Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Lekker babbelen

Lekker babbelen Datgene wat je hier wilt delen aan persoonlijke ervaringen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 juli 2010, 11:40   #11
Rennie
Singularis

Standaard

Er hing een ingehouden verwachting in de lucht op m'n wandeling. Ik zag buurtgenoten samendrommen in oranje shirts en aanverwant gekleurd spul, een wat oudere man op de fiets met een oranje vuvuzela in de hand op weg naar het wedstrijdscherm in het dorpshuis en bedacht zo ondertussen 'wat zijn we toch een kinderlijk stel idioten..'.

Op de tv van m'n lief stond het nederlands elftal nog wat oefenballetjes te trappen en ze vroeg of ik liever de wedstrijd wilde zien in plaats van de planten water geven in de groentetuin op haar landje en ik hoorde mezelf zeggen 'laten we maar gaan, misschien kan ik straks de tweede helft nog zien'. Het blijft verrassen wat er uitkomt.

Er hing een van zichzelf verzadigde sfeer buiten. Helemaal verstoken van die nerveuze luidruchtige gejaagdheid die de mensheid doorgaans teistert. Eerst toen liet een beweegreden zich dan ook zien.

In de tweede helft, het bleek 1-1 te zijn, markeerde ik de voetballers van Uruquay als een stel houthakkers, terwijl de souplesse van het zuid amerikaanse voetbal zich in de oranje spelers had verplaatst, kortom erg mooi spel van nederland (het had veel weg van het overtuigende laatste spel van de duitsers waarin ze met 5-0 wonnen).
Alleen de laatste vijf minuten (waarin het nog 3-2 werd) zag ik weer een stuntelend voetballend nederlands elftal.

Waar de duitsers consequent blijven spelen zakt nederland toch weer regelmatig in. Ik ben voor nederland, maar duitsland blijft favoriet.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2010, 20:11   #12
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik vind ook dat het "oud zeer" plaatsvervangend is hoor, het is maar een spelletje, niemands leven is toch in gevaar, en toch voelt het kennelijk wel een beetje zo. Dan maken we er meer van dan het is, al is dat wel weer mens-eigen natuurlijk.
Het lijkt wel of ik Aart lees met 'niemands leven is toch in gevaar'.....
Hoe vaak is ons leven werkelijk in gevaar?
Ik denk maar een handvol keer per leven. I
k kan me zo maar twee keer echt herinneren.
Maar dat zal toch niet betekenen dat eerst je leven in gevaar moet zijn
voordat je van enige emotie blijk zou mogen geven?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2010, 20:16   #13
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga niet eens kijken vanavond, heb andere dingen te doen
Ik snap wel wat je wilt zeggen, maar ik ben het met Caroline eens dat het toch "raar" is dat verliezen van Duitsland een ander gevoel geeft dan verliezen van Spanje. Jij bent een jaar of 10 ouder dan ik, dus je was in 1974 een jaar of 16. Kan dat er ook mee te maken hebben? Dat je je die wedstrijd van toen beter herinnert en het dus meer betekenis heeft gekregen? Of zit er nog een stukje "oorlogsverleden" aan vast?
Ho, ho, ik was nog maar 14 jaar maar wel met mijn ouders op vakantie in Duitsland toen de finale van '74 werd gespeeld. Dat is natuurlijk traumatisch, zeker omdat we geheel onverdiend hebben verloren. En dan, je gunt me toch wel een drama om te cultiveren, of niet soms?

En natuurlijk speelt de oorlog ook een rol.
In een vorig leven ben ik in de oorlog op het slagveld gesneuveld .....
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2010, 21:11   #14
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Zodra het om de knikkers gaat en niet meer om het spel, doet dat afbreuk aan het spel. Daarmee bedoel ik niet het geld, maar het winnen of verliezen. Het zou m.i. om de lol van het spelen moeten gaan. Sometimes you win, sometimes you loose. Maar het gaat niet om het resultaat. Het doel. Helaas leven wij in een maatschappij waarin het doel belangrijker is dan, en ons afleidt van, het plezier van het spelen. Het leven. An sich. (Ik gooi er maar 's een duitse term tegenaan, om in de sfeer te blijven).

Ik heb ooit MO duits gedaan, in een grijs verleden. En ik vind duits een vreselijke taal. En ik haat moffen. Maar ik heb jaren aan de duitse grens gewoond, duitse buren gehad, duitse cli?nten, mijn vader ging wekelijks naar Duitsland voor het inkopen van goedkope drank (nee, ik heb het niet van een vreemde, die link met drank)..........

Ik heb mijn broer die op het slagveld (door duitsers) gesneuveld is, voor mijn ogen, niet kunnen redden. Daarom ben ik hem in dit leven weer tegen gekomen......

Omdat de duitsers oprecht waren toen ze zeiden "wir haben es nicht gewusst". Wat anders dan onbewustheid kan de oorzaak van het "kwaad" in de wereld zijn? Ze werden en worden er nog steeds mee om de oren geslagen. En wij willen nog steeds opoe's fiets terug.

Hij, die zonder zonden is........juist......

Ik ben v??r, noch tegen, Duitsland of Nederland. Ik let bij voorkeur op, of de spelers er appetijtelijk uit zien. En of ik daar wel of niet een beschuitje mee zou willen eten.
Nada is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2010, 21:20   #15
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
.....markeerde ik de voetballers van Uruquay als een stel houthakkers.....
Maar daaronder waren wel een paar houthakkers, die mijn vuurtje wel zouden mogen (en kunnen) opstoken........

Voor de verlichting
hout hakken en
water dragen..

Na verlichting
hout hakken en
water dragen

Mmmmmmmmmmm
Oud 7 juli 2010, 23:22   #16
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ho, ho, ik was nog maar 14 jaar maar wel met mijn ouders op vakantie in Duitsland toen de finale van '74 werd gespeeld. Dat is natuurlijk traumatisch, zeker omdat we geheel onverdiend hebben verloren. En dan, je gunt me toch wel een drama om te cultiveren, of niet soms?
Tuurlijk!
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juli 2010, 23:27   #17
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het lijkt wel of ik Aart lees met 'niemands leven is toch in gevaar'.....
Hoe vaak is ons leven werkelijk in gevaar?
Ik denk maar een handvol keer per leven.
Precies, maar we doen soms alsof het 10x per dag zo is....

Citaat:
Maar dat zal toch niet betekenen dat eerst je leven in gevaar moet zijn voordat je van enige emotie blijk zou mogen geven?
Wat mij betreft niet nee, stel je voor, dan zouden we robots zijn. Dat neemt niet weg dat je emoties kunt zien voor wat ze zijn, toch? Na ja, maakt niet uit, het wordt toch Spanje dus je kunt relaxed gaan kijken.
Oud 7 juli 2010, 23:30   #18
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Moet ik vragen hoe het nu met je gaat, nu Duitsland heeft verloren?
Oud 7 juli 2010, 23:39   #19
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Niks moet Maar het doet me niet zo veel hoor, ik vind het jammer maar meer niet. We hebben altijd Nederland nog.
Oud 7 juli 2010, 23:47   #20
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niks moet Maar het doet me niet zo veel hoor, ik vind het jammer maar meer niet. We hebben altijd Nederland nog.
Ik zie het al.....jouw liefde is inwisselbaar....... foei toch.....
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon