Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Verdraagzaamheid, normen en waarden

Verdraagzaamheid, normen en waarden Hoe strak wil je het hebben.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 januari 2016, 16:24   #31
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Om tot de vermeendheid van de werkelijkheid te komen moet je de logica geweld aandoen en de beschrijving van de feiten tot een persoonlijke waarheid omvormen. Spreken van een vermeende werkelijkheid is een denkfout omdat een mens niet in staat is de werkelijkheid te verklaren.
Er bestaat niet zoiets als het werkelijke zijn, er is enkel sprake van zijn. Voor de werkelijkheid is er geen verklaring omdat wij erin betrokken zijn.
Maar we kunnen de werkelijkheid wel beschrijven, wetende dat het een relatieve betekenis geeft van de stand van zaken waarin wij ons bevinden. De werkelijkheid is geen herkenningspunt (geen absolute vaststelling) waarop de feiten te achterhalen zijn. Wij beschikken alleen over een intellect dat in staat is de logische werkelijkheid te ontdekken.

Wij ontdekken de werkelijkheid als een geheel van logische feiten door de echtheid ervan aan te tonen. Het is logisch dat dit aantonen na de feiten plaats vindt (namelijk naar analogie van de werkelijkheid).
In dat aantonen, dat aanwenden van intellect en bewustzijn, is de waarheid een neveneffect van de feiten.
Er is geen sprake van een toekomst omdat deze niet bestaat. Wij zijn niet in staat vooraf aan de feiten te zijn, omdat dat niet logisch is, niet werkelijk is.
Wij kunnen bijgevolg de feiten niet vermijden maar zijn in staat ons naar de feiten te gedragen in die mate dat wij de logica ervan respecteren, tot waarde brengen.

In dat respect kan ik een zekere sympathie opbrengen voor het actieplan van de burgemeester van Keulen. De armlengte afstand (of het gebrek daaraan) waarvan sprake wijst de concrete oorzaak aan waaraan deelnemen aan het openbare leven onderhevig is geworden en vaak ontaardt in wanstaltigheid.
Om op de vermeende werkelijkheid uit te komen moet je onderzoek doen naar die waarheid van de werkelijkheid, de betrouwbaarheid van de beleefde ervaring. En (in dat onderzoek) blijkt dan alleen maar sprake van begoocheling van de zinnen, er was nooit sprake van een ik, er is alleen maar sprake van gedachten, van fictie van het vastomlijnde, van die zogenaamde werkelijkheid, vandaar dus vermeend. Of die verklaarbaar is doet er helemaal niet toe want wie zou dat moeten verklaren, want dat is die vermeende 'ik' met die vluchtige gedachten. De werkelijkheid, zou je kunnen zeggen, is even surrealistisch als de droom dat is en daarvan weet je dat die maar moeilijk kan worden verklaard omdat wat daar gebeurd niet met rede is te vatten. Dus het is wel correct dat die niet te verklaren is, maar niet omdat wij er in betrokken zijn. In mijn droom neem ik niet effectief deel aan het gebeuren maar neem ik waar, dus wat is daarin dan mijn betrokkenheid?

Maar goed het voorgaande behoort tot het terrein van gedegen zelfonderzoek, hier in dit draadje gaat het over het geloof in die vermeende werkelijkheid waar vrouwen schijnen te zijn aangerand door een kennelijk grote groep mannen. Dus waar het hier al geloof betreft, is er een toekomst in dat geloof. De werkelijkheid was al verlaten en dan is alles mogelijk (omdat het toch al geloof is ga ik niet overal vermeend bij zetten). Dit is wat wij kennelijk collectief zo menen te ervaren en anders is het iets wat zich (als een droom) alleen in mijn brein voordoet met daarin een figuratieve rol voor jou.

van de fictie van ons bestaan in die vermeende werkelijkheid, de aanranding in Keulen.
Oud 12 januari 2016, 18:43   #32
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
van de fictie van ons bestaan in die vermeende werkelijkheid, de aanranding in Keulen.
Toch fijn dat af n toe de draad kwijt raakt.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2016, 21:16   #33
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Toch fijn dat af n toe de draad kwijt raakt.
Is af'en'toe dan net zo iets als Winnetoe?
Oud 13 januari 2016, 08:12   #34
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Is af'en'toe dan net zo iets als Winnetoe?
http://cs5.pikabu.ru/images/big_size...4166999078.jpg
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2016, 11:32   #35
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Fijn.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie: