Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 oktober 2014, 12:42   #211
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Onmiddellijk zien' wat de werkelijkheid van bestaan is maakt wachten onmogelijk en geduld verspilde moeite, er is gewoon actie' punt!
Ben je iets van plan?
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2014, 14:05   #212
Ben
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juul Bekijk bericht
Ben je iets van plan?
Ja, een wandeltocht over de rug van de pyreneeen van oost naar west, maar dat heeft geen haast.
Het wezenlijke' plan daarentegen is er al, de ont-dekking is daar zo weinig mogelijk bovenop te leggen.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 25 oktober 2014, 00:07   #213
advaitapoes
alias habbuthabnot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juul Bekijk bericht
Ben je iets van plan?

Ja, balans, dat is wat we nodig hebben.
Jij zou toch allerlei draadjes hier naartoe halen?
Al die verschillende draadjes en forums is toch maar gelul.
Je kunt het beter allemaal op een pagina onderbrengen.
Hier dus.

Ego's, auto's, eten, God, zelfkennis, sex, huwelijk, geluk, pijn, wereldvrede, afvallen, maagdelijkheid, reclame, kaalheid, incontinentie, Sinterklaas, discussies, muziek, heiligen, broedermoord, fascistische regimes, lente, Beethoven, werkeloosheid, pianomuziek, racisme, voetbal, geld, muntjes, verzamelingen, tuinieren, Zuid Afrika, Belgie, medicijnen, water, zomerjurkjes, kaplaarzen, fotomodellen, tennisarm, muisarm, gewoon arm, speculanten, meditatie, Joden, wielrenners, foto's, India, pepernoten, maanziekte, doofheid, Zwitserland, drugs, het CDA, Ebola, Bosnie, Oekraine, vliegangst, vleiangst, vloodvangst, mussen, knuppels, lantaarnpalen, schilderijen, maandagen, co2 quota, misdaaden, criminelen, asfalt, boerderijen, aarbeien, geloofsartikelen en
appelflappen, het kan allemaal hier en er kan over gesproken worden lieve mensen.

Er is slechts een factor die onze vrijheid om van alles en nog wat te bespreken:

RENOIR!!!

Renoir is de grote 'brother' die ons aan het watchen is en ons zal berispen, vermanen, verbannen, bedrijgen.
Als er 's nachts ploteseling op de deur gebonst wordt, u schrikt wakker en denkt ' wat is dat nu?'

Het is RENOIR die u komt arresteren met zijn arrestatie=team.
Waarschijnlijk heeft u eerder die dag iets op het forum neergeschreven dat hem onwelgevallig is en nu komt hij u halen voor een verhoor.
Harde ondervraging zal u ten deel vallen, mogelijk ook bedrijging en ten slotte ook marteling.

Er zal sprake zijn van snel Renoir recht en er zal recht gesproken worden, terecht gewezen worden en een strafmaat zal op u van toepassing zijn.

Dus mensen, komt allen hier naar dit draadje, ook wel Habs forum genoemd, zolang het nog kan.
Laat u de mond niet snoeren.
Komt allen naar habs place!!
advaitapoes is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2015, 14:07   #214
Laurens
Inventaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deel 7.

In een artikel geven Andrew Cohen als Bannanje Govindacharya hun bezwaren tegen bepaalde interpretaties van de Advaitaleer. Het artikel toont aan hoe een oppervlakkige benadering van de Advaita kan leiden tot conclusies die gevaarlijk zijn, doordat dat ze eerder de trots en de aanmatiging van het ego versterken in plaats van ze af te zwakken.

Dit lees je vaker en het is zinnig om er eens nader op in te gaan. Ook met het gedegen zelfonderzoek bezig zijn zou het ego versterken. Niet ontkend kan worden dat dat gevaar aanwezig is bij zelfonderzoek, echter bij gedegen zelfonderzoek onderzoek je het waarheidsgehalte van gedachten. Alsook de gedachten in de brandkast die het ego vormen, zijnde de gedachten die vastere vormen hebben aangenomen over wie we denken te zijn en die we ten opzichte van elkaar verdedigen alsof ons leven er van af hangt. En ons ego bestaan hangt er ook van af want er is identificatie mee. Gedegen zelfonderzoek echter doet daar afbreuk aan in plaats van dat het ego opbouwt.

Citaat:
Is het ego illusie?
Interview met Bannanje Govindacharya door Andrew Cohen

In de Indische filosofie heeft het ?ego' verschillende schakeringen van betekenis. Het ego is niet alleen hoogmoed of eigendunk of arrogantie. In zijn meest fundamentele betekenis is het ego bewustzijn van het zelf. Dat is het subtiele ego dat in het Sanskriet ahamkara genoemd wordt. En dat is gewenst, dat moet niet ontkend of verworpen worden. Bewustzijn van het zelf is een zeer essentieel deel van de praktijk. Eerst moet ik weten wat ik ben. Voordat ik bewust kan worden van God moet ik bewust worden van mijzelf. Dit is het vereiste ego. Men moet het hebben. Het mag niet door de praktijk of door een spirituele beoefening ontkend worden. Zelfs in de toestand van de diepe slaap is het aanwezig. Zelfs in moksha ben je bewust van je zelf, samen met het bewustzijn van God. Dat is het ene soort ego.
Maar dan heb je het gevaarlijke ego. Het grove ego van eigendunk en hoogmoed. In de spirituele praktijk is dit altijd gevaarlijk. Krishna zegt in de Bhagavata: "Als je kennis, wijsheid of een filosofie verworven hebt, wees dan niet ego?stisch." Denk niet: "Ik heb dit geleerd, ik weet het." Nee, dit hoort er niet bij. Ook al heb je kennis, het moet steeds samengaan met overgave en nederigheid. Anders is deze kennis gevaarlijk. Als je God wilt realiseren moet dit soort ego, deze eigendunk en trots vernietigd worden.

Bannanje Govindacharya wordt in India beschouwd als een eminent kenner van de Vedanta. Toch is Govindacharya zelf geen advaita-aanhanger, maar een verdediger van de dvaita (dualistische) vedanta, die meer devotioneel gericht is en een onoverbrugbare scheiding ziet tussen de individuele ziel (jiva) en de Allerhoogste Heer (Ishvara).
Dat ego bewustzijn van het (kleine niet te verwarren met het Zelf) zelf is doet er eigenlijk helemaal niet toe want het bestaat, zoals hiervoor al geschreven, uit gedachten die onderzocht kunnen worden op waarheid en die blijken gaandeweg niet waar, dus eigenlijk valt te concluderen dat het gehele ego zelfs niet eens bestaat, dus waarom er een lans voor breken?

Dat wil niet zeggen dat u lezer dit zomaar voor waar aan kunt nemen. Mijn conclussie is niet de uwe, u dient zelf te onderzoeken of gedachten waarheid bevatten. Wanneer ik dat zeg zet dat helemaal niets in beweging. U kraait het wellicht op dit forum gewoon na om er goede sier mee te maken, maar zelf gerealisseerd hebt u dat niet en het heet hier zelfrealisatie te zijn. Bewustzijn van het zelf is niet alleen een essentieel deel van de praktijk, bewustzijn valt u bij gedegen zelfonderzoek vanzelf ten deel evenals dat waarheid uw deel wordt bij waarheidvinding. Immers alles wat niet 'eigenlijk' is valt af waar te zijn en als zodanig kan er alleen nog iets overblijven dat het begrip Waarheid verdient. Alles wat na gedegen zelfonderzoek overeind is gebleven is dat wat u werkelijk bent. De conclusie is dan dat u Bewustzijn/Waarheid bent, maar nogmaals is dat mijn conclusie, niet de uwe want wat dat wat ik u zeg is u niet zelf eigen 'geworden', u hebt de ont'dekking niet gedaan.

Dus ja u moet weten 'wat' u bent en nee om bewust te worden van God hoeft u zich niet bewust te worden van u zelf. Dat 'u zelf' zit dat bewustzijn namelijk in de weg en alles wat in de weg zit om bewust te zijn blijkt dat ego te zijn. Maar ook dat moet u middels gedegen zelfonderzoek zelf ervaren. Niemand kan u aanleren werkelijk te zijn wat u bent omdat er alles wat er over gezegd wordt bovenop datgene wat u helemaal niet bent bij komt te liggen en het zijn wat u bent alleen maar onbereikbaarder voor u wordt. Begrijpt u dat het allemaal heel eenvoudig is maar dat het met al die mitsen en maren alleen maar moeilijk gemaakt wordt ? Doe gewoon gedegen zelfonderzoek.

Uitgestelde deel 7 vandaag geplaatst
.
Oud 22 januari 2018, 02:19   #215
katerie
Voormalig lid

Standaard beleefde werkelijkheid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
@Laurens: ...Ik ben al van mijn veertiende gefascineerd door Indische mystiek/spiritualiteit. Ik ben nu op mijn 61ste. Maar blijkbaar nog altijd een snotneus in uw ogen!
Dat is toch geen argument, Mara? Soms is het snel gezien en vind het zijn weg in de beleefde werkelijkheid. Een andere keer in nog geen honderd jaar. Hoe lang het al de interesse heeft, hoeveel satsangs er zijn bezocht, hoe vaak iemand al naar India of andere fraaie oorden is geweest, hoeveel guru's er zijn aanbeden, hoeveel boeken er zijn gelezen, het zegt geen reet.
Dat klopt helemaal Rob,
jouw voetbalmaatje heeft er ook een flink stuk van zijn leven aan gewijd, zie maar...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
@Laurens: zeg kwibus,

... Een leven lang en vol van intensieve studie, intens en langdurig zelfonderzoek dmv meditatie, contemplatie en andere hulpmiddelen, bestudering van literatuur, langdurig en veeljarig verblijf in het buitenland, met slechts een doel voor ogen: de verwerkelijking van hetgeen we ten diepste zijn.

Is dat voor jou een soort hilarisch misverstand of WAT.....?!
Maar net als Mara heeft Hab nooit aan gedegen zelfonderzoek gedaan en heeft al zijn kennis dus nooit zijn weg in de beleefde werkelijkheid gevonden..
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 januari 2018, 06:20   #216
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
"Help yourself" (van Tom Jones) zingt John de wiskunde leraar in The X Factor Season 4 Favourite Bad Auditions Part 2 op 9:40min.
Maar John blijkt totaal niet te kunnen zingen, heeft totaal geen gevoel voor ritme, kan niet dansen en staat zich dus onvoorstelbaar belachelijk te maken voor de Jury. Hem daarop attent gemaakt wordend door de Jury kan hij dat maar niet begrijpen. Tom Jones kan volgens hem zelfs niet zingen. Hijzelf wel dus, daar is hij van overtuigd.

Beste Renior, de overeenkomsten tussen jou en John zijn treffend.
video van wiskunde leraar John was niet meer beschikbaar, hier is't is weer te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=ON7tGkdGILM
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon