Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 oktober 2015, 06:01   #1
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard Over God en fantasie ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
? ik haalde eerder een concept van Balsekar aan "Er gebeurt niets op aarde dat niet God's wil is", daarstraks kwam ik een ander concept van Nisargadatta tegen al lezend in zijn boek.
Citaat:
Bezoeker: Is het niet God die alle dingen doet?

Maharaj: Waarom kom je aandragen met een schepper ergens buiten je? De wereld herschept zichzelf uit zichzelf. Het is een eindeloos proces, waarin het vergankelijke gebaard wordt door het vergankelijke. Je ego laat je denken dat er een Doener moet zijn. Je schept een God naar jouw beeld en gelijkenis, hoe onappetijtelijk je jezelf ook vindt. In de film van je geest projecteer je een wereld en ook een God die de bron en het doel is. Allemaal fantasie. Stop ermee!
...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2015, 06:53   #2
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Het meest opvallende in de laatste quote vind ik het 'Stop ermee!'. Het is een aanmoediging om te stoppen met fantaseren. Dat betekent dat je dat dus kunt doen, stoppen met fantaseren.

Het is volgens mij geen aanmoediging om te stoppen met alle fantaseren, maar om te gaan zien dat fantasie fantasie is en te stoppen met geloven dat fantasie werkelijkheid zou zijn.

Hoe kun je dat doen? Simpelweg om je gedachtes (fantasie?n) te onderzoeken.

De belangrijkste tegenwerping lijkt te zijn dat er 'niemand is die dat kan doen'. Of dat 'niet-doen', de oplossing is. Kan zo zijn, maar die vlieger gaat pas op als het je beleefde werkelijkheid is en niet eerder.

Het is misschien vergelijkbaar met meditatie. Stel dat het op je pad komt en het je interesse heeft als iets wat zou kunnen bijdragen aan je zelfonderzoek. Dan kun je je verdiepen in de verschillende methodes, daarin een keuze maken, je laten inwijden in een van die methodes en / of het gewoon gaan doen.

Maar dan lees je misschien dat het uiteindelijk doel van meditatie is dat je in een voortdurende meditatieve staat verkeert. Dat het dus niet iets is wat je doet, een of meerdere keren per dag. Allemaal leuk en aardig, maar als het niet je beleefde werkelijkheid is heb je er niks aan te weten wat een mogelijke eindsituatie is. Het is niet iets wat je je kunt toe-eigenen zonder het te (gaan) doen. Ook al is het misschien je geboorterecht of je meest natuurlijk staat van zijn.

Een enkele sterveling komt het misschien aanwaaien. Daar kun je op gaan zitten wachten, tot het jou ook komt aanwaaien. Maar voor het gros van de mensheid (en ga er gerust van uit dat wij daar bij horen) is het gewoon de mouwen opstropen, stoppen met dingen doen (geloven in fantasie?n) en aan de slag gaan (met dat wat op je pad komt).

Heidewitzka, vooruit geef gas!

https://www.youtube.com/watch?v=roPYqL5r-V0
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2015, 09:26   #3
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dan lees je misschien dat het uiteindelijk doel van meditatie is dat je in een voortdurende meditatieve staat verkeert. Dat het dus niet iets is wat je doet, een of meerdere keren per dag. Allemaal leuk en aardig, maar als het niet je beleefde werkelijkheid is heb je er niks aan te weten wat een mogelijke eindsituatie is.
Geheel correct. Je kunt alleen in je beleefde werkelijkheid verkeren. Dus ga je mediteren zonder einddoel. Want wie met het doel gaat mediteren zoals jij hier beschrijft, die zal dat niet bereiken?..

En zo is het met alles wat zelfkennis betreft. Wat je ontdekt is zo bizar dat je je het nooit had kunnen voorstellen. Doe dat dus ook niet!
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2015, 10:01   #4
Laurens
Inventaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Wat je ontdekt is zo bizar dat je je het nooit had kunnen voorstellen. Doe dat dus ook niet!
Ok? voorstelling gewist maar vertel waar gaat de reis naar toe?
Oud 23 oktober 2015, 11:26   #5
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het meest opvallende in de laatste quote vind ik het 'Stop ermee!'. Het is een aanmoediging om te stoppen met fantaseren. Dat betekent dat je dat dus kunt doen, stoppen met fantaseren.

Het is volgens mij geen aanmoediging om te stoppen met alle fantaseren, maar om te gaan zien dat fantasie fantasie is en te stoppen met geloven dat fantasie werkelijkheid zou zijn.

Hoe kun je dat doen? Simpelweg om je gedachtes (fantasie?n) te onderzoeken.
Zeg jij maar is tegen een doorsnee moderne Westerse mens die verslaafd is aan denken dat hij moet stoppen met fantaseren en zijn gedachten (fantasie?n) moet onderzoeken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
De belangrijkste tegenwerping lijkt te zijn dat er 'niemand is die dat kan doen'. Of dat 'niet-doen', de oplossing is. Kan zo zijn, maar die vlieger gaat pas op als het je beleefde werkelijkheid is en niet eerder.
Dat is ongerechtvaardigde kritiek aan het adres van 'neo-advaita'. Indien niet van jou, dan zeker van Laurens.
Oud 23 oktober 2015, 11:37   #6
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ok? voorstelling gewist maar vertel waar gaat de reis naar toe?
Wat schrijf ik nou? Maak je er geen voorstelling van. Want waar zelfkennis toe leidt dat kun je je niet voorstellen. Omdat iemand die er nog midden in zit zich er alleen een mentale voorstelling van kan maken.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 oktober 2015, 13:24   #7
Laurens
Inventaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Wat schrijf ik nou? Maak je er geen voorstelling van. Want waar zelfkennis toe leidt dat kun je je niet voorstellen. Omdat iemand die er nog midden in zit zich er alleen een mentale voorstelling van kan maken.
Ja maar je schrijft ook 'Wat je ontdekt is zo bizar dat je je het nooit had kunnen voorstellen.'. Ik wil graag van je weten wat dat bizarre is waarvoor ik me ga inspannen. Als je zegt wat ik dan tegen kom is het geen voorstelling meer en voldoet het aan je voorwaarde.
Oud 23 oktober 2015, 15:20   #8
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja maar je schrijft ook 'Wat je ontdekt is zo bizar dat je je het nooit had kunnen voorstellen.'. Ik wil graag van je weten wat dat bizarre is waarvoor ik me ga inspannen. Als je zegt wat ik dan tegen kom is het geen voorstelling meer en voldoet het aan je voorwaarde.
Je begrijpt het echt niet he? Zelfkennis kan je niet doen om er zelf beter van te worden. Dus als ik zou schrijven wat er allemaal te ontdekken valt, dan zou ik mss begeertes opwekken. En dan gaat het hele zelfonderzoek de mist in.

En nu hop! je zelfonderzoek afronden jij.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon