Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 januari 2014, 20:35   #11
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre
Ik geloof dat karma inderdaad zo werkt zoals jij omschrijft, alleen is (mij) soms onduidelijk wat of wie de veroorzaker is.
Karma werkt op persoonlijk niveau. Maar er is totaal geen 'wie' of 'wat' aan te wijzen als veroorzaker. Er zit geen sturend iets of iemand achter. Het is de wetmatigheid van Liefde. Ik kan wel gaan larderen met voorbeelden, maar dan raakt daar de focus op. Als jij ziet hoe karma werkt, dan betekent dat dat jij de werking in je eigen leven hebt kunnen plaatsen.

Karma is zoals ik al eerder schreef een illusie. Omdat karma ook plaats heeft in de illusie. In het Niets kan geen karma zijn. Dat is dan ook de plaats om karma ongedaan te maken. Hoe dat exact moet kan iedereen aan de weet komen door intuitie -het weten buiten het weten- te volgen.

Vwb de wereld als geheel kan er ook karma werkzaam zijn. Ik weet dat niet zo goed. Ik weet niet of je karma op persoonlijk niveau zomaar kan of mag extrapoleren naar de gehele wereld. Maar aangezien er ook collectieve ego' s bestaan, kan je de mensheid ook zien als een collectief ego van 7 miljard mensen.

We zullen met zijn 7 miljarden toch ooit moeten inzien dat vervuiling en uitputting van de planeet niet de aangewezen weg is. Ook de planeet zullen we met onvoorwaardelijke liefde moeten gaan dienen.

Maar ik zie 7 miljard hoofden niet zo gauw naar 1 kant toe gaan, dan is er toch wel een shock nodig. Vanuit mijn visie is de aarde precies goed zoals hij is. Hij (de internationale samenleving) is het resultaat van ons handelen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2014, 20:54   #12
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freerider Bekijk bericht
Karma werkt op persoonlijk niveau. Maar er is totaal geen 'wie' of 'wat' aan te wijzen als veroorzaker. Er zit geen sturend iets of iemand achter. Het is de wetmatigheid van Liefde. Ik kan wel gaan larderen met voorbeelden, maar dan raakt daar de focus op. Als jij ziet hoe karma werkt, dan betekent dat dat jij de werking in je eigen leven hebt kunnen plaatsen.

Karma is zoals ik al eerder schreef een illusie. Omdat karma ook plaats heeft in de illusie. In het Niets kan geen karma zijn. Dat is dan ook de plaats om karma ongedaan te maken. Hoe dat exact moet kan iedereen aan de weet komen door intuitie -het weten buiten het weten- te volgen.

Vwb de wereld als geheel kan er ook karma werkzaam zijn. Ik weet dat niet zo goed. Ik weet niet of je karma op persoonlijk niveau zomaar kan of mag extrapoleren naar de gehele wereld. Maar aangezien er ook collectieve ego' s bestaan, kan je de mensheid ook zien als een collectief ego van 7 miljard mensen.

We zullen met zijn 7 miljarden toch ooit moeten inzien dat vervuiling en uitputting van de planeet niet de aangewezen weg is. Ook de planeet zullen we met onvoorwaardelijke liefde moeten gaan dienen.

Maar ik zie 7 miljard hoofden niet zo gauw naar 1 kant toe gaan, dan is er toch wel een shock nodig. Vanuit mijn visie is de aarde precies goed zoals hij is. Hij (de internationale samenleving) is het resultaat van ons handelen.
Mooi hoor.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2014, 21:09   #13
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ik heb de werking ervan in mijn eigen leven (mogen) ervaren op veel zaken die zich hebben voorgedaan en dat heeft mij vrede/berusting gebracht.

Citaat:
In het Niets lost alles op.....

Citaat:

Karma op persoonlijk niveau werkt m.i. hetzelfde als op wereldniveau. Maar (zoals ook staat aangegeven in het door mij aangehaalde bronartikel) op wereldniveau is het denk ik te complex om het ?berhaupt te kunnen begrijpen voor ??n mens alleen.

Dat we bezig zijn onze planeet uit te putten is iets wat langzaamaan steeds duidelijker wordt. Ik denk ook niet dat de 'na mij de zondvloed'-mentaliteit stand kan blijven houden. Wat ik me realiseer is dat wij de aarde 'te leen' hebben van ons nageslacht. En alles wat we lenen van een ander, horen we zuinig op te zijn. Gelijktijdig ben ik me ook bewust dat ik mogelijk dingen doe, waarvan ik denk dat het 'wel mee zal vallen', die misschien achteraf niet zullen blijken mee te vallen. Op de ??n of andere manier vertrouw ik er ook weer op dat mensen steeds creatiever zullen worden in ontdekken en oplossen. Alhoewel de aarde nooit eeuwig kan duren, omdat het schijnt dat uiteindelijk ook de belangrijkste bron van leven op aarde zal doven: de zon.

Citaat:
De shock's die komen ook, schoksgewijs. Op dit moment is in feite de hele crisis die we hebben meegemaakt ook weer een kans om te leren. Zolang ieder van ons zich maar bewust is van eigen verantwoordelijkheden en niet alles afschuift op 'altijd de anderen'.....
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2014, 21:17   #14
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre
Dat we bezig zijn onze planeet uit te putten is iets wat langzaamaan steeds duidelijker wordt. Ik denk ook niet dat de 'na mij de zondvloed'-mentaliteit stand kan blijven houden. Wat ik me realiseer is dat wij de aarde 'te leen' hebben van ons nageslacht. En alles wat we lenen van een ander, horen we zuinig op te zijn. Gelijktijdig ben ik me ook bewust dat ik mogelijk dingen doe, waarvan ik denk dat het 'wel mee zal vallen', die misschien achteraf niet zullen blijken mee te vallen. Op de ??n of andere manier vertrouw ik er ook weer op dat mensen steeds creatiever zullen worden in ontdekken en oplossen. Alhoewel de aarde nooit eeuwig kan duren, omdat het schijnt dat uiteindelijk ook de belangrijkste bron van leven op aarde zal doven: de zon.
Vwb de zon hoeven we ons niet direct zorgen te maken, dat duurt nog enkele miljarden jaren. Zaken als overbevolking, vervuiling en broeikaseffect zijn urgenter.

Als ik naar het individu kijk..die wordt altijd geconfronteerd met de gevolgen van zijn egoistisch handelen. We weten beiden wat het individu kan doen om dit op te heffen. Dus de crux is hoe het collectief van de gehele mensheid dit inzicht verwerft. Ik zie dat niet.
Oud 23 januari 2014, 21:26   #15
Sterre
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Dus de crux is hoe het collectief van de gehele mensheid dit inzicht verwerft. Ik zie dat niet.
Ik denk dat het ook niet onze taak is om het hele collectief te veranderen. Nog los van het feit dat het mij onmogelijk lijkt dat dit door ??n mens kan worden gedaan.

Vooralsnog zie ik alleen nog maar de oplossing in het ienie-mienie piepklein (want meer dan een sterrenstofje ben ik niet in de eeuwigheid): door zelf te trachten de verandering te zijn, die ik de wereld gun. Liefde voor AL wat IS, in de hoop dat het zich gaat verspreiden. Zoals een steentje wat in het water gegooid wordt en steeds grotere kringen veroorzaakt....

Maar dat zal nog jaren (eeuwen) gaan duren vermoed ik.
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2014, 21:35   #16
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Ik denk dat het ook niet onze taak is om het hele collectief te veranderen. Nog los van het feit dat het mij onmogelijk lijkt dat dit door ??n mens kan worden gedaan.

Vooralsnog zie ik alleen nog maar de oplossing in het ienie-mienie piepklein (want meer dan een sterrenstofje ben ik niet in de eeuwigheid): door zelf te trachten de verandering te zijn, die ik de wereld gun. Liefde voor AL wat IS, in de hoop dat het zich gaat verspreiden. Zoals een steentje wat in het water gegooid wordt en steeds grotere kringen veroorzaakt....

Maar dat zal nog jaren (eeuwen) gaan duren vermoed ik.
Dat is voorlopig het enige wat we kunnen doen. (in het kader van wereldverbetering) Maar als ik ooit wat bedenk, ben je de eerst die het hoort:)
Oud 24 januari 2014, 06:34   #17
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze quote ben ik tegengekomen afgelopen week in een artikel op het internet: Het is allemaal zoals het moet zijn.

http://sochicken.nl/het-is-zoals-het-is

De hele tekst intrigeerde me en kwam "binnen", maar de door mij aangehaalde quote bleef maar rondzingen in m'n hoofd, dus ik heb hem maar even hier gedropt.
Ik ben benieuwd wat je zo aanspreekt er in.

Wat ik zie is dat je niet precies gequote hebt: er staat in het artikel 'Ik geloof niet in goed en slecht. Ik geloof in oorzaak - gevolg.' Dat is iets anders dan je openingspost, toch?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2014, 08:26   #18
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat nog meer dan?
Als je van fietsen houdt, maar je band is lek,
is het fijn als je het scherfje in je buitenband kunt lokaliseren.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2014, 10:25   #19
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Als je van fietsen houdt, maar je band is lek,
is het fijn als je het scherfje in je buitenband kunt lokaliseren.
En dan maar hopen dat dat scherfje de oorzaak is van het gevolg:de lekke band ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 januari 2014, 12:55   #20
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En dan maar hopen dat dat scherfje de oorzaak is van het gevolg:de lekke band ...
Wis, de wereld der techniek is vol verrassingen.
Mars is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon