Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 mei 2014, 12:10   #21
Vagebond
Inventaris

Standaard

ik begrijp overigens wel dat wanneer iemand zegt:" ik heb een inleidende cursus meditatie gedaan en....ik heb er vanaf het begin niks in gezien," er dan gezegd wordt dat het niet zo nuttig was er ?berhaupt aan te beginnen vanwege het gegeven dat er geen opening was er wel iets in te te kunnen zien. Er zal wellicht wel een een wens zijn geweest er iets in te willen zien.... of mogelijk heeft iemand het advies gegeven het eens te proberen.....

Een vraag zou...of had kunnen zijn:" hoezo zag je er vanaf het al begin niks in en waarom ben je dan begonnen aan die cursus?" ik denk dat dat veel aan nodeloos geleuter had gescheeld.
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2014, 12:11   #22
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is mooi, een vooruitgang, niet meteen terug meppen, maar kijken of dat wat gezien wordt speelt. Uiteraard kijk ik ook naar mijn mechanismen maar eigenlijk ben ik door dat gedegen zelfonderzoek dat ego al ontstegen, de mechanismen hebben geen vat meer op mij. Dat is niet om mij superieur te voelen, wat ik kan kun jij namelijk ook. Het voordeel is dat ik door dat gedegen zelfonderzoek de ego mechanismen goed heb leren kennen, ze doorzie in de wereld maar vooral droefenis voel over wat ze aanrichten.

Het vervelende is dat je er door het doen achter moet komen en niemand gevoeld de lust om de beperkingen van ego in de praktijk te zien, we willen het idee behouden dat het ego sterk is en zich overal uit weet te redden. We voelen ons rot als het wordt aangetast en dan gaan we weg van de plek des onheils in plaats van het onder ogen te komen.
Je probeert er nu een leuke draai aan te geven, punt is dat het allemaal begon met het feit dat jij , ook volgens eigen zeggen, onbekend bent met meditatie en afstemming e.d. Als er geen herkenning is gaat men zich ook vaak badinerend uitlaten over het voor hen onbekende. Derhalve heb ik besloten om mijn reactie aan jou weg te halen. Vanwege de bekende paarlen voor de zwijnen. Maar goed je vroeg naar het waarom en daar heb ik je een eerlijk antwoord op gegeven, hetgeen er helaas slechts in geresulteerd heeft dat ik jou de bekende stok ter hand heb gesteld, om mij mee te slaan, als je het dan over meppen wilt hebben. Het was voor jouw aanleiding om hierover te blijven doordrammen, er zelfs een apart draadje aan te wijden en er ook nog eens in een andere topic, en onderstreept nog wel, naar te verwijzen. En deze drammerigheid my friend, is nu de werking van ego. In optima forma. I rest my case.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2014, 12:16   #23
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dat idee van 'op de pik getrapt voelen' beweegt zich toch in jou Nada? Je bedoelde vast te zeggen dat je dat het voor jou leuk is om dat eens aan een onderzoek mbt jezelf te onderzoeken, of niet?
Alles beweegt zich in mij. Ook jij met deze suggestie. Er onderzoekt zich hier momenteel van alles inderdaad. Ik zal het zeker meenemen. Thanks.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 29 mei 2014, 13:02   #24
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Je probeert er nu een leuke draai aan te geven, punt is dat het allemaal begon met het feit dat jij , ook volgens eigen zeggen, onbekend bent met meditatie en afstemming e.d. Als er geen herkenning is gaat men zich ook vaak badinerend uitlaten over het voor hen onbekende. Derhalve heb ik besloten om mijn reactie aan jou weg te halen. Vanwege de bekende paarlen voor de zwijnen. Maar goed je vroeg naar het waarom en daar heb ik je een eerlijk antwoord op gegeven, hetgeen er helaas slechts in geresulteerd heeft dat ik jou de bekende stok ter hand heb gesteld, om mij mee te slaan, als je het dan over meppen wilt hebben. Het was voor jouw aanleiding om hierover te blijven doordrammen, er zelfs een apart draadje aan te wijden en er ook nog eens in een andere topic, en onderstreept nog wel, naar te verwijzen. En deze drammerigheid my friend, is nu de werking van ego. In optima forma. I rest my case.
Het is toch niet erg dat zich daaruit een mogelijkheid ontspint om als ik dat zo zie aandacht te schenken aan ontwijkingsmechanismen en daar een apart draadje voor te openen ? Verder wilde ik trouwens ook Hab's onderwerp over meditatie niet storen.

Ik ken de mechanismen van het ego en weet dat het met een negatieve connotatie als 'drammen' steun zoekt bij zichzelf en andere ego's en probeert te voorkomen dat er iets waar het bang voor is in het licht van de aandacht (waarheid) komt. Ego kan het licht van de waarheid niet verdragen omdat het daarin oplost en natuurlijk moet het dit 'je liegt (of zegt de waarheid niet)' uit zelfbescherming anderen voor de voeten werpen. Daarom heet het nietsontziend (of gedegen) zelfonderzoek, als je niet blijft drammen en door de aangelegde rookgordijnen om verwarring te stichten heen prikt verzand het weer in gekissebis.

Als je het doorhebt is het allemaal zo doorzichtig als glas. Daarom is het wenselijk dat eenieder aan waarheidvinding doet opdat egomechanismen oplossen.

Omdat ik dat hier niet aan de orde wil hebben zal ik daarop in het betreffende draadje 'Zelfkennis en meditatie' van Hab op het meditatiegedeelte reageren.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon