Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 juni 2014, 16:33   #11
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Mara, volgens mij heeft verering niets te maken met het bereiken van een doel (stressbestendig zijn dan wel opgewonden reageren). Bewogenheid danwel in rust verkeren zijn toestanden waarin elke mens verkeerd. Wanneer iemand de aard van hoe hij zich gedraagt wilt veranderen dan is karaktervorming daarin de aangewezen weg. De voorbeeldfunctie van iemand mag daarin niet onderschat worden. Het uitwendige voorbeeld werkt bij navolging internaliserend, men gaat het op de duur uit zichzelf doen.

Wat je over de infantiele trekken van de volgeling zegt is juist, daar komt niemand verder mee. Maar in relaties kan iemand groeien en zich ontwikkelen met een volwassen houding.
De volgeling staat in een vragende positie maar dat betekent niet dat hij het noorden kwijt is of zich moet overleveren aan slaafse willekeur.
Neem bvb gehoorzaamheid. Om de instructie uit vrije wil op te volgen moet ik over voldoende plichtsbesef beschikken. Ik moet de plichten kennen en die ken ik door ze te leren en ermee om te gaan.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2014, 17:09   #12
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Maar we hebben het hier toch niet over het praktische leven, waarin je niet van alles op de hoogte kunt zijn en dus in vertrouwen moet luisteren naar mensen die weten hoe de dingen functioneren.
We hebben het hier over het fenomeen van de goeroe die de leerling uitbuit en de leerling die zich laat uitbuiten.
Mensen zijn bang, bang voor de dood bvb, voelen zich onvoldaan, zijn ongelukkig en als er dan iemand iemand langskomt die zegt: "Ik weet hoe je je onsterfelijk kunt weten en hoe je voldaan en gelukkig kunt zijn. Je moet naar me luisteren en doen wat ik je zeg. Dan zal ik mijn geheim met je delen."
Deze malafide figuren houden hun volgelingen eeuwig aan het lijntje door die belofte nooit waar te maken. Dat kunnen ze trouwens niet want er valt niets waar te maken. Het is een spel van voortdurend beloven en hopen. Mensen die in die val trappen en blijven trappen zijn als bange kleine kinderen die in sprookjes geloven.
Alles wat je waarneemt is vergankelijk, gedoemd om spoorloos te verdwijnen. Maar zolang je je identificeert met wat je waarneemt en wenst dat dat - jij dus - blijft bestaan, wens je iets onmogelijk.
Als je dat feitelijk ziet, neemt de vraag om onsterfelijkheid een einde.
Als je je volkomen veilig wilt voelen binnen wat je waarneemt en je ziet dat er helemaal geen veiligheid ligt in de dingen die je waarneemt, neemt de vraag om veiligheid een einde. Zo simpel is het!
En je zult nooit meer luisteren naar de onnozelaars of schurken die je onsterfelijkheid en veiligheid beloven.
Maar dat willen de meeste mensen niet horen!
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2014, 18:50   #13
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Nogmaals: hoe kunt ge in godsnaam een 'verlichte' buiten u herkennen - het woord zegt het zelf: her-kennen=opnieuw kennen - als ge die verlichting niet in uzelf gevonden hebt?
Al de rest is wishfull thinking en hoopvolle projectie!
Met uw "in de andere uw meerdere erkennen" geeft ge een perfect staaltje weer van de geestesgesteldheid van de volgeling. Er zijn geen meerderen wat betreft jezelf begrijpen, wel behulpzame liefdevolle leraars die je proberen te tonen hoe je op eigen benen kunt staan.
Verder zuig ik niets uit mijn duim, maar citeer uit het voortreffelijke boek van Anthony Storr over goeroes, dat jij ook zou kunnen lezen.
Dat is moeilijk inderdaad om een 'verlichte' buiten u te herkennen. En inderdaad er is eveneens sprake van her-kennen=opnieuw kennen. Echter, zoals veelvuldig eerder gezegd, we zijn al 'verlicht', 'gerealiseerd' oftewel onze 'oorsprong'. Ware het niet dat we op die oorsprong, noem het 'perceptie', noem het 'ik' noem het 'ego' noem het 'iets' hebben geplaatst wat we niet zijn en dat het zicht op onze oorsprong beperkt.

Maar zouden we gedegen zelfonderzoek of aan waarheidvinding doen dan verliezen we aan 'ik' aan 'ego' en komt er iets van die oorsprong aan het licht. Dat zijn de momenten dat wij iets dat aan het 'ik' aan het 'ego' is ontstegen herkennen als onze gemeenschappelijke oorsprong. Ergo dat herkennen is te doen zodra we aan onszelf verliezen.

In de ander uw meerdere erkennen daarvan is sprake indien het gaat om bezit, om kennis, macht of rijkdom of iets dergelijks maar dat bedoel ik uiteraard niet. Wat er erkent kan worden is uw oorsprong, een hogere macht dat uw kleine 'ik' ontstijgt.

In de banale alledaagsheid volgen volgelingen een leraar die hen vlijt, dan wel weet te betoveren, dan wel appelleert aan de verlangens van het ego. Uiteraard zijn dat niet de juiste. Een juiste leraar is zuiver en zal niet zichzelf maar u spiegelen.

Op dezelfde wijze dat een 'verlichte' niet buiten u te herkennen is omdat u in uw 'egomodus' staat en niet in uw 'verlichtingsmodus' zo zal een ego heel gemakkelijk in alles datgene zien wat het (her)kent, namelijk ego. Kijkt een 'ego' naar een 'verlichte' dan ziet een 'ego' altijd egomotieven in de 'verlichte' want dat is de staat waar hij/zij overbekend mee is.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2014, 19:40   #14
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
nou, volgens mij heeft de gore oplichter Gurdjieff (in dit geval) een probleem.
gatverdamme...wat een misselijke zieke geest om anderen doelbewust (met opzet) zo te bedonderen...

zo.
ook een goeiemorgen!
Na?ef om zo opgewonden te raken dat jij uit verhalen begrijpt dat Gurdieff een oplichter was, terwijl men bestolen wordt in onze samenleving, maar het wordt legaal' genoemd, en geen oplichterij meer.
Onderzoek het woord oplichterij grondig.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2014, 19:55   #15
glans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Onderzoek het woord oplichterij grondig.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2014, 20:26   #16
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar we hebben het hier toch niet over het praktische leven, waarin je niet van alles op de hoogte kunt zijn en dus in vertrouwen moet luisteren naar mensen die weten hoe de dingen functioneren.
We hebben het hier over het fenomeen van de goeroe die de leerling uitbuit en de leerling die zich laat uitbuiten. ...
Het voorbeeld dat je aanhaalde was wel uit het praktische gegrepen. Maar soit, als buitenstaander is het sowieso 'apart' om de relatie tussen anderen ('guru-volgeling') correct in te schatten.
Waar het excessen betreft heb je gelijk. Indien de relatie open en gedeeld is, zie ik geen inbreuken of het doen van loze beloften.
'De werkelijkheid is een geheel van feiten' (Wittgenstein). Ik ben het daar dus volkomen met je eens. Het feit dat wij waarnemen en zelfbewust in die waarneming bestaan, maakt het mogelijk een onderscheid te maken in de voorstelling.
Het is dat onderscheid maken dat tegenstrijdigheid in het leven brengt. Wat voor de een waarheid is, is voor de ander een leugen. Ook in het eigen spreken komt deze dualiteit tot uiting.
De feiten tonen ook aan dat het verdwijnen niet zo spoorloos is als jij doet vermoeden en dat onsterfelijkheid in de soort tot uiting komt (maar evenzeer de vernietiging).
Het is ook niet zo simpel dat de waarneming uitsluitsel geeft. Het zijn de feiten die kracht en bewijs leveren van de werkelijkheid.Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2014, 20:31   #17
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
In de banale alledaagsheid volgen volgelingen een leraar die hen vlijt, dan wel weet te betoveren, dan wel appelleert aan de verlangens van het ego. Uiteraard zijn dat niet de juiste. Een juiste leraar is zuiver en zal niet zichzelf maar u spiegelen.

Op dezelfde wijze dat een 'verlichte' niet buiten u te herkennen is omdat u in uw 'egomodus' staat en niet in uw 'verlichtingsmodus' zo zal een ego heel gemakkelijk in alles datgene zien wat het (her)kent, namelijk ego. Kijkt een 'ego' naar een 'verlichte' dan ziet een 'ego' altijd egomotieven in de 'verlichte' want dat is de staat waar hij/zij overbekend mee is.
Wel... kom wat aan mijn voeten zitten als ge durft! Uw 'egomodus' zal meteen vernietigd worden!
Oud 15 juni 2014, 20:41   #18
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Wel... kom wat aan mijn voeten zitten als ge durft! Uw 'egomodus' zal meteen vernietigd worden!
Ik heb daar geen moeite mee, waar woont u ?
Oud 15 juni 2014, 20:57   #19
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Het ganse universum woont in mij.
Oud 15 juni 2014, 20:59   #20
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Het ganse universum woont in mij.
Da's mooi dan hoef ik daar de deur al niet eens voor uit.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon