Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Verdraagzaamheid, normen en waarden

Verdraagzaamheid, normen en waarden Hoe strak wil je het hebben.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 januari 2014, 19:19   #1
Freerider
Time Out token

Standaard Prediken over hoe de wereld moet zijn.

'Prediken over hoe de wereld moet zijn, werkt niet, wist Paul McCartney'

In artikelen over spiritualiteit en zingeving zie je altijd dezelfde zalvende woorden gebaseerd op meningen, schrijft Eric Bartels. 'Perfecte zelfhypnose, maar je bereikt alleen mensen die het in de kiem al met je eens zijn. Als je daadwerkelijk gedragsverandering nastreeft, werkt dat niet.'

Het artikel 'De kracht van het niet weten' van Ivo Valkenburg op de hippe spirituele website 'Inspirerend leven' gaat over de financi?le wereld en de schrijver pleit voor meer liefde en onthechting in de deze wereld. Een nobel streven. Maar ik moest ook ineens denken aan het het liedje 'Too Many People' waarin Paul McCartney in 1971 kritiek levert op zijn vroegere bandmaat John Lennon:

Too Many People Going Underground/Too Many Reaching For A Piece Of Cake/Too Many People Pulled And Pushed Around/Too Many Waiting For That Lucky Break/Too Many People Paying Parking Fines/Too Many Hungry People Losing Way/Too Many People Preaching Practices/Don't Let Them Tell You What You Wanna Be/Too Many People Holding Back/This Is Crazy And Baby It's Not Like Me'

Waarschuwing
Ik heb dit altijd een bijzonder liedje gevonden. Een liedje dat verder reikt dan kritiek van de ene vriend op de andere. Een waarschuwing aan iedereen die hoogdravende idee?n heeft over hoe de wereld zou moeten zijn, waaronder ikzelf. John Lennon en Yoko Ono zetten zich in die tijd in voor liefde en vrede door middel van vredesmarsen, 'bed ins' in hotels (in bed liggen voor de vrede) en hun muziek.

Paul zegt daarover in 'Too Many People' tegen John: 'Mooi hoor, John, dat prediken van liefde en vrede, maar er zijn een heleboel mensen die gewoon elke dag moeten knokken voor hun dagelijks brood, die hun parkeerboetes niet kunnen betalen, honger lijden en er psychisch aan onderdoor gaan. Die zitten niet te wachten op hoogdravende idee?n over liefde en vrede van een multimiljonair als jij. Die zijn gewoon bezig te overleven.'

Om dat dan aan te vullen met: 'Te veel mensen prediken nieuwe leefwijzen. Laat ze je niet vertellen wie je zou moeten zijn.'

Dat John zich aangesproken voelde, werd duidelijk toen hij enige tijd later antwoordde met een eigen liedje 'How Do You Sleep?' waarin hij McCartney woedend met de grond gelijk maakte. Ik heb het altijd heel ironisch gevonden dat de kritiek van McCartney op de vredesactiviteiten van Lennon, door John zelf werd beantwoord met pure haat. Onbedoeld gaf Lennon daarmee het gelijk van McCartney aan.

Verder
lezen:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/...cCartney.dhtml
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2014, 20:35   #2
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
'Prediken over hoe de wereld moet zijn, werkt niet, wist Paul McCartney'

In artikelen over spiritualiteit en zingeving zie je altijd dezelfde zalvende woorden gebaseerd op meningen, schrijft Eric Bartels. 'Perfecte zelfhypnose, maar je bereikt alleen mensen die het in de kiem al met je eens zijn. Als je daadwerkelijk gedragsverandering nastreeft, werkt dat niet.'
Er wordt hier van alles op ??n grote hoop gegooid.

Gedragsverandering is niet synoniem voor spiritualiteit en zingeving, dus wanneer je al de verkeerde uitgangspunten hanteert kun je onmogelijk uitkomen op een waarheidsgetrouwe conclusie. Maar goed het is niet bepaald een toonaangevend artikel.

Er is maar een stukje lezenswaardig en dat is het stukje Socrates dat je jammer genoeg niet aanhaalt, daarom zal ik dat doen.

Citaat:
De Griekse filosoof Socrates ging de markten van Athene op en sprak willekeurig mensen aan. Het enige dat hij deed was gericht vragen stellen. Socrates poneerde nooit een stelling. Laat staan dat hij gedachtegoed predikte. Het enige dat hij deed was gedachtegoed ontmaskeren.

Zijn vragen waren erop gericht mensen te doen inzien dat hun mening nergens op was gebaseerd en zelfs vals was. Socrates was gericht op zelf-ontwaking. Mensen helpen zelf te ontwaken. De Russische leermeester George Gurdjieff was ook zo'n ontmaskeraar. Want alleen een geest ontdaan van de verduisteringen van de zelf geschapen illusies kan helder de werkelijkheid doorgronden.

En geen mens die de aard van de werkelijkheid echt doorgrondt, zal een ander kwaad doen, simpelweg omdat deze mens weet wat daarvan voor zichzelf de gevolgen zijn. U moet mij daarbij vooral niet op mijn woord geloven. Onderzoek het zelf en als het werkt: pas het toe. Als het niet werkt: gooi het weg.
Goh waar heb ik dat meer gehoord ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2014, 00:53   #3
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Als je daadwerkelijk gedragsverandering nastreeft, werkt dat niet.'
Dat geldt voor alles wat je nastreeft. Dat zal niet werken. Waarom niet? Omdat je daarmee een bepaald doel voor ogen hebt. Verwachtingen hebt t.a.v. dat doel. Teleurstelling zal het antwoord zijn. Dat geldt voor iedere verwachting. Mogen we dan geen verwachtingen meer koesteren? Geen doelen meer nastreven? Natuurlijk wel. We moeten alleen leren de vorm los te laten. Antwoorden komen soms in onverwachte vorm.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2014, 12:39   #4
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Dat geldt voor alles wat je nastreeft. Dat zal niet werken. Waarom niet? Omdat je daarmee een bepaald doel voor ogen hebt. Verwachtingen hebt t.a.v. dat doel. Teleurstelling zal het antwoord zijn. Dat geldt voor iedere verwachting. Mogen we dan geen verwachtingen meer koesteren? Geen doelen meer nastreven? Natuurlijk wel. We moeten alleen leren de vorm los te laten. Antwoorden komen soms in onverwachte vorm.
Iedere verwachting wordt gecreeerd door het ego d.m.v. het denken.
Heel menselijk, ik trap er ook nog wel eens in.

Ik las ergens op het net een wijze vrouw die zei het (ongeveer) zo:

Citaat:
Hoop doet leven. Verwachtingen stoppen het leven.
Het hart hoopt (op een betere wereld)
Het ego verwacht (een betere wereld)

In iedere verwachting zit de teleurstelling al ingebouwd. Dat is iets wat we allemaal moeten leren. Ik probeer van de mensen om mij heen niks te verwachten. Van jou ook niet. Hopen doe ik wel.

Ach, het is heel erg subtiel allemaal en het lijkt op een woordspelletje.
Maar dat is het zeer zeker niet. Het is het leren onderscheiden van de zaken die in je leven.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon