Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 mei 2014, 11:09   #11
glans
Voormalig lid

Standaard

het oorspronkelijke Jezusgebed in de hertaling van Bram Moerland

Bron van Zijn, die ik ontmoet in wat mij ontroert,
Ik geef u een naam opdat ik u een plaats kan geven in mijn leven.
Bundel uw licht in mij - maak het nuttig.
Vestig uw rijk van eenheid nu,
uw enige verlangen handelt dan samen met het onze.
Voed ons dagelijks met brood en met inzicht.
Maak de koorden van fouten los die ons vastbinden aan het verleden,
opdat wij ook anderen hun misstappen kunnen vergeven
Laat oppervlakkige dingen ons niet misleiden.
Uit u wordt geboren:
de alwerkzame wil,
de levende kracht om te handelen,
en het lied dat alles verfraait, en zich van eeuw tot eeuw vernieuwt.

...
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2014, 11:45   #12
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
wat is het Christusgebed?
(zelf merk ik dat ik veelvuldig 'terugval' op de woorden van: het onze vader.
soms direct na het wakker worden...
net zolang in de herhaling tot ik weer iets rustiger ben...en ik de dag aankan...of de dag mij...)

dan is er nog een verschil tussen natuurlijk zwijgen (van nature omdat een situatie en/of gebeurtenis dit (in zich) meedraagt) en een opgelegd zwijgen als (onder)deel van een oefening tot...
verwijs jij hiernaar Looro, of begrijp ik het niet goed?
Het Jezusgebed is een inwendig herhalen van de woorden: 'Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm U over mij.'
Het is een overgeleverde methode die nog steeds actueel is in voornamelijk de Oosterse Christelijke kerken. Ouspensky heeft een vertaling gemaakt van een anoniem geschrift uit de achttiende eeuw waarin de methode stapsgewijs uitgelegd wordt aan de hand van de 'filokalia' (de wijsheid van de vaders). Dat boekje van Ouspensky heeft als titel 'De weg van een pelgrim'.

Het zwijgen waarnaar ik verwijs is een strategie in het herstel van de geest. Het Jezusgebed en de Japa meditatie en verder vele vormen van meditatie werken helend, herstellen de geest in zijn natuurlijke toestand.
Wat jij doet met het Onze Vader heeft evenzeer een geruststellend effect op je welzijn. Het Jezusgebed gaat op die weg verder en brengt de stem naar het hart. Wat uitgesproken is komt met elke ademhaling van en naar het hart.
Vanaf dan wordt het spreken woordeloos en is er zwijgen.
In dat zwijgen ontvouwt de geest zich en wordt de eenheid van al het zichtbare en onzichtbare beleefd als de ordening en de zin van alles. Het onderscheid is daarmee overstegen in haar tegendeel 'de vereniging'.
Maar veel van wat ik hier zeg is ook voor mij perspectief. Ook ik ga nog door die woestijn van het onderscheid. Maar de klaarte is er al, ik zie het onderscheid niet meer als tegenstrijdigheden.
Een groet, Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2014, 14:30   #13
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
net zolang in de herhaling tot ik weer iets rustiger ben...en ik de dag aankan...of de dag mij...)

dan is er nog een verschil tussen natuurlijk zwijgen (van nature omdat een situatie en/of gebeurtenis dit (in zich) meedraagt) en een opgelegd zwijgen als (onder)deel van een oefening tot...
verwijs jij hiernaar Looro, of begrijp ik het niet goed?
Glans!

Vergeef me dat ik na Looro's prachtige uiteenzetting er ook iets over zeg.

Het terugvallen op het "Onze Vader" is uiterst waardevol.

Wat ik wil betogen is dat je naast dit terugvallen ook op gezette tijden doelgericht en aktief dit gebed praktiseert.
Niet alleen diep je hiermee de ervaring uit maar het zal ook de herinnering sterken en de terugvalmomenten doen toenemen.

Dank

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 22 mei 2014, 21:41   #14
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
We voeden ons kritiekloos met geestelijke armoede, het gevolg is een smakeloze hap die niet vervuld maar moet imponeren en ook niet in staat is anderen te vervullen.
'Het niet in staat zijn anderen te vervullen', en meer nog het niet in staat zijn het andere te vervullen ... daar doet het pijn!
Door dit onvermogen is de toegang tot het zelf afgesloten. De waardeverschillen zijn niet langer in het wezenlijke zelf geaard maar worden blootgesteld aan de willekeur van het denken, voelen en willen. In de tegenstellingen die daarop volgen is het ware een belang geworden in de strijd om de macht zelf uit te oefenen.
In die strijd zijn 'wij' onderworpen aan de willekeur. Het is zoals je haarscherp zegt dat wij ons kritiekloos voeden met geestelijke armoede en zo voorbij gaan aan de betekenis van het ware.
We houden vast aan de clich?s, de nietszeggende gemeenplaatsen hoe hard wij ook proberen om echt of authentiek te zijn. De ware betekenis waarin vervulling te vinden is gaat aan ons voorbij.

Het zich niet langer kritiekloos uitspreken en tot het volle besef doordringen van 'ik ben dat' (dat geheel van clich?s), is dat het proces van zelfonderzoek zoals jij het ziet?
Oud 22 mei 2014, 23:41   #15
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het innerlijk ligt veel verborgen dat met het uitvoeren van bepaalde rituelen werkt, werkzaam is. Zelfs al gebeuren die handelingen zonder nadenken of zonder ze bewust uit te voeren, ze vermoeien niet maar wekken een verlangen en een soort voorkeur voor dit doen.
Het inwendige bidden voert deze handelingen bewust uit door de woorden in de volgorde van het in- en uitademen te plaatsen.

In mijn achtergrond heeft het bidden altijd een centrale plaats gekregen waardoor deze vorm van meditatie en spiritualiteit een herkenbaarheid en natuurlijkheid heeft. Voor iemand anders is dat met evenveel recht niet zo.
Blijkbaar ga jij spontaan terug naar deze woorden tijdens het ontwaken. Deze openheid en onbevangenheid om de herhaling toe te laten, laten vermoeden dat je in jezelf gaat ontdekken wat het bidden is achter de woorden die je zegt.
Of misschien weet je dat reeds lange tijd en ben je op zoek naar de ruimte waarin je het bidden kan plaatsen?

Je hebt al vaker naar het 'onze vader' verwezen en altijd zoals ik mijn herinner als het om de plaats gaat van wat net buiten de aandacht valt en weggedrukt dreigt te worden.
Het is op deze plaats dat bidders bidden en dromers dromen, dat mensen in de rust verkeren om als in de stroom doorheen de dag te reizen. Maar eigenlijk blijven zij op deze plaats en zijn nooit weggeweest.
Oud 23 mei 2014, 08:12   #16
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
In die strijd zijn 'wij' onderworpen aan de willekeur. Het is zoals je haarscherp zegt dat wij ons kritiekloos voeden met geestelijke armoede en zo voorbij gaan aan de betekenis van het ware.
We houden vast aan de clich?s, de nietszeggende gemeenplaatsen hoe hard wij ook proberen om echt of authentiek te zijn. De ware betekenis waarin vervulling te vinden is gaat aan ons voorbij.

Het zich niet langer kritiekloos uitspreken en tot het volle besef doordringen van 'ik ben dat' (dat geheel van clich?s), is dat het proces van zelfonderzoek zoals jij het ziet?
Nee, juist die kritiek is functioneel om tot bezinning te komen, tot een moment van reflectie van 'h? dat is het niet' of 'ik ben dat niet', het elimineren van wat het niet is of wat je niet bent. Dat wat ik werkelijk ben gaat aan de uiterlijke vorm 'van de waan' voorbij.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2014, 08:21   #17
Esradha
Mandataris

Esradha's schermafbeelding

Standaard

Wat ik mij afvraag, heeft bidden kracht omdat je Jezus Christus aanroept of vanwege het ritueel, het effect dat het herhalen van bepaalde woorden heeft en de waarde die je aan die woorden verbindt? De klanken, de focus op de woorden? Je kan ook een engel, je overleden oma, je innerlijk kind of wie dan ook aanroepen om steun? Of gewoon een mantra of een klank herhalen? Wat ik me dus afvraag is of het Onze Vader effect heeft omdat het het Onze Vader is of dat een eigen gemaakt gedichtje evenveel effect zou kunnen hebben.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2014, 08:22   #18
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Wat ik mij afvraag, heeft bidden kracht omdat je Jezus Christus aanroept of vanwege het ritueel, het effect dat het herhalen van bepaalde woorden heeft en de waarde die je aan die woorden verbindt? De klanken, de focus op de woorden? Je kan ook een engel, je overleden oma, je innerlijk kind of wie dan ook aanroepen om steun? Of gewoon een mantra of een klank herhalen? Wat ik me dus afvraag is of het Onze Vader effect heeft omdat het het Onze Vader is of dat een eigen gemaakt gedichtje evenveel effect zou kunnen hebben.
Ik vraag mij dat ook af en of affirmatie niet hetzelfde doet als een mantra of gebed. Ik kan me echter wel voorstellen dat als je een hogere macht aanroept je dan pas aan jezelf voorbij kunt komen, je eigen verlangens opgeeft en de 'voorzienigheid' z'n werk laat doen.

Maar dit staat los van de omstandigheid dat meditatie een gunstig effect kan hebben om de geest tot rust te brengen zodat ook andere dan de gebruikelijke en afgestompte, inmiddels tot clich? geworden, gedachten de kans krijgen in bewustzijn te verschijnen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2014, 09:50   #19
glans
Voormalig lid

Standaard

Hartelijk Dank voor al jullie reacties!

Veel herken ik in wat Looro schrijft.
De vraag in het stukje hieronder gesteld wil ik proberen kort te antwoorden.
Misschien geeft dit gelijk wat antwoorden op de vragen die Esradha stelt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Of misschien weet je dat reeds lange tijd en ben je op zoek naar de ruimte waarin je het bidden kan plaatsen?
Dit is precies wat ik zoek en soms ook gebeurt, ruimte krijgen/vinden om op te staan en de dag aan te vangen, zoiets.
De ruimte buiten mijzelf mogen betreden.

Eigenlijk heb ik altijd een aversie tegen bidden gehad...vooral tegen formuliergebeden.
Nu...voelt het veilig en zie/voel ik een andere 'waarde' ervan.
Het heeft niet zozeer met het aanroepen van iemand buiten mij te maken.
De eerste twee zinnen uit de hertaling direct uit het Aramees (de oorspronkelijke tekst) spreken mij velen malen meer aan dan de bekende eerste regels van het Onze Vader.
De herhaling van de woorden helpen bij terugkeer naar dat wat 'gekend' is maar zo ver af lijkt te zijn.

Bron van Zijn, die ik ontmoet in wat mij ontroert,
Ik geef u een naam opdat ik u een plaats kan geven in mijn leven.

Dit voelt op goede dagen dan ook als: her-bronnen...terug naar onze bron.
Ik kan het niet goed uitleggen.
Het vervolg van dit gebed is even werkzaam als de eerste zinnen.
Het is als een brug tussen de zichtbare en onzichtbare wereld/dingen...

...

Wijziging aangebracht door glans op 23 mei 2014 om 11:22.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 23 mei 2014, 10:04   #20
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Elke vorm of methode van meditatie die wil binnengaan, ingaan in het innerlijk komt terecht in wat ervaren wordt als een ondoordringbaarheid, een mist of een muur. De meditatie verwatert, men voelt zich opgelaten, verdwaasd en men geeft het op om het na een tijd opnieuw te proberen.
Het inwendige gebed confronteert zich niet met deze ondoordringbaarheid. De woorden worden door hun volgorde en door het herhalen een kracht die weldadig werkt en een vanzelfsprekendheid meebrengt, een natuurlijkheid.

Wanneer ik deze specifieke woorden van het Jezusgebed gebruik, dan heb ik niet de intentie iemand aan te roepen of zomaar iets te roepen. Deze woorden werken als een contactsleutel voor mij. Jezus Christus is tegelijk de sleutel (de woorden) en het contact, de ontmoeting, de weldadige werking. Ik stel mij bij deze woorden niets anders voor dan dat deze overgeleverde woorden de waarheid bevatten.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon