Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Verdraagzaamheid, normen en waarden

Verdraagzaamheid, normen en waarden Hoe strak wil je het hebben.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 oktober 2011, 20:30   #11
janneman
Voormalig lid

janneman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Waar kan ik vinden dat vernauwing zelfbehoud betekend. En waarom een mij nietszeggend woord als 'vernauwing' gebruiken voor iets wat ik uitstekend begrijp ?
Naar jouw waar's en waarom's moet jezelf naar opzoek. Mijn reactie was aan Lyme gericht.
janneman is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2011, 20:47   #12
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Idd Renoir allemaal waar wat je zegt.

Hoe relateer jij dat aan jezelf wanneer jij op de ??n of andere manier beweerd onschuldig te zijn?
Bij afwezigheid van goed of niet goed, verkeerd, fout of afkeurenswaardig kan er ook niet zoiets bestaan als schuldig zijn. Vervolgens is er vanwege afwezigheid van een 'ik' ook geen 'ik' ervaren, zodat er, zou het bestaan, ook niet in een goed/slecht verhouding kan worden terechtgekomen.

Het is in de hypothese van een aangenomen identiteit dat ik verantwoordelijkheid neem voor mijn gedrag. Ik ben in deze vermeende werkelijkheid kennelijk in staat een ander te verwonden, althans kan iemand aangeven door mijn woorden verwond te zijn geworden. Ik kan dan ook in dezelfde vermeende omstandigheid daarvoor mijn excuses aanbieden aan iemand die kennelijk geloof hecht aan de hypothese van zijn bestaan. Zelf is (ben ik of ben jij zonder de aanname van het geloof in jezelf) onaantasbaar en onkwetsbaar.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2011, 20:49   #13
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janneman Bekijk bericht
Naar jouw waar's en waarom's moet jezelf naar opzoek. Mijn reactie was aan Lyme gericht.
Gevonden betekenis.. nauwere plaats, engte, nauwte, Osthmus - Stenose, Arctatie, versmalling.

Dan is er nog specifiek iets aangegeven met betrekking tot bewustzijn, namelijk bewustzijnsvernauwing, waarvan de volgende betekenis is gevonden:

a. overwicht van bepaalde voorstellingen in het bewustzijn, bijv. bij hypnose
b. beperking binnen het totale bewustzijnsveld, waardoor de omvang en de breedte zijn afgenomen, maar de concentratie op gedeelten kan zijn versterkt

Dat verklaard het verband met zelfbehoud niet, dus nogmaals waar kan ik vinden dat vernauwing zelfbehoud betekend.

En tevens graag een antwoord op de vraag waarom een mij nietszeggend woord als 'vernauwing' gebruikt wordt voor iets wat ik uitstekend begrijp ?
Oud 8 oktober 2011, 23:11   #14
janneman
Voormalig lid

Standaard

Citaat:

Dat verklaard het verband met zelfbehoud niet, dus nogmaals waar kan ik vinden dat vernauwing zelfbehoud betekend.
Je kunt dat alleen vinden wanneer jouw totale bewustszijnsveld beperkt wordt. Wanneer de omvang en de breedte zijn afgenomen. Een versterkte concentratie op gedeelten die niets met jouw hier en nu te maken hebben dient jouw zelfbehoud. Dat is de vernauwing.
Heel jonge kinderen maar ook deren die de omgang met mensen niet gewend zijn reageren daar onmiddelijk op.

Citaat:
En tevens graag een antwoord op de vraag waarom een mij nietszeggend woord als 'vernauwing' gebruikt wordt voor iets wat ik uitstekend begrijp ?
Wanneer mij iets niets zegt verschijnt bij mij geen vraag en ook geen antwoord.
Oud 8 oktober 2011, 23:25   #15
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Je kunt dat alleen vinden wanneer jouw totale bewustszijnsveld beperkt wordt. Wanneer de omvang en de breedte zijn afgenomen. Een versterkte concentratie op gedeelten die niets met jouw hier en nu te maken hebben dient jouw zelfbehoud. Dat is de vernauwing.
Heel jonge kinderen maar ook deren die de omgang met mensen niet gewend zijn reageren daar onmiddelijk op.

Wanneer mij iets niets zegt verschijnt bij mij geen vraag en ook geen antwoord.
Wat een geredeneer en reden temeer om het dan maar gewoon op zelfbehoud te houden, daarvan kent iedereen onmiddelijk de betekenis.

Nietszeggend kan dat effect hebben idd, maar je snapt natuurlijk ook wel dat het mij te doen was om nietszeggendheid in relatie tot die twee, dus het ontbreken van een relatie van vernauwing tot zelfbehoud.
Oud 8 oktober 2011, 23:29   #16
janneman
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Wat een geredeneer en reden temeer om het dan maar gewoon op zelfbehoud te houden, daarvan kent iedereen onmiddelijk de betekenis.

Nietszeggend kan dat effect hebben idd, maar je snapt natuurlijk ook wel dat het mij te doen was om nietszeggendheid in relatie tot die twee, dus het ontbreken van een relatie van vernauwing tot zelfbehoud.
Lees mijn vorige bericht. Daar is de relatie gelegd.
Oud 8 oktober 2011, 23:31   #17
Lyme
Actuaris

Lyme's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt dat wel weten Lyme. Als jij in aanraking komt met iemands vernauwing (zelfbehoud) dan is dat ervaarbaar in je eigen systeem. Dit is een natuurlijke reactie op vernauwing.
Dat zou best kunnen janneman,
Of ik herken die ervaring niet, of ik leg het misschien anders uit.

Het klopt wel dat ik ook soms zie dat iemand reageert vanuit zelfbehoud.
Het lijkt dan alsof die ander niet wil toegeven, niet wil buigen.
Maar dat zie ik dan als dat wat ik zelf zo ervaar. Ik kan zoiets toch niet zeker weten?
Stel nu dat de ander zegt dat het niet zo is, wie ben ik dan om daar aan te twijfelen? Die twijfel, is dat dan niet mijn zelfbehoud?
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 8 oktober 2011, 23:38   #18
Lyme
Actuaris

Lyme's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan dan ook in dezelfde vermeende omstandigheid daarvoor mijn excuses aanbieden aan iemand die kennelijk geloof hecht aan de hypothese van zijn bestaan.
Dat zou ik dan ook zeker doen. Want waarom heb ik dat 'zelfbehoud' nodig?
En waarom zou ik iemand willen 'opleggen' dat hij/zij reageert vanuit zelfbehoud? Is dat dan ook niet om voor mijn eigen 'zelf' genoegdoening te krijgen?

Ik hecht immers zelf nog steeds (bij tijd en wijle) geloof aan mijn bestaan.
Ik weet hoe dat ervaren wordt. De regel ''dat wat gij niet wil dat u geschied..." komt regelmatig in me op.
Oud 9 oktober 2011, 01:08   #19
janneman
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lyme Bekijk bericht
Dat zou best kunnen janneman,
Of ik herken die ervaring niet, of ik leg het misschien anders uit.

Het klopt wel dat ik ook soms zie dat iemand reageert vanuit zelfbehoud.
Het lijkt dan alsof die ander niet wil toegeven, niet wil buigen.
Maar dat zie ik dan als dat wat ik zelf zo ervaar. Ik kan zoiets toch niet zeker weten?
Stel nu dat de ander zegt dat het niet zo is, wie ben ik dan om daar aan te twijfelen? Die twijfel, is dat dan niet mijn zelfbehoud?
Als iemand tegen je liegt wordt dat onmiddelijk door jou in een flits geweten. Je geconditioneerde denken verhindert je dat te zien met in jouw geval als resultaat dat je twijfelt.
Oud 9 oktober 2011, 11:30   #20
Lyme
Actuaris

Lyme's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als iemand tegen je liegt wordt dat onmiddelijk door jou in een flits geweten. Je geconditioneerde denken verhindert je dat te zien met in jouw geval als resultaat dat je twijfelt.
Ik heb die ervaring niet altijd.
Een heel belangrijke 'leugen' heb ik ooit eens als waarheid gezien. Niks geen geflits o.i.d.
Achteraf raakte ik hierdoor ook het vertrouwen in mezelf kwijt, het vertrouwen in mijn waarneming en het vertrouwen in mijn 'wereldbeeld'.

Het enige waar ik op vertrouw is op iets dat niet met woorden is aan te duiden, maar wat ik door de crisis die ontstond heb mogen 'ervaren'.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon