Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 oktober 2020, 12:13   #381
Nowee
Kasuaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Dit gezegd zijnde, laat ik dit forum weer voor wat het is.
Allee ... kort bezoekje dan. Grts
Oud 4 oktober 2020, 15:30   #382
Nowee
Kasuaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Je zit over definities te lullen in plaats van tot de intrinsieke waarheid door te dringen en die proberen naar de oppervlakte te brengen zodat iedereen meer inzicht kan verwerven...
Mijn lief kind, je weet zelfs niet wat je zegt...
Je komt af met geleerd klinkende nonsens, waar je de eerste iota niet van begrepen hebt...
Het klinkt zoals bij de moslims die geen woord Arabisch kennen maar van hun jeugd eisen dat ze de koran in het Arabisch, zonder hem te begrijpen van buiten leren kennen...
Als jij werkelijk waart doorgedrongen tot de onmiddellijke kennis van het Zelf zou je hier niet meer zitten te zanikken...
Als dat geen klinkende taal is ... en ik meen je verwijt te begrijpen. Het is echter geen nonsens omdat ik niet de slaaf ben van deze inzichten, deze opmerkingen. Mijn plaats is hier omdat ik zoals jij en alle andere deelnemers een verschijnsel ben in dit forum. Ik ben niet doorgedrongen tot onmiddellijke kennis omtrent de betekenis van de zin 'Dat Zijt Gij' maar laat mij er naartoe leiden. Ook door jouw verschijnen en aanwezigheid gebeurt dat leiden naar betekenis.
Oud 4 oktober 2020, 16:29   #383
marie
Archivaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Onvoorstelbaar dat steeds weer opnieuw door iedere afzonderlijke deelnemer een op een op puur deze persoon gerichte uitspraak verlangd wordt, terwijl daarover met geringe moeite een schat aan informatie hier daarover is te vinden.
Er is op dit forum sprake van twee richtingen. Op dit forum gaat het enerzijds over leden die geïnteresseerd zijn in hoe ze in elkaar zitten, hoe ze reageren. Kortom belang stellen in wie ze zijn en dat noemen we voor het gemak belangstelling 1.
De andere richting is de belangstelling door degenen die willen weten waar ze nou eigenlijk vandaan komen, wat de oorsprong is van die veranderlijke verschijnselen die ze waarnemen, waarvan de betrekkelijkheid wordt ingezien. Dit noemen we voor het gemak belangstelling 2.

Eigenlijk hebben belangstelling 1 en 2 geen raakvlakken al kan 1 al deelnemende overgaan in 2. Een met twee vergelijken is als appels met peren. Niettemin vloeit 1 hier regelmatig over in 2 en verhaalt over de onmogelijkheid van 2 bezien vanuit 1. Dat is hier dermate vaak aan de orde met groot onbegrip wederzijds of dit forum aan beide stromingen platform moet bieden. Wanneer het forum zich richt op belangstelling 2 dan is hier maandenlang geen spat te beleven, richt het zich op 1 dan staat het hier vol met quotes en zien belangstellenden in de sector 2 kans omzichtig eindelijk eens iets van zich te laten horen. Kortom het vermengd zich en heeft niettemin niks met elkaar uitstaande.

Vanuit 1 iets uit sector twee verklaren ontmoet allerhande praktische bezwaren die in een quote als deze duidelijk worden. Het advies is je af te vragen tot welke categorie je behoort en vragen uit je categorie niet in die hoedanigheid aan de andere sector te stellen.
Hewel en mijn geloof is dat het antwoord op twee via één gaat...
Twee alleen, is spreken in het ongerijmde, is geen evolutionair weten dat de mens als geheel op een hoger niveau brengt... of met andere woorden naar een verder evolutiestadium brengt...
Wat maakt dat ik bij die overtuiging blijf is de indruk van een algehele bloedarmoede bij de zogezegde 'aangekomenen' terwijl voor mij elk bijkomend inzicht juist meer Leven moet meebrengen... En waaruit ik dan ook opmaak dat zij zelf er niets van begrepen hebben...
Zij weten misschien wel, maar zij ZIJN niet zoals het woord dat vlees is geworden... Zij zijn nl. in het woord, de gedachten blijven hangen en dragen geen vruchten...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 oktober 2020, 16:36   #384
marie
Archivaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Als dat geen klinkende taal is ... en ik meen je verwijt te begrijpen. Het is echter geen nonsens omdat ik niet de slaaf ben van deze inzichten, deze opmerkingen. Mijn plaats is hier omdat ik zoals jij en alle andere deelnemers een verschijnsel ben in dit forum. Ik ben niet doorgedrongen tot onmiddellijke kennis omtrent de betekenis van de zin 'Dat Zijt Gij' maar laat mij er naartoe leiden. Ook door jouw verschijnen en aanwezigheid gebeurt dat leiden naar betekenis.
Iedereen heeft inderdaad recht om hier op het forum te zitten en te zijn... er is daar geen discussie over en hopelijk helpen we allemaal elkaar... hoe diep we ieder voor ons misschien ook in het duister ronddwalen...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon