Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Lekker babbelen

Lekker babbelen Datgene wat je hier wilt delen aan persoonlijke ervaringen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 juli 2010, 09:04   #1
Danique
Mandataris

Standaard Nederland-Duitsland

Ik kijk nooit voetbal.
Vind er geen klap aan.
Met uitzondering van het EK en het WK... en vooral als Nederland verder komt dan een paar wedstrijden... dan opeens vind ik voetbal geweldig.

Ik voel me meer Nederlander dan anders... tijdens deze toernooien.
Raar eigenlijk.

Helemaal erg is hetgeen naar boven borrelt als ik denk aan een finale waarin Nederland, Duitsland ontmoet.
Bel?chelijk! De gevoelens en gedachten die daarmee gepaard gaan, kunnen niet van mij zijn
Mocht het ervan komen ga ik het denk ik toch weer een extra spannende wedstrijd vinden.
Dat is toch r??r!
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2010, 09:45   #2
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Ik heb dat met Nederland - Duitsland nooit zo gehad. In mijn tienertijd hield ik me er helemaal niet mee bezig, al ben ik opgegroeid aan de Duitse grens, in een stad waar op zaterdag de Duitsers ( "pruusse") de boel overliepen. Maar in mijn volwassen leven eigenlijk ook niet. Mijn partner is Duitser en ook toen we nog in Nederland woonden was ik met voetballen nooit echt anti-duits, al hoopte ik wel dat Nederland zou winnen. Maar dat had niks met de nationaliteit van de tegenstander te maken.

En nu woon ik al weer 5 jaar in Duitsland en voor mij gaat het "raar" worden zometeen. Ik ben natuurlijk v??r oranje maar het lukt me niet meer om er zo intens op te hopen dat oranje ook wint. Een beetje wel, maar als Duitsland wint vind ik dat ook wel leuk, voor de lieve mensen hier. Waar gaan we straks kijken? In Nederland en hij als enige voor Duitsland, of in Duitsland en ik als enige voor Nederland? Of allebei apart dan maar? Weten we ook nog niet.

Er is voor mij nog 1 valkuil.... dat ik nu denk dat het me niet zoveel uitmaakt, maar dat dat straks bij de wedstrijd (er maar even van uitgaand dat die finale er komt) toch heel anders is. Dat heb ik de afgelopen wedstrijden van oranje namelijk wel gemerkt... ?ls ik "erin" zit, en de wedstrijd ?cht volg, dan gaat dat ineens "met hart en ziel", zit ik op het puntje van mijn stoel, ben luid verontwaardigd als een scheidsrechter iets fout ziet, of een oranje-speler getackeld word en spring juichend uit mijn stoel met "y?s, goaoaoaoaoaoaoaoal!!!!!!" Dan ken ik "mezelf" gewoonweg niet, die felheid.

Dus misschien is het wel interessant voor mij om te kijken wat er met mij gebeurt als ik als enige in het oranje uitgedost alhier in een Duitse kroeg de wedstrijd ga bekijken
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 6 juli 2010, 22:50   #3
Danique
Mandataris

Standaard

O.. Ohhhhh

Oud 7 juli 2010, 06:59   #4
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
En nu woon ik al weer 5 jaar in Duitsland en voor mij gaat het "raar" worden zometeen. Ik ben natuurlijk v??r oranje maar het lukt me niet meer om er zo intens op te hopen dat oranje ook wint. Een beetje wel, maar als Duitsland wint vind ik dat ook wel leuk, voor de lieve mensen hier.
Vanavond kun je iig nog onbekommerd voor Duitsland zijn.
Hoewel ik persoonlijk liever heb dat Spanje in de finale komt.
Stel dat we in de finale weer van Duitsland verliezen.....
Dan verlies ik toch liever van Spanje, dit keer.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2010, 08:41   #5
Danique
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik ook.
En dat bedoel ik nou!
Dat is toch r??r?
Nu ja.. niet echt natuurlijk... ik bedoel.. velen zullen het snappen.

Maar als je bedenkt dat het gebaseerd is op verleden... dat het dus niets van doen heeft met het heden.. is het belachelijk het zo te ?voelen?.
Leven in het Nu... is het zeker niet, toch?

Tegelijkertijd zou Leven in het Nu de wedstrijd kijken veel minder spannend maken.. en dat gieren van die spanning door mijn lijf vind ik in dit geval ergens wel lekker
Oud 7 juli 2010, 08:47   #6
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Bekijk bericht
Ik ook.
En dat bedoel ik nou!
Dat is toch r??r?
Nu ja.. niet echt natuurlijk... ik bedoel.. velen zullen het snappen.

Maar als je bedenkt dat het gebaseerd is op verleden... dat het dus niets van doen heeft met het heden.. is het belachelijk het zo te ?voelen?.
Leven in het Nu... is het zeker niet, toch?

Tegelijkertijd zou Leven in het Nu de wedstrijd kijken veel minder spannend maken.. en dat gieren van die spanning door mijn lijf vind ik in dit geval ergens wel lekker
Ik vind dat niet belachelijk.
Ook 'oud zeer' doet zich NU voor, toch?
Alles wat ik NU voel, is NU.
Tenminste, als ik blijf bij mijn NU - gevoel.
Zolang ik niet in mijn hoofd schiet en ga rationaliseren......
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2010, 09:01   #7
Danique
Mandataris

Standaard

Ah ok?.
Je vindt dat ik rationaliseer en ja... dat is ook zo.
Wilde zelf graag eens bekijken, waarom ik dat voetbal eigenlijk ervaar, zoals ik het ervaar.
Krijg dat nader bekijken vooralsnog alleen met mijn denken voor elkaar.

Net zoals mijn denken nu over het ?oud zeer? denkt:
?Maar dat is plaatsvervangend.?

Dat hele ?voelen? omtrent Duitsland en Duitsers is voor mij nergens op gebaseerd.
Persoonlijk was ik nergens bij betrokken... het zou zomaar conditionering kunnen zijn.

Maar ik begrijp dat ik te diep door aan het denken ben al lijkt het als vanzelf te gaan.

Oud 7 juli 2010, 10:16   #8
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Bekijk bericht
Net zoals mijn denken nu over het ?oud zeer? denkt:
?Maar dat is plaatsvervangend.?

Dat hele ?voelen? omtrent Duitsland en Duitsers is voor mij nergens op gebaseerd.
Persoonlijk was ik nergens bij betrokken... het zou zomaar conditionering kunnen zijn.
Ik vind ook dat het "oud zeer" plaatsvervangend is hoor, het is maar een spelletje, niemands leven is toch in gevaar, en toch voelt het kennelijk wel een beetje zo. Dan maken we er meer van dan het is, al is dat wel weer mens-eigen natuurlijk.
Oud 7 juli 2010, 10:33   #9
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Vanavond kun je iig nog onbekommerd voor Duitsland zijn.
Hoewel ik persoonlijk liever heb dat Spanje in de finale komt.
Stel dat we in de finale weer van Duitsland verliezen.....
Ik ga niet eens kijken vanavond, heb andere dingen te doen
Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar ik ben het met Caroline eens dat het toch "raar" is dat verliezen van Duitsland een ander gevoel geeft dan verliezen van Spanje. Jij bent een jaar of 10 ouder dan ik, dus je was in 1974 een jaar of 16. Kan dat er ook mee te maken hebben? Dat je je die wedstrijd van toen beter herinnert en het dus meer betekenis heeft gekregen? Of zit er nog een stukje "oorlogsverleden" aan vast?

Ik ben anti-Duits opgegroeid in die zin dat ze in onze stad een bloedhekel aan Duitsers hadden omdat die op zaterdag en masse in onze stad boodschappen kwamen doen. Suiker, koffie, sigaretten. Bekende carnavalshit in de jaren ?80 was dan ook "Venlo am Rhein, det is het heej gewoare, Venlo am Rhein, det huure weej al jaore, och wetse nog wie det nog neet begos waas, och wetse nog wie Venlo nog van os waas". Och weet je nog hoe Venlo nog van ons was...... Dat kon in die tijd, terwijl Janmaat er niet mee wegkwam als hij het over Nederland voor de Nederlanders had. Maar Venlo was zwaar getroffen in de oorlog, dus het kon.

Tis inderdaad iets bijzonders, die verhouding met Duitsland. Maar ik vraag me af hoeveel daarvan met voetbal te maken heeft, en hoeveel met een soort geconditioneerde afkeer tegen Duitsers vanwege de oorlog?
Oud 7 juli 2010, 10:50   #10
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Erg leuk WK-liedje van Guus Meeuwis & Youp van ?t Hek

http://www.youtube.com/watch?v=DLyl5A3v0u0

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie: