Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 december 2014, 14:49   #411
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ja, kan ik me wel in vinden.
Fijn

En dan wordt het ook duidelijk dat mystieke teksten waardevol zijn.
De lerende mens bemerkt op gegeven moment een bepaalde wijsheid bij Mystici. Zij hebben naar een wijze van uitdrukken gezocht wat de ego-gerichtheid links laat liggen. Ego-gerichtheid kan dus nooit de wijsheid uit de tekst filteren.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2014, 16:04   #412
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Fijn

En dan wordt het ook duidelijk dat mystieke teksten waardevol zijn.
De lerende mens bemerkt op gegeven moment een bepaalde wijsheid bij Mystici. Zij hebben naar een wijze van uitdrukken gezocht wat de ego-gerichtheid links laat liggen. Ego-gerichtheid kan dus nooit de wijsheid uit de tekst filteren.
Als je bedoelt dat je in sommige teksten moeiteloos Waarheid herkent, van Waarheid tot Waarheid zeg maar (al is dat niet helemaal juist, want de afstand die gesuggereerd wordt met "van ... tot" is er niet), dan ervaar ik dat zelf wel zo. Maar niet alleen bij "mystieke teksten", soms zelfs bij Sesamstraat . En bij sommige "mystieke teksten" heb ik het juist totaal niet.

Ik ben wel voorzichtig met begrippen als waardevol, egogerichtheid, nooit etc. Dat is mij al teveel "inhoud" en "persoon" en "stelligheid" als je begrijpt wat ik bedoel.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2014, 17:12   #413
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Als je bedoelt dat je in sommige teksten moeiteloos Waarheid herkent, van Waarheid tot Waarheid zeg maar (al is dat niet helemaal juist, want de afstand die gesuggereerd wordt met "van ... tot" is er niet), dan ervaar ik dat zelf wel zo. Maar niet alleen bij "mystieke teksten", soms zelfs bij Sesamstraat . En bij sommige "mystieke teksten" heb ik het juist totaal niet.

Ik ben wel voorzichtig met begrippen als waardevol, egogerichtheid, nooit etc. Dat is mij al teveel "inhoud" en "persoon" en "stelligheid" als je begrijpt wat ik bedoel.
Eenmaal 'het' gevonden, maakt het niet meer uit wat voor begrippen ik gebruik. Mystieke teksten waren mij behulpzaam bij het ontdekken. Ik ben een verschijningsvorm van het 'niet-zijn' wat tot uitdrukking komt in het 'zijn'.

Mijn brein signaleert al die zaken en mijn brein was getuige van het behulpzaam zijn.

Ik prefereer een natuurlijk woordgebruik. Want zo wijst het zichzelf. Het woordje 'ik' duidt bijvoorbeeld op de verschijningsvorm welke Theo genaamd is.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2014, 19:55   #414
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Eenmaal 'het' gevonden, maakt het niet meer uit wat voor begrippen ik gebruik. Mystieke teksten waren mij behulpzaam bij het ontdekken. Ik ben een verschijningsvorm van het 'niet-zijn' wat tot uitdrukking komt in het 'zijn'.

Mijn brein signaleert al die zaken en mijn brein was getuige van het behulpzaam zijn.

Ik prefereer een natuurlijk woordgebruik. Want zo wijst het zichzelf. Het woordje 'ik' duidt bijvoorbeeld op de verschijningsvorm welke Theo genaamd is.
OK
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon