Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Boeken, gedichten, muziek en filmpjes > Filmpjes

Filmpjes Hier kun je anderen een filmpje aanbevelen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 oktober 2020, 13:12   #61
kabu
Groepslid Persoonlijke perikelen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Jazeker zijn die er. Het zijn die personen die op je pad komen en je behulpzaam kunnen zijn om tot inzicht te komen.
19 jaar geleden, toen hij 59 jaar was, vertelde mijn belangrijkste persoonlijke goeroe François me dit...

Dus je vijanden die je zo pijn gedaan hebben, zo hebben afgestoten, kunnen je gebracht hebben naar de weg waar ge kunt thuiskomen. Bemin je vijanden dus, vergeef hen, zij wisten niet beter.

Sinds vorige maand ben ik zestig jaar, en vorig jaar heeft mijn ergste vijand me gebracht waar ik moest zijn, ik ben eindelijk thuis komen van nooit weg geweest te zijn zoals je hier schreef.

Maar zoals we weten zijn God's wegen ondoorgrondelijk en had hij een hoogst originele verrassing voor mij in petto om me thuis te brengen dewelke ik me nooit had kunnen voorstellen: "De God molecule".
Na het slagveld ben ik nu op de groene weide.
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 17 oktober 2020, 13:57   #62
Vagebond
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarheid is niet persoonsgebonden. Vandaar de definitie. Als het persoonlijk is, dan is het een mening, of een overtuiging of iets dergelijks.

En verder zijn er verlichte personen. Daarom klopt de stelling niet. Of liever, er ligt een vooronderstelling aan ten grondslag waarvan het de vraag is of die klopt.
Het individu Vagebond vraagt aan het individu Rob of er individuen bestaan ...?
Waarheid is niet persoons- individueel- gebonden.
Er bestaan verlichte personen/individuen.

Waar rijm jij verlichte personen en waarheid die niet persoons- individueel -gebonden is of kan zijn?
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 17 oktober 2020, 14:02   #63
Vagebond
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Het individu Vagebond vraagt aan het individu Rob of er individuen bestaan ...?
Ps: is er bij jou identificatie met jouzelf als individu gaande en/of denk je dat iets dergelijks als identificatie met zichzelf als individu ook bij verlichte personen aan de gang is?

Wijziging aangebracht door Vagebond op 17 oktober 2020 om 14:23.
Oud 17 oktober 2020, 15:34   #64
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Ps: is er bij jou identificatie met jouzelf als individu gaande en/of denk je dat iets dergelijks als identificatie met zichzelf als individu ook bij verlichte personen aan de gang is?
Verlichting wordt wel omschreven als dat de identificatie met de persoon is opgelost, verdwenen. Maar daarmee is de persoon en het persoonlijke nog niet verdwenen. Er is gewoon een persoon, met alles er op en er aan, alleen de identificatie is er niet meer.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 oktober 2020, 19:07   #65
Vagebond
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Verlichting wordt wel omschreven als dat de identificatie met de persoon is opgelost, verdwenen. Maar daarmee is de persoon en het persoonlijke nog niet verdwenen. Er is gewoon een persoon, met alles er op en er aan, alleen de identificatie is er niet meer.
Citaat:
Er zijn geen verlichte mensen, alleen verlichte activiteit.
De hele bovenstaande quote gaat dus juist daarover Rob. De identificatie met de persoon wordt weggenomen door te zeggen dat er geen verlichte mensen bestaan, er is alleen verlichte activiteit.

Om e.e.a. te verhelderen

Ik als bewustzijn, dus zonder lijf, stap in een auto (metafoor voor het lichaam + persoonlijkheid) is die auto dan plots verlicht omdat ik als bewustzijn er in ga zitten? Nee, de auto is dan niet ineens verlicht geworden, de auto blijft gewoon een auto, die auto wordt gereden door niet geïdentificeerd bewustzijn.

Dus:
de auto (lich. + persoonlijkheid) is niet verlicht, er is alleen verlichte activiteit wanneer in de auto (lich. + persoonlijkheid) gereden wordt...
Oud 17 oktober 2020, 20:12   #66
kabu

Standaard

Citaat:
Citaat:
Er zijn geen verlichte mensen, alleen verlichte activiteit.
De hele bovenstaande quote gaat dus juist daarover Rob. De identificatie met de persoon wordt weggenomen door te zeggen dat er geen verlichte mensen bestaan, er is alleen verlichte activiteit.
Rob zal die quote klinkklare onzin blijven vinden. Dat kan ook niet anders want Rob heeft geen spirituele lijnen. Hij wist tot vandaag geeneens dat spirituele lijnen bestaan en zelfs nu hij het weet zal hij ook dit klinkklare onzin vinden, een idee zoals een ander maar niet voor iedereen waar zal hij zeggen.
Er bestaat immers ook geen spiritueel bewustzijn volgens Rob.
Volgens Rob bestaat er zowaar niets, alleen hij die denkt en redeneert.
Oud 18 oktober 2020, 01:00   #67
Vagebond
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Rob zal die quote klinkklare onzin blijven vinden. Dat kan ook niet anders want Rob heeft geen spirituele lijnen. Hij wist tot vandaag geeneens dat spirituele lijnen bestaan en zelfs nu hij het weet zal hij ook dit klinkklare onzin vinden, een idee zoals een ander maar niet voor iedereen waar zal hij zeggen.
Er bestaat immers ook geen spiritueel bewustzijn volgens Rob.
Volgens Rob bestaat er zowaar niets, alleen hij die denkt en redeneert.
Dit lijkt me een gepast moment voor een Mihaela antwoord te zijn. Helaas heb ik niet de begaafdheid die zowel jij als zij hebben en dus je moet het doen mij als uiterst pover of liever een op geen enkele mogelijke wijze een geschikt substituut. Beter is het haar terug te roepen wanneer je wilt spelen zoals je nu lijkt te willen spelen...

Ik zeg namelijk, heel saai en spel bedervend, dat ik wel bereid ben Rob nog een kans te geven, dus ik schort mijn antw. nog even op hoewel ik denk dat je waarschijnlijk wel gelijk zult krijgen.

Luv' joe
Oud 18 oktober 2020, 06:56   #68
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Om e.e.a. te verhelderen

Ik als bewustzijn, dus zonder lijf, stap in een auto (metafoor voor het lichaam + persoonlijkheid) is die auto dan plots verlicht omdat ik als bewustzijn er in ga zitten? Nee, de auto is dan niet ineens verlicht geworden, de auto blijft gewoon een auto, die auto wordt gereden door niet geïdentificeerd bewustzijn.

Dus:
de auto (lich. + persoonlijkheid) is niet verlicht, er is alleen verlichte activiteit wanneer in de auto (lich. + persoonlijkheid) gereden wordt...
Het is eerder zo dat alle auto's uitgerust zijn met verlichting.
Die moet alleen 'aan' gaan.

Levensgevaarlijk al die auto's die in het donker rondrijden ....
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 18 oktober 2020, 14:26   #69
Vagebond
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Levensgevaarlijk al die auto's die in het donker rondrijden ....
Vertel mij wat, mai...
Oud 20 oktober 2020, 16:12   #70
kabu

Standaard

Uit de video "Samadhi Movie, 2018 - Part 2 (It's Not What You Think)" vanaf 17:59...
Citaat:
Op het pad naar ontwaken, tenzij we in Samadhi zijn, zijn er altijd twee polariteiten, twee deuropeningen die men kan betreden.
Twee dimensies: de een naar het zuivere bewustzijn, de andere naar de fenomenale wereld.
De opwaartse stroom naar het absolute, en de neerwaartse stroom naar Maya en al dat is gemanifesteerd, zowel gezien als ongezien.

De relatie tussen relatieve en absoluut kan worden samengevat in de volgende citaat van Sri Nisargadatta Maharaj: "Wijsheid is weten dat ik niets ben, liefde is weten dat ik alles ben, en tussen de twee beweegt mijn leven."

Wat is geboren uit deze unie is een nieuw Goddelijk bewustzijn. Er is iets geboren uit het huwelijk of vereniging van deze polariteiten, of de ineenstorting van dualistische identificatie, maar wat is geboren is niet een ding en het werd nooit geboren.
Bewustzijn bloeit, creërt iets nieuw, creëert wat je zou kunnen noemen: een meerjarige drie-eenheid.

God de Vader, het transcendente, onkenbaar en onveranderlijk, is verenigd met het Goddelijke Vrouwelijke, wat alles is dat verandert. Deze unie brengt een alchemistische transformatie; soort van dood en wedergeboorte.

In de Vedische leringen wordt de goddelijke verbintenis vertegenwoordigd door twee fundamentele krachten, Shiva en Shakti.
De namen en gezichten van de verschillende goden veranderden overal doorheen de geschiedenis maar hun fundamentele eigenschappen blijven.

Wat is geboren uit deze unie is een nieuw goddelijk bewustzijn, een nieuwe manier om in de wereld zijn. Twee polariteiten onlosmakelijk een. Een universele energie die is zonder centrum, vrij van beperkingen.
Het is pure liefde. Er valt niets te winnen of te verliezen omdat het volkomen leeg is maar helemaal vol.

Of het nu de mysteriescholen zijn van Mesopotamië, de spirituele tradities van de Babyloniërs en Assyriërs, religies van het oude Egypte, Nubische en Kemetische culturen van ouds Afrika, de sjamanistische en inheemse tradities over de hele wereld, de mystiek van het oude Griekenland, de gnostici, de niet-dualisten de Boeddhisten, de Taoïsten, Joden, Zoroastrianen, Jain's, Moslims, of Christenen, men vindt dat hun gemeenschappelijke schakel hun hoogste spirituele inzichten zijn dewelke hun aanhangers toegestaan hebben Samadhi realiseren.

Het eigenlijke woord Samadhi betekent zoiets als: de gelijkheid of eenzijn realiseren in alle dingen.
Het betekent Unie. Het verenigt alle aspecten van jezelf.
Maar verwar intellectueel begrip niet met de daadwerkelijke realisatie van Samadhi.
Het is jouw stilte, je leegte, die alle niveaus van de spiraal van het leven verenigt.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon