Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Lekker babbelen

Lekker babbelen Datgene wat je hier wilt delen aan persoonlijke ervaringen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 oktober 2015, 13:45   #21
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
De intu?tieve geest is een godsgeschenk, het rationele verstand een dienaar. We hebben een maatschappij geschapen die de dienaar vereert en het geschenk is vergeten.

- Albert Einstein -

Mij welbekend.
Heeft mijn ziener mij 10 jaar geleden al gevraagd op zijn website te zetten.

'Vrijdenkers' ? la Renoir hebben natuurlijk niets met de intu?tieve geest.
Zij blijven maar ratelen uit het rationele verstand, vergetende dat dit niet meer dan een dienaar is.
Oud 6 oktober 2015, 13:50   #22
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Ulla: En... wanneer intu?tie even vaak de verkeerde dan de goede uitgaat (als is dat maar een subjectief beleefde voorkeur) wat is er dan nog de waarde van?
Da's een goeie. Vervang het woordje 'intu?tie' in je zin is door 'ratio' en stel je nog is de vraag wat de waarde er dan van is en kijk vooral naar jezelf dan wat er nog te onderzoeken valt. Gedachten rond geld misschien.
Oud 6 oktober 2015, 14:07   #23
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ratio en intu?tie/instinct zijn beiden een handig hulpmiddel voor de duale mens. Zeker in balans. Ik vind beiden een soort van "godsgeschenk" en in feite horen ze net zo goed bij elkaar. Twee kanten van een medaille. Met beiden kun je doorslaan en in gaan geloven zo niet verslaafd aan raken. Zo van dit is het...En daarmee wordt je weer afgeleid van het wezenlijke.
Ja, eens. Maar een rationeel mens als ik loopt niet zo veel risico om de ratio kwijt te raken. Ik heb daar veel te lang in verkeerd.
Oud 6 oktober 2015, 14:09   #24
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Intu?tie is idealiter dat wat overblijft als het Zelfonderzoek afgerond is.
Dan spreekt de mens terug de taal van de natuur.

Zelfonderzoek kan je blijven doen tot je een ons weegt. Sommigen denken dat ze het afgerond hebben en zijn daarmee nog verder van huis.

Dan zien jij en ik die helemaal anders (we kunnen het niet altijd eens zijn als forum-koppel). 'Verlichte' mensen spreken vanuit hun intu?tie, vanuit hun natuur, vanuit bewustzijn, vanuit stilte, vanuit 'weten', hoe we het ook maar noemen. De anderen spreken vanuit intellect.
Waar jij m.i. de mist in gaat Pup, is dat verlichting helemaal geen betrekking heeft op spreken vanuit intu?tie of intellect. Dat is alleen van belang voor iemand die (nog) niet verlicht is. Dat is namelijk degene die (nog) het onderscheid maakt. Verlichte mensen hebben simpelweg geen persoonlijke betrokkenheid meer, noch enig (eigen)belang. Ze blijven onaangedaan/onberoerd, door de verschijnselen, ongeacht in welke vorm deze zich manifesteren. Alleen vanuit een persoon(lijke betrokkenheid) lijkt het alsof intu?tie "beter" (of te prefereren valt boven) intellect. Dat is nou net de crux.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2015, 14:43   #25
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ja, eens. Maar een rationeel mens als ik loopt niet zo veel risico om de ratio kwijt te raken. Ik heb daar veel te lang in verkeerd.
Wat ik wilde zeggen dat intu?tie in feite ook "maar" een verschijnsel/hulpmiddel is. Maar net zo (on)handig als het verstand of ook het zichtvermogen of iets anders. In een duale wereld is het zaak om de balans te vinden tussen tegen polen. De waarheid in het midden. Het ging niet over jou.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2015, 14:49   #26
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Waar jij m.i. de mist in gaat Pup, is dat verlichting helemaal geen betrekking heeft op spreken vanuit intu?tie of intellect. Dat is alleen van belang voor iemand die (nog) niet verlicht is. Dat is namelijk degene die (nog) het onderscheid maakt. Verlichte mensen hebben simpelweg geen persoonlijke betrokkenheid meer, noch enig (eigen)belang. Ze blijven onaangedaan/onberoerd, door de verschijnselen, ongeacht in welke vorm deze zich manifesteren. Alleen vanuit een persoon(lijke betrokkenheid) lijkt het alsof intu?tie "beter" (of te prefereren valt boven) intellect. Dat is nou net de crux.
Direct weten heeft geen hulpmiddel (meer) nodig.
Zie het zo voor me, God/waarheid die op intu?tie vertrouwt.

oh ja en nog bedankt. Daar wilde ik dus heen...direct en zonder omwegen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2015, 15:02   #27
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Direct weten heeft geen hulpmiddel (meer) nodig.
Zie het zo voor me, God/waarheid die op intu?tie vertrouwt.

oh ja en nog bedankt. Daar wilde ik dus heen...direct en zonder omwegen.
Oud 6 oktober 2015, 15:07   #28
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Waar jij m.i. de mist in gaat Pup, is dat verlichting helemaal geen betrekking heeft op spreken vanuit intu?tie of intellect. Dat is alleen van belang voor iemand die (nog) niet verlicht is. Dat is namelijk degene die (nog) het onderscheid maakt.
Wie is verlicht - wie is niet verlicht...
Ik heb me er in feite nooit mee bezig gehouden.
Ook nu niet, al lijkt het misschien zo omdat ik me uitsprak over wat er overblijft, intu?tie, als er "gedegen onderzoek" gedaan is.

Citaat:
Verlichte mensen hebben simpelweg geen persoonlijke betrokkenheid meer, noch enig (eigen)belang. Ze blijven onaangedaan/onberoerd, door de verschijnselen, ongeacht in welke vorm deze zich manifesteren.
Ik ben het weer met je oneens schatje.
Namelijk met je definitie, beschrijving van een verlicht mens.
Nisargadatta had als persoon een korte lont en was zeer ontvlambaar, Ramesh in tegenstelling was een gentle-man die steeds kalm bleef en zo zijn er nog genoeg persoonlijke varianten van mensen die goeroe kwaliteiten hebben.
Wat zijn dus de kenmerken van een verlicht mens?

Citaat:
Alleen vanuit een persoon(lijke betrokkenheid) lijkt het alsof intu?tie "beter" (of te prefereren valt boven) intellect. Dat is nou net de crux.
Zoals inX al citeerde:

"De intu?tieve geest is een godsgeschenk, het rationele verstand een dienaar. We hebben een maatschappij geschapen die de dienaar vereert en het geschenk is vergeten".

- Albert Einstein

Bovenstaande heb ik 10 jaar geleden dus al op verzoek van mijn ziener op zijn website geplaatst.
En onderstaande tekst heb ik van Ramesh meegebracht uit India en aan mijn ziener getoond dewelke hij (ziener) in het groot in zijn huiskamer tegen de muur gehangen heeft.

DE WIJZE LEEFT IN DE DUALITEIT;
DE DOORSNEE MENS LEEFT IN DUALISME; DUALISME WIL ZEGGEN KIEZEN.
DE DUALITEIT ACCEPTEREN IS VERLICHTING;

En daarmee is in feite alles gezegd ware het niet dat niets kan gezegd worden en er dus altijd meer om zeggen is. Vandaar fora als dit als onderdeel van de kosmische grap waarin ik me bij wijlen best amuseer.
Oud 6 oktober 2015, 15:21   #29
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Effe mezelf citeren want ik heb toch een definitie van wie / wat een verlicht mens is merk ik nu:

Wie de dualiteit accepteert is een verlicht mens.
Oud 6 oktober 2015, 15:34   #30
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook nu niet, al lijkt het misschien zo omdat ik me uitsprak over wat er overblijft, intu?tie, als er "gedegen onderzoek" gedaan is.

Ik ben het weer met je oneens schatje.
Namelijk met je definitie, beschrijving van een verlicht mens.
Nisargadatta had als persoon een korte lont en was zeer ontvlambaar, Ramesh in tegenstelling was een gentle-man die steeds kalm bleef en zo zijn er nog genoeg varianten van mensen die goeroe kwaliteiten hebben.
Wat zijn dus de kenmerken van een verlicht mens?
Jij bezigde de term inderdaad. Verlichte mensen bestaan (uiteindelijk) niet. Behalve vanuit het gezichtspunt van (een) iemand die denkt dat er nog ergens wat te halen valt. Aan dat "wat" we (werkelijk) zijn, kunnen geen eigenschappen worden toegekend. Dat is wat onaangedaan/onberoerd is en blijft. Ongeacht wat er aan verschijnselen in verschijnt. Dat heeft met uiterlijke kenmerken helemaal niks van doen. Personen hebben kenmerken. En personen dichten kenmerken toe aan dat wat (in de kern) onpersoonlijk is. Dat is nu juist mijn punt.

Citaat:
Bovenstaande heb ik 10 jaar geleden dus al op verzoek van mijn ziener op zijn website geplaatst.
En onderstaande tekst heb ik van Ramesh meegebracht uit India en aan mijn ziener getoond dewelke hij (ziener) in het groot in zijn huiskamer tegen de muur gehangen heeft.

DE WIJZE LEEFT IN DE DUALITEIT;
DE DOORSNEE MENS LEEFT IN DUALISME; DUALISME WIL ZEGGEN KIEZEN.
DE DUALITEIT ACCEPTEREN IS VERLICHTING;
We zijn het knap oneens deze dagen. Verlichting is zien dat er helemaal niet zoiets is, noch ooit is geweest, als dualisme.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon