook geen probleem zijn.

Ik zie je graag komen. Tot straks.....
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon