Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Verdraagzaamheid, normen en waarden

Verdraagzaamheid, normen en waarden Hoe strak wil je het hebben.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 maart 2017, 12:54   #1
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard Trump zijn relatie met waarheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door c.q. in het NRC
Hier zijn zes van Trumps technieken. In oplopende mate doen ze de waarheid geweld aan.

1. Ontwijken

Gevraagd naar het onbreken van bewijs voor zijn beschuldiging dat Obama hem afluisterde, begint Trump over Devin Nunes, de Republikeinse voorzitter van de Inlichtingencommissie het Huis van Afgevaardigden, die donderdag verklaarde dat informatie over mensen in Trumps transitieteam is opgedoken bij het verzamelen van inlichtingen over buitenlanders.

2. Afstand nemen

Trump herhaalt dat hij niet letterlijk bedoelde dat Obama zijn telefoons liet afluisteren. Want in de twitterstorm waarin hij die beschuldiging uitte, plaatste hij aanhalingstekens bij het woord ?aftappen?. Hij sprak over surveillance, zegt hij.

Trump meldt overigens niet de vervolgtweet waarin hij Obama zonder aanhalingstekens beschuldigde.

How low has President Obama gone to tapp my phones during the very sacred election process. This is Nixon/Watergate. Bad (or sick) guy!

? Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 4 maart 2017

Gevraagd naar zijn onjuiste bewering dat de vader van senator Ted Cruz op een foto staat terwijl hij flyers uitdeelt met Lee Harvey Oswald, de moordenaar van Kennedy, zegt Trump: ?Ik zei dat niet. Ik verwees naar een krant.? Volgens experts is niet te bewijzen dat de man op de foto de vader van Cruz is, en klopt het stuk in de krant (de tabloid National Enquirer) niet. In plaats van toe te geven dat het niet klopt, blijft Trump naar de krant verwijzen.

Ook zijn bewering dat hij werd afgeluisterd door de Britse inlichtingendienst GCHQ was een citaat, zegt Trump. Hij citeerde Fox News commentator Andrew Napolitano, die inmiddels op non-actief is gesteld nadat de GCHQ de bewering als ?totaal belachelijk? verwierp. ?Ik citeer zeer gerespecteerde mensen van zeer gerespecteerde tv-netwerken?, aldus Trump.

3. Onwaarheid? Nee, een voorspelling

Een van Trumps bekendste fantasie?n is zijn verwijzing naar Zweden bij een opsomming van plaatsen waar terroristische aanslagen hebben plaatsgevonden, zoals Parijs en Nice. ?Kijk naar wat er in Zweden gebeurde?, zei hij op 11 februari. ?Zweden!?

In Zweden gebeurde die avond niets, maar Trump bleek een tv-fragment over Zweden te hebben gezien. Toch heeft hij gelijk, claimt Trump nu, want ?de volgende dag was er een enorme rel, en dood, en problemen?. Ook de alom als onbewezen bestempelde claim dat er in de VS op grote schaal stemfraude is gepleegd, zal uiteindelijk waar blijken, houdt Trump vol. ?Ik heb een commissie ingesteld.?

4. Oude onwaarheden herhalen

Trump herhaalt in het interview een aantal beweringen waarvan hij inmiddels moet weten dat ze niet kloppen. Hij stelt nogmaals dat ?een geweldige hoeveelheid mensen? onder valse registraties stemmen, en zegt dat de NAVO zich niet met terrorismebestrijding bezighoudt. Hij herhaalt zijn claim dat de economische situatie die hij van Obama overnam ?een puinhoop? was.

5. Nieuwe leugens verzinnen om oude te rechtvaardigen.

Met zijn uitspraak over Zweden debiteert Trump een nieuwe onwaarheid. Er vielen geen doden bij de rellen in Stockholm van twee dagen later. En ook al zei Devin Nunes dat zijn opmerkingen niet betekenen dat Trump of Trump Tower onder Obama is afgeluisterd, toch zegt Trump dat Nunes? uitspraken betekenen dat hij gelijk heeft.

6. Het machtswoord spreken

Trump vindt dat de stroom van tegenstrijdigheden en onwaarheden die uit zijn mond komt, zijn presidentschap geen schade toebrengen. Het gaat, zo impliceert hij, om het gelijk. ?Het land gelooft mij?, zegt hij en hij begint over de rally die hij hield in Kentucky. ?We hadden een afgeladen zaal.?

Uiteindelijk, lijkt Trump genoeg te krijgen van het gesprek, en van het onderwerp. En dan is er altijd nog het machtswoord. ?Kijk, ondertussen, volgens mij, kan ik het zo slecht niet doen. Ik ben de president, en jij niet. Weet je. Doe iedereen de groeten, okee??

Bron.
Dit zijn nog maar een paar 'maniertjes' van ego om de wereld naar zijn hand te zetten.
Oud 24 maart 2017, 14:31   #2
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dit zijn maar een paar 'maniertjes' van ego om de wereld naar zijn hand te zetten.
En waarom deel je dit nu met ons?
Oud 24 maart 2017, 19:01   #3
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dit zijn nog maar een paar 'maniertjes' van ego om de wereld naar zijn hand te zetten.
Is dat waar?
Kan jij weten of Trump niet meer mensen bewust gaat maken dan Jezus Christus of Adolf Hitler?
Trump doet precies wat hij verondersteld wordt te doen.

- Youtube - I'm Afraid of Trump?The Work of Byron Katie

- Youtube - Donald Trump Frightens Me?The Work of Byron Katie

etc...

Wijziging aangebracht door katerie op 24 maart 2017 om 22:06.
Reden: "Trump 'door" moest 'doet' zijn.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 maart 2017, 19:23   #4
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Is dat waar?
Kan jij weten of Trump niet meer mensen bewust gaat maken dan Jezus Christus of Adolf Hitler?
Trump door precies wat hij verondersteld wordt te doen.

etc...
Geweldig!
Zonder verder op de inhoud van hetgeen gezegd wordt in te gaan, wat mij betreft: TOTAL ENTERTAINMENT!!...WOOOW...!

Ik denk dat je daarmee toch volle zalen zou trekken in Las Vegas.

En dit moet een referentiekader zijn voor mensen die zichzelf willen leren kennen......?!

...yeah baby......
Oud 24 maart 2017, 19:45   #5
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Geweldig!
...
Dat heb je weer snel vastgesteld. Filmpke 'i'm afraid of Trump' duurt 37 min.
Maar ja, net als Laurens t.o.v. van Ramesh Balsekar zie jij waarheid of niet in enkele seconden - minuten en hoef je niet aandachtig en met open mind te kijken of te lezen.

Citaat:
Geweldig!
...
En dit moet een referentiekader zijn voor mensen die zichzelf willen leren kennen......?!
'The work' van Byron Katie is een manier om projecties terug te nemen.
Wat uiteindelijk rest is zelf.
Verder geen oosterse filosofietjes nodig.
Oud 24 maart 2017, 19:50   #6
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Verder geen oosterse filosofietjes nodig.
Maar toch wel BK'ies filosofietje.
Oud 24 maart 2017, 19:51   #7
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Maar ja, net als Laurens t.o.v. van Ramesh Balsekar zie jij waarheid of niet in enkele seconden - minuten en hoef je niet aandachtig en met open mind te kijken of te lezen.

Ik hoef geen hap van een banaan te nemen om te weten dat ik een banaan in handen heb.
Oud 24 maart 2017, 20:26   #8
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ik hoef geen hap van een banaan te nemen om te weten dat ik een banaan in handen heb.
Dat begrijp ik, Waarheid herkent zichzelf altijd en overal, niet?
Oud 24 maart 2017, 21:19   #9
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat waar?
Trump door precies wat hij verondersteld wordt te doen.

etc...
Zo kan het natuurlijk ook, The Work doen als waarheidvinding echter mijn insteek is wat ego zoal vermag te doen en het inzicht daarop krijgen, met het doel ego beter te leren kennen.
Oud 24 maart 2017, 21:20   #10
katerie
Voormalig lid

Standaard

@Laurens: bedankt om dit topic te starten.
Daardoor bekeek ik onderstaande sessie zeer aandacht van begin tot einde:
Citaat:
Wordt heel sterk, zoals gewoonlijk.
Vrouw die het werkblad invulde laat ergens weten (op 26:40) dat ze naast kwaad op Trump, ook kwaad op Adolf Hitler is. Haar ouders zijn namelijk opgegroeid in Nazi Duitsland...

Zonder dit topic had ik dit youtube filmpke niet bekeken.
thanks.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon