Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Verdraagzaamheid, normen en waarden

Verdraagzaamheid, normen en waarden Hoe strak wil je het hebben.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 oktober 2011, 12:07   #11
Madelief
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Madeliefje bedoeld hoe het zit met de liefde *) als ik je met geweld onder hevig protest en luide angstkreten van de klif afduw met m'n (voor dat doel 'pink') buldozertje.

Het is niet met zoveel woorden zo gezegd maar ze ziet daar de liefde niet van in.

Ligt dat aan de altijd aanwezige liefde (welke hoedanigheid je niet vermag te kennen) of moet je toch maar eens twijfelen aan je vermogen liefde te zien ?

*) niet te verwarren met houden van
Wie zegt dat en hoe kom je daar bij en is het waar wat je denkt Renoir?
Madelief is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2011, 12:13   #12
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Wie zegt dat en hoe kom je daar bij en is het waar wat je denkt Renoir?
Het is mijn idee, datgene wat ik denk, dus relatief waar en geen Waarheid Madelief.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2011, 12:50   #13
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lyme Bekijk bericht
Heb ik daar ook 'last' van?
Welke afgrond vraag ik me af? Die denkbeeldige?
Welke afgrond kan er anders nog zijn?
Even een muziekje tussendoor ....

Volume op max en springen maar!

http://www.youtube.com/watch?v=-7n8QVMNlSk
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 26 oktober 2011, 12:53   #14
diane
Dignitaris

diane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
We staan te applaudiseren als iemand hier blijkt geeft dat zelfonderzoek pijn doet en moedigen iemand aan om nog dichter naar de afgrond te schuifelen en zien verlekkerd toe hoe iemand een dergelijke moed aan de dag lijkt te kunnen leggen. Maar o wee als we zelf de uitnodiging krijgen om dichterbij te komen om in de afgrond te kijken ....
Jeetje wat kan ik me daarin weer vinden.
Echt waar hoor!
Nu zie ik je eigenlijk zelf geen antwoord op de vraag geven, maar er een beschouwing over houden.
Mijn antwoord is dan: die uitnodiging klinkt weliswaar aardig, maar soms kan met de boerenklompen aangevoeld worden dat het allesbehalve uit liefde voortkomt.
Woorden kunnen zoveel verhullen, het kan heel vriendelijk klinken. En natuurlijk, er wordt dan al snel geroepen: projectie e.d. Doe ik zelf ook wel eens als het me goed uitkomt.
Maar er is hier meestal een onderbuikgevoel of een uitnodiging werkelijk uit liefde voortkomt ofwel dat andere motieven een rol spelen.
Liefde laat vrij, de uitnodiging is open.
Gewelddadigheid heeft dus m.i. niets met liefde te maken ook al kan dit oppervlakkig gezien zo lijken.

Aan de basis van het niet-beantwoorden van een niet liefdevolle benadering ligt natuurlijk altijd de angst van de "vierjarige".
Nu kan ik er niettemin voor kiezen om er toch op in te gaan omdat tegelijkertijd die gewelddadigheid gezien kan worden als in wezen ??k een uiting van angst. En deze met liefde beantwoorden.
In die zin kan gewelddadigheid dus in zekere zin "positief" zijn omdat deze me uitnodigt mijn eigen angst onder ogen te zien.
Oud 26 oktober 2011, 12:59   #15
diane
Dignitaris

diane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lyme Bekijk bericht
Heb ik daar ook 'last' van?
Welke afgrond vraag ik me af? Die denkbeeldige?
Welke afgrond kan er anders nog zijn?
Er zijn natuurlijk geen letterlijke afgronden hier aanwezig Lyme!
Ik moet er niet aan denken, heb hoogtevrees.
Maar ja, zelfs die "denkbeeldige" kunnen voor mij (het denken/voelen) soms ineens akelig "echt" lijken.
Niet dat ik letterlijk bang ben dat de uitvaartdienst voor de deur staat.
Maar kennelijk wilt "iets" zichzelf nog even handhaven..
Zelfs als dit tijdig gezien wordt betekent dit geenszins dat het akelige gevoel daarmee direkt verdwijnt.
En dien ik mij daar niet van te distanti?ren.
Tenminste als dit patroon zich niet tot in alle eeuwigheid wil herhalen..

Maar ik zie dat jij daar geen last van hebt?
Oud 26 oktober 2011, 13:15   #16
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Jeetje wat kan ik me daarin weer vinden.
Echt waar hoor!
Nu zie ik je eigenlijk zelf geen antwoord op de vraag geven, maar er een beschouwing over houden.
Mijn antwoord is dan: die uitnodiging klinkt weliswaar aardig, maar soms kan met de boerenklompen aangevoeld worden dat het allesbehalve uit liefde voortkomt.
Ik wil wel graag mijn antwoord toelichten:
Gewelddadigheid bestaat niet.

Als er geen persoon (en daarmee bedoel ik dus het geloof in of de identificatie met een afgescheiden persoonlijkheid) meer is, tegen wie zou er dan geweld gebruikt kunnen worden? Als ik geweld ervaar dan is dat tegen die restanten van het geloof in dat wat ik meen te zijn. Dat kan pijnlijk zijn, zondermeer, maar het enige wat ik daar aan kan toevoegen is dat alles wat ik ooit in eerste instantie als pijnlijk heb omschreven uiteindelijk juist dat is geweest wat ik nodig had. Ik ben geen aanhanger van 'pijn is fijn', want dat is het gewoonweg niet als het zich voordoet. Maar per saldo is er, mits aangegaan, niets beters wat je had kunnen bedenken voor dat moment.

Heb ik geen pijn meer, zijn er geen zaken meer die ik graag als gewelddadig zou willen omschrijven? Jazeker wel. Ik ben er nog niet klaar mee. Er zijn nog restanten over van dat wat pijn kan ervaren wanneer het zich in zijn bestaan bedreigt voelt. Maar er is geen weerstand meer tegen dat wat zich voordoet, ook als zou ik dat in eerste instantie het liefst als geweld willen omschrijven.
Om bij de vergelijking met de afgrond te blijven: een afgrond heeft de schijn in zich van een mogelijk te pletter slaan. Die angst bekruipt me nog wel eens. Maar tot nu toe is het een free-falling, zonder dodelijke afloop. Ik heb nooit parachute gesprongen (misschien toch eens proberen ...) maar het grootste gedeelte van de tijd is er de beleving van oneindigheid en soms komt er nog een gedachte op over een mogelijk landingsgevaar en dan een parachute die eventueel niet open wil gaan.

De vraag over gewelddadigheid is er dan ook vooral ??n van koudwatervrees. Met op de kant blijven staan is nog nooit ervaren wat het genot van zwemmen kan brengen.
Oud 26 oktober 2011, 13:24   #17
Madelief
Voormalig lid

Standaard

Ik vraag me af wie of wat er dan valt? Dat moet dan toch bijna wel een personage zijn met de beleving van een vallen of zo iets, zo lijkt mij.
Oud 26 oktober 2011, 13:29   #18
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Ik vraag me af wie of wat er dan valt? Dat moet dan toch bijna wel een personage zijn met de beleving van een vallen of zo iets, zo lijkt mij.
Zeker, zolang er de beleving van vallen is, is er nog een personage in het spel.
Oud 26 oktober 2011, 13:33   #19
Madelief
Voormalig lid

Standaard

Ik vind overigens dat Diane het e.e.a. uitstekend verwoord.

Hoewel het m.i. niet uitmaakt vanuit welke energie die gevoelde geweldadigheid voortkomt omdat het m.i. allemaal behulpzaam is mbt bewustwording.
Oud 26 oktober 2011, 13:34   #20
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Liefde laat vrij.....
Liefde komt niet met voorwaarden.
Je hanteerd hier de voorwaarde dat ie vrijlatend behoort zijn.

Citaat:
Aan de basis van het niet-beantwoorden van een niet liefdevolle benadering ligt natuurlijk altijd de angst van de "vierjarige".
Dit is een voorstel tot dwalen, niet tot zoeken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon